سبک زندگینکات خانه داری

روش‌های تمیز کردن کاغذ دیواری (قابل شستشو و غیر قابل شستشو)

تمیز کردن کاغذ دیواری روی پاکیزگی و مرتب به نظر رسیدن خانه موثر است. زمانی که دیوارها پر از گرد و غبار و تیرگی باشند، قطعا هر چقدر هم بخش‌های مختلف خانه را مرتب کنید، باز هم فضای خانه آنطور که باید تمیز به نظر نمی‌رسد.

در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری به طور کامل آشنا شوید.

مراحل تمیز کردن کاغذ دیواری قابل شستشو

برای تمیز کردن کاغذ دیواری قبل از هر چیزی باید مطمئن شوید که کاغذ دیواری شما قابل شستشو است یا خیر. کاغذ دیواری‌های وینیل و فایبر گلاس از رایج‌ترین مدل‌های قابل شستشو هستند که اگر کاغذ دیواری شما از این جنس‌ها نباشد، لازم است بررسی‌های بیشتری انجام دهید یا از یک فرد متخصص کمک بگیرید. در ادامه می‌توانید با مراحل تمیز کردن کاغذ دیواری آشنا شوید.

۱- سطح کاغذ دیواری را گردگیری کنید

برای شروع باید گرد و خاک را از سطح کاغذ دیواری تمیز کنید. بهترین و راحت‌ترین روش برای انجام این کار این است که سری برس دار جاروبرقی را به آن متصل کنید و بعد سطح دیوار را از بالا به سمت پایین به خوبی تمیز کنید تا کاملا تمیز شود.

۲- ترکیبی از آب و صابون آماده کنید

برای تمیز کردن کاغذ دیواری قابل شستشو نیازی به استفاده از پاک کننده‌های شیمیایی قوی نیست. در این روش باید ۱ تا ۲ قاشق صابون مایع را با ۲ لیتر آب ولرم ترکیب کنید.

مراحل تمیز کردن کاغذ دیواری قابل شستشو

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- پاک کننده مورد نظر را روی بخش کوچکی از کاغذ دیواری تست کنید

    قبل از تمیز کردن کاغذ دیواری باید پاک کننده مورد نظرتان را روی بخش کوچکی از کاغذ دیواری امتحان کنید و مطمئن شوید که آسیبی به آن وارد نمی‌شود. سپس می‌توانید با خیال راحت مراحل شستشوی کاغذ دیواری را دنبال کنید.

    ۴- کاغذ دیواری را تمیز کنید

    حالا باید یک اسفنج نرم را به این ترکیب آغشته کنید و بعد دیوار را به صورت عمودی تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که در این روش نباید دیوار را خیس کنید و تنها باید سطح آن کمی مرطوب شود.

    ۵- سطح دیوار را خشک کنید

    بعد از شستشوی کاغذ دیواری باید بلافاصله دیوار را با یک پارچه میکروفیبر خشک کنید. پارچه را از بالا به سمت پایین بکشید تا تمام رطوبت را به خود جذب کنید.

    تمیز کردن کاغذ دیواری به روش اصولی

    ۶- کاغذ دیواری را لکه‌گیری کنید

    بعد از این که شستشوی کاغذی دیواری تمام شد، باید لکه‌های روی آن را از بین ببرید. برای از بین بردن لک‌های روی کاغذ دیواری می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید. در این روش باید یک اسفنج تمیز را به کمی سرکه آغشته کنید و به آرامی روی لکه‌ها بمالید تا برطرف شوند.

    تمیز کردن کاغذ دیواری غیرقابل شستشو

    اگر جنس کاغذ دیواری شما غیرقابل شستشو است، برای تمیز کردن آن باید بیشتر دقت کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل تمیز کردن کاغذ دیواری غیرقابل شستشو آشنا شوید.

    ۱- گرد و خاک را پاک کنید

    برای تمیز کردن گرد و خاک روی کاغذ دیواری باید مثل روش قبل سری مناسب را روی جاروبرقی نصب کنید و سطح دیوار را از بالا به سمت پایین تمیز کنید.

    از آن جایی که کاغذ دیواری غیرقابل شستشو به خصوص کاغذهایی که از جنس مخمل و پارچه هستند، حساسیت بالایی دارند، مراقب باشید تا در زمان جارو زدن به آن آسیب وارد نکنید.

