نکات خانه داری

تمیز کردن انواع دیوار؛ ساده‌ترین و سریع‌ترین روش ها

با داشتن اطلاعات کافی در مورد نحوه تمیز کردن انواع دیوارها با پوشش‌های مختلف، می‌توانید بدون آسیب زدن به دیوار و پوشش آن به بهترین شکل ممکن آن ها را تمیز کنید. بی‌شک تمیز کردن دیوارها یکی از سخت‌ترین بخش‌های نظافت منزل یا محل کار در نزدیکی خانه تکانی عید نوروز است. ابعاد و‌ مساحت بزرگ آن‌ها، دسترسی سخت به تمامی نقاط آن‌ها، به‌جای ماندن رد مواد شوینده پس از پاک کردن، از جمله عواملی هستند که مراحل نظافت و تمیزکاری دیوارها را دشوارتر می‌کند.

در اکالا بلاگ با تمیز کردن انواع دیوارها آشنا شوید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    تمیز کردن انواع دیوار

    دیوارها با توجه به جنس و نوع لکه‌ای که دارند، روش‌های متفاوتی برای تمیز کردن نیاز دارند. در ادامه با نکات مهم و مراحل تمیز کردن انواع دیوار آشنا خواهیم شد:

    پیش نیاز: شناسایی جنس دیوار و نوع لکه

    جنس و رنگ‌ دیوارها متفاوت است و شما در اولین مرحله برای تمیزکردن دیوارها باید اطلاعات کافی از جنس رنگ یا بدنه دیوار داشته باشید.

    قطعا با در نظر گرفتن این موضوع هیچ آسیبی به دیوار نمی‌رسد و نتیجه بسیار مطلوبی دریافت خواهید کرد. تمیز کردن دیوارهایی که جنس رنگشان، از رنگ‌های روغنی است بسیار ساده‌تر و راحت‌تر از دیوارهای با رنگ‌های پلاستیکی هستند.

    دیوارهای روغنی همچون رنگ روی بدنه خودرو، لعابی روی پوشش خود دارند، بنابراین هنگام پاک کردن لکه راحت‌تر پاک می‌شود.

    باید جنس پوشش روی دیوار و نوع لکه را بشناسیم

    همچنین شما نیز در هنگام نظافت دیوارهای که کاغذدیواری هستند هم باید این نکته را در نظر داشته باشید. کاغذهای دیواری متنوع، جنس و‌ بافت متفاوتی دارند که هر کدام را متناسب با جنس و‌ کیفیتی که دارد باید تمیز کنید.

    برخی کاغذ دیواری‌ها حالت سُر و لعاب‌دار دارند و لکه روی سطح کاغذ می‌ماند اما برخی حالت مثل کاغذ عادی دارند و لکه به درون آن‌ها نفوذ می‌کند. بنابراین برای هر نوع جنس کاغذی باید از پاک‌کننده خاص خود استفاده کنید.

    دیوارها پوشش‌های بسیار متنوع و‌ زیادی دارند، رنگ‌های کنیتکس، رولکس، دیوار پوش‌های پارچه‌ایی و‌ چوبی از پرطرفدارترین رنگ‌ها و پوشش‌های دیوار است.

    ما امروز در این مقاله تمامی راه‌کارهای ساده و کاربردی که در پاک کردن انواع دیوارها نیاز است بدانید را جمع‌آوری کردیم، پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

    ۱. تمیز کردن دیوار با رنگ روغن

    برای دیوارهای رنگ روغنی راه زیر را در پیش می‌گیریم:

    روش اول: استفاده از ترکیب آب و سرکه

    این روش یکی از روش‌های پرکاربرد و ساده‌ای است با مواد اولیه در دسترس و‌ موجود در همه‌ی خانه‌ها. سطح روی رنگ روغنی روان و لعاب‌دار است وقتی روی آن دست می‌کشید متوجه سُر بودن سطح دیوار می‌شوید.

    مرحله۱: از بین بردن گرد و غبار روی دیوارها

    در پاک‌ کردن دیوارها در این روش، ابتدا باید به کمک پارچه نخی تمامی گردوغبار موجود روی دیوار را پاک کنید. اگر توده‌ای از کثیفی یا هر ماده‌ی دیگری روی دیوار چسبیده است آن را جدا کنید.

