دانستنی

گیاه بنجامین؛ تاریخچه، نحوه نگه‌داری و نکات کلیدی

این روزها با گسترش آپارتمان نشینی، استفاده از گل و گیاه در منازل و آپارتمان‌ها از رونق زیادی برخوردار است. با به کارگیری از انواع گل و گیاه در خانه، علاوه بر خلق زیبایی خاص و منحصر به فرد می‌توان شادابی و طراوت را در خانه بیش از پیش افزایش داد. در این مقاله از دسته دانستنی در مجله اینترنتی اکالا قصد داریم به تاریخچه گیاه بنجامین، روش‌های نگه‌داری، نکات کلیدی و سایر توضیحات مربوط به این گیاه پرطرفدار بپردازیم پس با ما همراه باشید.

تاریخچه گیاه بنجامین:

گیاه بنجامین

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    • پیش از اینکه به توضیحاتی راجع به انواع و همین‌طور روش‌های نگه‌داری گیاه بنجامین بپردازیم، بهتر است تعریفی از این گونه زیبا و پرطرفدار بیان شود. گیاه بنجامین با نام‌های مختلف دیگری از جمله بنژامین، انجیر برگ ریز و فیکوس بنجامین شناخته می‌شود. اصالت اصلی این گیاه، جنگل‌های استوایی به ویژه کشور هندوستان است.
    • ارتفاع این گیاه زیبا و خارق العاده در فضای باز به حدود ۱۰۰ متر می‌رسد. برگ‌های بیضی شکل و رنگ سبز با حالت ارتجاعی از مهمترین ویژگی بنجامین است که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.
    • بنجامین به دلیل اینکه با مکان‌های سرپوشیده سازگار است، علاوه بر استفاده در منازل، در مکان‌های دیگری از جمله ادارات، باشگاه‌ها، رستوران‌ها و غیره کاربرد دارد.
    • انجیر برگ ریز یا همان بنجامین از حساسیت بالایی برخوردار است بنابراین نگه‌داری این گیاه زیبا، مستلزم رعایت نکات ظریفی است که باید مورد توجه قرار گیرد. اما این نکات چیست؟

    بیشتر بخوانید: ۱۵ خاصیت داروئی و درمانی گیاه “رازیانه”

    برای نگه‌داری صحیح از گیاه بنجامین، لازم است نکات زیر رعایت شود:

    پس از اینکه توضیحاتی راجع به گیاه بنجامین داده شد، حال وقت آن رسیده که به مهمترین موارد یعنی روش‌های نگه‌داری از گیاه انجیر برگ ریز بپردازیم پس مطالعه این بخش را از دست ندهید.

    نگهداری گیاه بنجامین

    ۱- آبیاری:

    یکی از بخش‌های مهم در نگه‌داری انواع گل و گیاه، آبیاری است. برای آبیاری بنجامین لازم است از آب ولرم استفاده کنید و گیاه را هفته‌ای ۲ بار در تابستان و ۱۰ روز یکبار در زمستان سیراب کنید. توجه داشته باشید حتما برگ‌های بنجامین را با آب اسپری کنید و از مواد براق کننده استفاده نکنید بنابراین اسپری کردن برگ‌‌ها را نباید فراموش کرد.

    ۲- نور:

    بنجامین گیاه بسیار حساسی است و نور زیاد باعث صدمه به برگ‌های آن می‌شود. نباید آن را زیاد جابجا کرد زیرا این گیاه فقط به یک منطقه عادت می‌کند. بنجامین را در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید و همچنین اگر برگ‌های آن سالم و سبز است ولی ریزش می‌کند، لازم است گلدان را به مکان پرنورتر منتقل کنید.

    بیشتر بخوانید: ۱۵ خاصیت داروئی و درمانی گیاه “رازیانه”

    ۳- رطوبت:

    • برای به وجود آوردن رطوبت گیاه بنجامین می‌توانید زیر گلدان را پر از آب کرده و سنگ‌ریزه بریزید و گلدان را روی سنگ‌ریزه‌ها قرار دهید، به اینصورت رطوبت از زیر گلدان به گیاه میرسد. اگر مشاهده کردید برگ‌ها خشک و شکننده است، بدانید که رطوبت محیط کم است.
    • گلدان گیاه بنجامین حتما باید بزرگ باشد چون ریشه‌های بزرگی دارد و نیاز به فضای بزرگ‌تری دارد. هر ۸ ماه باید گلدان به همراه خاک آن عوض شود اگر خاک اضافه نکنید برگ‌های گیاه، خزان می‌کند. در اینجا ممکن است این سوال مطرح شود که چه خاکی برای گیاه بنجامین مناسب است؟ بهترین خاک برای این گیاه آپارتمانی، مخلوط خاک‌برگ، خاک باغچه و ماسه است. از دیگر مزیت‌های مهم این گیاه پرطرفدار می‌توان به رشد آن مشابه درخت اشاره کرد.

    رطوبت گیاه بنجامین

    • از مهمترین مشکلاتی که اغلب افراد در زمان نگه‌داری گیاه بنجامین با آن مواجه می‌شوند می‌توان به ریزش برگ بنجامین اشاره کرد اما این مشکل را چگونه می‌توان برطرف کرد؟ اگر رطوبت و آفتاب به گیاه بنجامین نرسد حتما خزان می‌کند و برگ‌های آن می‌ریزد بنابراین با نگه‌داری‌های ویژه و احیای گل بنجامین می‌توانید از ریزش برگ‌های بنیامین جلوگیری کرده و از این گیاه زیبا، نهایت لذت را ببرید.

    بیشتر بخوانید: چای گیاهی را بیشتر بشناسید؛ طرز تهیه چای‌های گیاهی

    انواع گیاه بنجامین:

    پس از آنکه راجع به شرایط نگه‌داری گیاه بنجامین و همین‌طور عواملی که موجب ریزش برگ‌های آن می‌شود، توضیح داده شد، حال وقت آن رسیده که به انواع گیاه بنجامین بپردازیم. گیاه بنجامین به چهار دسته تقسیم می‌شود:

    انواع گیاه بنجامین

    انواع گیاه بنجامین
    نوع بنجامینرنگ برگ
    بنجامین ابلقسفید و سبز
    بنجامین سیلورسطح برگ مانند بنجامین ابلق است ولی رنگ تیره‌تری دارد
    بنجامین سیاهسبز تیره
    بنجامین سبزسبز روشن

    جالب است بدانید که گیاه بنجامین را می‌توان به دو صورت پیوندی و قلمه‌ای تکثیر دارد که نوع قلمه‌ای از لحاظ قدی، کوچکتر از نوع پیوندی می‌باشد.

    نکات و ترفند‌های مهم در نگه‌داری گیاه بنجامین:

    نکات کلیدی برای نگه‌داری گیاه بنجامین

    • اگر گیاه بنجامین، برگ‌های آن رو به زردی رفت لازم است گلدان تعویض شود، زمان آبیاری مورد بررسی قرار گیرد و از سنگ‌ریزه که در بالا توضیح داده شد استفاده شود. موارد ذکر شده می‌توانند به احیای گل بنجامین کمک قابل توجهی کنند پس در صورت مواجه با این شرایط، لازم است این نکات مورد بررسی قرار گیرد.
    • جالب است بدانید که گیاه بنجامین نیز دارای میوه است! زمانی که بنجامین به شرایط مطلوب برسد، میوه‌‌های کوچکی که اغلب خوراک پرندگان است را می‌توان بر روی این درخت مشاهده کرد.
    • گیاه بنجامین خواص و فواید دارویی بیشماری دارد! خاصیت ضد میکروبی، درمان بیماری‌های کبدی و غیره از مهمترین مواردی است که از طریق گیاه بنجامین می‌توان مورد استفاده و درمان قرار داد.
    • اگر پس از مدتی در گیاه بنجامین، مورچه بود لازم است از سم مناسب این گیاه استفاده کنید.

    در این مقاله به تاریخچه، انواع مختلف گیاه، نحوه نگه‌داری و همچنین سایر نکات کلیدی گیاه بنجامین پرداخته شد. نظر شما راجع به سایر ترفندهایی که در نگه‌داری این گیاه آپارتمانی پرطرفدار، موثر است چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    نوشته های مشابه

    ‫۱۳ دیدگاه ها

    1. میخک هندی دارم وبرگ هش جمع شدن باید چ کارکنم غبارپاشی میخواد یانه آب دهی بایدباخشکی خاک باشدیانه؟؟

    2. سلام و خسته نباشید
      نماز روزه هاتون قبول باشه
      من گیاه بنجامینم برگاش ریخته و سخت در میاد
      خاکش هم خاک مناسب و مغذی هستش و افت هم نداره در کل شرایطش خوبه
      دلیلش چیه؟

    3. سلام منم ی گل بنجامین دارم برگاش سیاه میشه میریزه میشه راهنمایی کنید چی کار کنمممنون

    4. با سلام من بنجامین را در گلدان سفالی گذاشتم ولی سوراخی نداره گلدانم یک ساله رشدی نداشته دلیل ان چیست ؟؟؟؟؟

    5. سلام

      جالبه برام از وقتی اومدم سایتتون ۱ ساعت گذشته و متوجه نشدم خخخخ

      هرچی میچرخم اینجا قسمت هایی که دوست دارم پیدا میکنم

      سایت خوبی پیدا کردم ولی سر سری سایتتونو دیدم حالا سایتتونو تو گوشیم سیو کردم وقتم ازاد شد میام دوباره میبینم

      ممنون

    6. من بنجامین سیلور رو داشتم، گل آپارتمانی مقاوم و خیلی خوبیه.
      ممنون از مقاله خوبتون :)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.