آشپزیکیک و شیرینی

آموزش تهیه نان پنیری، صبحانه دلپذیر و مغذی!

نان صبحانه یکی از انواع نان‌های خوشمزه و بین المللی است که به روش‌های مختلفی آماده می‌شود. نان پنیری یکی از گزینه‌های مناسب برای صبحانه است که بافت بسیار پوک و لطیفی دارد. این نان بسیار خوش طعم است و به راحتی در منزل قابل تهیه است. معمولا ورز دادن خمیر نان برای کسانی که دستگاه خمیر گیر ندارند، دشوار است اما این نان به ورز زیادی احتیاج ندارد ولی با این وجود بافت بسیار لطیف و نرمی دارد. روی نان علاوه بر پنیر میتوانید از گردو هم استفاده کنید تا نان مغذی‌تر و خوشمزه‌تر شود. نان پنیری به خصوص برای میان وعده یا وعده‌های اصلی کودکان بسیار مناسب است.

با ما در اکالا بلاگ همراه باشید با آموزش این نان مغذی و خوشمزه!

مواد لازم برای تهیه نان
آرد مخصوص نان۲ پیمانه
شیرخشک قنادییک چهارم پیمانه
شکر۱ قاشق سوپ خوری
خمیر مایهیک قاشق سوپ خوری
نمک۱ قاشق مربا خوری
بیکینگ پودریک دوم قاشق مرباخوری
روغن مایع یک چهارم پیمانه
ماست۲ قاشق سوپ خوری
آب ولرمسه چهارم پیمانه کنترل شده
مواد لازم برای روی خمیر
پنیرنصف بسته
زرده تخم مرغیک عدد
زعفران دم کردهنصف قاشق مرباخوری
شیرنصف قاشق مرباخوری
کنجدبه مقدار لازم

مواد لازم تهیه نان پنیری
۱- برای آماده کردن نان ابتدا آرد رو الک کنید و شیر خشک رو بهش اضافه کنید و بقیه مواد خشک شامل خمیر مایه و شکر و نمک و بکینگ پودر رو به آرد اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پنیر خانگی خوشمزه با آبلیمو و سرکه

خمیر مایه در نان پنیری۲- هم بزنید تا مواد خشک کاملا مخلوط بشن. (دقت کنید فقط در صورتی خمیر مایه فوری رو مستقیما به آرد اضافه میکنیم که از سلامت خمیر مایه مطمئن باشیم اگه خمیر مایه رو قبلا خریداری کردین و از تاریخ انقضای اون با خبر نیستین مقداری از خمیر مایه رو با آب ولرم و شکر مخلوط کنید و روی ظرف رو بپوشونید و ده دقیقه زمان بدین تا خمیر مایه عمل بیاد اگه خمیر مایه عمل اومد یعنی سالمه و میتونید داخل خمیر استفاده کنید و اگه عمل نیومد یعنی تاریخ انقضای خمیر مایه گذشته و قابل استفاده نیست)

نمک در نان پنیری۳- بعد روغن مایع و ماست رو اضافه کنید و مواد رو مخلوط کنید.

روغن در نان پنیری۴- آب ولرم رو کم کم و با کنترل به مواد اضافه و مخلوط کنید. (درجه آب ولرم باید حدود سی و پنج الی چهل درجه باشه اگه به دماسنج دسترسی ندارین نوک انگشت تون رو داخل آب بزنید دمای آب باید به قدری باشه که گرمای آب رو کاملا حس کنید اما دستتون نسوزه و بتونید داخل آب نگهش دارید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان ایشلی کوکه

    اگه دمای آب بیشتر از حد لازم باشه خمیر مایه از بین میره و اگه دمای آب کم تر از حد لازم باشه خمیر مایه شروع به فعالیت نمیکنه.

    بسته به نوع آرد و میزان جذبِ آب اون ممکنه همه آب مصرف بشه و یا اینکه اضافه بیاد پس آب رو باید تدریجی اضافه و مخلوط کنید.

    وقتی خمیر نرم و لطیفی حاصل شد که چسبندگی جزئی داشت کافیه خیلی کم و فقط در حد یک دست شدن خمیر اون رو ورز بدین چون این خمیر به ورز زیادی احتیاج نداره.

