نکات خانه داری

تمیز کردن انواع مبلمان منزل با راحت‌ ترین و سریع ترین روش

همه‌ی ما عاشق این هستیم که روی مبل‌های خود بنشینیم، اما نشستن و استراحت کردن روی مبل‌های کثیف و نامرتب لذت‌بخش نیست. با گذشت زمان، خرده‌های آشغال، نوشابه‌های گازدار ریخته شده، موهای حیوانات خانگی، خاک و رد دست‌ها و پاهای شما روی مبل شما جمع شده و آن را کثیف می‌کنند. جای نگرانی نیست. در ادامه به مراحل کلی و ابتدایی تمیز کردن انواع مبل در اکالا بلاگ می‌پردازیم و سپس به هریک از انواع مبل‌ها نیز اشاره می‌کنیم:

مراحل تمیز کردن مبل در خانه

تمیز کردن و شستشوی مبل‌ها یکی از اقداماتی است که معمولا در خانه تکانی عید بیشتر انجام می‌شود. تمیز کردن مبل در خانه از آنچه فکر می‌کنید آسان‌تر است، کافی است تک تک مراحل زیر را با دقت بخوانید و انجام دهید:

۱. کاناپه را جارو برقی بکشید

از جاروبرقی دستی یا جاروبرقی خود برای تمیز کردن زباله‌ها و کثیفی‌ها از سطح مبل استفاده کنید. شکاف‌هایی که در آن موهای حیوانات خانگی، خرده‌های غذا و کثیفی جمع می‌شود را به وسیله جاروبرقی تمیز کنید. اگر کوسن‌ها به مبل متصل نیستند، آنها را بردارید و هر قسمت مبل را کامل جاروبرقی بکشید.

تمیز کردن کاناپه با جارو برقی

۲. نواحی چوبی یا فلزی را تمیز کنید

پایه‌های مبل و سایر قسمت‌های غیر پارچه‌ای مبل را با محلول آب گرم و صابون مایع ظرفشویی پاک کنید.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن مبل پارچه ای

۳. نوع پارچه را تعیین کنید

برچسب روی مبل را پیدا کنید و دستورالعمل تمیز کردن اثاثه یا لوازم داخلی را بخوانید. در اینجا کدهای موجود بر روی برچسب‌ها آمده است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    • WS : از یک شوینده ملایم به همراه بخارشوی یا یک شوینده مناسب خشک شویی استفاده کنید.
    • S : فقط از شوینده خشک استفاده کنید.
    • X: فقط از جاروبرقی استفاده کنید.( بدون آب)
    • W: می توانید از آب برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

     ۴. لکه‌ها را از بین ببرید

    دانستن نحوه تمیز کردن کاناپه یعنی دانستن اینکه چگونه لکه‌ها را پاک کنید. می‌توانید از پاک کننده‌های تجاری استفاده کنید یا پاک کننده‌های خود را از مواد طبیعی که در آشپزخانه دارید درست کنید. پاک کننده‌های خانگی ارزان‌تر و به محیط زیست آسیب کمتری وارد می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: روش‌های طلایی برای تمیز کردن کنترل تلویزیون

     لکه های روی مبل را از بین ببرید

    بیشتر بخوانید: راهنمای کامل تمیز کردن خانه با مواد طبیعی

    در اینجا نحوه تمیز کردن لکه‌های مبل بر اساس نوع پارچه آورده شده است:

    برای روکش پارچه

    ۱/۴ فنجان سرکه، ۳/۴ فنجان آب گرم و ۱ قاشق غذاخوری صابون ظرفشویی یا صابون کاستیل را مخلوط کنید. مخلوط حاصل را در یک بطری اسپری قرار دهید. در ناحیه کثیف را اسپری کنید. با یک پارچه نرم ناحبه اسپری شده را بشویید تا لکه از بین برود. برای پاک کردن صابون از پارچه دوم مرطوب شده با آب تمیز استفاده کنید. حال محل اشاره شده را با حوله خشک کنید.

