آشپزیخواص مواد غذایی

از خواص پیازچه چه می دانید؟

پیازچه یکی از متداول‌ترین مواد غذایی در جهان است. از هزاران سال قبل تا به امروز، پیازچه به عنوان یک مهم‌ترین اجزای رژیم غذایی انسان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه به عنوان یک منبع غنی از مواد مغذی و ترکیبات مفید شناخته شده و از آسپکت‌های گوناگونی از سلامت بدن حمایت می‌کند. ما در اکالابلاگ، خواص گوناگون پیازچه را در قالب مطالعات و تحقیقات علمی مورد بررسی واقع کرده‌ایم. در این مقاله قصد داریم تا با شما از اثرات مثبت پیازچه بر سلامتی عمومی بدن و تاثیر آن در پبیشگیری از بروز بیماری و افزایش کیفیت زندگی صحبت کنیم. برای اطلاعات بیشتر با ما تا انتهای این مقاله در اکالا همراه باشید.

۱. تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی به معنای افزایش قدرت بدن در مقابل ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌ها است. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که پیازچه ممکن است در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی ایفا کند. این تأثیر به دلیل مواد موجود در پیازچه اتفاق می‌افتد، که در اصل میزان سلول‌های خاصی از سیستم ایمنی را افزایش می‌دهند. این سلول‌های خاص به عنوان سلول‌های ایمنی مسئول برای مبارزه با بیماری‌ها و مهاجمان خارجی مهم هستند.

یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۳ بر روی موش‌ها نشان داد که مصرف پیازچه در رژیم غذایی موش‌ها، منجر به افزایش فعالیت سلول‌های ایمنی مهم می‌شود. این افزایش فعالیت سلول‌های ایمنی به تقویت سیستم ایمنی موش‌ها منجر شد.

مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داد که ترکیب خاص موجود در پیازچه توانایی تولید آنتی‌بادی‌ها را افزایش می‌دهد. آنتی‌بادی‌ها نقش مهمی در مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها ایفا می‌کنند؛ بنابراین، مصرف پیازچه ممکن است به تقویت سیستم ایمنی و افزایش توانایی بدن در مبارزه با بیماری‌ها کمک کند.

همچنین پیازچه دارای میزان بالایی از ویتامین سی (C) است. غذاهای مانند پیازچه که حاوی بسته‌های آنتی‌اکسیدانیِ ویتامین C هستند، عملکرد سیستم ایمنی را تقویت و از عفونت جلوگیری می‌کنند.

به طور کلی، تنوع در رژیم غذایی با مصرف مواد غذایی سالم و دارای مواد مغذی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. با این حال، مصرف پیازچه باید به مقدار مناسب انجام شود و به تنهایی به خود کافی نیست. از مصرف تنها یک نوع ماده غذایی به عنوان درمان یا پیشگیری از بیماری‌ها خودداری کنید و رژیم غذایی تنوع‌پذیری داشته باشید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز جوانه گندم

    ۲. افزایش سلامت قلب

    تحقیقات نشان می‌دهد که پیازچه می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت قلب داشته باشد.

    خواص پیازچه - ۴. افزایش سلامت قلب

    بیشتر بخوانید: چگونه با پیازچه کاهش وزن داشته باشیم؟

     برخی از نکات و ارتباطات اصلی میان مصرف پیازچه و بهبود سلامت قلب عبارتند از:

    1. کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید: مطالعاتی نشان داده‌اند که مصرف پیازچه ممکن است به کاهش کلسترول کلی و تری‌گلیسرید در بدن کمک کند. این عوامل خطرساز برای بیماری‌های قلبی هستند.

    2. کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد): یکی از مهمترین عوامل خطرساز برای بیماری‌های قلبی کلسترول LDL است. مصرف پیازچه ممکن است به کاهش میزان کلسترول LDL در بدن کمک کند.

    3. بهبود جریان خون: مطالعات نشان داده‌اند که مصرف پیازچه می‌تواند به بهبود جریان خون کمک کند. این مسئله مهم است زیرا جریان خون نامناسب می‌تواند به افزایش خطر بیماری‌های قلبی منجر شود.

    4. ویتامین K: پیازچه حاوی ویتامین K است که از قلب محافظت می‌کند. این ویتامین می‌تواند از ایجاد رسوب کلسیم در دیواره‌های عروق جلوگیری کند و به جلوگیری از سفتی عروق کمک کند.

    5. مطالعات اپیدمیولوژیکی: تحقیقات اپیدمیولوژیکی نیز نشان می‌دهد که مصرف پیازچه با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است.

    بیشتر بخوانید: روش های گرفتن آب پیاز

    درکنار پیازچه رژیم غذایی سالم و متعادل و سرشار از مواد مغذی به همراه فعالیت ورزشی منظم می‌تواند به سلامت و تقویت قلب کمک کند.

    ۳. بهبود سلامت استخوان

    ویتامین K یکی از ویتامین‌های مهم بدن است که نقشی حیاتی در حفظ سلامت استخوان‌ها ایفا می‌کند. ویتامین K با تأثیر بر تولید پروتئین‌های خاصی به نام فاکتورهای انعقادی، در فرآیند انعقاد خون و همچنین حفظ کلسیم در استخوان‌ها نقش دارد. این پروتئین‌ها به عنوان عوامل کلیدی در پیشگیری از شکستگی استخوان و حفظ تراکم استخوان عمل می‌کنند.