    بیشتر بخوانید: تمیز کردن انواع دیوار

    ۲- لکه‌ها را از بین ببرید

    برای تمیز کردن لکه روی کاغذ دیواری غیرقابل شستشو می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

    • یک اسفنج خشک و تمیز را روی کاغذ بکشید تا آلودگی‌ها تمیز شود. این کار به از بین بردن دوده و خاک کمک می‌کند.
    • راهکار دوم برای تمیز کردن این کاغذ دیواری‌ها استفاده از یک خمیر سفید مثل خمیر نان است. در این روش باید خمیر را روی لکه بمالید تا از بین برود.
    • برای از بین بردن لکه‌ها می‌توانید از مقداری پودر تالک استفاده کنید. در این روش باید مقداری از پودر تالک را روی دستمال بریزید و بعد روی لکه قرار دهد. در انتها با یک اسفنج دیوار را تمیز کنید.

    نحوه تمیز کردن انواع لکه از کاغذ دیواری

    نحوه تمیز کردن انواع لکه از کاغذ دیواری

    برای از بین بردن هر نوع لکه‌ای از روی کاغذ دیواری باید از حلال مناسبی استفاده کنید. در ادامه به ۸ روش تمیز کردن انواع لکه از کاغذ دیواری اشاره شده است.

    ۱- از بین بردن لکه اثر انگشت با آب و سرکه

    برای از بین بردن این لکه باید ترکیبی از مقدار برابر سرکه و آب تهیه کنید. سپس یک اسفنج را به این ترکیب آغشته کنید و با آن سطح دیوار را تمیز کنید.

    ۲- از بین بردن لکه چربی با سشوار و اتو

    برای تمیز کردن لکه چربی می‌توانید با سشوار سطح لکه را کمی گرم کنید، سپس با یک پارچه یا دستمال کاغذی آن را تمیز کنید. در این روش می‌توانید یک پارچه را روی لکه قرار دهید و بعد اتوی داغ را روی آن بگذارید تا لکه به دستمال بچسبد.

    بیشتر بخوانید: مراحل تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی

    ۳- برطرف کردن لکه‌های تیره و کپک با سفید کننده و آب

    لکه‌های تیره روی کاغذ دیواری معمولا به دلیل کپک ایجاد می‌شوند. برای از بین بردن این لکه‌ها باید ترکیبی از ۲ قاشق سفید کننده و ۱ لیتر آب تهیه کنید.

    سپس قسمتی از یک پارچه را به این ترکیب آغشته کنید و در ادامه آن را روی لکه بکشید تا از بین برود. به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از این روش، حتما آن را روی بخش کوچکی از دیوار که در معرض دید نیست، تست کنید.

    ۴- از بین بردن لکه مداد شمعی

    برای از بین بردن لکه مداد شمعی باید با سشوار محل لکه را کمی گرم کنید. سپس با یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی لکه را پاک کنید. در بسیاری از مواقع این لکه‌ها با ترکیب آب و صابون نیز برطرف می‌شوند.

    تمیز کردن کاغذ دیواری با اسپری تمیز کننده

    ۵- تمیز کردن کاغذ دیواری با اسپری تمیز کننده

    برای استفاده از اسپری پاک کننده کاغذ دیواری باید مقداری از آن را روی لکه بپاشید و سپس با یک اسفنج یا پارچه تمیز سطح کاغذ دیواری را تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که برای تمیز کردن کاغذ دیواری باید از پارچه نرم استفاده کنید تا سطح دیوار خراشیده نشود.

    ۶- پاک کردن لکه مداد از روی کاغذ دیواری با جوش شیرین

    برای از بین بردن لکه مداد از کاغذ دیواری باید یک پارچه مرطوب را به مقداری جوش شیرین آغشته کنید و آن را به آرامی روی لکه بمالید تا از بین برود. در این روش نباید پارچه را بیش از حد خیس کنید، زیرا کاغذ دیواری آسیب می‌بیند.

    بیشتر بخوانید: روش تمیز کردن انواع لکه فرش

    ۷- تمیز کردن لکه غذا از روی کاغذ دیواری

    برای از بین بردن لکه انواع غذا از کاغذ دیواری می‌توانید ترکیبی از ۱ قاشق مایع ظرفشویی و آب ولرم تهیه کنید. سپس یک مسواک را در این ترکیب فرو کنید و شروع به تمیز کردن لکه کنید. در انتها محل لکه را با پارچه تمیز کنید.

    ۸- تمیز کردن کاغذ دیواری با بخار شوی

    استفاده از بخار شوی می‌تواند به از بین بردن لکه‌های روی کاغذ دیواری کمک کند. به خاطر داشته باشید که این روش تنها برای کاغذ دیواری‌های قابل شستشو استفاده می‌شود و باید با دمای ملایم و سری مناسب انجام شد.

    تمیز کردن کاغذ دیواری با بخار شوی

    از کجا بفهمیم کاغذ دیواری قابل شستشو است؟

    قبل از این که شروع به تمیز کردن کاغذ دیواری کنید، باید مطمئن شوید که این کار به بافت آن آسیب وارد نمی‌کند. روی برخی از کاغذ دیواری‌های برچسبی وجود دارد که نوع آن نوشته شده است. در صورتی که نمی‌دانید کاغذ دیواری شما قابل شستشو است یا خیر، می‌توانید با در نظر گرفتن ویژگی‌های زیر نوع آن را شناسایی کنید.

    ۱- کاغذ دیواری وینیل

    یک نوع کاغذ دیواری اقتصادی با انعطاف پذیری زیاد که ظاهر مصنوعی و پلاستیکی دارد و جدیدا طرح‌های سنگ و چوب آن نیز طراحی شده است. طول عمر این کاغذها ۱۰ تا ۲۰ سال است و در برابر آلودگی مقاوم هستند و معمولا از آن‌ها در آشپزخانه و حمام استفاده می‌شود. این کاغذها قابل شستشو و در برابر آب بسیار مقاوم هستند.

    ۲- کاغذ دیواری فایبر گلاس

    این کاغذ دیواری مقاومت زیادی دارد و حتی در برابر آتش هم آسیب نمی‌بیند. از این کاغذ دیواری معمولا برای پوشش سقف و پوشاندن ترک دیوار استفاده می‌شود. عمر این کاغذها حدود ۳۰ سال است و قابل شستشو هستند.

    بیشتر بخوانید: تمیز کردن سرامیک

    ۳- کاغذ دیواری سلولزی

    یک نوع کاغذ دیواری سنتی و قدیمی که برای تهیه آن از الیاف گیاهی استفاده شده است و نباید با آب شسته شود. برخی از مدل‌های جدید این کاغذها ترکیب سلولز و پنبه هستند و می‌توانید برای تمیز کردن آن‌ها از مواد پاک کننده ملایم استفاده کنید.

    ۴- کاغذ دیواری پارچه‌ای

    ظاهر این کاغذ دیواری‌ها برجسته و از جنس پارچه و تمیز کردن آن‌ها بسیار چالش برانگیز است. برای تمیز کردن این کاغذ دیواری‌ها نباید از مواد پاک کننده استفاده کنید. برخی از این مدل کاغذها نسبت به آب تا حدی مقاوم هستند و می‌توانید با استفاده از روش‌های مناسب آن‌ها را لکه‌گیری کنید.

    ۵- کاغذ دیواری بامبو

    این نوع کاغذ دیواری غیر قابل شستشو است و حساسیت بالایی نسبت به آب و رطوبت دارد. از این مدل کاغذ دیواری بیشتر برای پذیرایی و اتاق خواب استفاده می‌شود.

    روش تمیز کردن کاغذ دیواری بامبو

    ۶- کاغذ دیواری هیبرید یا ترکیبی

    برای تهیه این کاغذها از الیاف طبیعی و مصنوعی در کنار هم استفاده است و از همین رو این مدل‌ها با محیط زیست سازگار هستند و قیمت زیادی دارند. از آن جایی که کاغذها غیرقابل شستشو هستند، برای تمیز کردن آن‌ها باید تنها با پارچه خشک سطح دیوار را تمیز کنید.

    ۷- کاغذ دیواری‌های قابل برداشت

    این کاغذها از جنس وینیل و پلی استر هستند و معمولا افرادی که اجازه نشین هستند از آن‌ها استفاده می‌کنند. دوام این کاغذها کم است و نباید برای تمیز کردن آن‌ها از مواد شوینده استفاده شود.

    در صورت تمایل می‌توانید تجربیات خود را از تمیز کردن کاغذ دیواری با ما در این مطلب از مجله سبک زندگی اکالا به اشتراک بگذارید.  

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد تمیز کردن کاغذ دیواری پاسخ داده‌ایم.

    هر چند وقت یک بار کاغذ دیواری را تمیز کنیم؟

    برای جلوگیری از ایجاد لک و کثیفی روی کاغذ دیواری بهتر است هر ۲ ماه یک بار سطح آن را گردگیری کنید و لکه‌ها را تمیز کنید.

    علت سیاه شدن کاغذ دیواری چیست؟

    مهم‌ترین دلیل سیاه شدن کاغذ دیواری کپک زدن دیوار و جمع شدن دوده است.

    روش پاک کردن لکه آدامس از کاغذ دیواری چگونه است؟

    برای از بین بردن لکه آدامس ابتدا باید یک تکه یخ را داخل پلاستیک بگذارید و روی آن قرار دهید تا آدامس سفت شود. سپس به آرامی آن را با استفاده از چاقو بتراشید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.