آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه کیک یزدی به روش قنادی‌ها؛ رازهای پف کردن آن

کیک یزدی نوعی شیرینی بومی یزد در مرکز ایران است.نمونه مشابه این نوع کیک در شهرهای دیگر کشور نیز پخته می شود. اما طعم و عطر متفاوت این کیک در یزد دلیل عمده استقبال از آن است. کیک یزدی یکی از خوشمزه ترین کیک های سنتی ایرانی است. دستور اصلی این کیک محبوب و خوش طعم به شهر باستانی یزد تعلق دارد. در این دستور مواد از قسمت آشپزی در اکالا بلاگ روش تهیه راحتی را در نظر گرفتیم تا به راحتی در منزل بتوانید کیک یزدی خوش عطر و طعمی را تهیه کنید.

کیک یزدی را در شهر یزد بیشتر برای مراسم‌های مذهبی تهیه می‌کنند و به همین خاطر اغلب در مراسمات استفاده می‌شود. این کیک با وجود اینکه مواد در دسترس و طرز تهیه‌ی آسانی دارد و به راحتی تهیه میشود اما طعمی خاص و بی نظیر دارد. که باعث محبوبیت آن در بین همگان شده است. اگر به شهر یزد سفر کرده باشید و طعم کیک های اصیل یزد را چشیده باشید، حتما متوجه تفاوت طعم کیک یزدی اصیل و سنتی با نوع معمول کیک یزدی قنادی ها شده اید!

مواد لازم جهت تهیه کیک یزدی:
آرد ٣٠٠ گرم
تخم مرغ ٣ عدد
شکر ٢٠٠ گرم
روغن مایع ١٧۵گرم
ماست ١٢٠گرم
گلاب ٣٠ گرم
عسل با شربت بار١ قاشق غذاخوری
پودر هل١ قاشق چایخوری سرپر
کنجد یا پودر پسته جهت تزئین
بکینگ پودریک قاشق غذاخوری

مواد لازم برای کیک یزدی خوشمزه

بیشتر بخوانید: طرز تهیه موس کیک شکلاتی

مرحله اول: آماده‌سازی مواد

در ابتدای کار همه‌ی مواد را از یک ساعت قبل از شروع پخت کیک ها، از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. فر را با دمای ٢١٠ درجه سانتیگراد روشن کنید و اجازه دهید گرم شود. 

مرحله دوم: اضافه کردن ماست

سه عدد تخم مرغ به دمای محیط رسیده را با شکر در کاسه ای بریزید. به مدت پنج دقیقه با همزن برقی بزنید تا سفید و کشدار شود. ماست را اضافه کنید.

طرز تهیه کیک یزدی خوشمزه

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم: گلاب و عسل و روغن

    گلاب را به مخلوط اضافه کنید. شربت بار یا عسل را هم بیفزایید.بعد روغن را اضافه کنید.

    اضافه کردن گلاب به کیک یزدی

    مرحله چهارم: الک کردن 

    مخلوط به دست آمده را کمی هم بزنید. آرد را به همراه پودر هل و بیکنگ پودر الک کنید.

    اضافه کردن روغن مایع به کیک یزدی

    مرحله پنجم: افزودن آرد

    بعد آرد را به آرامی و طی چند مرحله به سایر مواد اضافه کنید. فقط درحد مخلوط شدن با دورکند همزن مخلوط کنید دقت کنید که بعد از اضافه کردن آرد، مخلوط را زیاد هم نزنید چون کیک خراب میشود. همین که گلوله های آرد باز شود کافیست.

    غلظت نهایی مواد باید به این شکل باشد.

    طرز تهیه کیک یزدی به روش خانگی

    مرحله ششم: قالب‌گیری مواد

    مواد را میتوانید داخل قیف بریزید یا با قاشق داخل کپسول های کاغذی بریزید.

    قالب ها را آماده کنید. کپسول‌های کاغذی را داخل قالب مافین قرار دهید و از مواد با قیف یا قاشق داخل کپسول های کاغذی بریزید.

