آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه بامیه هندی برای ماه رمضان با عکس و نکات کلیدی

بهترین روش تهیه بامیه هندی به‌همراه نکات کلیدی را در این مقاله برای شما آماده کرده‌ایم. بامیه هندی متولد کشور هندوستان بوده و از جمله میان‌وعده‌های خوشمزه و پرطرف‌دار در این کشور است. بامیه هندی شباهت زیادی به بامیه ایرانی دارد و می‌تواند جایگزینی برای بامیه ایرانی در ماه مبارک رمضان باشد. بامیه هندی طعمی مشابه بامیه خودمان دارد اما از لحاظ ظاهری شکیل‌تر است. طرف‌داران زولبیا و بامیه در ماه رمضان و سایر اوقات سال می‌توانند از این میان‌وعده جذاب برای شیرین کردن کام خود و میزبانی از عزیزانشان استفاده کنند.

بامیه از شیرینی‌های پر طرفدار ماه مبارک رمضان است به جز بامیه معروف کشور ما که در قنادی ها به فروش می‌رسد و قبلا آموزش داده شده انواع دیگری از بامیه‌ها هم وجود دارند که متعلق به کشورهای مختلف هستند مثل بامیه ترکی، بامیه عربی و بامیه هندی.

بامیه هندی یکی از شیرینی‌های پرطرفدار بین المللی است که همانطور که از اسمش مشخص است متعلق به کشور هند است و در این کشور به عنوان میان وعده در دکه های خیابانی به فروش می‌رسد. بامیه هندی از نظر طعم مشابه بامیه خودمان است اما از نظر شکلی و نوع پخت اندک تفاوتی با بامیه معمولی دارد. این بامیه به دلیل شکل زیبایی که دارد برای پذیرایی از مهمانان در ماه رمضان بسیار مناسب است.

بامیه هندی رویه‌ای ترد دارد و داخل آن نرم و پر از شیره است و طعمی مشابه بامیه خودمان دارد. برای طرز تهیه بامیه هندی در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم بامیه هندی:
آب۳ پیمانه
آرد۲ پیمانه
شربت بار۲ قاشق سوپ خوری
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
تخم مرغ۴ الی ۵ عدد
روغن مایع۶۰ گرم

مواد لازم بامیه هندی
در طرز تهیه بامیه هندی در طرز تهیه بامیه هندی که در این مقاله برای شما آماده کرده‌ایم، پیش از شروع مراحل پخت بهتر است ابتدا شربت‌بار بامیه هندی را آماده کنیم.

طرز تهیه شربت‌بار بامیه هندی

مواد لازم:
– شکر ۲ پیمانه
– آب ۱ پیمانه
– جوهر لیمو ¼ قاشق چای‌خوری
– گلاب ۲ قاشق غذاخوری
– گلوکوز ۲ قاشق غذاخوری
– زعفران به مقدار لازم

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    آب را در قابلمه‌ای با سایز مناسب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. شکر را به آن اضافه کنید و ترکیب را به‌خوبی با هم مخلوط کنید. محلول را به‌هم بزنید و به آن جوهر لیمو اضافه کنید (جوهر لیمو از شکرک زدن شربت‌بار جلوگیری می‌کند.)

    محلول را به‌قدری به‌هم بزنید تا دانه‌های شکر به‌صورت کامل در آب حل شوند.

    حال گلاب و زعفران را به ترکیب شربت اضافه کنید. در مرحله آخر گلوکز را به شربت‌بار اضافه کنید.

    نکته: اگر گلوکز در اختیار ندارید مشکلی در تهیه شربت‌بار بوجود نمی‌آید. وجود گلوکز در شربت‌بار موجب شفاف‌شدن شربت‌بار می‌شود.

    نکته: هل یکی از طعم‌دهنده‌های پرطرف‌دار در تهیه شربت‌بار است. درصورت تمایل می‌توانید ۲ دانه هل در این مرحله به این ترکیب اضاف کنید.

    زمان کافی به شربت‌بار در حال گرم‌شدن بدهید تا به غلظت کافی برسد. بعد از گذشت ۲۰-۳۰ دقیقه مقدار کمی از شربت‌بار را بین دو انگشت خود تست کنید. به این صورت که شربت‌بار باید حالت کشسانی و چسبنده داشته باشد. اگر چنین نبود مدت‌زمان پخت را افزایش داده و مجددا این تست را انجام دهید.

