آشپزیمربا

طرز تهیه مربا توت سیاه با نکات ریز شکرک نزدن آن

مربای توت سیاه یکی از خوشمزه‌ترین مرباها در میان انواع مختلف مربا است. توت میوه‌ای اعجاب‌انگیز است که از اردیبهشت‌ماه تا اواخر بهار به میهمانی ما می‌آید. یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری این میوه خوشمزه با طعم منحصربه‌فرد خود تهیه مربای آن است.

مربای توت سیاه را از توت‌های خوشمزه و معطر در فصلی که به‌وفور وجود دارد تهیه کنید تا در سایر ماه‌های سال نیز از این مربای خوشمزه در اوقات صبح یا عصرانه خود استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در این دستور تنها با طی ۳ مرحله ساده و آگاهی از نکات طلایی، شیشه‌های خوش‌رنگ مربای توت سیاه را در کابینت یا انبار خود بچینید و از طعم آن لذت ببرید.

    در قسمت آشپزی از اکالا بلاگ چندین شیشه مربای خوشمزه برای استفاده درست کرده و در طول سال از آن استفاده کنید.

    روش جمع آوری توت سیاه و سفید از درخت

    درخت توت به‌قدری در فرهنگ ما مقدس است که اعتقاد دارند هیچ‌گاه نباید این درخت را قطع کرد مگر زمانی که دیگر خشک شده باشد. ساده‌ترین و در دسترس‌ترین روش برای جمع‌آوری میوه این درخت استفاده از روش‌ سنتی و قدیمی است که از گذشته تا کنون از این روش استفاده می‌شود.

    روش جمع کردن توت به سبک سنتی ایرانی، همان پهن کردن چادر یا پارچه تمیز زیر درخت و سپس جمع‌آوری روزانه آن است. گاها می‌توانید با تکان دادن آهسته تنه اصلی درخت در ریختن میوه‌های رسیده به آن کمک کنید. فقط توجه داشته باشید که میوه‌های کاملا رسیده با تکانی بسیار کوچک (به طور مثال وزش باد) از شاخه‌ی خود جدا می‌شوند بنابراین از وارد کردن ضربه محکم به درخت یا آویزان شدن از شاخه آن خودداری کنید. هر چند روز یکبار می‌توانید با یک تکان کوچک بهترین میوه‌های توت را جمع‌ آوری کنید.

    نکته: درنظر داشته باشید با توجه به بافت نرم توت مدت زمان زیادی نمی‌توان آن را نگهداری کرد؛ همچنین اگر توت‌ها را بشویید باید همان روز از آن‌ها استفاده کنید زیرا توت بافت خود را از دست می‌دهد.

    برای نگهداری این میوه در مدت زمان بیشتر می توانید آن را تبدیل به مربا، مارمالاد کنید و درانواع دسر‌ها، فیلینگ کیک‌ها، تهیه ژله‌های خوش‌طعم و شیک‌ها ازآن استفاده کنید.

    این میوه بسیار دلبر در طعم شیرین و ترش و رنگ سیاه و ‌سفید وجود دارد. از این میوه عموما مربا، ژله و دسر نیز تهیه می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای زردآلو

    طرز تهیه مربا توت سیاه

    مقدار مواد اعلام شده به شما حدودا ۱/۵ کیلو مربا می‌دهد. درجه سختی تهیه این مربا در دسته‌بندی آسان قرار می‌گیرد.

    مدت زمان آماده‌سازی مواد ۱۲۰-۱۵۰دقیقه و مدت زمان تهیه مربا ۳۰-۴۰ دقیقه است.

    مواد لازم مربای توت سیاه
    توت سیاه۱ کیلوگرم
    شکر۱ کیلوگرم
    آبلیمویک قاشق غذاخوری

    نکته: همان‌طور که مشاهده می‌کنید در تهیه این مربا مقدار استفاده شده از میوه و شکر مساوی است، شما هر مقدار توت داشتید به همان مقدار شکر لازم دارید.

    برای مثال : اگر مقدار توت شما سه کیلوگرم بود برای تهیه این مربا، سه کیلوگرم شکر نیاز دارید. پس با ضرب و تقسیم ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را افزایش یا کاهش دهید.

    نکته طلایی اول: با توجه به جنس نرم و ابعاد کوچک این میوه پیشنهاد می‌شود حداکثر یک‌کیلوگرم از آن را در هربار تهیه و آماده کنید.

    زیرا استفاده از مقدار بیشتری میوه و شکر به مدت زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. زیاد بودن محتوای درون قابلمه باعث کندی در بهم زدن مواد و در نهایت له شدن میوه‌ها می‌شود.