    حدود دو سوم سر کپسول ها را خالی بگذارید درحقیقت کمی سر قالب خالی بماند و پر نکنید چون کیک پف میکند. یک چاقو یا قاشق را داخل روغن مایع بزنید و چرب کنید بعد یک علامت مثبت + روی هرکدام با چاقوی چرب ایجاد کنید.

    و در آخر روی آن ها کنجد بپاشید.

    ریختن مواد کیک یزدی در قالب

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه‌ کیک کوکو استار (کیک سه لایه)

    مرحله هفتم: پخت کیک یزدی

    قالب را در فر از قبل گرم شده با دمای ٢١٠ درجه سانتیگراد برای مدت ٧ دقیقه قرار دهید. تا کیک های یزدی به خوبی پف کنند و پس از هفت دقیقه دما را به ١٨٠ درجه کاهش دهید و اجازه دهید حدود ١٨ دقیقه دیگر بپزد.

    سینی را در طبقه بالای فر قرار دهید. با این مقدار با توجه به سایز قالب و کپسول ها حدود ٣٠ عدد کیک یزدی خواهید داشت. اگر از کپسول‌های کاغذی یا قالب بزرگتری استفاده کنید این مقدار ممکن است به ١٨ تا ٢٠ عدد برسد.

    می‌توانید از قالب های مخصوص کیک یزدی استفاده کنید کپسول کاغذی در قالب های کیک یزدی قرار دهید یا با کمی روغن قالب را چرب کنید و بعد مواد را در قالب ها بریزید.

    طرز تهیه کیک یزدی خوشمزه خانگی
    اگر اندازه گیری ها دقیق باشد و همه ی نکات را به خوبی رعایت کنید، کیک های یزدی فوق العاده‌ای خواهید داشت.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی حاجی بادام

    نکات مهم کیک یزدی

    • کیک‌ها را بعد از خنک شدن، در ظرف در دار بگذارید در این صورت بسیار نرم می‌شوند و رویه ی کیک‌های حالت شیره‌دار به خود می‌گیرند.
    • می‌توانید مقداری زعفران به گلاب اضافه کنید تا کیک های یزدی عطر و طعم زعفران بگیرند.
    • اگر روی کیک‌های یزدی ترک نخورد و گنبدی نشد علت اصلی آن، پایین بودن دمای فر شماست. میتوانید دما را ١٠ درجه بالا ببرید.
    • مهم‌ترین نکته در تهیه این نوع کیک، دمای مناسب فر است که باعث گنبدی شدن و ترک خوردن روی کیک می‌شود. فر باید کاملا داغ باشد تا کیک‌ها به محض ورود به فر، شروع به پف کردن کنند.
    • البته آنچه که باعث تفاوت کیک‌های یزدی از کیک قنادی ست همین پف کیک است چون کیک های یزدی، پف زیادی ندارد اما کیک‌هایی که در قنادی‌ها با نام کیک یزدی به فروش می‌رسد پف دار و گنبدی ست.
    • در بسیاری از دستورهای کیک یزدی از نمک میوه استفاده می‌شود که بخاطر اینکه مواد راحت و در دسترسی داشته باشد ما در این دستور استفاده نکردیم. می‌توانید به نسبت مساوی ١/۴ ق چایخوری نمک میوه و جوش شیرین برای تهیه کیک یزدی استفاده کنید و به مایعات کیک بیفزایید.

    آیا می‌توان مواد تزیینی کیک یزدی را تغییر داد؟

    بله، می‌توانید مواد تزیینی کیک یزدی را بر اساس سلیقه و ترجیحات خود تغییر دهید. به جای تخم‌مرغ و آجیل‌ها که معمولاً استفاده می‌شود، می‌توانید از تخم‌مرغ غیرخوراکی، خرما، پسته، بادام، آلوچه، زعفران، شکلات خرد شده، نارگیل خرد شده و سایر مواد دلخواه برای تزئین استفاده کنید. به طور کلی، هر ماده ای که به ظاهر و طعم کیک شما می‌پوشد، می‌تواند برای تزئین استفاده شود.