    مرحله اول | داغ زدن خمیر بامیه هندی

    در اولین مرحله ابتدا آرد را الک کنید (ترجیحا ۳ بار) تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. در یک قابلمه تفلون یا نسوز آب و روغن مایع را بریزید.

    آرد الک شده به همراه روغن و آب در بامیه هندی

    و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار بدین تا به جوش بیاد. وقتی که به جوش اومد بلافاصله آرد رو یکجا اضافه کنید.

    اضافه کردن آرد به روغن و آب داغ شده در بامیه هندی

    خمیر درون قابلمه را مدام و باسرعت به‌هم بزنید تا خمیری یک‌دست حاصل شود. به‌دمت ۷-۸ دقیقه روی حرارت ملایم به‌صورت مستمر خمیر را باز و جمع کنید. این کار موجب می‌شود آب اضافی خمیر گرفته شود، همچنین بوی خامی خمیر از بین می‌رود.

    بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از بدترین غذاها برای سحری در ماه رمضان

    به هم زدن خمیر بامیه هندی تا تبخیر شدن آب آن

    نکته : به فرآیند جمع‌وباز کردن خمیر و گرفتن آب آن، اصطلاحا داغ‌زدن می‌گویند. در انجام این مرحله حوصله کافی به خرج دهید زیرا تاثیر مهمی در کیفیت نهایی خمیر شما دارد.

    طرز تهیه زولبیا

     

    مرحله دوم | تهیه خمیر بامیه هندی

    در این مرحله باید حرارت خمیر را بگیریم. خمیر را به ظرف دیگری منتقل کنید . حال با باز و جمع کردن خمیر یا زیرو رو کردن آن فرآیند خنک‌سازی خمیر را سرعت ببخشید.

    خمیر به دست آمده برای بامیه هندی
    نکته مهم: دمای خمیر شما در تهیه بامیه هندی مرغوب بسیار مهم است. خمیر باید ولرم باشد (دست نسوزد و گرمی ان را حس کنید). اگر خمیر زیادی داغ باشد موجب پخته شدن تخم‌مرغ‌ها می‌شود. اگر خمیر زیادی سرد باشد تخم‌مرغ‌ها به خورد آن نمی‌رود و خمیر شما تکه‌تکه یا بریده‌بریده می‌شود.

    وقتی خمیر ولرم شد اولین تخم مرغ رو به همراه شربت بار اضافه کنید.

    شربت بار را به همراه تخم مرغ به خمیر مایه بامیه هندی اضافه کنیدبعد از اضافه‌کردن اولین تخم‌مرغ و شربت‌بار به خمیر، به کمک هم‌زن برقی یا دستی خمیر را به‌هم بزنید تا مواد به‌صورت کامل باهم ترکیب شوند.
    وقتی خمیر یک‌دست شد تخم‌مرغ بعدی را اضافه کنید و فرآیند تا آخرین تخم‌مرغ تکرار کنید.
    به همراه آخرین تخم‌مرغ وانیل را نیز به خمیر بامیه هندی اضافه کنید.
    نکته : بعد از اضافه کردن چهارمین تخم مرغ اگه خمیر سفت بود و چسبندگی لازم رو نداشت میتونید تخم مرغ پنجم رو هم اضافه کنید (بسته به بزرگی و کوچکی تخم مرغ ها تعداد بین چهار الی پنج عدد متغیره) در نهایت باید خمیر چسبنده ای بدست بیاد.

    اضافه کردن وانیل و چسبندگی خمیر بامیه هندی نکته : خمیر شما نباید زیادی سفت باشد ( نمی‌توانید براحتی آن‌را از قیف خارج کنید) و نباید زیادی شل باشد اشکال ماسوره نمی‌تواند ردی روی خمیر بیاندازد.

    وقتی خمیر آماده شد اون رو داخل قیف پارچه ای با ماسوره آچاری بریزین (بهتره از قیف پارچه ای استفاده کنید چون مواد حالت خمیری داره و احتمال پاره شدن قیف های یکبار مصرف زیاد هست یا اینکه از چند لایه قیف یکبار مصرف استفاده کنید).

    ریختن خمیر بامیه هندی در ماسوره

    مرحله سوم | پختن و سرخ کردن بامیه هندی

    داخل سینی فر کاغذ روغنی قرار بدین و روی کاغذ روغنی رو با روغن جدا کننده چرب کنید و بامیه ها رو به شکل گرد با کمک قیف پایپ میکنیم.

    سینی رو داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد (برای فر گازی) قرار بدین تا جایی که بامیه ها پف کنن و روی بامیه ها کمی طلایی بشه.