    بیشتر بخوانید: مراحل شستشوی فرش هنگام خانه تکانی

    مرحله ۲: استفاده از محلول آب و سرکه

    در دومین مرحله با توجه به ابعاد دیواری که قصد نظافت آن را دارید، درون ظرف مناسبی مقدار مساوی آب و‌سرکه را با هم ترکیب کنید. برای سهولت بیشتر کار آن را درون آب‌پاش بریزید.

    مقدار مناسبی از محلول را از بالاترین قسمت دیوار اسپری کنید.

    حال با کمک دستمال نانو، میکرو یا هر نوع دستمال دیگری که بافت و جنس آن به صورتی است که پرزی از خود باقی نگذارد. به آرامی روی سطح دیوار بکشید.

    نکته: در تمیز کردن دیوارها باید از بالاترین قسمت دیوار شروع به نظافت آن‌ها کنید.

    در این صورت اگر ردی از آب باقی بماند در زمان تمیز کردن قسمت پایینی دیوار پاک‌شده و در نهایت نتیجه کار بسیار تمیز و درخشان خواهد بود. فرمول بالا به پایین و راست به چپ را در تمیز کردن دیوارها رعایت کنید. مثلا یک وجه از دیوار اتاق را ابتدا از بالا به پایین تمیز کنید، سپس از راست به چپ شروع به پاک‌سازی نهایی کنید.

    خرید شوینده با تخفیف

    روش دوم: استفاده از الکل

    برخی از لکه‌ها و‌ آلودگی‌ها روی سطح دیوار به راحتی پاک نمی‌شوند، مانند لکه‌های به جای مانده از رد خودکار، جوهر و ‌مواردی شبیه به آن‌ها.
    برای پاک‌کردن چنین لکه‌هایی شما می‌توانید از مقدار کمی الکل سفید کمک بگیرید.

    تمیز کردن دیوارهایی که رنگ روغنی دارند

    به این ترتیب که که ابتدا با کمک دستمال مناسبی گرد و غبار موجود در ناحیه که قصد تمیز‌کردن آن را دارید پاک کنید.

    کمی از الکل را روی دستمال مناسب دیگری ( دستمال‌های نانو، میکرو یا دستمال‌های که پرز نداشته باشند) بریزید و‌ به آرامی روی قسمت‌های که اثر خودکار و‌ جوهر است بکشید.

    پس از پاک شدن لکه با کمک دستمال خشک دیگری در به‌جای مانده از الکل را پاک کنید.

    نکته: در این روش توجه داشته باشید استفاده بیش از اندازه از الکل یا فشار زیاد دست در زمان تمیز کردن ممکن است باعث ایجاد آسیب به دیوار شود.

    روش سوم: استفاده از ترکیب مایع ظرفشویی و‌ آب ولرم

    استفاده از مایع ظرفشویی و آب ولرم یکی از پرکاربردترین و راحت‌ترین روش‌‌های تمیز کردن دیوار با رنگ‌های روغنی است. در این روش با توجه به مقدار دیواری که قصد نظافت و‌ تمیز کردن آن را دارید باید از این محلول جادویی تهیه کنید.

    در یک لیتر آب ولرم حدود یک تا دو قاشق غذاخودی از مایع ظرفشویی بریزید. با کمک قاشق یا هر ابزار دیگری که در دسترس دارید شروع به ترکیب کردن مواد شوینده و‌ آب کنید تا کف زیادی تولید شود.

    نکته: در این روش مواد اصلی که به تمیز کردن دیوار کمک می‌کند همین کف حاصل از ترکیب این دو ماده است، یعنی شما از قسمت مایع محلول استفاده نمی‌کنید بلکه کف روی آن را برای تمیز کردن به پارچه خود آغشته می‌کنید.پس در تهیه و اجرای این مرحله دقت لازم را داشته باشید.

    حال پس از تمیزکردن گرد و غبار دیوار به کمک دستمال‌های مخصوص، با استفاده از اسفنج کاملا تمیز و خشک مقداری از کف حاصل از محلولی که تهیه کرده بودید را روی لکه‌های دیوار بکشید.

