آشپزیترشیجات و سس ها

۳ روش طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی با نکات مهم و پرکاربرد

کمپوت گیلاس، یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین کمپوت‌های است که در مصارف مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد. گیلاس این نوبرانه فصل تابستان مدت زمان زیادی در دسترس نیست. کمپوت کردن اصولی گیلاس به روش خانگی یکی از راه‌های نگهداری این میوه خوشمزه برای مدت طولانی‌تر است.

کمپوت‌های خانگی بدون هیچ افزودنی و مواد نگهدارنده‌ای به صورت کاملا بهداشتی و ارگانیک تهیه می‌شوند. تهیه کمپوت گیلاس با مواد اولیه ساده و در دسترسی به راحتی انجام می‌شود. گیلاس میوه کم کالری و خوشمزه است که فیبر زیادی دارد. گیلاس در تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون، سلامت کبد و قلب برای بدن مفید است.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ در بخش آشپزی به سه روش بسیار ساده و کامل طرز تهیه کمپوت گیلاس را با ذکر تمام نکات طلایی و کاربردی که در بهتر تهیه شدن آن باید بدانید به شما آموزش خواهیم داد، همچنین در انتهای مقاله به برخی از سوالات متداولی که در تهیه کمپوت گیلاس باید بدانید پاسخ داده شده است پس تا انتهای این  مقاله جذاب ما را همراهی کنید.

روش اول طرز تهیه کمپوت گیلاس

با طرز تهیه کمپوت گیلاس در منزل همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کمپوت گیلاس

گیلاس ۱ کیلوگرم
شکر۱ پیمانه
آببه میزان لازم

طرز تهیه کمپوت گیلاس

مرحله اول | پختن گیلاس در ظرف شیشه ای

ابتدا در یک ظرف شیشه ای درب‌دار مناسب گیلاس‌ها را همراه شکر می‌ریزیم و درون ظرف را با آب آشامیدنی به میزان لازم پر می‌کنیم و سپس درب ظرف را گذاشته و به مدت ۵ دقیقه ظرف را وارونه میکنیم و اگر آب پس داد درب ظرفمان را باید عوض کنیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در یک قابلمه مناسب ظرف شیشه‌ای موادمان را (گیلاس، شکر، آب) می‌گذاریم و درون قابلمه را با آب ولرم پر کرده و روی حرارت می‌گذاریم تا به جوش بیاید، بعد از به جوش آمدن به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت بگذارید بماند تا پخته شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک گیلاس

    مرحله دوم | آماده و سرو کمپوت 

    سپس بعد از ۱۵ دقیقه قابلمه را از رو حرارت برداشته و اجازه می‌دهیم تا با دمای محیط سرد شود، بعد از خنک شدن ظرف شیشه‌ای کمپوت را به صورت وارونه به مدت ۲۴ ساعت قرار می‌دهیم تا کمپوت گیلاس ما آماده شود.

    بعد از ۲۴ ساعت استراحت می‌توانید درب ظرف شیشه ای خود را باز کنید و در ظرف سرو خود بریزید و از کمپوت گیلاس خود لذت ببرید.

    طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی

    امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای گل محمدی(قیزیل گول موراباسی)

    روش دوم تهیه کمپوت گیلاس به روش فوری!

    با طرز تهیه کمپوت گیلاس به روش سریع و فوری در اینجا همراه ما باشید.

    مواد لازم برای تهیه کمپوت گیلاس:
    گیلاس ۱ کیلوگرم
    شکر ۱ پیمانه
    آب۴ پیمانه

    مرحله اول | آماده کردن گیلاس ها

    ابتدا در یک ظرف مناسب یک کیلو گیلاس را شسته و ساقه‌های آن را جدا می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا گیلاس‌های ما کاملا خشک شوند.

    مرحله دوم | پختن گیلاس با شکر

    یک قابلمه مناسب را روی حرات قرار داده و سپس به آن یک پیمانه شکر و چهار پیمانه آب اضافه کنید و با همزن دستی مواد (شکر و آب) را به خوبی مخلوط و یکدست کنید، سپس بعد از چند قل زدن به مواد (شکر، آب) درون قابلمه گیلاس ها را اضافه میکنیم و به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت بگذارید بماند تا پخته شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد گیلاس خوشمزه و خانگی به ۲ روش

    مرحله سوم | آماده و سرو کردن کمپوت

    سپس بعد از ۲۰ دقیقه قابلمه را از روی حرارت برداشته و اجازه می‌دهیم تا با دمای محیط سرد شود، بعد از خنک شدن موادمان (آب، شکر، گیلاس) را در یک ظرف شیشه‌ای دربدار می‌ریزیم و درب آن را می‌بندیم و در یخچال می‌گذاریم تا کمپوت ما خنک شود.

    طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی به روش فوری و سریع

    کمپوت گیلاس ما آماده شده و در ظرف سرو خود بریزید و از کمپوت گیلاس خود لذت ببرید. امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوت آلبالو

    طرز تهیه کمپوت گیلاس با شربت جدا

    روش سوم طرز تهیه کمپوت گیلاس با شربت جدا را در اینجا می‌توانید بخوانید.

    مواد لازم برای تهیه کمپوت گیلاس:
    گیلاس یک کیلو و نیم
    شکر ۱ پیمانه
    آب ۴ پیمانه

    مرحله اول | تهیه شربت کمپوت

    ابتدا یک ماهیتابه مناسب را روی حرات قرار داده و سپس به آن یک پیمانه شکر و چهار پیمانه آب اضافه کنید و با همزن دستی مواد (شکر و آب) را به خوبی مخلوط و یکدست کنید، سپس بعد از چند قل زدن از روی حرارت برداشته و اجازه دهید تا با دمای محیط سرد شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوت سیب به روش بازاری

    مرحله دوم | ترکیب گیلاس و شربت

    در یک ظرف مناسب یک کیلو و نیم گیلاس را شسته و ساقه‌های آن را جدا می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا گیلاس‌های ما کاملا خشک شوند.

    در یک ظرف شیشه ای درب دار مناسب، گیلاس‌های شسته شده را در آن می‌ریزیم و سپس به آن شربت (شکر، آب) را به میزان لازم اضافه می‌کنیم و درب شیشه را محکم می‌بندیم.

    مرحله سوم | پختن مواد در ظرف شیشه ای

    در یک قابلمه مناسب ظرف شیشه ای موادمان (گیلاس، شکر، آب) را می‌گذاریم و درون قابلمه را آب پر کرده و روی حرارت قرار می‌دهیم، تا به جوش بیاد، ، بعد از به جوش آمدن به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت بگذارید بماند تا پخته شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “کمپوت به” خوشمزه

    مرحله چهارم | آماده و سرو کردن کمپوت

    سپس بعد از ۲۰ دقیقه قابلمه را از روی حرارت برداشته و اجازه می‌دهیم تا با دمای محیط سرد شود، بعد از خنک شدن ظرف شیشه ای کمپوت را به صورت وارونه به مدت ۱۲ ساعت قرار می‌دهیم تا کمپوت گیلاس ما آماده شود.

    بعد از ۱۲ ساعت استراحت می‌توانید درب ظرف شیشه ای خود را باز کنید و در ظرف سرو خود بریزید و از کمپوت گیلاس خود لذت ببرید. امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید.

    طرز تهیه کمپوت گیلاس با شربت جدا

    نکات تهیه کمپوت گیلاس

    • برای داشتن یک کمپوت با کیفیت حتما از گیلاس با کیفیت استفاده کنید.
    • میزان شکر بستگی به ذائقه و شیرینی گیلاس‌های شما دارد.
    • اگر گیلاس شما شیرین نبود یک پیمانه و نیم شکر اضافه کنید.
    • ظرف کمپوت حتما باید شیشه ای و با درب محکم فلزی باشد.
    • بعد از آماده شدن کمپوت می‌توانید آن را به مدت طولانی نگهداری کنید چون کنسرو است و خراب نمی‌شود.
    • بعد از باز شدن درب کمپوت حتما در یخچال نگهداری کنید.
    • ظرف شیشه‌ای و درب فلزی آن حتما باید تمیز و خشک باشد.
    • اگر احتمال می‌دهید گیلاس شما کرم داشته باشد آنها را به مدت یک ساعت و نیم در آب سرد قرار دهید تا کرم آن خارج شود و سپس گیلاس ها را به خوبی خشک و استفاده کنید.
    • بعد از پخت حتما آن اجازه بدهید با دمای محیط خنک شود.
    • در زمان جوشاندن کمپوت آب باید یک تا دو سانت زیر درب شیشه‌ای باشد.
    • بعد از جوشاندن دوباره درب ظرف شیشه‌ها را محکم کنید.
    • اگر تمایل دارید که ماندگاری کمپوت شما بیشتر شود، بعد از شستن گیلاس‌ها حتما آنها را با دستمال به خوبی خشک کنید و با این کار می‌توانید ماندگاری کمپوت خود را بالا ببرید.
    • اگر درب کمپوت خود را باز نکنید و هوا وارد ظرف نشود می‌توانید کمپوت خود را در کابینت نگهداری کنید.

    سوالات متداول تهیه کمپوت گیلاس

    برای تهیه کمپوت گیلاس ممکن است سوالاتی به ذهنتان برسد که در اینجا به آنها پاسخ می‌دهیم.

    کمپوت میوه چیست؟

    کمپوت یک واژه فرانسوی است که در ادبیات آشپزی دارای تعریف خاص خود است. کمپوت در اصل تهیه سس میوه‌های مختلف و آماده‌سازی آن برای نگهداری بلندمدت آن است. هر فرآیندی که طی آن میوه را با شکر بپزند تا میوه نرم شود و به فرم سس حجیم میوه درآید و سپس منجمد کنند، در واقع همان تهیه کمپوت است. کمپوت روشی برای نگهداری میوه‌ها برای مدت زمان طولانی با حفظ حداکثری خواص آن است.

    چگونه کمپوت گیلاس را ذخیره و فریز کنیم؟

    فصل حضور گیلاس زودگذر است، بنابراین شاید شما بخواهید دستور تهیه فوق را ۲ یا ۳ برابر کنید تا بتوانید تا پایان زمستان در خانه خود گیلاس داشته باشید! برای نگهداری طولانی‌تر، کمپوت را در کیسه های پلاستیکی فریزر بریزید و فریز کنید. این کمپوت تا یک سال در فریزر ماندگاری دارد، اما اگر ظرف شش ماه مصرف شود بهترین کارایی را خواهد داشت.

    آیا می‌توانم از کمپوت گیلاس برای تهیه دسرها و شیرینی‌ها استفاده کنم؟

    بله، کمپوت گیلاس می‌تواند به عنوان ماده‌ای اساسی برای تهیه دسرها و شیرینی‌ها استفاده شود. می‌توانید از آن به عنوان تزئین دسرها، مخلوط کردن با بستنی یا تهیه کیک و شیرینی‌های مختلف استفاده کنید. همچنین، می‌توانید آن را به عنوان خمیر پایه برای پای و تارت‌ها استفاده کنید.

    چه موادی را می‌توان با کمپوت گیلاس ترکیب کرد؟

    کمپوت گیلاس با مواد مختلفی ترکیب می‌شود و می‌تواند به دستورهای مختلفی مناسب باشد. می‌توانید آن را با بستنی، پنیر کرمی، ماست، کیک، تارت، وافل، کلوچه، شیرینی‌های سرد و گرم، پنکیک و سوفله ترکیب کنید. همچنین، می‌توانید آن را با میوه‌های دیگری مانند توت‌فرنگی، آلبالو، هلو و تمشک ترکیب کنید تا طعم و مزه منحصر به فردی به دست آورید.

    چه طور می‌توانم کمپوت گیلاس را در دمای اتاق نگهداری کنم؟

    برای نگهداری کمپوت گیلاس در دمای اتاق، می‌توانید آن را درون یک ظرف مناسب قرار داده و چند روز در یخچال نگهداری کنید. در این صورت، کمپوت تا چند روز بعد از نگهداری در یخچال، قابل استفاده خواهد بود. اما لطفاً توجه داشته باشید که طول ماندگاری کمپوت در دمای اتاق نسبتاً کمتر از ماندگاری آن پس از نگهداری در فریزر است و در این صورت، باید به مدت کوتاهی مصرف شود تا بهترین کیفیت را داشته باشد.

     

    برای مشاهده سرویس آشپزی به بلاگ ما سری بزنید.

    ۴.۲/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.