سبک زندگیگردشگری

کویر کجا بریم؟ بهترین کویرهای ایران برای کویرگردی

کویرگردی در ایران یکی از محبوب‌ترین تفریحات است که به طرز اعجاب انگیزی با تمام تجربه‌هایی که از قبل دارید متفاوت خواهد بود. ایران پر از کویرهای معروف و متفاوت در دنیا است که گشت و گذار در این کویرها می‌تواند تجربه‌ای فراموش نشدنی را برای شما رقم بزند. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با بهترین کویرهای ایران برای کویرگردی آشنا شوید.

زیباترین کویرهای ایران

به جرات می‌توان گفت که کویرگردی یکی از مهیج‌ترین تفریحات در ایران است که باید حتی برای یک بار هم شده آن را تجربه کنید. تماشای ستاره‌ها و سکوت اعجاب‌انگیز کویر با هیچ سفر دیگری قابل مقایسه نیست و لحظاتی لذت بخش و فراموش نشدنی را در ذهنتان هک می‌کند.

در ادامه این بخش به بهترین کویرها برای کویر گردی در ایران اشاره شده است.

۱- کویر مرنجاب

کویر مرنجاب که به عنوان زیباترین کویر ایران نیز شناخته می‌شود، در شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان قرار دارد. در زمان صفویان این کویر یکی از محبوب‌ترین مکان‌های شاه عباس صفوی بوده و از همین رو در آن یک کاروانسرای تاریخی نیز از دوران صفویه وجود دارد.

بهترین زمان برای بازدید از این کویر اواخر پاییز و تا اوایل بهار است. در سایر زمان‌های سال هوای این کویر به شدت داغ و گرم است.

  • آدرس: ۵۰ کیلومتری شمال شرق کاشان

زیباترین کویرهای ایران

۲- کویر لوت

یکی دیگر از بهترین کویرها برای کویرگردی در ایران، کویر لوت است که در جنوب شرقی کشور قرار دارد. این کویر با وسعتی در حدود ۴۰ هزار کیلومتر مربع، در بخش‌هایی از استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرار دارد.

جالب است بدانید که این کویر حدود ۱۰ درصد از وسعت ایران را به خود اختصاص داده است و به عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین شناخته می‌شود. در این کویر می‌توانید پدیده‌های ژئومورفولوژی متنوعی مثل کلوت‌ها، یاردها و ریگزارها را از نزدیک مشاهده کنید و از مناظر خیره کننده این کویر لذت ببرید.

  • آدرس: جنوب شرقی ایران، بین استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی

با بهترین کویرهای ایران برای کویرگردی آشنا شوید

۳- کویر مصر

یکی دیگر از جذاب‌ترین کویرهای ایران که در فاصله ۵۵ کیلومتری خور و بیابانک در ۴۵ کیلومتری شهر جندق در روستای مصر، کویر مصر است. این کویر به عنوان دریای شنی نیز شناخته می‌شود و یکی از بهترین مقاصد برای تجربه فعالیت‌هایی مثل شتر سواری، سافاری، دوچرخه سواری و موتور سواری است.

بهترین زمان برای سفر به این کویر اواخر پاییز تا اوایل بهار است. اگر از این منطقه دیدن کردید، می‌توانید در اقامتگاه‌ها بوم گردی روستای مصر نیز ساکن شوید و تجربه‌ای به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید.

  • آدرس: استان اصفهان، نزدیک به شهرستان خور و بیابانک، روستای مصر

کویر مصر

۴- کویر درک

کویر درک یکی از اعجاب انگیزترین کویرهای ایران در استان سیستان و بلوچستان است که در روستای درک قرار دارد. این کویر دقیقا بین بندر عباس و بندر چابهار قرار دارد و به خاطر داشتن سواحل زیبا با تمام کویرهای دیگر ایران متفاوت است.

اگر به دنبال یک کویر خاص در فضای متفاوت و تماشای کویر و دریا در کنار هم هستید، حتما از کویر درک دیدن کنید. بهترین زمان بازدید از این کویر در فصل پاییز و زمستان است.

  • آدرس: استان کرمان، کویر درک

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی سوادکوه در پاییز

۵- کویر ریگ جن

کویر ریگ جن از مرموزترین کویرهای ایران است که مسیر رسیدن به این کویر آنقدر سخت است که به عنوان صعب العبورترین کویرهای دنیا شناخته می‌شود. تا چند سال پیش هیچ گردشگری از این منطقه دیدن نمی‌کرد، اما در چند سال اخیر افراد زیادی برای بازدید از این کویر اقدام کرده‌اند.

