آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش سبزی شیرازی؛ اصیل و مجلسی

آش سبزی شیرازی یکی از صبحانه‌های بسیار پرطرفدار و خوشمزه‌ای است که قطعا نام آن را شنیده‌اید. اصالت این آش همان‌طور که از نامش مشخص است به شهر شیراز برمی‌گردد، میل کردن این آش به همراه نان سنگک و نارنج یا لیموترش انرژی بسیار زیادی برای آغاز یک روز پرکار به شما می‌دهد.

ما امروز در بلاگ اکالا، طرز تهیه آش سبزی شیرازی را با ذکر تمام نکات کلیدی که در تهیه این آش باید بدانید به شما آموزش خواهیم داد، پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

طرز تهیه آش سبزی شیرازی

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه و پخت این آش ۳-۴ ساعت است.

درجه سختی تهیه آش سبزی شیرازی در دسته بندی سخت قرار دارد.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۴-۵ نفر است.

مواد لازم جهت تهیه آش سبزی شیرازی
گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
نخود۱ پیمانه
لوبیا چیتی۱/۲ پیمانه
روغنبه مقدار لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار دلخواه
پیاز ۲ عدد
عدس۱/۲ پیمانه
برنج۱ پیمانه
ترخون۵۰ گرم
تره۲۰۰ گرم

مرحله اول | آماده سازی حبوبات

برای پخت بهتر و رفع نفخ حبوبات حتما ۲۴ ساعت قبل از پخت آش سبزی حبوبات را خیس کنید. نخود و لوبیا را تمیز کنید و با آب سرد بشویید، درون کاسه مناسبی بریزید و به آن آب بیفزایید به طوری که یک بند انگشت روی آن‌ها را بپوشاند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    عدس را به همین شکل بشویید و در ظرف دیگری بخسیانید. برنج تمیز شده و شسته شده را نیز با مقداری آب بخیسانید. در طی این ۲۴ ساعت آب روی حبوبات (لوبیا، نخود و عدس) را چندین بار خالی کنید و ظرف را با آب تازه پر کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش قلیه گیلانی

    طرز تهیه آش سبزی شیرازی

    مرحله دوم | پختن حبوبات

    در دومین مرحله از تهیه آش سبزی شیرازی به سراغ پختن حبوبات روید. نخود و لوبیا را با مقداری آب درون قابلمه مناسبی بریزید. درب قابلمه را ببندید و آن را روی حرارت کم قرار دهید و ۱-۲ ساعت زمان دهید تا به آهستگی بپزد و نرم شود. در این زمان عدس را با کمی آب و نمک در قابلمه دیگری قرار دهید تا ۱ ساعت بپزد و به خوبی نرم شود.

    توجه داشته باشید عدس در زمان پخت باعث کدر شدن آب درون قابلمه می‌شود، حتما عدس را جداگانه بپزید تا در نهایت رنگ آش شما زیبا و درخشنده باشد. در زمان پخت عدس بهتر است آب زیادی به آن اضافه نکنید و طوری حرارت را تنظیم کنید تا با پخت کامل عدس آب آن به صورت کاملا تبخیر و جذب عدس‌ها شود.

    برنج را نیز به همراه کمی نمک و آب نسبتا زیادی روی حرارت قرار دهید تا ۱-۲ ساعت بپزد و کاملا له شود. می توانید از برنج نیم‌دانه استفاده کنید و زمان پخت را کمتر کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریزی

    مرحله سوم | پختن گوشت

    در سومین مرحله برای سرعت بخشیدن به روند پخت تا زمانی که حبوبات بپزند به سراغ پخت گوشت روید. درون قابلمه مناسبی مقداری روغن بریزید. پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و درون روغن بریزید.

    کمی زمان دهید تا پیاز ها سبک و طلایی شوند سپس مقداری زردچوبه و فلفل به محتوای درون قابلمه بیفزایید و چند ثانیه‌ای تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

    تکه‌های گوشت شسته شده را در این مرحله به قابلمه اضافه کنید و بهم زنید تا گوشت تغییر رنگ دهد و بوی خامی آن گرفته شود. در همین مرحله ۳-۴ پیمانه آب جوش به گوشت اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید. زمان دهید تا گوشت به خوبی بپزد.

    پس از گذشت ۶۰-۹۰ دقیقه میزان پختگی گوشت را بررسی کنید و در صورت پخته بودن آن را از قابلمه خارج کنید. زمان دهید تا گوشت خنک شود سپس آن را ریش ریش کنید و به سراغ مرحله بعد روید.

    مرحله چهارم | له کردن حبوبات

    پس از گذشت زمان‌های اعلامی، میزان پختگی حبوبات را بررسی کنید. اگر به خوبی پخته و نرم بودند لوبیا، نخود و عدس را با هم ترکیب کنید و ۲/۳ آن را جدا کنید. حبوبات جدا شده را به خوبی بکوبید تا له شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش سیرابی

    آش سبزی شیرازی خوشمزه

    مرحله پنجم | آماده سازی سبزیجات

    در پنجمین مرحله سبزیجات آش را تمیز کنید و بشویید. تره را به اندازه یک بند انگشت خرد کنید. تره نباید زیادی ریز خرد شود و باید در آش نمایان باشد، ترخون را ساطوری خرد کنید و کنار گذارید.

    بیشتر بخوانید: ترفند‌های طلایی برای خوشمزه‌تر شدن انواع آش

    مرحله ششم | ترکیب کردن مواد آش

    در این مرحله برنج‌های پخته و له شده، حبوبات کوبیده شده، گوشت ریش ریش، باقیمانده حبوبات پخته شده و سبزی‌های ساطوری شده را در قابلمه‌‌ی که در آن گوشت را پختید بریزید. حرارت را زیاد کنید تا محتوای آش شروع به جوشیدن کند. اگر مقدار آب گوشت کم بود در همین ابتدای کار مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.

    پس از جوشیدن محتوای آش حرارت را کم کنید و ۶۰-۹۰ دقیقه‌ای زمان دهید تا همه مواد به همراه هم به خوبی بپزند و طعم‌های آن‌ها با هم ترکیب شوند. یکی از ترفندهای کشسانی شدن آش سبزی شیرازی مدام بهم زدن آش در همین مرحله از پخت است. منتظر بمانید تا آش شما به غلظت دل‌خواهتان برسد. در نهایت با کمی نمک چاشنی آن را تنظیم کنید.

    آش خوشمزه و مقوی‌تان را در ظرف سرو بریزید و با مقداری پیاز داغ و فلفل سیاه آن را تزیین و نوش جان کنید.

    از این که تا پایان آموزش امروز نیز همراه مجله آشپزی اکالا بودید بسیار خرسندیم و تا آموزش‌های بعدی شما را به خدا می‌سپاریم.

    ۳.۷/۵ (۲۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.