آشپزیغذاهای سنتی

آش اوماج کرمانی؛ مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین داروی سرماخوردگی

آش اوماج یکی از غذاهای محلی کرمان است که به دلیل وجود عدس و سبزیجات متنوع غذایی مقوی محسوب می‌شود که از ابتلا به بیماری‌ها نیز جلوگیری می‌کند. بخصوص در فصل پاییز و زمستان این آش خوشمزه بسیار توصیه می‌شود و از غذاهای ویژه شب یلدا به حساب می‌آید. در این مقاله از بلاگ اکالا قصد داریم به طرز تهیه آش اوماج کرمانی بپردازیم. کرمانی‌ها از قدیم الایام با طبخ و مصرف این آش بومی و محلی در روزهای سرد زمستان تامین انرژی و حفظ سلامتی خود استفاده می‌کنند.

طرز پخت آش اوماج کرمان

شهر کرمان یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی ایران با غذاهای محلی، سنتی و متنوعی است که یکی از آنها آش اوماج کرمان است. در ادامه طرز تهیه آش اوماج را بررسی کرده‌ایم.

مواد لازم جهت تهیه آش اوماج کرمانی:
چغندر۵۰۰ گرم
عدس۲ پیمانه
پیاز۲ عدد
آرد گندم۵۰۰ گرم
سیاهدانه۱ قاشق سوپ‌خوری
شوید۱ قاشق سوپ‌خوری
زنیان۱ قاشق سوپ‌خوری
زیره۱ قاشق سوپ‌خوری
نمک، فلفل، زردچوبه و نعناعبه میزان لازم
قره قروتبه میزان لازم
سرکهبه میزان لازم

مرحله اول: خیساندن عدس و پاک کردن سبزیجات

در اولین مرحله عدس را خیس کنید تا پخت آن سریع تر انجام شود. سپس سبزی چغندر را پاک کرده و به صورت درشت خرد کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش لبو؛ مخصوص سرماخوردگی

مرحله دوم: پخت عدس و سبزی

چغندر خرد شده و عدس را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید. در ادامه یک پیاز را خرد کرده و با کمی نمک به مواد قابلمه اضافه کنید.

مراحل پخت آش اوماج کرمان

مرحله سوم: اضافه کردن آرد و مواد دیگر

پس از پختن سبزی و عدس، سیاهدانه، تخم شوید، زنیان و زیره را نیز به مواد آش اضافه کنید. در ادامه مقداری آرد را در آب حل کرده و داخل قابلمه آش بریزید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش انار تبریزی؛ مخصوص شب یلدا

    مرحله چهارم: سرخ کردن پیاز و افزودن به آش

    پیاز را نگینی خرد کنید و با مقدار کمی روغن سرخ کنید؛ می‌توانید مقداری زردچوبه و فلفل نیز به آن اضافه کنید و تفت دهید. پیاز سرخ شده را به آش افزوده و خوب هم زنید، پس از ۱۵ دقیقه آش اوماج آماده است و می‌توانید آن را با نعناع و سیر داغ تزئین کنید. کرمانی‌ها معمولا این آش را به همراه سرکه و قره قروت میل می‌کنند.

    تهیه آش اوماج با سبزی اسفناج

    آش اوماج را می‌توان با اسفناج نیز پخت، با اضافه‌کردن اسفناج به دیگر سبزیجات آش اوماج، طعم لذیذ و خوشمزه‌ای را تجربه می‌کنید. برای پخت آش اوماج با سبزی اسفناج، به جای سبزی آش به اندازه یک کیلو اسفناج به آن اضافه کنید. البته می‌توانید به اندازه نصف پیمانه لوبیا نیز به آن اضافه کنید. برای تزئین آش نیز از مقداری آش یا کشک به صورت سلیقه‌ای استفاده کنید.

    برخی افراد در این آش مواد‌غذایی مختلفی از جمله باقالی، بادمجان، رشته، رب گوجه نیز می‌ریزند که استفاده از هر یک از آنها اختیاری است. آش اوماج یکی از آش‌های مقوی و مغذی است که به دلیل داشتن انواع سبزیجات و حبوبات موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای فصل سرد توصیه می‌شود. ارزش غذایی بالایی این آش سنتی کرمان موجب می‌شود که شما در طول روز انرژی لازم را داشته و احساس سیری کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش‌ کلم برگ به روش تبریزی