    بهبود سلامت استخوان با خوردن پیازچه

    مطالعاتی که انجام شده است، تأثیر مثبتی از مصرف ویتامین K بر سلامت استخوان نشان می‌دهند. این ویتامین می‌تواند خطر شکستگی استخوان را در بیماران کاهش دهد و به تراکم آن کمک کند. همچنین، کاهش دریافت ویتامین K می‌تواند به افزایش خطر شکستگی مفاصل در افراد سالمند منتهی شود.

    مهمترین نکته این است که ویتامین K به تنهایی تأثیر مثبتی بر سلامت استخوان ندارد و به همراه کلسیم و ویتامین D به عملکرد بهتری می‌رسد. از این رو، دریافت کافی کلسیم و ویتامین D از طریق رژیم غذایی و نیز از طریق آفتاب‌گرفتن به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: خاصیت نارنگی برای مردان

    ۴. احتمال توقف رشد سرطان

    پیازچه یکی از گیاهان کهنه و معروف در طب سنتی و آشپزی جهانی است و خواص متعددی دارد. یکی از مهم‌ترین خواص پیازچه این است که می‌تواند به کاهش رشد انواع خاصی از سرطان کمک کند. تحقیقات و مطالعات مختلف نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در پیازچه ممکن است نقش مهمی در پیشگیری از برخی از انواع سرطان ایفا کنند. در ادامه، تأثیرات پیازچه بر رشد سرطان و پیشگیری از آن را توضیح می‌دهیم:

    1. سرطان کولون (روده بزرگ): مطالعه‌ها نشان داده‌اند که مصرف پیازچه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون کمک کند. در یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۲، موش‌های مبتلا به سرطان کولون که از عصاره پیازچه تغذیه کردند، تا حدودی محافظت شدند و رشد تومور در آنها متوقف شد. علاوه بر این، مصرف پیازچه منجر به کاهش التهاب شد و موش‌ها بیشتری زنده ماندند.

    2. سرطان پروستات: برخی بررسی‌ها نشان داده‌اند که افزایش مصرف پیازچه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات تا ۳۰ درصد کمک کند. این تأثیر احتمالا به وجود ترکیبات خاصی مانند آلسین (allicin) در پیازچه بازمی‌گردد.

    3. سرطان معده: آلسین که در پیازچه وجود دارد، به توانایی معتبری در مبارزه با سرطان معده مشهور است. مطالعه‌ها نشان داده‌اند که آلسین می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی معده را کاهش دهد و حتی به مرگ سلول‌های سرطانی کمک کند.

    بیشتر بخوانید: خواص پوست تخم مرغ

    هرچند که تحقیقات اولیه نشان‌دهنده تأثیر مثبت پیازچه در پیشگیری از سرطان است، اما نیاز به مطالعات بیشتر در این زمینه وجود دارد تا مکانیسم دقیق عمل این گیاه در پیشگیری از سرطان مشخص‌تر شود. با این حال، مصرف پیازچه به عنوان یک بخش از رژیم غذایی سالم و تنوع‌پذیر می‌تواند به بهبود سلامتی عمومی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف، از جمله برخی از انواع سرطان، کمک کند.

    عوارض مصرف پیازچه

    بعد از صحبت از خواص پیازچه، خوب است که کمی از مضرات مصرف بیش از حد آن هم صحبت کنیم. باید بدانید که ممکن است مصرف بیش از حد پیازچه، عوارض زیر را در پی داشته باشد:

    • مشکلات گوارشی، رفلاکس و سوزش معده
    • تشدید علائم سندرم روده تحریک پذیر
    • اسهال
    • نفخ
    • افزایش خطر خونریزی در بیماران مبتلا به مشکلات انعقادی
    • بوی بد دهان

    بیشتر بخوانید: خواص گل کلم برای لاغری + منع مصرف آن

    پیازچه را خام بخوریم یا پخته؟

    حتما می‌دانید که می‌توان پیازچه را در پهت و پز هم مورد استفاده قرار داد و آن را سرخ کرد یا پخت؛ اما پزشکان توصیه می‌کنند که بهتر است برای بهره‌مندی از همه خواص پیازچه، آن را به صورت خام مورد استفاده قرار دهید؛ اما چرا؟

    علت اصلی این مسئله این است که پخت و پیز پیازچه و به طور کلی حرارت دادن به آن، می‌تواند بخش عظیمی از خواص و ریزمغذی‌های موجود در آن را از بین ببرد. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که این سبزی را خام مصرف کنید.

    سوالات متداول

    بهترین روش مصرف پیازچه چیست؟

    بهترین روش مصرف پیازچه این است که آن را به‌صورت خام مصرف کنید.

    پیازچه چه ویتامین‌هایی دارد؟

    این سبزی حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A، C، E و آلیسین است.

    مصرف پیازچه برای چه بیماری‌های مناسب است؟

    رفع جوش و آکنه، بهبود زخم‌های گوارشی و عفونت‌های باکتریایی از مهم‌ترین خواص درمانی پیازچه محسوب می‌شود.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.