    طلایی شدن روی بامیه هندی ها در فر

    بعد از پخت اولیه بامیه هندی، سینی را از فر خارج کنید.
    بامیه هندی‌ها را از کاغذ روغنی جدا کنید و آن‌ها را درون روغن داغ رها کنید. ظرف شما باید به‌گونه‌ای باشد که بامیه‌ها درون روغن شناور شوند.
    با حرارت ملایم صبر کنید تا درون بامیه‌ها به‌صورت کامل مغز پخت شود.

    انداختن بامیه هندی در روغن داغ شده

    نکته : دقت کنید که بامیه ها رو باید بلافاصله داخل روغن داغ سرخ کنید تا پف بامیه ها نخوابه به همین علت باید بامیه ها رو به تعداد کم داخل سینی پایپ کنید و در فر بپزین همون تعداد بامیه ای رو باید پایپ کنید که گنجایش ظرف روغن شماست.

    مابقی خمیر رو هم به نوبت باید پایپ کرده و داخل فر بپزین و بعد سرخ کنید.

    مرحله چهارم | اضافه کردن شربت بار به بامیه هندی

    وقتی بامیه ها کاملا با حرارت ملایم سرخ شدن از داخل روغن خارج کنید.

    بامیه ها را درون شربت بار بریزین و اجازه بدین چهار الی پنج دقیقه بمونه .

    بعد از شربت بار خارج کنید و داخل صافی قرار بدین تا شربت اضافی گرفته بشه.

    ریختن بامیه های هندی در شربت
    بعد داخل ظرف سرو بچینید و نوش جان کنید.

    طرز تهیه بامیه هندی در منزل به روش قنادی خوشمزه و ترد

    نکات مهم طرز تهیه بامیه هندی:

    • غلظت شربت بار تاثیر زیادی روی کیفیت بامیه داره اگه شربت بار رقیق‌تر از حد لازم باشه بامیه‌ها بعد از چند ساعت نرم میشن و تردی خودشون رو از دست میدن اگه شربت بار غلیظ تر از حد لازم باشه بامیه ها شکرک میزنن.
    • اضافه کردن شربت بار به خمیر باعث قهوه ای شدن رنگ بامیه ها میشه اگه شربت بار رو حذف کنید بامیه ها زرد رنگ‌ میشن.
    • اضافه کردن گلوکز به شربت بار باعث میشه کیفیت شربت بار بالا بره و بامیه ترد بمونه، گلوکز رو از لوازم قنادی ها می تونید تهیه کنید و قیمت بالایی نداره.
    • بعد از پخت بامیه حدود ۷ الی ۸ ساعت روی بامیه ها نپوشونید و به همون صورت داخل یخچال بذارین تا نرم نشن.
    • بامیه ها اگه به خوبی داخل روغن سرخ نشن و یا با حرارت بالا سرخ بشن به خوبی پخته نمیشن و بعد از چند ساعت نرم میشن.
    • باقی مانده روغنی رو که برای سرخ کردن بامیه ها استفاده کردید دور بریزید و مجدد استفاده نکنید چون استفاده از روغنی که به حرارت بالا رسیده خطرناکه.
    • بخاطر اینکه خمیر بامیه تخم مرغ داره موقع سرخ کردن کف میکنه اگه میخواید زولبیا و بامیه درست کنین دقت کنید از روغنی که برای سرخ شدن زولبیا استفاده کردین میتونین برای سرخ کردن بامیه استفاده کنید اما از روغن بامیه نمیتونین برای سرخ کردن زولبیا استفاده کنین.
    • روغن برای سرخ کردن بامیه باید به اندازه باشه طوری که بامیه ها داخل روغن شناور باشن.
    • اگه داخل خمیر بامیه بیش از حد تخم مرغ استفاده شود و خمیر شل شود بامیه موقع پخت ترک می خورد و بامیه های تردی نخواهید داشت.
    • از روغن مخصوص سرخ کردنی برای پخت بامیه استفاده کنید.
    • موقع سرخ کردن بامیه ها باید فضا برای پف کردن بامیه ها و جا به جا شدن باشه و تعداد بامیه ها داخل ظرف زیاد نباشه چون باعث نرم شدن بامیه ها میشه.
    • در فر های برقی دمای پخت بیست درجه پایین تر از دمای ذکر شده باشه.

    امیدوارم از طرز تهیه بامیه هندی همانند طرز تهیه بامیه خانگی خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.