    پس از محو شدن لکه و نمایان شدن رنگ اصلی دیوار به کمک دستمال بدون پرز، کاملا خشک و تمیزی روی سطح دیوار بکشید و رطوبت به جای مانده را کاملا پاک کنید.

    استفاده از این روش به صورت معجزه‌آسای عمل می‌کند و نتیجه بسیار قابل قبولی به شما خواهد داد.

    بیشتر بخوانید: راه های تمیز کردن اجاق گاز

    ۲. تمیز کردن دیوار با رنگ پلاستیک

    در همین ایتدا باید بگوییم عموم رنگ‌های پلاستیک که در رنگ‌آمیزی دیوارها استفاده می‌شود کیفیت چندان مناسبی ندارند، یا حداقل برای شست‌ و شو همانند رنگ روغنی انعطاف زیادی ندارند. کافی است روی آن کمی دست بکشید حالتی مثل کاغذ کاهی دارند، سطحی فلت و غیر روان.

    تمیز کردن دیوارهای که رنگ پلاستیک دارند

    بنابراین هنگام رنگ‌آمیزی منزل خود تا جای ممکن از رنگ‌آمیزی دیوارهای جانبی و در دسترس، با رنگ پلاستیک خودداری کنید

    حلال رنگ پلاستیک آب است و حتی اگر فقط بخواهید با پارچه خیس هم روی دیواری با رنگ پلاستیک را تمیز کنید ممکن است رنگ دیوار از بین برود و لکه روی آن به‌وضح به چشم آید.

    اگر بخواهیم صادق باشیم باید گفت بهترین راه برای از بین بردن لکه‌های روی رنگ پلاستیک استفاده از کمی رنگ هم‌جنس خودش است. یعنی مقداری از رنگ غلیظ مشابه آن را با تینر مخلوط و با پارچه یا قلم‌مو به آرامی آن‌ را لکه‌گیری کنید.

    می‌توانید پارچه‌ای با نم بسیار کم برداردرید و با استفاده از آن روی سطح دیوار ضربه بزنید تا غبار و آلودگی‌های روی آن بلند شود.

    نکته: برای تمیز کردن رنگ پلاستیک از محلول‌ها استفاده نکنید و اگر از جارو دستی یا جاروبرقی برای این کار استفاده می‌کنید درنظر داشته باشید که سطح جارو نباید با دیوار درگیر شود، در حدی که بتواند غبار روی آن را بگیرد کافی است. تماس جارو با دیوار وری آن خط می‌اندازد و نتیجه کار بسیار توی ذوق می‌زند.

    بیشتر بخوانید: تمیز کردن سرامیک

    ۳. تمیز ‌کردن دیوار با پوشش رنگ‌های کنیتکس و رولکس

    دیوارهای که پوششی از رنگ‌های کنیتکس و رولکس دارند به خاطر نقوش برجسته‌ای که به آن‌ها زیبایی بخشیده، تمیز‌کردن و ‌نظافتشان روش‌های محدودی دارد.

    نحوه تمیز ‌کردن دیوارهایی که پوششی از رنگ‌های کنیتکس و رولکس دارند

    ما در این مقاله به دو روش راحت و‌ ساده به شما آموزش خواهیم داد که چگونه این دیوارها را تمیز کنید:

    روش اول: استفاده از جارو برقی

    جاروبرقی‌ها از هر برندی که باشند، چندین سَری مختلف برای تمیز کردن وسایل و محیط‌های مختلف به‌همراه دارند. شما در این روش باید از “سری کوچک و‌ تمیز کننده مبل” جارو برقیتان استفاده کنید.

    بعد از نصب سری مناسب جارو آن را به سطح دیوار نزدیک کنید و به صورت حرکات رفت و برگشتی عمودی منظمی تمامی سطحی که قصد نظافت آن را دارید بکشید.

    نکته: در تمیزکردن دیوارها در این روش بهتر است که سر جارو برقی تا حد ممکن با دیوار تماس نداشته باشد، تا از به جای ماندن هر گونه لکه یا خط و خطوطی توسط آن روی سطح دیوار جلوگیری شود.

    بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن سقف خانه + نکات مربوط به آن

    روش دوم: استفاده از حوله مناسب

    در این روش بسیار راحت، کافی است که شما حوله کاملا تمیز و خشکی را به دور جارو بلند یا تی بپیچید. به شکلی که تمامی قسمت بالایی تی یا جارو با حوله پوشانده شود.

    حال از بالاترین قسمت دیوار شروع به تمیز کردن آن کنید. حرکات دست شما به صورت عمودی از بالا به پایین و ‌منظم تکرار شود.

    پس از انجام دادن هر قسمت تِی را بچرخانید ‌و از قسمت تمیز‌تر حوله برای پاک کردن بخش جدید کمک بگیرید.

    نکته: انتخاب حوله مناسب در این روش بسیار حائز اهمیت است و حوله شما نباید از خود پرز یا ردی به روی دیوار جای گذارد.

    ۴. تمیز کردن دیوار‌ با کاغذ دیواری

    کاغذ‌های دیواری تنوع و جنس‌های زیادی دارند که این موضوع با نظافت آن‌ها رابطه مستقیم دارد.

    پاک کردن دیوار‌های با کاغذ دیواری

    اگر کاغذهای دیواری شما جنس‌های با سطح کیفی پایینی دارند باید در تمیزکردن و‌ نظافتشان وسواس بیشتری به خرج دهید. به‌ گونه‌ای که برای پاک‌سازی و‌ نظافت چنین دیوارهای توصیه ما به شما فقط و فقط کمک گرفتن از دستمال‌های خشک و مخصوص نانو و ‌میکرو است.

    زیرا استفاده از سایر روش‌ها ممکن است آسیب جدی و غیرقابل جبرانی برای شما یه جای گذارد.

    بیشتر بخوانید: ۱۵ روش کاربردی برای تمیز کردن انواع لکه‌ فرش

    ۵. تمیز کردن دیوار‌ با پوشش‌های چوبی

    دیوارهای که پوشش چوبی دارند با توجه جنس آن‌ها، روش‌های تمیزکردن محدودی دارند. برخورد آب با چوب ممکن است باعث ایجاد آسیب جدی به آن شود.

    تمیز کردن دیوار‌ با پوشش‌های چوبی

    چوب‌ها نیز انواع و رنگ‌های مختلفی دارند و قطعا مدل‌های از آن‌ها را خواهید یافت که کیفیت بسیار بالایی داشته باشند اما ما امروز در این مقاله روش ساده‌ای را به شما آموزش خواهیم داد که مناسب با هر نوع جنس و‌کیفیتی از چوب باشد.

    یکی از ترفندهای بسیار ساده و کاربردی در تمیز کردن دیوارهای چوب کاری شده استفاده از محلول شیشه پاک‌کن است.

    در این روش برای تمیز کردن، ابتدا مقداری از محلول شیشه‌ پاک‌کن را در مقداری آب (به طور مثال ترکیب ۱ پیمانه آب و‌ ۱/۲ پیمانه شیشه پاک‌کن مقدار مناسبی است که شما با توجه به مقدار سطحی که نیاز به پاکسازی دارد با ضرب و تقسیم ساده‌ای می‌توانید مقدار آن را کاهش یا افزایش دهید)
    ترکیب کنید، برای سهولت کار محلول بدست آمده را دورن آب‌پاش بریزید.

    بیشتر بخوانید: تمیز کردن انواع مبلمان منزل با راحت‌ ترین و سریع ترین روش

    همانند تمامی روش‌هایی که در ابتدای مقاله ذکر شد ابتدا گرد و غبار روی سطح چوب را پاک‌ کنید. کمی از ترکیب آب و شیشه پاک کن را روی سطح چوب اسپری کنید و ‌با کمک دستمال مناسبی رطوبت آن را بگیرید و سطح چوب را به خوبی تمیز کنید.

    از این که تا انتهای این مقاله با تمیز کردن انواع دیوار همراه ما بودید از شما متشکریم. به امید این‌که استفاده از این ترفندها برایتان کارآمد و‌ مفید باشد شما را به خدا می‌سپاریم.

    ۱/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.