    برای روکش چرم

    ۱/۲ فنجان روغن زیتون را با ۱/۴ فنجان سرکه مخلوط کرده و در یک بطری اسپری بریزید. پاک کننده را روی سطح مبل اسپری کنید و با یک پارچه نرم محل موردنظر را پاک کنید.

    بیشتر بخوانید: روش‌های رفع لکه‌های زرد تشک

    برای روکش‌های مصنوعی

    ۱/۲ فنجان سرکه، ۱ فنجان آب گرم و ۱/۲ قاشق غذاخوری صابون ظرفشویی یا صابون کاستیل را در یک بطری اسپری مخلوط کنید. محل لکه را به مواد آغشته کنید و با یک پارچه نرم بشویید تا لکه از بین برود.

    خرید شوینده با تخفیف

    ۱.۴: استفاده از جوش شیرین برای تمیزکردن مبل

    لوازم مورد نیاز: جوش شیرین، شوینده خشک مبل (اختیاری)

    1.  ابتدا هرگونه خرده ریزه را از سطح مبل خود جمع و تمیز کنید.
    2.  به کل مبل جوش شیرین بپاشید و بگذارید حداقل ۲۰ دقیقه بماند.
    3. پس از گذشت مدتی زمان، روی سطح مبل را با جاروبرقی، جارو بکشید.
    4.  برای از بین بردن لکه‌های سرسخت، جوش‌شیرین را با شوینده خشک مخلوط کنید و بگذارید ۲۰ دقیقه دیگر بماند.
    5.  اگر این کافی نیست و همچنان لکه ‌ها باقی مانده‌اند، توصیه می کنیم از بخارشوی دستی استفاده کنید تا بوهای ماندگار و لکه‌های سرسخت را از مبل خود پاک کنید.

    بیشتر بخوانید: ۱۵ راه حل برای تمیز کردن لکه‌ آینه و شیشه

    استفاده از جوش شیرین برای تمیزکردن مبل

    ۲.۴: استفاده از سرکه برای تمیزکردن مبل

    وقتی کاناپه بوی بد می‌دهد، هیچکس از نشستن روی مبلمان لذت نمی برد. به جای استفاده از اسپری پوشاننده بو، بو را با سرکه سفید مقطر از بین ببرید. سرکه بوها را خنثی می کند و سطوح را ضد عفونی می‌کند. به محض اینکه متوجه بوی بد شدید مبل را با سرکه شستشو دهید تا در اسرع وقت بوی آن را از بین ببرید. تعیین محل عامل بو به جلوگیری از بازگشت آن کمک بسزایی می کند.

    1.  مبل را جاروبرقی بکشید تا همه آلودگی ها و زباله ها پاک شوند. در صورت امکان بالشتک های مبل را بردارید و تمام شکاف ها و شکاف ها را جاروبرقی بکشید. غذا یا زباله های ریخته شده در شکاف ها ممکن است باعث ایجاد بوی بد شده باشد.
    2. هر لکه مرطوب را با دستمال کاغذی پاک کنید تا مایع و خیسی آن را جذب کند. از مالیدن لکه های مرطوب خودداری کنید زیرا سبب میشود لکه‌ها را پخش کنید.
    3.  یک بطری اسپری را تا نیمه پر از سرکه مقطر سفید کنید. داخل بطری آب خنک بریزید تا پر شود.
    4.  کل کاناپه را اسپری کنید. اجازه دهید سطح مبل در هوای عادی خشک شود. اسپری کردن مبلمان را با سرکه تکرار کنید تا زمانی که بوی آن از بین برود.
    5.  یک اسفنج را با سرکه سفید خیس کنید و آن را روی هر لکه ای که روی مبل بمالید. اجازه دهید محل خشک شود و این کار را تکرار کنید تا بو و آلودگی را از بین ببرید.

    بیشتر بخوانید: چطور کمد لباس را در خانه تکانی مرتب کنیم؟

    ۳.۴: استفاده از صابون برای تمیزکردن مبل

    اگر پارچه شما توانایی تحمل آب را دارد و آسیب نمی‌بیند، روی هر لکه‌ی ایجاد شده بر روی آن از آب و صابون ظرفشویی استفاده کنید. چند قطره صابون ظرفشویی را با یک فنجان آب خنک مخلوط کنید.

