نکات خانه داری

۳۱ ترفند خانه تکانی سریع و آسان عید نوروز در کمترین زمان

دوباره ماه آخر سال و باز هم بحث داغ خانه تکانی آغاز شد. خانه تکانی شب عید نوروز، یکی از کارهایی است که بر خلاف اسم آن نباید موکول به شب عید شود، زیرا باید از مدت‌ها قبل از رسیدن لحظات سال تحویل انجام و تمام شده باشد. ما در اکالا بلاگ به شما آموزش خواهیم داد تا با به کار بردن این نکات براحتی بتوانید تمام کارها را انجام دهید. وسایل را براق و تمیز کنید و لذت ببرید.

راهنمای گام به گام خانه تکانی سریع و آسان

این راهنمای گام به گام را، بر اساس سال ها تجربه سخت به دست آمده، دنبال کنید تا از زمان خود نهایت استفاده را ببرید و تا سریع تر خانه تکانی کنید:

۱- یک برنامه داشته باشید.

کاهش زمان تمیز کردن به نصف با یک برنامه شروع می‌شود؛ یعنی هر بار خانه را به همان ترتیب تمیز کنید: کار کردن در یک اتاق در یک زمان، و شروع و پایان دادن به همان نقطه در یک اتاق به طوری که شما زمان را تلف نکنید.

۲- از بالا به پایین، از چپ به راست تمیز کنید.

از بالای اتاق شروع کنید، مانند گردگیری پنکه سقفی، و به سمت پایین بروید تا کارهای اضافی را از بین ببرید. به همین ترتیب، تمیز کردن از چپ به راست تضمین می کند که به جای اینکه از جایی به مکان دیگر حرکت کنید، کل اتاق را کنترل می کنید.

از بالا به پایین، از چپ به راست تمیز کنید.

بیشتر مردم چیزی را می‌بینند و آن را تمیز می‌کنند، سپس به بالا نگاه می‌کنند و چیز دیگری را می‌بینند و آن را تمیز می‌کنند، و خاک روی چیزی که شما تازه تمیز کرده‌اید می‌ریزد بنابراین از این کار پرهیز کنید. “اگر از بالا به پایین و از چپ به راست کار می کنید، به جای تمیز کردن مناطقی که تازه تمیز کرده اید، یک بار کار می کنید.”

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- ابزارهای مناسب را آماده نگه دارید.

    داشتن تمام ابزار و محصولات تمیز کننده مورد نیاز در دسترس شما به این معنی است که وقت خود را برای راه رفتن به سمت کابینت زیر سینک تلف نخواهید کرد. پاک کننده ها را در بطری های کوچک و قابل استفاده بریزید که حمل آن آسان است. همچنین می توانید لوازم خود را در یک جعبه یا یک سطل قرار دهید تا مرتب بماند و در زمان خود صرفه جویی کنید.

    ۴- فعال باشید.

    بهترین راه برای خانه تکانی این است که جلوی برخی مشکلات را قبل از شروع آنها بگیرید.

    بیشتر بخوانید: روش‌های تمیز کردن کاغذ دیواری

    ۵- استفاده از لیمو برای خانه تکانی

    لکه‌های زنگ در پاسیو، ایوان‌ها، کف گاراژها و راهروها بسیار سخت پاک می شوند، اما برای از بین بردن آنها نیازی به اسید ندارید. در عوض از لیمو استفاده کنید. اسید موجود در آب لیمو زنگ را از بین می برد. لیمو را از وسط نصف کنید، آب آن را روی لکه بگیرید و اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه خیس بخورد.

    استفاده از لیمو برای خانه تکانی

    برای لکه‌هایی که برای هفته ها، ماه ها یا بیشتر باقی مانده اند، با یک برس موی سفت بشویید. سپس آب لیمو و آب لیمو را با آب تمیز بشویید.

    بیشتر بخوانید: روش‌های تمیز کردن و رسوب‌زدایی سردوش حمام

    ۶- کل خانه را تمیز کنید، نه یک اتاق را

    اگر یک کار (غبارگیری، جاروبرقی، تمیز کردن) را انتخاب کنید و به جای تمیز کردن آشپزخانه، حمام و سپس اتاق خواب، همان کار را در هر اتاق در خانه انجام دهید، تمیز کردن بسیار کارآمدتر است. انجام این کار به این شکل جلوگیری می کند از این که احساس کنید در یک چرخه تمیز کردن بی پایان هستید و یک کار را بارها و بارها شروع می کنید.

