آشپزیخواص مواد غذایی

۹ خاصیت شگفت انگیز کنجد که نمی‌دانید!

کنجد، “Sesamun indicum”، از قدیمی‌ترین چاشنی‌های شناخته شده‌ای است که قدمت آن به ۱۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد. این دانه روغنی خوشمزه، نه‌تنها باعث بهبود طعم غذا خواهد شد، که خواص بی‌نظیری هم برای سلامتی دارد. در این مقاله از بخش آشپزی در مجله اکالا، شما را با خواص کنجد برای بهبود سطح سلامت عمومی آشنا خواهیم کرد. برای مطالعه ارزش غذایی کنجد، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

خواص کنجد:

در ادامه به صورت دقیق‌تر با خواص کنجد آشنا خواهید شد:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۱. ریزمغذی‌های با ارزش

    کنجد منبع غذایی بسیار با ارزشی است. علاوه بر این که منبع خیلی خوبی از منگنز و مس است. از نظر کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، ویتامین B1 ، روی و فیبرهای غذایی نیز منبع ارزشمندی به شمار می‌رود.

    خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد، موجب تامین ۱۴ درصد از نیاز کلسیم خانم‌ها شده و اگر آنها عادت به بلند کردن ناخن‌هایشان داشته باشند با مصرف کنجد ناخن‌هایشان محکم‌تر شده و ترک و شکنندگی بر روی این عضو که جزئی از زیبایی انگشتان است دیده نمی‌‌شود.

    به علاوه مصرف ۲ قاشق غذاخوری آن رساندن ۵ میلی‌گرم روی را به بدن خصوصاً پوست و مو و ناخن‌ها آسان می‌کند.

    ۲. منبعی غنی از چربی های مفید

    حتما می‌دانید که کنجد چربی بسیاری دارد؛ اما این چربی از نوع گیاهی و چند باندی است. این روغن دارای اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان پوست به عنوان یک جز اصلی محسوب می‌شوند و در صورتی که کمبودی از این مواد مغذی ایجاد نشود، پوست کاملاً یکنواخت و نرم و لطیف به نظر می‌رسد.

    ۳. جلوگیری از خشکی پوست

    جالب است بدانید که مصرف همین چربی‌ها همراه با پروتئین، (کنجد به همراه چربی، پروتئین قابل توجهی دارد) به ترمیم موهای آسیب دیده کمک و از خشکی بیش از حد این عضو نیز جلوگیری می‌کند و موجب راحتی افرادی می‌شود که سال‌هاست از خشکی مو رنج می‌برند و همواره از شانه زدن و رنگ کردن موهای خشکشان می‌هراسند.

    امروزه از روغن کنجد خصوصاً کنجد سیاه در تهیه انواع فراوده‌های آرایشی و بهداشتی خصوصاً محصولات مخصوص رفع خشکی، استفاده می‌شود. معمولا، در ترکیب انواع کرم‌ها و ماسک‌ها و شامپو‌های ترمیمی از این روغن استفاده شده تا خاصیت درمانی آنها چند برابر شود.

    ۴. منبعی غنی از فیبرهای غذایی

    •  کاهش کلسترول خون،
    •  حفاظت سلول های کبدی در مقابل آسیب های اکسیداتیو،
    • پیشگیری از فشارخون بالا،
    •  افزایش ذخیره ی ویتامین E در حیوانات.

    ۵. سرشار از املاح معدنی

    کنجد منبع بسیار خوبی از مس، کلسیم، منیزیم و روی است. تنها یک چهارم لیوان از آن، قابلیت تامین ۴/۷۰ درصد مس، ۶/۳۱ درصد منیزیم و ۱/۳۵ درصد از کلسیم مورد نیاز روزانه را دارد.

    خواص کنجد برای بدن

    ۶. حفظ سلامت استخوان

    به دلیل تاثیر روی در چگالی املاح معدنی استخوان، به مردان سالمند توصیه می شود غذاهای غنی از “روی” را به طور مرتب در برنامه‌های غذایی خود بگنجانند. از خواص کنحد این است که این دانه، مقادیر بالایی از روی را در خود جا می‌دهد و به این ترتیب مصرف آن می‌تواند موارد زیر را ذبه ارمفان بیاورد:

    • آکنه را کاهش می‌دهد؛
    •  از نازک شدن موها جلوگیری می‌کند و مانع ریزش موها خصوصا در خانم‌ها می‌شود.
    • به دلیل توام شدن این ماده مغذی با ویتامین E این اثرات صد چندان می‌شود و می‌توان از خواص ضدچروک و سفیدکنندگی (ضدلک) این ویتامین استفاده کرد.

    مس به دلیل حضور در بسیاری از سیستم های آنزیمی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، نقش مهمی در کاهش درد و رفع التهاب در بیماری‌های آرتریت روماتوئید دارد.

    علاوه بر آن در فعالیت نوعی آنزیم موثر است که برای اتصال کلاژن و الاستین مورد نیاز است. کلاژن و الاستین در ساختار، قدرت و قابلیت ارتجاع رگ های خونی، استخوان ها و مفاصل مهم هستند.

    همچنان که ذکر شد کنجد منبع خوبی از منیزیم است.