    یک اسفنج را در مخلوط آغشته کنید و در آن بچرخانید. با اسفنج به مدت چند دقیقه روی لکه یا ریختن آن ضربه بزنید تا کاملاً از بین بروند. سپس اسفنج را بشویید و فقط با آب روی لکه‌ها بمالید. حواستان باشد لکه‌ها را مالش ندهید، زیرا می تواند سبب پخش شدن آن در دیگر قسمت‌های مبل شود.

    این‌ها مواردی کلی برای تمیز کردن انواع مبلمان است. در ادامه به صورت اختصاصی به راهکارهای تمیز کردن انواع مبل می‌پردازیم:

    تمیز کردن مبل جیر

    مهم نیست که چه نوع جیر مبل شما را می پوشاند، هر چند وقت یکبار باید آنها را تمیز کنید. آلودگی‌ها و لکه‌ها باید به سرعت درمان شوند و هر نوع جیری باید حداقل هر ماه با جاروبرقی تمیز شود تا گرد و غبار و خاک آن را سست و افتاده نکند. تمیز کردن کامل دو بار در سال این نوع مبل‌ها باعث می‌شود ظاهری عالی و آراسته داشته باشند.

    بیشتر بخوانید: راهکارهای طلایی برای داشتن یک خانه‌ مرتب و تمیز

    تمیز کردن مبل جیر

    لوازم موردنیاز:

    • برس جیر
    • بطری اسپری
    • پارچه میکروفیبر
    • اسفنج
    • پودر بچه یا نشاسته ذرت
    • الکل

    ۱. گرد و خاک را با جارو برقی جدا کنید

    جاروبرقی هفتگی، گرد و غبار و خاکی که می تواند به جیر آسیب برساند را از بین می برد.

    ۲. حذف کردن لکه‌ها

    آلودگی‌ها و لکه‌ها باید بلافاصله با رعایت دستورالعمل های توصیه شده رفع شوند. نشاسته ذرت یک جاذب روغن عالی است، چسب پاک کننده های تجاری می توانند باقی مانده های چسبنده را از بین ببرند و پس از پاک کردن لک های مرطوب اجازه دهید به آرامی خشک شوند. یک برس جیر به بازیابی سطح پس از حذف لکه کمک می کند.

    بیشتر بخوانید: ۲۰ کاربرد شگفت انگیز جوش شیرین را ببینید!

    ۳. با یک فرد متخصص تماس بگیرید

    هنگامی که مبل نیاز به تمیز کردن کامل دارد، وقت آن است که با یک تمیزکننده اثاثه یا لوازم داخلی حرفه ای تماس بگیرید. آنها در مورد نحوه تمیز کردن جیر طبیعی و همچنین برای جلوگیری از ایجاد واترمارک و چروک شدن آموزش دیده اند.

    تمیز کردن مبل چوبی

    تمیز کردن مبلمان چوبی ممکن است در مقایسه با مراقبت از انواع دیگر سطوح چوبی کار آسانی باشد. ممکن است دوست داشته باشید از استفاده‌ی واکس و پولیش خودداری کنید زیرا می تواند دکوراسیون و رنگ را خراب کند.

    تمیز کردن مبل چوبی

    چند نکته مهم که باید در نظر داشت عبارتند از:

    •  می توانید مبلمان چوبی را به طور مرتب با جاروبرقی دستی گردگیری کنید. یک برس را به جاروبرقی وصل کنید تا گرد و غبار را بدون ایجاد خراش بر روی مبل از بین ببرد. اگر برس در دسترس نیست، به دنبال یک پارچه میکروفیبر نرم به جای آن باشید.
    •  گاهی اوقات می توانید رویه های چوبی را با استفاده از یک اسفنج پاک کنید تا از شر آثار و لکه هایی که به راحتی جدا می شوند خلاص شوید.
    •  همچنین می توانید با استفاده از مایع شستشو برای مسواک زدن سطوح چوبی مبلتان، محلولی تهیه کنید. یک گلوله پنبه ای بردارید و آن را به صابون آغشته کنید و قسمتی از صندلی یا کابینت را پاک کنید (لکه ای که به راحتی قابل مشاهده نیست) تا بررسی کنید که آیا منجر به تغییر در بافت چوب می شود یا خیر. اگر هیچ کدام از این موارد رخ نداد حال می توانید از مواد شوینده و مخلوط آب برای اسفنج کردن کل سطح مبل چوبی‌تان استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: تمیز کردن لوستر کریستال