این کویر در غرب و جنوب غربی دشت کویر و در قیمت مرز بین استان سمنان و اصفهان قرار دارد. این کویر سومین کویر بزرگ ایران است که به خاطر مناظر اسرارآمیز و متفاوتی که دارد، بسیار محبوب است.

از مهم‌ترین جذابیت‌های این کویر می‌توان به تپه‌های برخان، تپه‌های رسوبات، تپه‌های ماسه‌ای هرمی و باتلاق‌های نمکی اشاره کرد. نکته‌ای که در مورد این کویر وجود دارد این است که هیچ پوشش گیاهی در این منطقه وجود ندارد و به خاطر باتلاق‌های شنی که دارد، بسیار ترسناک است.

کویر ریگ جن به عنوان دست ارواح نیز شناخته می‌شود و برخی به آن مثلث برمودای ایران نیز می‌گویند. برخی از محلی‌ها اعتقاد دارند که این کویر در زمان‌های قدیم به وسیله جن‌ها ساخته شده است و به همین دلیل مرداب‌های مرگباری در آن وجود دارد. بهترین زمان سفر به این کویر پاییز و زمستان است.

  • آدرس: استان سمنان، شهر گرمسار، پارک ملی کویر، کویر ریگ جن

کویر ریگ جن از مرموزترین کویرهای ایران

۶- کویر خور و بیابانک

اگر به کویرهای ایران روی نقشه نگاه کنید، متوجه می‌شوید که بخش زیادی از آن‌ها در نزدیکی استان اصفهان قرار دارند. کویر خور و بیابانک یکی از دیدنی‌ترین کویرهای ایران در شرقی‌ترین قسمت استان اصفهان است که به خاطر شب‌های پرستاره، تپه‌های ماسه‌ای و شن‌های روان بسیار محبوب است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این کویر دریاچه نمک خور است که وسعتی در حدود ۲۰۰۰ کیلومتر دارد.

اگر به بازدید از این کویر می‌روید، حتما از روستای تاریخی بیاضه، ایراج و گرمه و همچنین روستای مصر نیز سری بزنید و لذت این سفر را برای خودتان چند برابر کنید.

  • آدرس: جاده اصفهان- نائین، خور و بیابانک

بیشتر بخوانید: زیباترین روستاهای اطراف تهران که در فصل پاییز باید ببینید

۷- کویر ورزنه

این کویر به خاطر دشت‌های نمکی و تپه‌های شنی که دارد، یکی از زیباترین کویرهای ایران است که زیبایی خیره کننده آن هر گردشگری را به سمت خود جذب می‌کند. این کویر نیز مثل خیلی از کویرهای ایران در استان اصفهان قرار دارد.

اگر دوست دارید یک شب هیجان انگیز و متفاوت را تجربه کنید، بهتر است شب در این کویر مستقر شوید و از ستارگان درخشان این کویر و چشم انداز جذاب آن لذت ببرید. برای بازدید از این کویر بهتر است در فصل پاییز و زمستان برنامه ریزی کنید.

  • آدرس: جاده اصفهان- ورزنه، کویر ورزنه

کویر ورزنه

۸- کویر زردگاه

کویر زردگاه یکی از متمایزترین کویرهای ایران در استان خراسان جنوبی است که در شهرستان طبس قرار گرفته است. ویژگی خاص این کویر، سرسبز بودن آن و وجود نخلستان‌های متنوع است.

در کویر زردگاه تنها ۲ خانواده زندگی می‌کنند و در قسمت‌های مختلف آن درختان خرما، پرتقال، نارنج، نارنگی، لیمو و همچنین چشمه آب گرم و استخر وجود دارد. معماری خانه‌های این کویر به صورت پلکانی است و از همین رو برخی به آن ماسوله کویر نیز می‌گویند.

  • آدرس: استان خراسان جنوبی، بیرجند، روستای زردگاه

در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به بهترین کویرهای ایران برای کویرگردی اشاره شد. اگر تا به حال تجربه کویرگردی را ندارید و دوست دارید یک سفر مهیج و متفاوت را تجربه کنید، حتما با یکی از تورهای گردشگری از کویرهای دیدنی ایران دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا