سبک زندگینکات خانه داری

نحوه تمیز کردن سقف خانه + نکات مربوط به آن

تمیز کردن سقف و گوشه‌های دیوار معمولا با چالش‌های متعددی همراه است. از آن جایی که دسترسی به سقف و کناره‌های دیوار کمی سخت است، ممکن است تمیز کردن آن نیز برای برخی افراد دردسرساز شود. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با آموزش تمیز کردن سقف خانه و گوشه‌های دیوار به طور کامل آشنا شوید.

مراحل تمیز کردن سقف خانه

سقف خانه بیشتر از هر بخش دیگری در معرض تجمع دوده و گرد و غبار قرار دارد و از آن جایی که دسترسی به آن کمی مشکل است، معمولا دیرتر از سایر بخش‌ها اقدام به تمیزکاری آن می‌کنیم. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل تمیز کردن سقف خانه آشنا شوید.

۱- درب و پنجره‌ها را باز کنید

برای تمیز کردن سقف خانه معمولا از مواد شوینده و شیمیایی استفاده می‌شود، به همین دلیل لازم است قبل از هر کاری درب و پنجره‌ها را باز کنید و فن‌ها را روشن کنید تا تبادل هوا به خوبی انجام شود. روشن کردن پنکه نیز می‌تواند به افزایش جریان هوا در زمان تمیزکاری کمک کند.

۲- یک پارچه روی زمین پهن کنید

برای جلوگیری از ریختن دوده و گرد و غبار روی فرش، بهتر است قبل از شروع تمیزکاری ابتدا یک پارچه بزرگ روی زمین پهن کنید تا گرد و خاک روی فرش و مبلمان نریزد و روی زمین پخش نشود. برای این کار باید از پارچه‌ای استفاده کنید که به خوبی قدرت جذب گرد و خاک را داشته باشد.

مراحل تمیز کردن سقف خانه

۳- لوازم مورد نیاز را آماده کنید

قبل از این که شروع به تمیزکاری کنید، بهتر است موهایتان را با دستمال سر بپوشانید و از عینک استفاده کنید. برای دسترسی بهتر به سقف نیاز به نردبان یا چهارپایه دارید و باید از یک پارچه یا جاروی دسته بلند برای تمیز کردن سقف استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- گرد و خاک سقف را با جاروبرقی پاک کنید

    برای این که گرد و خاک را از سقف تمیز کنید، قبل از هر چیزی به جاروبرقی نیاز دارید. در این مرحله باید برس مخصوص جاروبرقی را به آن متصل کنید و تمام قسمت‌های سقف و گوشه‌ها دیوار را با جاروبرقی تمیز کنید.

    به خاطر داشته باشید که جارو زدن سقف از پخش شدن دوده و ایجاد لک جلوگیری می‌کند و از همین رو به هیچ عنوان نباید قبل از جارو کشیدن سقف شروع به تمیز کردن آن کنید.

    بیشتر بخوانید: راهنمای کامل تمیز کردن خانه با مواد طبیعی

    ۵- با اسفنج سقف را پاک کنید

    بعد از جارو زدن سقف باید برای از بین بردن دوده و گرد و خاک به طور کامل از یک حوله یا اسفنج خشک استفاده کنید. در این روش باید با پارچه یا اسفنج خشک تمام قسمت‌ها را پاک کنید تا آلودگی‌ها تمیز شوند.

    ۶- از یک تمیز کننده استفاده کنید

    بعد از این که گرد و خاک روی سقف به طور کامل از بین رفت باید از یک ماده شوینده یا اسپری تمیز کننده برای پاک کردن سقف استفاده کنید. بهتر است ماده شوینده را به صورت رقیق شده در شیشه اسپری دار بریزید و آن را روی سقف اسپری کنید. سپس با یک پارچه تمیز تمام سقف را پاک کنید تا لکه‌ها از بین بروند.

    آموزش تمیز کردن سقف خانه و از بین بردن لکه‌ها

    ۷- سقف را با یک پارچه خشک کنید

    بعد از پاک کردن لکه باید از یک پارچه تمیز برای خشک کردن سقف استفاده کنید. در این روش باید پارچه را روی سقف بکشید تا رطوبت کاملا جذب و لکه به طور کامل پاک شود.

    آموزش تمیز کردن سقف خانه و از بین بردن لکه‌ها

    برای تمیز کردن سقف و پاک کردن لکه‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. در این بخش می‌توانید با ترفندهای گردگیری سقف خانه و از بین بردن لکه‌ها آشنا شوید.

    ۱- تمیز کردن سقف با محلول آب و سرکه

    یکی از محبوب‌ترین و موثرترین روش‌ها برای از بین بردن لکه‌ها و آلودگی‌های روی سقف استفاده از ترکیب آب و سرکه است. در این روش باید از ۱ لیوان آب و نصف لیوان سرکه استفاده کنید.

    مواد را داخل شیشه اسپری دار بریزید و آن را روی لکه اسپری کنید. در ادامه با یک دستمال یا اسفنج تمیز لکه‌ها را پاک کنید و با یک دستمال میکروفیبر خشک سقف را به طور کامل خشک کنید. برای پاک کردن دوده از سقف گچی نیز می‌توانید از ترکیب سرکه رقیق شده با آب استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: روش‌های تمیز کردن کاغذ دیواری

    ۲- از بین بردن لکه سقف با شیشه پاک کن

    برای از بین بردن لکه ایجاد شده روی سقف رنگ پلاستیک یا سقف کاذب می‌توانید مقداری شیشه پاک‌کن را با آب رقیق کنید و آن را روی دستمال بریزید. سپس با کمک این دستمال لکه‌ها و تیرگی‌های روی سقف را از بین ببرید.

