سبک زندگینکات خانه داری

۱۲ راز خوب نگه داشتن گیاه بامبو در آب و خاک + نکات

نگهداری بامبو برای افرادی که تجربه‌ای در این کار ندارند کمی دردسرساز است. این گیاه هم در خاک و هم در آب رشد می‌کند و در فنگ شویی نماد شانس و ثروت است. در این مقاله از بخش سبک زندگی از مجله اکالا می‌توانید با روش‌های خوب نگه داشتن گیاه بامبو آشنا شوید.

رازهای نگهداری بامبو در آب و خاک

هر چند نگهداری از گیاه بامبو در خانه بسیار راحت به نظر می‌رسد، اما اگر از آب یا خاک نامناسب برای پرورش گیاه استفاده کنید یا نور رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم نکنید، بامبوی شما خیلی زود از بین می‌رود. در ادامه این بخش به نکاتی مهم در مورد روش‌های خوب نگه داشتن گیاه بامبو اشاره شده است.

رازهای نگهداری بامبو در آب و خاک

۱- از آب مناسب برای آبیاری بامبو استفاده کنید

برای نگهداری گل بامبو در آب نباید از آب شور یا آب حاوی کلر و مواد معدنی زیاد استفاده کنید. استفاده از آب شور موجب ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی بامبو یا ایجاد سفیدی‌های ریز در آب می‌شود و گیاه را نابود می‌کند. بهتر است از آب معدنی یا آب مقطر برای نگهداری گیاه استفاده کنید. در صورت استفاده از آب شهر باید آن را برای ۲۴ ساعت در ظرف قرار دهید تا میزان کلر آن کاهش پیدا کند و سپس گیاه را با این آب آبیاری کنید.

۲- خاک گیاه را مرطوب نگه دارید

اگر از بامبو در خاک نگهداری می‌کنید، باید آن را به گونه‌ای آبیاری کنید که خاک گیاه همیشه مرطوب باشد. به خاطر داشته باشید که منظور از رطوبت خاک این نیست که آن را خیس کنید. اما لازم است طوری به گیاه آب بدهید که هیچگاه خاک آن خشک نشود.

بیشتر بخوانید: با این ترفندها آفت گیاهتان را پیدا و درمان کنید

۳- آب گیاه را عوض کنید

در صورتی که از بامبو در آب نگهداری می‌کنید، حتما هر هفته آب گیاه را عوض کنید. این کار به جلوگیری از رشد باکتری‌ها و همچنین بهبود رشد گیاه کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که آب بامبو نباید تیره یا بد بو شود و به همین دلیل بهتر است آن را به صورت دوره‌ای تعویض کنید.

۴- به گیاه کود بدهید

در صورتی که از گیاه در آب نگهداری می‌کنید، باید ماهی یک بار از کودهای ضعیف و مخصوص بامبو برای تقویت گیاه استفاده کنید. این کار به تامین مواد معدنی مورد نیاز گیاه کمک می‌کند.

بیشتر بخوانبد: معجزه‌های جالب کاغذ در رشد گیاهان آپارتمانی که از آن بی‌خبرید

۵- گیاه را در مکانی با نور مناسب قرار دهید

گیاه بامبو برای رشد به نور زیاد ولی فیلتر شده نیاز دارد. نور گیاه باید غیرمستقیم باشد و از پشت پنجره یا پرده به گیاه برخورد کند. نور مستقیم موجب سوختن برگ‌های گیاه می‌شود. به خاطر داشته باشید که گیاه را در مکانی قرار دهید که نور به طور کامل به تمام برگ‌ها و قسمت‌های گیاه برخورد کند. گیاه بامبو در نور کم هم به رشد خود ادامه می‌دهد، ولی نور مناسب موجب بهبود رشد گیاه می‌شود.

۶- رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید

گیاه بامبو برای رشد به رطوبت متوسط نیاز دارد. برای این کار بهتر است هر چند وقت یک بار برگ‌های گیاه را با اسپری آب پاشی کنید. به خاطر داشته باشید که اسپری کردن این گیاه باید با فاصله و به صورت ملایم انجام شود. نکته دیگری که باید در مورد آبپاشی گیاه بدانید این است که عدم غبار پاشی گیاه مشکلی در رشد آن ایجاد نمی‌کند، اما انجام دادن آن برای گیاه مفید است.