    خرید شوینده با تخفیف

    ۷- بهم ریختگی را پاک کنید.

    قبل از شروع تمیز کردن، اتاق به اتاق بروید و به هم ریختگی ها را جمع آوری کنید. همانطور که هر کالا را برمی دارید – مجلات، جلدهای کاغذی خوانده شده، کفش های کتانی قدیمی- به این فکر کنید که آیا باید آن ها را در جای خود بگذارید یا اهدا کنید.

    بیشتر بخوانید: راهکارهای طلایی برای داشتن یک خانه‌ مرتب و تمیز

    ۸- گرد و غبار و جاروبرقی

    قبل از شروع گردگیری، مطمئن شوید که پنکه ها خاموش هستند. گرد و غبار ها را روی قسمت های بالای مبلمان و قسمت های زیرین قفسه ها، روی نرده ها، قاب عکس ها، اقلام کوچک و صفحه تلویزیون متمرکز کنید. برای مناطقی که دسترسی به آن ها سخت است، مانند پرده ها و قفسه های بالایی، یک پارچه میکروفیبر را به انتهای جارو یا جارو ببندید. قبل از جاروبرقی ملحفه های اتاق خواب را عوض کنید.

    گرد و غبار و جاروبرقی برای خانه تکانی سریع و اسان

    ۹- آینه و شیشه را پاک کنید.

    برای تمیز کردن تمام آینه ها و سطوح شیشه ای از یک پارچه میکروفیبر مرطوب استفاده کنید و سپس از یک پارچه خشک استفاده کنید.

    ۱۰- میزها و سطوح را ضد عفونی کنید.

    از خانه خود عبور کنید و سطوح سخت را پاک کنید – از میز، لوازم خانگی و کابینت گرفته تا دستگیره درها، کلیدهای برق، کنترل تلویزیون و تلفن. شما باید برخی از آن سطوح را ضدعفونی کنید، به خصوص سطوحی که ممکن است میکروب را به انگشتان و صورت افراد منتقل کنند. با مخلوط کردن یک چهارم تا نیم فنجان سرکه سفید یا سیب سفید با یک فنجان آب، یک محلول ضد عفونی غیر سمی درست کنید.

    بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن سقف خانه + نکات مربوط به آن

    ۱۱- روی وان، سینک و توالت تمرکز کنید.

    روی سینک آشپزخانه و سپس روی سینک حمام، وان و توالت، پاک کننده‌ها را بریزید. بگذارید چند دقیقه بماند تا پاک کننده زمان داشته باشد کثیفی‌ها و لکه‌ها را از بین ببرد. سپس به آشپزخانه برگردید و شروع به تمیز کردن کنید. فراموش نکنید که داخل مایکروفر را پاک کنید.

    روی وان، سینک و توالت تمرکز کنید.

    برای تمیز کردن سینک ظرف شویی اینجا کلیک کنید.

    ۱۲- جارو بکشید، سپس پاک کنید.

    کف آشپزخانه و حمام را جارو کنید. پاک کردن را از دورترین گوشه اتاق شروع کنید و به سمت عقب به سمت درگاه حرکت کنید.

    ۱۳- شستن مرتب ابزارهای نظافتی خود را فراموش نکنید.

    یکی از مواردی که اغلب در تمیز کردن خانه نادیده گرفته می شود، نگهداری از ابزار تمیز کردن است. استفاده از جاروبرقی کثیف یا جاروبرقی با کیسه پر تأثیر بسیار کمتری دارد و در نهایت زمان بیشتری را صرف تمیز کردن خواهید کرد.

    ۱۴- نظافت را به یک فعالیت گروهی تبدیل کنید.

    نظافت به صورت تیمی یکی از بهترین راه‌ها برای تمیز کردن سریع خانه است. زمانی را از قبل با خانواده خود برنامه ریزی کنید و برای هر فرد وظایفی را تعیین کنید. کار با هم می تواند سرگرمی را به نظافت اضافه کند و خانه شما در کمترین زمان درخشان شود.

    بیشتر بخوانید: ۶ تغییر کوچک با تاثیر بزرگ در خانه‌ تکانی

    نحوه تمیز کردن وسایل منزل برای خانه تکانی سریع

    حالا به شما نحوه تمیز کردن جاهای مختلف خانه و وسایل آن را برای خانه تکانی سریع خواهیم گفت.