    برای جلوگیری از سفت شدن کیک یزدی، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید

    1. استفاده از تخم‌مرغ به اندازه مناسب: تعداد تخم‌مرغ را دقیقاً مطابق دستورالعمل استفاده کنید و آن‌ها را خوب ته‌کنید. استفاده اضافی از تخم‌مرغ می‌تواند باعث سفت شدن زیاد کیک شود.
    2. استفاده از مواد شیرین‌کننده: اضافه کردن یک مقدار بیشتر از شکر به آمیزه کیک می‌تواند باعث رطوبت بیشتر و سفت شدن کمتر شود. اما توجه کنید که افزودن زیاد شکر به کیک ممکن است طعم و شیرینی آن را تغییر دهد.
    3. حرارت و زمان پخت مناسب: دمای فر و زمان پخت را بر اساس دستورالعمل مربوطه رعایت کنید. پخت بیش از حد می‌تواند منجر به سفت شدن زیاد کیک شود. 
    4. خنک کردن صحیح: پس از پخت کیک، آن را در قالب خود به مدت کوتاهی بر روی رک خنک کنید و سپس آن را از قالب خارج کنید. اجازه دهید کیک به طور کامل خنک شود قبل از برش آن. خنک کردن ناصحیح می‌تواند به سفت شدن زیاد کیک منجر شود.

    با رعایت این نکات، احتمالاً می‌توانید از سفت شدن زیاد کیک یزدی جلوگیری کنید و نتیجه‌ای بهتر و خوشمزه‌تر بدست آورید. تهیه کیک یزدی خوش عطر و طعم رو از دست ندید و حتما درست کنید. مطمئنا برای خوردن این کیک های کوچیک خوش عطر نمی‌تونید مقاومت کنید.

    ۳.۴/۵ (۱۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۹ دیدگاه ها

    1. سلام دوستان
      برا کیک یزدی فر رو حتما حتما از نیم ساعت قبل روشن کنید و روی بالاترین دما بذارید و اصلا حرارت رو پایین نیارید،فر گازی منظورمه،که در ایتصورت فقط ده دقیقه زمان کافیه برای پخت کیک بیشتر باشه می سوزه،اصلا گریل رو روشن نکنید،و برا گنبدی شدن کیک مواد رو که داخل کپسولها ریختید یه مقدار روغن مایع رو خوب داغ کنید در واقع خیلی خیلی داغ بعد قاشق رو بزنید تو روغن داغ و رو کیکها علامت به اضافه بذارید و مرتب قاشق رو با یه دستمال تمیز کنید،برا پف کیک حتما نیاز به بکینگ پودر هست،و برا عطرش از اسانس هل باید استفاده کنید البته گلاب هم باید بریزید ینی هر دوتاشون باشن

    2. پس چرا بکینگ پودر رو ننوشتی کل مواد کیک ام خراب شد چون بکینگ پودر رو ننوشته بودی…???

      1. کمی شیره خرما بریز داخلش یا اب و شکر و بجوشون بذار کمی بجوشه حالت مربایی پیدا کنه

        1. باید بگم عالی ترین کیک یزدی شد .اولین بارم بود اما خوب شد حتما امتحان کنید .اما یادتون باشه نکات روموبه مو رعایت کنید

    3. مواد توی تستر خیلی خوب نمیشه و زیاد پف نمیکنه فرشیرینی پزی خونگی یا همون فر صنعتی خیلی خوبه

    4. ببخشید فر صنعتی خوبه یا تستر من میخوام کیک یزدی درست کنم برا فروش در سوپر مارکت اگه اگهی دارید ممنون میشم به منم بگین

    5. سلام. بیکینگ پودر نمیخواد؟ یا وانیل؟ کیک با چی اینقدر پف میکنه؟ و با چی بوی زهم تخم مرغش گرفته میشه؟

      1. هیچ کس تمام فوت و فن رو یاد نمیده و فقط باید درست کردنی کیک و شیرینی تا دستت بیاد چه کار کنی بهتره…وانیل یا اسانس حتما یه ذره کوچولو اضافه کن همیشه برا کیک ها چون هم بو و عطر خیلی خوبی داره و هم اینکه بوی بد تخم مرغ میگیره

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.