    ۷. تامین منیزیم مورد نیاز بدن

    •  کاهش اسپاسم راه های هوایی در بیماری آسم،
    •  کاهش فشار خون بالا (فشار خون بالا از عوامل موثر حمله های قلبی ، سکته ها و بیماری های قلبی در افراد دیابتی است.)،
    • پیشگیری از اسپاسم نوعی عروق خونی که در پیدایش حملات میگرن نقش دارند،
    •  ایجاد خواب طبیعی در زنانی که از عوارض یائسگی رنج می برند.

    ۸. پیشگیری از سرطان روده، پوکی استخوان و میگرن

    کلسیم از املاح معدنی مهم موجود در کنجد است. در مطالعاتی که اخیراً انجام شده است نقش موثر کلسیم در موارد زیر به اثبات رسیده است:

    •  حفاظت از سلول های روده در مقابل مواد شیمیایی سرطان زا،
    • پیشگیری از کاهش توده ی استخوانی در یائسگی و پیشگیری از بیماری‌های بیماری های خاصی مانند آرتریت روماتوئید ناشی از آن،
    • پیشگیری از سردردهای میگرنی.

    گرچه تصور بر این است که پوکی استخوان اغلب گریبان گیر زنان سالمند می‌شود، اما حقیقت این است که مردان سالمند نیز در معرض پوکی استخوان قرار دارند.

    تقریبا ۳۰ درصد شکستگی های استخوان لگن در مردان اتفاق می افتد و از هر ۸ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند.

    در مطالعه ای که بر روی ۳۹۶ مرد در گسترده ی سنی ۴۵ تا ۹۹ سال انجام شد، مشخص شد که بین دریافت کم روی و کمبود املاح معدنی در بدن، با بروز پوکی استخوان در ناحیه ی لگن و ستون فقرات ارتباط واضحی وجود دارد. پیشگیری از بروز این عارضه، یکی از خواص کنجد و مصرف مداوم آن محسوب می‌شود.

    ۹. کاهش کلسترول خون

    فیتواسترول های ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و ساختمان شیمیایی مشابهی با کلسترول دارند. با دریافت میزان مناسبی از فیتواسترول ها، میزان کلسترول خون کاهش می‌یابد، پاسخ ایمنی تقویت می‌شود و در نتیحه خطر بروز سرطان های خاص کاهش خواهد یافت.

    امروزه به دلیل خواص مهم فیتواسترول ها، اقدام به استخراج آن ها از دانه های سویا، ذرت و گیاهان دیگر می‌کنند و به عنوان افزودنی در تهیه غذاهای فرآوری شده به کار می‌برند.

    در گزارش‌هایی که در مورد میزان فیتواسترول گیاهان ارائه شده است، معلوم می‌شود که کنجد، از غنی‌ترین مواد غذایی از نظر فیتواسترول‌هاست. در هر ۱۰۰ گرم از کنجد ۴۰۰ تا ۴۱۳ میلی گرم فیتواسترول وجود دارد. به همین دلیل می‌توان یکی از خواص کنجد را، کاهش کلسترول خون و افزایش تقویت سیستم ایمنی دانست.

    میزان فیتواسترول در پسته و دانه های آفتابگردان از ۲۷۰ تا ۲۸۹ میلی گرم متغیر است و میزان آن در تخمه های کدو تنبل عبارت است از ۲۶۵ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم.

    کنجد برای بدن

    نتیجه گیری؛ خواص کنجد

    به منظور برخورداری از ارزش های غذایی نهفته در کنجد، لازم است از این ماده ی غذایی به عنوان جزئی مهم از چاشنی‌ها و طعم دهنده‌ها در برنامه ی غذایی خود استفاده کنید.

    در ضمن اگر می‌خواهید مقدار زیادی از کنجد خام را به مدتی بیش از یک سال نگهداری کنید باید آن‌ را در داخل ظرف شیشه‌ای خشک و درب‌دار و دور از هر گونه رطوبت و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ذخیره نمایید. همیشه به خاطر داشته باشید که در تکرار هر توصیه و عادتی زیاده‌روی نکنید حتی اگر این توصیه از سوی متخصصین مهم تلقی شود.

    سوالات متداول در زمینه خواص کنجد

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با خواص کنجد برای بدن آشنا کنیم. در انتها بد نیست به چند پرسش متداول شما در زمینه این ماده مغذی، پاسخ دهیم:

    روزانه چقدر کنجد بخوریم؟

    شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خاصیت کنجد، به‌صورت روزانه۳۰ گرم از این ماده غذایی را مصرف کنید.

    بهترین روش مصرف کنجد چیست؟

    شما می‌توانید کنجد را به صورت خام در انواع سالاد، ساید دیش، دسر و.. مصرف کنید. برای بهتر شدن طعم کنجد، کافیست کمی آن را برشته کنید.

    طبع کنجد چیست؟

    کنجد طبعی گرم و تر دارد و به همین دلیل می‌توان آن را گزینه‌ای مناسب برای عموم افراد فرض کرد.

    ۴.۸/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    1. بسیار عالی بود . من خودم در زمینه بسته بندی روغن کنجد فعالیت دارم ولی تا به حال این اطلاعات را نداشتم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.