    ۱- هود

    چربی بیشتر روی هود می نشیند و برای شستن هود احتیاج به آب گرم و مایع ظرفشویی که قدرت پاک کنندگی قوی داشته باشد دارید . قسمت بیرونی و خارجی آن را با دستمالی که مرطوب شده و از پاک کننده چند منظوره استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن انواع ماشین لباسشویی؛ درب جلو و بالا

    تمیز کردن هود در خانه تکانی

     قسمت داخلی آن از فیلتر تشکیل شده که به آسانی باز و قابل تمیز کردن است .

    ۲- اجاق گاز

    برای نظافت گاز می توانید قسمت پایه های چدنی را بلند کنید و با آب و مایع ظرفشویی بشویید . اگر مشاهده کردید چربی زیادی گرفته ، از گاز پاک کن استفاده کنید . راهکار آن به این صورت است روی قسمت گاز بپاشید و کمی زمان دهید و بعد از ۱۵ دقیقه با دستمال مرطوب پاک و تمیز کنید.

    تمیز کردن اجاق گاز برای خانه تکانی عید

    داخل فر را هم به همین صورت با آب نیمگرم و مایع ظرفشویی اسکاج بکشید.

    برای تمیز کردن لکه‌های سخت اجاق گاز اینجا کلیک کنید.

    ۳- یخچال

    در مرحله اول سیم برق آن را قطع کنید تا خدای نکرده دچار برق گرفتگی نشوید . بعد تمام یخچال را خالی از محتویات آن کنید و چیزهایی را که دور ریختنی است را کنار بگذارید. قفسه و وسایل یخچال را با مایع ظرفشویی بشویید.

    تمیز کردن یخچال برای عید و خانه تکانی

    قسمت بیرونی آن را هم به همین صورت شسته و با دستمال مرطوب خشک کنید. همه قفسه ها را داخل یخچال قرار دهید و بعد از مدتی که هوا خورد آن را به برق بزنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای تمیز کردن میله‌های اجاق گاز

    ۴- تمیز کردن شیشه ها

    برای تمیز کردن شیشه ها ابتدا با یک دستمال خشک خاک آن را بگیرید . بعد سرکه سفید و آب و آب لیمو را مخلوط کنید و داخل اسپری بریزید و روی شیشه ها اسپری کنید.

    تمیز کردن شیشه برای عید و خانه تکانی

     به این صورت می‌توانید شیشه براقی داشته باشید.

    بیشتر بخوانید: روش های تمیز کردن پنجره

    ۵- کابینت‌ها

    اگر کابینت شما فلزی است با مایع ظرفشوی اسکاج و کمی جوش شیرین داخل آن تمیز کننده خوبی است. اگر کابینت شما ام دی اف است در ففروشگاها اسپری کابینت چوبی موجود است. راه دیگر پاک کننده چند منظوره را روی دستمال بپاشید و کابینت ها را تمیز کنید.

    نکته : از پاک کننده های شیمیایی برای برق انداختن ام دی اف استفاده نکنید. مات و کدر خواهد شد.

    داخل کابینت ها تمام ظروف را یکی یکی بشویید و خشک کنید . مواد خشک داخل کابینت را چک کنید اگر تاریخ آن گذشته دور بریزید. زیر کابینتها را با جارو برقی تمیز و دستمال بکشید . اگر چنانچه کف اشپزخانه کثیف است با مایع تمیز کننده کف بشویید.

    ۶- دیوارها

    قسمت دیواره های آشپزخانه را اسکاج بکشید. اگر خواستید درز کاشیهای آشپزخانه تمیز و برق بیوفتد می‌توانید از جوش شیرین و آب خمیری درست کنید و روی درزها بزنید بعد ۲۰دقیقه دستمال مرطوب بکشید تا برق بیوفتد.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای تمیز کردن برگ گیاهان خانگی برای عید

    تمیز کردن دیوار در خانه تکانی

    می‌توانید یک اسپر و تمیز کننده طبیعی بسازید. مایع ظرفشویی را با مقداری سرکه مخلوط کنید. کمی آب به آن اضافه کنید و با دستمال تمیز زمین و کف را بشویید.

    برای تمیز کردن سرامیک‌ها اینجا کلیک کنید.

    ۷- تمیز کردن ظروف چدنی

    یک مقدار پودر جو  داخل ظرف بریزید و کمی آب اضافه کنید بصورت خمیری شکل بدست می آید، دستکش دست کنید و این خمیر مانند را به ظروف بمالید و بعد ابکشی کنید. این کار روغنی که بخورد قابلمه رفته را جدا کرده و تمیز و براق خواهد شد.