    ۳- تمیز کردن سقف با مایع ظرفشویی

    مایع ظرفشویی یکی از بهترین شوینده‌ها برای تمیز کردن سقف است. در این روش باید در یک ظرف ۱ قاشق مایع ظرفشویی را با ۱ لیتر آب ترکیب کنید و خوب هم بزنید.

    سپس یک اسفنج یا پارچه را به کف آن آغشته کنید و سقف را با آن تمیز کنید. در ادامه سقف را با یک پارچه مرطوب پاک و بعد با یک پارچه میکروفیبر خشک کنید.

    تمیز کردن سقف با مایع ظرفشویی

    ۴- پاک کردن چربی از سقف با ترکیب مایع ظرفشویی و سرکه

    در این روش باید در یک ظرف ۲ قاشق سرکه سفید را با کمی مایع ظرفشویی و آب گرم ترکیب کنید. سپس یک اسفنج را به این ترکیب آغشته کنید و آن را به آرامی روی سقف بکشید تا چربی‌ها و لکه‌های زننده از بین بروند. بعد از اتمام کار یک اسفنج مرطوب را روی سقف بکشید و بعد با یک پارچه آن را خشک کنید.

    ۵- استفاده از بخارشوی برای پاک کردن سقف

    برای پاک کردن سقف از آلودگی‌ها و از بین بردن لکه‌ها می‌توانید از بخارشوی استفاده کنید. در این روش نیز باید مثل روش‌های قبل ابتدا گرد و خاک را با جارو تمیز کنید و بعد با بخارشوی تمام سقف را تمیز کنید.

    بیشتر بخوانید: مراحل تمیز کردن پارکت و کف‌پوش چوبی

    نحوه تمیز کردن گوشه‌های سقف دیوار

    معمولا تمیز کردن گوشه‌های سقف دیوار نسبت به سایر بخش‌های سقف کمی سخت‌تر است. برای تمیز کردن این بخش از سقف باید از سری مناسب جاروبرقی استفاده کنید و خاک و تار عنکبوت‌ها را جمع کنید.

    برای این که برخورد جاروبرقی با سقف موجب ایجاد لک روی آن نشود، می‌توانید سری جاروبرقی را جدا کنید و یک عدد جوراب ضخیم روی آن بکشد و تمام بخش‌ها را تمیز کنید. سپس با یک پارچه‌ای یا تی که به سرکه و آب آغشته شده گوشه‌های دیوار را پاک کنید.

    چگونه سقف کاذب را تمیز کنیم؟

    برای تمیز کردن سقف کاذب ابتدا باید گرد و خاک را با جاروبرقی تمیز کنید. سپس با استفاده از یک پارچه میکروفیبر مرطوب تمام سقف را تمیز کنید.

    بعد از پاک کردن سقف با یک پارچه خشک تمام سطوح را پاک کنید تا رطوبت به طور کامل جذب شود. برای تمیز کردن لکه‌ها و آلودگی‌های روی سقف می‌توانید از شیشه پاک‌کن نیز استفاده کنید.

    استفاده از بخارشوی برای پاک کردن سقف خانه

    پاک کردن لکه‌ها و از بین بردن آلودگی‌های روی سقف راحت‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید. با کمک گرفتن از روش‌های ارائه شدن در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا می‌توانید سقف خانه را به راحتی تمیز کنید و ظاهری یکدست و تمیز به آن ببخشید.

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد تمیز کردن سقف و گوشه‌های آن پاسخ داده‌ایم.

    هر چند وقت یک بار سقف خانه را تمیز کنیم؟

    تمیز کردن سقف خانه کمی سخت است و از همین رو اکثر افراد سالی یک بار در خانه تکانی عید به سراغ آن می‌روند. اما برای جلوگیری از تجمع خاک و آلودگی روی سقف بهتر است هر چند ماه یک بار سقف را تمیز کنید تا لکه‌های تیره روی آن ایجاد نشود.

    علت سیاه شدن سقف در زمان تمیزکاری چیست؟

    اگر قبل از تمیز کردن سقف، گرد و خاک را با جاروبرقی تمیز نکنید و با یک دستمال خشک آن را تمیز نکنید و یک راست به سراغ تمیز کردن سقف با پارچه مرطوب و تمیز کننده بروید، لکه‌های سیاه و زننده روی سقف ایجاد می‌شود.

    برای تمیز کردن سقف آشپزخانه از چه شوینده‌ای استفاده کنیم؟

    برای از بین بردن لکه چربی از سقف آشپزخانه می‌توانید از ترکیب مایع ظرفشویی سرکه و آب گرم استفاده کنید.

    چگونه سقف رنگ پلاستیکی را تمیز کنیم؟

    رنگ پلاستیک قابل شستشو است و از همین رو می‌توانید برای تمیز کردن سقف رنگ پلاستیک از ترکیب مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید.

    چگونه سقف گچی را تمیز کنیم؟

    برای پاک کردن لکه و دوده از دیوار گچی بهتر است از ترکیب آب و سرکه استفاده کنید.

    بهترین روش برای تمیز کردن سقف کاشی کاری شده چیست؟

    اگر سقف شما کارشی کاری شده ابتدا باید گرد و خاک روی آن را با جارو تمیز کنید و بعد با یک پارچه مرطوب یا اسپری پاک کننده مثل شیشه پاک‌کن یا اسپری چند منظوره آن را تمیز کنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.