    مرحله اول | آماده سازی میوه‌های توت

    در اولین مرحله درون ظرفی با سایز و ابعاد مناسب توت‌ها را به آرامی بریزید. روی آن‌ها به قدری آب سرد بریزید که تمامی میوه‌ها در آب غوطه‌ور باشند.
    ۴-۵ دقیقه به آن زمان دهید و با کمک دست به آرامی میوه‌ها را زیر و رو کنید تا گرد و غبار چسبیده به آن‌ توسط آب تمیز شود.

    حال به آرامی میوه‌ها را از ظرف آب خارج و دورن آبکش قرار دهید. منتظر بمانید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود سپس ساقه توت‌ها را به کمک قیچی یا چاقو بگیرید و آنها را درون قابلمه مناسب بریزید.

    نکته: اگر قصد تهیه مارمالاد توت را دارید می‌توانید این مرحله را حذف کنید زیرا در تهیه مارمالاد با میکس کردن نهایی محتوای مارمالاد یا از صافی رد کردن آن چوب‌های متصل به میوه گرفته می‌شود.

    طرز تهیه مربای توت سیاه خوشمزه برای فصل بهار

    مرحله دوم | ترکیب میوه و شکر

    در دومین مرحله لایه نازکی از توت‌های شسته و تمیز شده را کف قابلمه بریزید.

    حال روی ‌آن لایه نازکی شکر بریزید و این مراحل را به قدری تکرار کنید تا مقدار میوه و شکر اعلام شده در دستور تمام شود.

    در پایان این مرحله درب قابلمه را ببندید و یک ساعت و نیم در درون یخچال قرار دهید تا کر‌های لایه لایه در بین میوه باعث آزاد شدن آب اضافی توت‌ها شود و اصطلاحا توت‌ها آب بیندازند.

    اگر شما شربت بیشتری از این مربا نیاز دارید مدت زمان بیشتری را می‌توانید زمان دهید. هر چقدر زمان بیشتری سپری شود مقدار آبی که از میوه خارج می‌شود بیشتر خواهد بود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد زردآلو

    مرحله سوم | پختن مربا

    در سومین مرحله به سراغ پختن مربا روید.

    بعد از سپری شدن زمان اعلامی قابلمه روی شعله متوسط اجاق‌گاز قرار دهید  و‌ به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه زمان دهید تا میوه‌ها نیم‌پخته شوند و شربت مربا غلیظ‌تر شود.

    نکته طلایی دوم: حرارت شعله گاز در این مرحله نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، اگر حرارت زیاد باشد محتوای درون قابلمه به سرعت ته می‌گیرد و رنگ و طعم بسیار بدی به مربای شما می‌دهد.

    حرارت شعله گاز شما اگر کم باشد مدت زمان بیشتری نیاز است تا مربا شروع به جوشیدن کند و شربت آن به مقدار کافی غلیظ شود همین موضوع باعث له شدن و زیاد پخته شدن مربا میشود

    شما برای تست کردن قوام شربت مربا می‌توانید مقداری از شربت را درون ظرفی بریزید و ظرف را چندین دقیقه در یخچال قرار دهید تا شربت کاملا سرد شود.

    حال ظرف را به سمت چپ و راست حرکت دهید اگر شربت به کندی حرکت کرد یعنی به قوام لازم رسیده است اما اگر شربت مربای توت شما حالت روان داشت و سریع در ظرف تغییر مسیر دهد باید زمان بیشتری به پخت آن دهید.

    مربا خوشمزه توت سیاه

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای توت فرنگی

    نکته طلایی سوم: ۵ دقیقه آخر یک قاشق آب‌لیمو به مربا اضافه کنید. این عمل از شکرک زدن مربای شما جلوگیری می‌کند.

    حال منتظر باشید تا مربا کاملا خنک شود. مربا را درون ظرف خشک و تمیزی بریزید و سر آن را کاملاً محکم ببندید و آن را درون یخچال نگهداری کنید.

    توجه داشته باشید که ورود هوا درون شیشه‌ها باعث کپک‌زدن مربای شما می‌شود پس حتما شیشه‌های را انتخاب کنید که درب آن‌ها به خوبی محکم شود.

    وجود هرگونه چربی و آلودگی درون شیشه‌ها نیز باعث خراب شدن مربای شما می‌شود.

    با این روش تا چندین ماه می‌توانید از این میوه بسیار خوشمزه، برای خوردن صبحانه یا تهیه فیلینگ کیک و انواع دسرها استفاده کنید.

    طرز تهیه مربای توت سیاه خوشمزه برای فصل بهار

    چرا مربای توت سیاه شکرک میزند؟

    مربای توت سیاه معمولاً با شکر و آب تهیه می شود. دلیل افزودن شکر به مربای توت سیاه، افزایش میزان قند در آن است که به عنوان ماده افزودنی طعم و ماندگاری محصول افزوده می‌شود. همچنین، شکر باعث جذب رطوبت و ترشح آب در محصول می‌شود و بهترین ماندگاری و کیفیت را برای مربا ایجاد می‌کند.