    تمیز کردن ظروف چدنی

    برای تمیز کردن گاز استیل و یا چدن هم می توانید از براق کننده فلزات استفاده کنید . برای خرید در تمام فروشگاها موجود است بیشتر در مس فروشیها یافت می‌شود.

    ۸- تمیز کردن داخل کتری

    ابتدا آب را بجوش آورید یک لیوان سرکه داخل آن بریزید و یک قاشق غذاخوری جوش شیرین ؛ تقریبا نیم ساعتی که جوشید آب آن را بریزید و داخل کتری را اسکاج بکشید تا داخل آن از لرد خالی شود دو بار آب کتری را بجوشانید و خالی کنید تا کاملا تمیز و براق شود.

    تمیز کردن کتری برای خانه تکانی

    ۹- تمیز کردن لوسترها و لامپ‌ها

    برای این کار یک دستمال نخی و بدون پرز را انتخاب کنید . با کمک یک چهار پایه بالا رفته و با مراقبت، دستمال را به کمی سرکه آغشه کنید و روی لامپها بکشید . دقت کنید قبل از تمیز کردن کنتور برق را خاموش کنید تا دچار برق گرفتگی نشوید.

    ۱۰- شستن پرده‌ها

    پرده ها را به خشک شویی محول کنید در غیر این صورت می توانید پرده ها را در آب نیم گرم قرار دهید تا گرد و غبار آن گرفته شود. بلافاصله پرده را بردارید و لگن یا تشت را از آب ولرم پر کنید و کمی نمک داخل آن بریزید این کار غباری که باعث می‌شود پرده کدر شود را زود می‌زداید.

    شستن پرده‌ها برای خانه تکانی عید

    بعد از نیم ساعت مجددا آب را تعویض کنید و کف صابون درست کنید. بهتر است از صابون رنده شده آماده استفاده کنید. بعد پرده را درون آب و صابون چنگ بزنید و بشویید و بعد آبکشی کنید. پرده را داخل آبکش قرار دهید تا آب آن برود. روی رختکن قرار دهید تا در هوای آزاد خشک شود.

    بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن ملحفه ها

    ۱۱- شستشوی مبلمان

    می‌توانید از ترکیب روغن زیتون یک قاشق سوپخوری و سرکه و آب لیمو به نسبت مساوی محلولی درست کنید و به مبل‌های چرمی بزنید و با دستمال پاک کنید.

    تمیز کردن مبلمان در خونه تکونی

    برای اطلاعات بیشتر در مورد تمیز کردن مبلمان به محتوای آن مراجعه کنید.

    ۱۲- شستن سرویس بهداشتی و حمام

    برای تمیز کردن وان و دسشویی و کفها می توانید از آب و پودر لباسشویی پرسیل استفاده کنید استفاده کنید. برای تمیز کردن دسشویی؛  وان می توانید جوش شیرین و لیمو ترش را مخلوط کنید بهترین جرم گیر قوی است.

    تمیز کردن و شستشوی حمام

    برای از بین بردن جرم سنگ و کابینت از مخلوط نوشابه و الکل به نسبت مساوی استفاده کنید.

    برای از بین بوی بد توالت و حمام میتوانید از نوشابه سیاه استفاده کنید . مقداری از نوشابه را داخل توالت بریزید این کار بوی بد را می زداید . به علت اسیدی بودن لکه بر خوبی است.

    ترفندهای مهم:

    • برای از بین بردن لک مداد رنگی روی دیوارها ، می توانید کمی خمیر دندان روی آن بزنید و با مسواک کشیدن لک را بزدایید.
    • اگر دیوار و سرامیک لک دارد و به هیچ عنوان از بین نمیرود می توانید کمی سرکه به آن بزنید؛ با این کار از بین خواهد رفت.
    • دیواری که دارای کاغذ دیواری هست می توانید به کمک آب و پودر لباسشویی تمیز کنید.
    • برای تمیز کردن استیل های آشپزخانه از سرکه استفاده کنید.
    • برای تمیز کردن گاز استیل می‌توانید از جوش شیرین و آب داغ استفاده کنید گاز را بسیار براق خواهد کر . برای از بین بردن جرم گاز سرکه را اسپری کنید ؛ بعد با پودر ماشین و اسکاج بشویید و در آخر دستمال نمناک بزنید . برای خشک کردن بهتر است برای اینکه لک نیندازد از پارچه کتان استفاده کنید.