برای خوب نگه داشتن گیاه بامبو رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید

۷- گیاه را در مکانی با دمای مناسب قرار دهید

یکی دیگر از نکات مهم برای خوب نگه داشتن گیاه بامبو قرار دادن آن در دمای مناسب است. به طور کلی این گیاه متعلق به غرب آسیا است و برای رشد به دمای بین ۱۸ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد نیاز دارد. به هیچ عنوان نباید این گیاه را در معرض باد کولر یا نزدیک شوفاژ یا بخاری قرار دهید.

۸- گلدان گیاه را به موقع عوض کنید

از دیگر نکته‌های مهم برای خوب نگه داشتن گیاه بامبو این است که به موقع گلدان گیاه را عوض کنید. زمانی که ریشه‌های گیاه زیاد شدند و فضای کافی برای رشد ندارند، بهترین زمان برای تعویض گلدان این گیاه است.

برای خوب نگه داشتن گیاه بامبو گلدان گیاه را به موقع عوض کنید

۹- برگ‌های بامبو را تمیز کنید

برای این که گیاه بامبو به خوبی نور را جذب کند، باید برگ‌های آن را به صورت مرتب تمیز کنید. نشستن گرد و غبار روی برگ‌های بامبو مانع تنفس صحیح این گیاه می‌شود. برای تمیز کردن برگ‌های بامبو می‌توانید از یک قلم‌مو یا دستمال خیس استفاده کنید.

۱۰- از ماهی در شیشه بامبو استفاده کنید

اگر از بامبو در آب نگهداری می‌کنید، می‌توانید چند ماهی فایتر، گلدفیش یا زبرا در شیشه قرار دهید. با این کار گیاه شما دیگر نیاز به کود ندارد و مواد معدنی و ازت مورد نیاز خود را از طریق مدفوع این ماهی‌ها تامین می‌کند.

۱۱- مراقب افتادن برگ‌های بامبو در آب باشید

به هیچ عنوان اجازه ندهید که برگ‌های خراب بامبو داخل آب آن بیفتد. در صورتی که برگ خراب شده گیاه در آب افتاد، به سرعت آب گلدان را عوض کنید، زیرا این موضوع موجب انتقال باکتری به آب می‌شود.

۱۲- گلدان آب را هر هفته بشویید

همانطور که آب داخل گلدان بامبو باید به صورت هفتگی عوض شود، برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها و رشد جلبک‌ها باید هر هفته در زمان تعویض آب گلدان، گلدان را به طور کامل بشویید و تمیز کنید و سپس بامبوها را داخل آن بگذارید.

نکاتی که باید برای نگهداری گل بامبو در آب و خاک بدانید

نکاتی که باید برای نگهداری گل بامبو در آب و خاک بدانید

  • برگ‌های گیاه بامبو سمی است و از همین رو اگر از حیوان خانگی مراقبت می‌کنید، حتما مراقب این موضوع باشید.
  • در صورتی که بخشی از ساقه گیاه پوسیده و زرد شده است، باید این بخش را جدا کنید و آن را قلمه بزنید.
  • زرد شدن برگ بامبو نشانه پوسیدگی ریشه آبیاری زیاد است. کاهش مقدار آبیاری گیاه این مشکل را برطرف می‌کند. در صورتی که ریشه گیاه پوسیده شده است، باید قسمت پوسیده را جدا کنید.
  • کپک زدن بامبو نشانه بیماری‌های قارچی است و برای رفع این مشکل باید از سم‌های قارچ کش استفاده کنید.
  • به خاطر داشته باشید که انداختن قند در آب بامبو نه تنها مفید نیست، بلکه به ریشه‌های گیاه آسیب وارد می‌کند و موجب خشک شدن گیاه می‌شود.
  • بهترین ترفند افزایش رشد بامبو قرار دادن آن در مکانی پر نور و کوددهی به گیاه است.

در این مقاله به روش‌های خوب نگه داشتن گیاه بامبو و راهنمای جامع نگهداری از بامبو در خانه اشاره شد. اگر تجربه نگهداری از این گیاه را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا