سبک زندگینکات خانه داری

روش های تمیز کردن و برق انداختن ظروف برنجی در خانه!

ظروف برنجی با قرار گرفتن در معرض رطوبت و اکسیژن تغییر رنگ می‌دهند و ظاهر کدر و تیره پیدا می‌کنند. برای تمیز کردن این ظروف باید از تمیز کننده‌های مخصوصی استفاده کنید. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با روش‌های تمیز کردن ظروف برنجی در خانه آشنا شوید.

چطور ظروف برنجی را تمیز کنیم؟

ظروف برنجی معمولا از ترکیب مس و روی تهیه می‌شوند و درست مثل ظروف مسی پس از مدتی درخشش خود را از دست می‌دهند و ظاهری کدر و تیره پیدا می‌کنند. قبل از اینکه شروع به تمیز کردن ظروف برنجی کنید، باید مطمئن شوید که ظرف مورد نظر شما از جنس برنج است. روی برخی از ظروف برنجی یک لایه لاک قرار دهید که از کدر شدن ظرف جلوگیری می‌کند. معمولا این پوشش پس از مدتی از بین می‌روند و از همین رو با کمی دقت می‌توانید این لایه نازک را روی ظرف مورد نظرتان مشاهده کنید.

برخی از ظروف به ظاهر برنجی نیز از جنس آهن هستند و روی آن‌ها روکشی از برنج وجود دارد. برای شناسایی این ظروف می‌توانید از یک آهنربا استفاده کنید. در صورتی که آهنربا به ظرف مورد نظرتان می‌چسبد، یعنی ظرف شما آهنی است. در ادامه این بخش به ۱۱ روش تمیز کردن ظروف برنجی در خانه اشاره شده است.

۱- استفاده از لیمو ترش و جوش شیرین

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای براق کردن ظروف برنجی استفاده از لیمو ترش و جوش شیرین است. در این روش باید آب لیمو ترش را بگیرید و در یک کاسه بریزید و آن را با چند قاشق جوش شیرین ترکیب کنید. مواد را هم بزنید تا خمیری شوند. حالا با کمک یک پارچه خمیر را روی تمام قسمت‌های ظرف برنجی قرار دهید و آن را خوب روی سطح ظرف بمالید. بعد از اتمام کار می‌توانید ظرف را با آب بشویید و سپس به خوبی خشک کنید.

روش های تمیز کردن ظروف برنجی
۲- استفاده از خمیر دندان

خمیر دندان درست مثل جلاسنج برای ظروف برنجی عمل می‌کند و ظاهری درخشان و براق به آن می‌بخشد. برای این کار باید از خمیر دندان‌های غیرژله‌ای استفاده کنید. ابتدا ظرف مورد نظرتان را با آب و صابون بشویید و خوب خشک کنید. سپس مقداری خمیر دندان روی یک پارچه بریزید و تمام سطح ظرف را با خمیر بپوشانید. حالا ظرف مورد نظرتان را بشویید و خوب خشک کنید تا براق شود.

۳- استفاده از ترکیب آرد، آب و سرکه

برای تمیز کردن ظروف برنجی هندی می‌توانید در یک کاسه ترکیبی از ۲ قاشق آرد، ۲ قاشق آب و ۲ قاشق سرکه تهیه کنید. حالا یک لایه ضخیم از این خمیر را روی ظرف مورد نظرتان بمالید و اجازه دهید تا در معرض هوا خشک شود. سرکه تیرگی‌های ظرف مسی را به خود ظرف می‌کند و آرد موجب تمیز شدن آن می‌شود. در انتها یک پارچه خشک را روی ظرف بکشید و بعد آن را بشویید و خوب خشک کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: تمیز کردن پشت قابلمه چدنی و مسی با مواد طبیعی خانگی

    ۴- استفاده از لیمو ترش و نمک

    یک راهکار ساده برای براق کردن ظروف برنجی استفاده از ترکیب لیمو ترش و نمک است. در این روش باید لیمو ترش را از وسط نصف کنید و بعد مقداری نمک روی آن بریزید حالا می‌توانید لیمو را روی ظرف مورد نظرتان بکشید تا براق و تمیز شود.

    ۵- استفاده از سس کچاپ

    سس کچاپ یک تمیز کننده فوق العاده برای ظروف برنجی است که ظاهری براق و درخشان به آن می‌بخشد. برای این کار باید مقداری سس روی پارچه بریزید و بعد آن را روی ظرف مورد نظرتان بریزید و شروع به پاک کردن آن کنید. در ادامه سطح ظرف را با یک پارچه مرطوب پاک کنید و اجازه دهید ظرف شما در معرض هوا خشک شود.

    بیشتر بخوانید: روش صحیح تمیز کردن انواع ظروف چوبی

    روش های تمیز کردن ظروف برنجی
    ۶- استفاده از رب گوجه فرنگی

    رب گوجه فرنگی درست مثل سس کچاپ ظرف برنجی را تمیز می‌کند و ظاهری براق به آن می‌بخشد. برای این کار باید مقداری رب روی یک پارچه بریزید و بعد ظرف را با آن تمیز کنید. در انتها ظرف مورد نظرتان را بشویید و خوب خشک کنید.

    ۷- استفاده از سرکه گرم

    برای از بین بردن لکه‌های سیاه روی ظروف برنجی قدیمی می‌توانید از سرکه گرم استفاده کنید. در این روش باید ۴ تا ۵ قاشق سرکه را گرم کنید و سپس یک پارچه را به سرکه گرم آغشته کنید و ظرف را پاک کنید. بعد از تمیز کردن ظرف آن را با آب بشویید و بعد خوب خشک کنید.

    بیشتر بخوانید: ۶ ترفند تمیز کردن و رسوب زدایی اسپرسو ساز خانگی

    ۸- استفاده از محلول تمیز کننده

    تغییر رنگ ظروف برنجی امری طبیعی است و با استفاده از محلول تمیز کننده مخصوص یا اسپری براق کننده برنج می‌توانید رنگ آن را دوباره به حالت قبل برگردانید. در این روش باید مقداری از پولیش مخصوص ظرف برنج را روی پارچه بزنید و بعد شروع به تمیز کردن ظرف کنید. زمانی که ظرف براق و تمیز شد، آن را با یک پارچه خشک پاک کنید یا بشویید.

    ۹- استفاده از آب و مایع ظرفشویی

    شستن ظروف برخی با آب و مایع ظرفشویی نیز به از بین بردن لکه‌های تیره و براق شدن آن کمک می‌کند. در این روش باید سینک را پر از آب کنید و چند قاشق مایع ظرفشویی در آن بریزید. آب را هم بزنید تا مایع ظرفشویی در آب حل شود. سپس ظرف مورد نظرتان را در سینک قرار دهید. حالا می‌توانید با یک برس یا پارچه ظرف را تمیز کنید. در انتها ظرف را آبکشی کنید و خوب خشک کنید.

    روش های تمیز کردن ظروف برنجی
    ۱۰- استفاده از کرم تارتار و آبلیمو

    برای تمیز کردن ظرف برنجی می‌توانید مقداری کرم تارتار را با آبلیمو ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. حالا این خمیر را با کمک پارچه روی ظرف برنج بمالید. حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد ظرف را بشویید تا تمیز شود.

    ۱۱- استفاده از ماست

    ماست حاوی اسید لاکتیک است و از همین رو استفاده از آن موجب از بین رفتن لکه‌های تیره روی ظروف برنجی می‌شود. در این روش باید سطح ظرف مورد نظرتان را با ماست بپوشانید و صبر کنید تا ماست کاملا خشک شود. سپس می‌توانید ظرف را با آب بشویید و خوب خشک کنید.

    روش های تمیز کردن ظروف برنجی
    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد تمیز کردن ظروف برنجی در خانه پاسخ داده‌ایم.

    طرز تمیز کردن سماور برنجی چگونه است؟ برای براق کردن سماور برنجی می‌توانید از ترکیب سرکه و جوش شیرین استفاده کنید.

    علت سیاه شدن ظروف برنجی چیست؟ قرار گرفتن ظروف برنجی در معرض رطوبت، هوا و چربی موجب سیاه شدن آن می‌شود.

    تمیز کردن ظروف برنجی در خانه بسیار راحت است، تنها باید از تمیز کننده مناسبی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که برای تمیز کردن ظروف برنجی نباید از برس سیمی یا اسکاچ زبر استفاده کنید. بعد از اتمام کار سطح ظرف را با روغن خصوص بپوشانید تا برای مدت زمان بیشتری براق و تمیز باقی بماند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.