    تهیه آش اوماج با سبزی اسفناج

    فوت و فن‌های پخت آش اوماج کرمانی

    در این بخش به چند نکته طلایی برای تهیه آش اوماج کرمانی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • کرمانی‌های اصیل در آش اوماج به جای استفاده از آرد گندم، از آرد سیاه‌رنگ که با نام کرو شناخته می شود استفاده می‌کنند.
    • در تهیه آش اوماج اغلب از آرد‌های ریز به نام اوماج استفاده می‌شود که می‌توان با حل کردن آرد در آب آن را تهیه کرد. در واقع خمیر حاصل از حل شدن آرد در آب را به شکل گلوله‌های ریز تبدیل می‌کنند و داخل آش می‌ریزند.
    • برای تهیه آش اوماج از سبزی‌های محلی به نام بولاغ اوتی یا مکو نیز استفاده می‌شود.
    • برای اینکه حبوبات آش سریع‌تر بپزد و نفخ آن گرفته شود لازم است از شب قبل آن را خیسانده و آب آن را خالی کنید.
    • استفاده از سبزیجات تازه برای پخت آش اوماج موجب عطر و طعم فوق‌العاده در آش می‌شود.
    • آش اوماج روی حرارت ملایم تهیه می‌شود و دائم آن را باید هم بزنید تا ته نگیرد.
    • برای تزئین آش نیز از پیاز داغ، نعناع داغ استفاده می‌شود. برخی افراد از کشک نیز برای جذابیت بیشتر آن استفاده می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش خشیل آذربایجانی

    فواید و ارزش غذایی آش اوماج کرمان

    آش اوماج به دلیل وجود سبزیجات و حبوبات متنوع ارزش غذایی بالایی دارد و ویتامین های مختلفی از جمله ویتامین A، c، D، E، K و گروه ویتامین های B، سدیم، کربوهیدرات، پتاسیم، فیبر، آهن، قند، منیزیم، روی، مس و اسید فولیک را می‌توان نام برد. همه این ویتامین‌ها و مواد‌معدنی موجود در آش موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد سیستم عصبی و عملکرد مغز می‌شود.

    همچنین ضمن تقویت حافظه، با سم‌زدایی بدن ، در بهبود دردهای ناشی از روماتیسم مفصلی نیز نقش موثری دارد. بعلاوه مصرف آش اوماج به تقویت دستگاه گوارش و بهبود عملکرد روده‌ها نیز کمک می‌کند. آش اوماج سرشار از آهن است که به بهبود کم‌خونی و افزایش سوخت و ساز بدن نیز کمک می‌کند. ویتامین D موجود در این آش نیز با استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها‌ از بروز مشکلات مرتبط با کمبود کلسیم نیز پیشگیری می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش کارده شیرازی

    فواید و ارزش غذایی آش اوماج کرمان

    سخن آخر

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا، در خصوص آش اوماج و طرز تهیه آن صحبت کردیم و به این موضوع اشاره شد که این غذای سنتی کرمان با بهبود سیستم ایمنی بدن بهترین گزینه برای فصل سرما است و از سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز جلوگیری می‌کند. می‌توانید از آش اوماج برای وعده ناهار یا عصرانه استفاده کنید و در میهمانی‌های خانوادگی نیز با پخت این آش خوشمزه دور هم از طعم خوشمزه آن لذت خواهید برد. امیداوریم با مطالعه این مطلب، ضمن رضایت از دستور تهیه آش اوماج شما نیز تجربیات خود را در خصوص تهیه آن با ما در میان بگذارید.

    ۳.۱/۵ (۲۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۶ دیدگاه ها

    1. سلام ببخشید منظور از چغندر همون برگ چغندر هست یا باید خود چغندر رو خرد کنیم و داخل اش بریزیم ممنون میشم راهنمایی کنید

    2. لطفا ،قبل از هر دستور غذایی یک اهل فن بررسی کنه،۵۰۰گرم آرد در آش مگه میخوادحلوا درست کنه،نهایت ۲یاسه قاشق غذاخوری برای لعابش کافیه.

    3. لطفا ،قبل از هر دستور غذایی یک اهل فن بررسی کنه،۵۰۰گرم آرد در آش مگه میخوادحلوا درست کنه،نهایت ۲یاسه قاشق غذاخوری برای لعابش کافیه.

    4. درشهر ما هم اش او ماج داریم که از قرمه از گوشت سرخ شده است و حبوبات مانند نخود و لوبیا وعدس ریز و ماش و آرد گلوله شده و سبزی و گوجه خشک و پیاز داغ و انواع ادویه های گرم بخصوص فلفل قرمز تند درست می شود و در نذری ها استفاده می شود

      1. سلام ممنون ازنظرخواهی..اوماج فقط اش اذربایجان هست چرا کلمه اوماج ترکی اذری است. به معنی در دست خورد کردن…چرا اسمش اینه …چون رشته اش رو خودمان درست وخشک ودر میان دو دست خورد میکنیم?

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.