    آب ولرم در نان پنیری

    ۵- بعد خمیر رو چونه کنید و داخل ظرف مناسب قرار بدین و روی ظرف سلفون بکشید و روی اون رو با دستمال حوله‌ای بپوشونید و به مدت یک ساعت در دمای محیط استراحت بدین تا حجم خمیر دو برابر بشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع نان

    بعد از استراحت پف خمیر رو بگیرین و کمی ورز بدین تا هوای داخل خمیر خارج بشه.

    خمیر نان پنیری۶- داخل قالب گرد به قطر بیست و پنج سانتی متر کاغذ روغنی قرار بدین و کمی چرب کنید میتونید از قالب گرد بزرگتر هم برای این نون استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان زنجیلی

    خمیر رو داخل قالب قرار بدین و با کمک دست یا وردنه خمیر رو باز کنید تا داخل قالب رو پر کنه و ضخامت خمیر در همه جای قالب یکسان باشه بعد به کمک چاقو روی خمیر خط بندازین و خمیر رو هشت قسمت کنید.

    قالب نان پنیری

    ۷- بعد با نوک انگشت‌ها روی کناره خمیر طرح بندازین.

    خمیر نان پنیری۸- پنیر لاکتیکی رو برش بزنید و به صورت نوار باریک در بیارید و روی برش‌های خمیر قرار بدین و کمی با دست فشار بدین تا داخل خمیر فرو بره.

    پنیر در نان پنیری۹- روی خمیر رو بپوشونید و ده دقیقه استراحت بدین در این فاصله رومال خمیر رو آماده کنید برای رومال زرده تخم مرغ و شیر و زعفران رو با هم مخلوط کنید تا یکدست.

    بشه بعد با کمک قلمو روی خمیر رو رومال کنید و بعد کنجد بپاشین و مجددا روی خمیر رو به مدت ده دقیقه بپوشونید و استراحت بدین.

    تخم مرغ در نان پنیری

    ۱۰- بعد قالب رو داخل فر صد و هشتاد درجه سانتی گراد که از قبل گرم شده به مدت حدودی سی دقیقه بپزین زمان در فرهای مختلف متفاوته پس مرتب نون رو چک کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان عربی

    نون رو بعد از پخت از فر خارج کنید و در صورت دلخواه با قلمو روی نون کمی روغن زیتون بزنید تا براق بشه البته این کار اختیاریه بعد اجازه بدین خنک بشه و از قالب خارج کنید و از کاغذ روغنی جدا کنید و با چای و گردو و … سرو کنید.

    نان پنیری

    نکات تهیه نان پنیری:

    • خمیر مایه از شکر اضافه شده تغذیه میکنه و شروع به فعالیت میکنه این شکر باعث شیرین شدن نان نمیشه.
    • پنیر لاکتیکی نوعی پنیر سفید صبحانه است که داخل فر تغییر شکل نمیده و آب نمیشه اگه شما پنیر صبحانه دیگه‌ای در اختیار دارین برای اینکه مطمئن باشین که برای این نان مناسبه مقدار خیلی کمی از پنیر رو داخل ظرف مناسب داخل فر بذارین و فر رو روشن کنید و کمی زمان بدین و در آخر چک کنید اگه پنیر داخل فر آب نشده بود و تغییر شکل نداده بود یعنی میتونید روی نان استفاده کنید اما اگه آب شده بود قابل استفاده برای این نان نیست.
    • آرد مناسب برای این نان آرد نان فانتزی و مخصوص نان است اما در صورت عدم دسترسی میتونید از آرد شیرینی پزی هم استفاده کنید.
    • شیر خشک استفاده شده در نان شیر خشک قنادی است و با شیر خشک نوزادان متفاوت است و میتونید به راحتی از لوازم قنادی‌ها تهیه کنید شیر خشک برای افزایش حجم نان و بهبود قابلیت جذب آب استفاده میشه و باعث میشه خمیر نان زمان بیشتری حالت تازگی خودش رو حفظ کنه.
    • ماست استفاده شده در این نان باید بدون آب و ترجیحا همزده و سفت باشه.
    • استفاده از دو نوع مخمر باعث لطافت و بافت عالی در این نان میشه.

    امیدوارم از طرز تهیه نان پنیری خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۴/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.