    به همین دلیل، اغلب در تهیه مربای توت سیاه از شکر استفاده می شود. البته، می توانید در صورت تمایل از جایگزین‌های شیرین‌تر و کم‌کالری مانند عسل، شیرینی‌گوگرد و یا استوویا استفاده کنید

    در مورد توت سیاه چه می‌دانید؟

    • توت سیاه در منوی غذایی ما ایرانیان آشناست، اما اغلب مردم درباره فواید آن چیزی نمی‌دانند.
    • بوته درخت توت به صورت خودرو در اکثر نقاط گرم و مرطوب امکان رشد و نمو را دارد.
    • درختان توت با جثه‌های کوچک و بزرگ در باغات و حتی برخی خیابان ها به وفور رویت می‌شوند. توت، این میوه بسیار پرطرفدار و خوشمزه در دو نوع سیاه و سفید یافت می‌شود.
    • درختان توت سیاه، سفید، قرمز، توت‌های موزی و مجنون از انواع درختان توت هستند که در شکل برگ‌ها، شاخه‌ها و رنگ‌دانه‌های تولیدی و طعم با هم تفاوت‌های دارند. این میوه بسیار کوچک فواید بسیار زیادی دارد.
    • توت سفید دارای طبعی گرم و تر است، برای کبد بسیار مفید است و در درمان کم‌خونی و افسردگی به شما کمک می‌کند. برای داشتن پوستی شاداب و کاهش سطح کلسترول مفید است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای گل محمدی با گلبرگ تازه

    خواص توت سیاه

    • توت‌ سیاه میوه بسیار خوش‌طعم و‌ محبوب است که خواص فراوانی برای بدن دارد. حتی در گذشته آن‌را خشک می‌کردند و به جای قند در کنار چای در تمام فصول از آن استفاده می‌کردند.
    • این میوه حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی است که برای سلامتی ما بسیار مفید است. از خواص و فواید میوه توت سیاه می‌توان ممانعت از اختلال بافت‌های پوششی و افزایش قدرت درک و کمک‌ به انعقاد خون اشاره کرد.
    • جالب است بدانید بهترین نوع توت، توت‌های تازه و خوشبو هستند، در هنگام خرید توت از انواع قهوه‌ای آن پرهیز کنید.
    • به‌طور کلی توت‌های که کاملا سیاه باشند بسیار رسیده و آماده خوردن هستند و معمولاً سایز بزرگ‌تری نسبت به بقیه توت‌ها دارد.
    • اگر که درخت توتی در منزل یا باغ دارید و از آن توت‌ها به مقدار زیاد در دسترس داشتید حتما به شما پیشنهاد می‌شود که از دستور مربای امروز کمک بگیرید و از آن چندین شیشه تهیه کنید و تا پایان سال از طعم بی‌نظیر آن استفاده کنید. مدت زمان تقریبی تهیه مربای توت سیاه دو ساعت است.

    اگر آب لیمو را در مربا فراموش کنم چه می شود؟

    چه می‌شود اگر آب‌لیمو را فراموش کنم و شیشه‌هایم همه مهروموم شوند؟

    ریختن آب‌لیمو یا جوهرلیمو در فرآیند درست کردن مربا یک نکته بسیار مهم و ضروری است؛ زیرا مانع از شکرک‌زدن مربای شما می‌شود و مهم‌تر از آن ماندگاری مربای شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. حال اگر به هر دلیلی فراموش کردید در هنگام پخت مربا آب‌لیمو را درون محتوای خود بریزید باید مربای مهم و موم شده خود را باز کنید.

    مربا رو مجددا به قابله بازگردانید و باحرارت ملایم آن را گرم کنید تا به مرحله قل‌زدن برسد سپس آب‌لیمو یا جوهرلیمو را به آن اضافه کنید و زمان دهید تا به مدت ۵ دقیقه محتوای شما قل‌ها ریز بزند. مراقب باشید مربای شما له نشود!

    آیا خوردن مربای توت سیاه برای کودکان مناسب است؟

    مربای توت سیاه به دلیل ارزش غذایی و انرژی بالایی که به بدن می‌دهد یک گزینه مناسب برای صبحانه کودکان است، علاوه بر این، ظاهر و طعم این مربا نیز یکی از جاذبه‌های آن برای کودکان است. توت سیاه به دلیل غلظت بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتواستروژن‌ها یکی از مفیدترین میوه‌های موجود است.

    از این‌که تا انتهای این آموزش نیز همراه ما بودید از شما متشکریم. امیدواریم که از دستور طرز تهیه مربای توت سیاه نیز کمال استفاده را برده باشید. برایتان سلامتی و شادی را آرزومندیم. برقرار باشید.

    ۳.۹/۵ (۵۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۶ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.