آشپزیغذاهای رژیمی

طرز تهیه آش گشنیز سنتی و اصیل؛ به روش تبریزی

آش گیشنیز یکی از خوشمزه‌ترین و قدیمی‌ترین آش‌های ایرانی است. همان طور که از نامش مشخص است اصالت آن مربوط به تبریز می‌شود. جالب است بدانید که آش‌ها در ایران جز آن دسته غذاهای محبوب به خصوص در فصل‌های سرد هستند. تنوع بسیار زیادی دارند و با روش های بسیار مختلفی طبخ می‌شوند. آش گشنیز نیز یکی از آش‌های معطر و خوش‌طعمی است که بسیار مقوی و سالم است.

ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ طرز تهیه آش گشنیز تبریزی را به صورت مرحله به مرحله به همراه تمام نکاتی که در تهیه این آش باید بدانید را به شما آموزش خواهیم داد پس در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه آش گشنیز

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این آش ۱-۲ ساعت است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش و در حجم‌های بیشتری این آش را طبخ کنید.

درجه سختی تهیه این آش در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه آش گشنیز:
گشنیز۲۰۰ گرم
گوشت گوسفندی۱۵۰ گرم
برنج۱/۲ پیمانه
پیاز۲ عدد
آب نارنجبه مقدار دلخواه
آلو۸ عدد
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار دلخواه
روغنبه مقدار لازم
آب جوش۳-۴ پیمانه

مرحله اول | آماده‌سازی گوشت

در اولین مرحله برای تهیه آش گشنیز خوشمزه به سراغ گوشت روید. گوشت را بشویید و به قطعات کوچکی برش زنید. حال با کمک چرخ گوشت یا میکسر گوشت‌ها را چرخ یا پوره کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ترش عدس به روش خانگی

    مرحله دوم | آماده سازی گشنیز

    در مرحله دوم به سراغ گشنیز‌ها روید. برگ‌های زرد و پلاسیده آن را جدا سازید. گشنیز‌ها را با مقداری آب به خوبی بشویید. حال آن‌ها را درون آبکش قرار دهید تا آب اضافیشان گرفته شود. سبزی‌های شسته شده را با کمک چاقو یا خردکن خرد کنید و به سراغ مرحله بعدی روید.

    مراحل تهیه آش گشنیز

    مرحله سوم | آماده‌سازی آلوها و برنج

    در سومین مرحله برنج را تمیز کنید و با مقداری آب بشویید. حال برنج را بخیسانید. آلوها را نیز به همین شکل تمیز کنید و بشویید . با مقداری آب بخیسانید و کنار گذارید.

    مرحله چهارم | آماده‌سازی پیاز

    در چهارمین مرحله به سراغ پیازها روید. پیازها را بشویید و پوست بگیرید. با کمک چاقو آن‌ها را نگینی خرد کنید. می‌توانید آن‌ها را رنده یا در میکسر پوره کنید. حال درون قابلمه مناسبی که قصد طبخ آش را دارید مقداری روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. پیازهای خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا پیاز ها طلایی و سبک شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش هندی

    مرحله پنجم | افزودن ادویه‌ها و گوشت چرخ کرده

    در مرحله پنجم به سراغ افزودن ادویه‌ها روید. مقداری فلفل و زردچوبه به پیازها زنید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. حال گوشت‌های چرخ شده را به مختوای درون قابلمه بیفزایید. به تفت دادن ادامه دهید تا گوشت تغییر رنگ دهید و بوی خامی‌ آن به خوبی گرفته شود.

    مرحله ششم | افزودن برنج

    در مرحله ششم آب برنج خیسانده شده را بگیرید و برنج را به محتوای درون قابلمه بیفزایید و همه مواد را با هم تفت دهید.

    آش گشنیز اصیل تبریزی

    مرحله هفتم | افزودن سبزی گشنیز

    در مرحله هفتم سبزی گشنیز خرد شده را به محتویات درون قابلمه بیفزایید. ۴-۵ دقیقه‌ای تفت دهید تا سبزی کمی سرخ شود و تغییر رنگ دهید.

    مرحله هشتم | افزودن آب و پخت آش

    در مرحله هشتم آب جوش را به محتویات درون قابلمه اضافه کنید و حرارت را کم کنید. درب قابلمه را ببندید و ۶۰-۹۰ دقیقه ای زمان دهید تا همه مواد به خوبی با هم بپزند و برنج شما کاملا له شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش آبادانی غلیظ و سنتی در منزل

    مرحله نهم | افزودن آلو و تنظیم چاشنی آش

    در مرحله نهم به سراغ آلوها روید. آلوهای خیسانده شده را به همراه آب نارنج و مقداری نمک به آش بیفزایید و همه مواد را بهم زنید. مجدد درب قابلمه را ببندید و ۱۰-۱۵ دقیقه‌ای زمان دهید تا آلوها بپزند و آش شما به غلظت مناسب رسد.

    مرحله دهم | تزیین و سرو آش

    آش گشنیز بسیارمعطر و خوشمزه شما آماده سرو است. آن را در ظرف سرو بریزید و با مقداری پیازداغ یا در صورت دلخواه کشک رقیق شده تزیین کنید. این آش را با انواع نان می‌توانید نوش جان کنید.

    4 نکته طلایی که در پخت آش گشنیز باید بدانید!

    ۴ نکته طلایی که در پخت آش گشنیز باید بدانید!

    در این بخش به چند نکته طلایی برای تهیه آش گشنیز اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    1. می‌توانید گوشت را به صورت نگینی ریز خرد کنید و به آش بیفزایید.
    2. اگر برنج نیم‌دانه دارید از آن استفاده کنید، برنج نیم‌دانه سریع تر پخته می‌شود و مدت زمان آماده‌سازی آش را کمتر می‌کند.
    3. حتما از گشنیز تازه استفاده کنید. گشنیز تازه عطر و طعم بی‌نظیری به این آش می دهد. گشنیز اگر به مدت طولانی در فریزر بماند عطر و خاصیت خود را از دست می‌دهد.
    4. اگر به هر دلیلی تمایل به استفاده از گوشت در این غذا ندارید می‌توانید آن را حذف کنید.

    بیشتر بخوانید: آش هویج و جو به روش همدانی

    امیدواریم که طبق آموزش فوق این آش لذیذ و خوشمزه را تهیه و نوش‌جان کنید. از همراهی شما با این بخش از مجله آشپزی اکالا سپاسگزاریم.

    ۱.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.