    خرید شوینده با تخفیف

    ۱۳- نحوه تمیز کردن فرش بدون شست و شو

    اگر فرش شما رنگ روشن است و دچار لک شده بهترین کار این است؛ ابتدا کل فرش را جارو برقی بکشید. بعد قسمتی را که لک شده مقداری مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کنید و روی لک اسپری کنید.

    تمیز کردن فرش و شستن آن در خانه تکانی عید

     بعد جوش شیرین و نمک دریا را روی قسمت لک شده قرار دهید تا کاملا آن را بپوشاند . بعد از ۲۰ دقیقه با یک برس روی آن بکشید و با پارچه نمدار خشک کنید. با این کار لک از بین رفته و اثری از لک نخواهد ماند.

    ۱۴- روش شستشوی گل‌های مصنوعی

    گلهای مصنوعی تجمع گرد و خاک است و از لحاظ ظاهر خیلی کدر و بد شده . حالا می خواهیم آن را تمیزو براق کنیم.

    ابتدا با یک پارچه نمدار گرد و خاک را ببه آرامی از روی آن پاک کنید. بعد با شیشه پاک کن اسپری روی گل ها پاشیده شود و با سشوار خشک کنید. می‌توانید یک آب تاید درست کنید و گلها را به آرامی نیم ساعت در آن قرار دهید و بعد از آن آبکشی کنید و در معرض هوا درون آبکش قرار دهید تا آب آن کشیده شود و درون گلدان بگذارید .

    ۱۵- تمیز کردن لوازم برقی

    برای تمیز کردن تلویزیون؛ می‌توانید زمانی که تلویزیون خاموش است از الکل با دستمال بدون پرز تمام سطوح آن را پاک کنید. توجه داشته باشید به هیچ عنوان تلویزیون روشن را دستمال خیس و نم دار نزنید زیرا باعث از بین رفت نور دستگاه خواهد شد.

    برای تمیز کردن سطح اتو؛ از سرکه سفید استفاده کنید. داخل محفظه را مقداری سرکه سفید بریزید بعد خالی کنید این کار باعث می شود جرم داخل آن رفع شود.

    یک دوم سفید کننده و یک چهارم جوش شیرین و یک چهارم از آب ولرم مخلوط؛ به قسمت بیرونی لوازم اسپری کنید و در آخر با دستمال تمیز نمدار روی آن بکشید و اجازه دهید خشک و براق شود.

    بیشتر بخوانید: راه و روش های تمیز کردن لوازم برقی

    ۱۶- برای شستشوی مایکروفر

    تمیز کردن ماکروویو

    می‌توانید از دستمالی که آغشته به آب لیمو ترش هست استفاده و براق و تمیز کنید.

    ۱۷- تمیز کردن شوفاژها

    ابتدا روی سطح شوفاژ ها را با سشوار یا دستمال خشک تمیز کنید تا گردو غبار از آن زدوده شود. البته حتما باید شوفاژ ها خاموش و خنک باشد بعد با پودر ماشین و دستمال به آرامی دودها را پاک کنید. زیادی از حد وسواس بخرج ندهید ، ممکن است به رادیاتورها آسیب برسد.

    تمیز کردن شوفاژها برای خانه تکانی عید

    مهمترین چیزی که در دنیا وجود دارد سلامتی تک تک شما عزیزان است . شما چه زود و چه دیر و چه با عجله اتاق تکانی کنید بالاخره عید فرا خواهد رسید و این روها می‌گذرد.

    بهتر است فشار به خود نیاورید و به آهستگی کارهای روزمره را انجام دهید و به هیچ عنوان حرص و جوش و اضطرای نداشته باشید. کم کم در طی این روزها، کارها را تقسیم بندی کنید. و کارها را با کمک خانواده انجام دهید. همه کارها و نظافت و خرید را به روزهای آخر موکول نکنید و بسلامتی خود اهمیت بدهید.

    بیشتر بخوانید: کاشت سبزه عید

    امیدوارم این مقاله توجه شما عزیزان را جلب کرده باشد . نکات مهم و کاربردی را بکار ببرید و استفاده کنید.

    منابع: womansday /nationwide/ popularmechanics/ goodhousekeeping/ womansday

    ۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۴ دیدگاه ها

    1. عالی بود عجب روش خوبی برای تمیزی خونه داشت
      انرژی مثبت گرفتم آخ جون دیگه استرس نندارم برای خونه تکانی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.