سلامت و زیبایی

خواص فوق‌العاده سیر در دوران بارداری

سیر یک گیاه پرخاصیت و یک طعم دهنده قوی است که ما در اکثر غذاهای سنتی از آن استفاده می کنیم. دوران بارداری یکی از مهم‌ترین دوران‌های زندگی هر زنی است که باید به دقت به آنچه که می‌خورد توجه داشته باشد چرا که هر ماده غذایی که وارد بدن مادر می‌شود تاثیر مستقیم بر جنین خواهد گذاشت.

در این قسمت از اکالا بلاگ همراه ما باشید تا از خواص سیر در بارداری برایتان بگوییم.

۱۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر در بارداری

چه به صورت خام و چه پخته، شکی نیست که سیر یکی از لذیذترین گیاهانی است که در بعضی غذاهای ما از جمله کشک بادمجان، میرزا قاسمی، آش یا حتی به عنوان طعم دهنده در ماست و مزه دار کردن مرغ و گوشت و ماهی استفاده می‌شود اما مصرف آن در دوران بارداری باید با احتیاط و زیر نظر پزشک باشد.

مصرف سیر در دوران بارداری فواید بی‌شماری دارد که از آن جمله می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- کاهش کلسترول خون و کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

سیر دارویی موثر و مفید برای بیماری‌های قلبی است و مصرف آن در دوران بارداری احتمال بروز این نوع عوارض را کاهش می‌‌دهد. آلکالین‌های موجود در سیر به متعادل شدن سطح کلسترول خون کمک می‌‌کند.

۲- پیشگیری از سرطان

مصرف سیر از بروز سرطان به ویژه سرطان کولون پیشگیری می‌‌کند. مصرف سیر همچنین می‌‌تواند از بروز سرطان معده و مری پیشگیری کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- کاهش عفونت

    مصرف سیر با تقویت سیستم ایمنی می‌‌تواند احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهد. وجود سیر در رژیم روزانه از بروز تب و سرماخوردگی مادر پیشگیری کرده و می‌‌تواند در سلامت جنین تاثیرگذار باشد.

    کاهش عفونت از خواص فوق‌العاده سیر در بارداری

    ۴- درمان مشکلات پوستی

    ترکیبات آنتی میکروبی سیر آن را تبدیل به درمانی مناسب برای عفونت‌های پوستی و دهانی کرده است.

    ۵-. پیشگیری از ریزش مو

    ریزش مو در دوران بارداری امری معمول است. سیر غنی از آلکالین‌ است، ترکیبی که بر پایه سولفور است و از ریزش مو پیشگیری کرده و به رشد مجدد موها کمک می‌‌کند.

    ۶- کاهش خستگی

    سیر می‌‌تواند حس خستگی را در زنان باردار کاهش دهد. خستگی از ناراحتی‌های شایع دوران بارداری است اما مصرف سیر می‌‌تواند در عین پیشگیری از آن از سرگیجه و تهوع هم پیشگیری کند.

    بیشتر بخوانید: فواید و مضرات خوردن گوجه سبز در دوران بارداری

    ۷- بهبود هضم

    مصرف به اندازه سیر می تواند به هضم بهتر غذا کمک کند و از ایجاد حالات سر دل کردن یا دل درد بعد از غذا جلوگیری کند.

    ۸- خواص ضد اکسیدانی

    این خاصیت سیر علاوه بر جلوگیری و پیشگیری از برخی بیماری‌ها سبب سلامت پوست و مو که در دوران بارداری ممکن است در اثر تغییرات هورمونی دچار مشکل شوند می‌شود.

    بهبود هضم از خواص فوق‌العاده سیر در بارداری

    ۹- جذب ید

    یکی از مواد معدنی مورد نیاز برای تضمین سلامت جنین ید است. مصرف به اندازه سیر می‌تواند منابع مورد نیاز بدن مادر برای ید را تامین کرده و به سلامت جنین کمک کند. کمبود ید در دوران بارداری ممکن است منجر به اختلالات تیروئیدی در نوزادان شود.

    ۱۰- کاهش فشار خون

    سیر دارای ترکیباتی است که می تواند فشار خون را کاهش دهد. از جمله این مواد معدنی می‌توان به آلیسین اشاره کرد که یک آنتی بیوتیک قوی به شمار می‌رود. اگر در دوران بارداری دچار فشار خون بالا شده‌اید با مشورت پزشک‌تان می‌توانید از سیر برای کاهش فشار خون استفاده کنید.

    ۱۱- کاهش کلسترول خون

    سیر حاوی ترکیباتی به نام آلیسین است که ‌به ‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب طبیعی شناخته می‌شود. مصرف سیر می‌تواند درصد LDL (کلسترول بد) را در بعضی افراد کاهش دهد.

    اگر شما در خانواده‌ای حضور دارید که سابقه بیماری قلبی یا چربی خون دارند می‌توانید مصرف مداوم سیر را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: خوردن ترشی در دوران بارداری | فواید و خطرات آن

    ۱۲-پیشگیری و درمان هموروئید، بواسیر و شقاق

    بعضی از بانوان ممکن است در دوران بارداری دچار هموروئید، بواسیر و یا شقاق شوند. چنین بانوانی ممکن است دچار درد، سوزش و خارش را در ناحیه تحتانی بدن خود احساس کنند که می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد.

    مطالعات نشان داده است که بانوانی که به طور مرتب از سیر یا عصاره آن در برنامه غذایی خود استفاده کرده‌اند کمتر دچار مشکلات گوارشی و معقدی می‌شوند.

    ۱۳-پاکسازی کبد

    به علت داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، سیر می‌تواند به پاکسازی کبد شما نیز کمک کند.

    پاکسازی کبد از خواص مهم سیر در بارداری

    ۱۴-درمان یبوست

    برخی مادران در طول دوران بارداری بارها دچار یبوست می‌شوند که این مشکل بسیار آزاردهنده است. مصرف سیر سفتی روده را از بین می‌برد و در درمان طبیعی یبوست بسیار مفید است.

    بیشتر بخوانید: خواص انبه در بارداری

    ۱۵- از بین بردن ورم سینه

    برخی مادران در طول دوران بارداری علایم کشش پوستی در ناحیه سینه و تورم پستان‌ها را تجربه می کنند که می‌‌توانند بسیار کلافه کننده و دردناک باشد. سیر برای از بین بردم ورم پستان (ماستیت) نیز بسیار موثر است.

    خواص سیر در دوران بارداری بسیار زیاد است اما باید توجه داشته باشید که مصرف آن باید به میزان متعادل و زیر نظر پزشک باشد چرا که مصرف بی‌رویه و زیاد سیر می‌تواند مشکلاتی نظیر سوزش معده، رفلاکس و نفخ و یا در موارد خطرناکی خونریزی یا تاثیرات منفی ناشناخته بر جنین شود.

    در این مطلب از مجله سبک زندگی اکالا با خواص سیر در بارداری همراه شما بودیم. اگر تجربه‌ای از مصرف سیر در این دوران دارید با ما در میان بگذارید.

    ۴/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.