    تمیز کردن مبل رنگ روشن

    پارچه‌های رنگ روشن روی مبل ممکن است در اثر غذاها، مایعات، حیوانات خانگی و کثیفی،کثیف شوند. علاوه بر این، پارچه مبل با رنگ روشن می تواند در اثر استفاده طولانی مدت کدر و تیره شود. روغن های بدن و مو در پارچه فرو رفته و باعث تغییر رنگ و لکه شدن آن می‌شود.

    تمیز کردن مبل رنگ روشن

    پارچه‌های رایجی که روی مبل ها استفاده می شود میکروفایبر، پلی استر، پنبه و پشم است که با کمی تلاش می توان آن ها را تمیز و زیباسازی کرد.

    1.  ۲ فنجان آب داغ را با ۱ قاشق غذاخوری صابون ظرفشویی مایع در یک کاسه ترکیب کنید. مخلوط ذکر شده را کاملاً مخلوط کنید تا مخلوط به شکل کف درآید. قبل از خنک شدن مخلوط از آن استفاده کنید زیرا آب گرم مخلوط با صابون در از بین بردن لکه ها موثرتر از آب سرد است.
    2.  یک پارچه سفید را در مخلوط صابون فرو کنید و آب اضافی آن را بگیرید. هرگز از پارچه رنگی استفاده نکنید زیرا ترکیب آب داغ و صابون ظرفشویی می تواند باعث ریزش رنگ روی پارچه مبل شما شود. اگر پارچه سفید ندارید، از پارچه ای با رنگ خنثی مانند بژ یا عاجی استفاده کنید. همچنین، اگر نتوانید آب اضافی را فشار دهید، ممکن است کوسن ها خیس و کپک زده شوند.
    3.  پارچه مبل را با پارچه مرطوب خود با حرکات دایره ای محکم پاک کنید. بگذارید مخلوط صابون به مدت ۱۰ دقیقه روی مبل بماند تا بتواند به الیاف نفوذ کند.
    4.  اسفنج خود را مرطوب کرده و مبل را پاک کنید تا محلول صابون پاک شود. این فرآیند را تا زمانی که تمام مخلوط شستشو از بین بروند تکرار کنید، زیرا اگر این کار را نکنید، ممکن است پارچه سفت شود و احساس سفت شدن به هنگام استفاده از مبل را داشته باشد.
    5.  بعد از اینکه کل مبل با مخلوط صابون تمیز شد، روی لکه هایی که پاک نشده اند تمرکز کنید. با استفاده از آب گرم ساده و یک پارچه تمیز، لکه های باقی مانده را به آرامی به صورت دایره ای تمیز کنید. در صورت لزوم، یک پارچه تمیز را در مخلوطی از ۱/۴ فنجان سرکه سفید و ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین آغشته کنید.

    بیشتر بخوانید: روش و زمان تعویض کردن ملحفه‌ها؛ از نکات مهم خانه داری

    تمیز کردن مبل مخمل

    مبلمان مخملی که زمانی متعلق به خانواده‌های سلطنتی و بسیار ثروتمند بود، اکنون در دسترس همگان قرار می‌گیرد تا نقطه‌ای از ظرافت را به دکوراسیون شما بیافزایند. محبوبیت این مبل‌ها اخیراً افزایش یافته است. نکته قابل توجه ذر مورد این مبلمان مخملی این است که معمولاً رنگارنگ هستند و مراقبت از آن نسبتاً آسان است.

    تمیز کردن مبل مخمل

    مخمل‌ها هم از الیاف پنبه‌ای و هم از الیاف مصنوعی بافته می‌شوند. اگر مبل مخمل موردنظر شما برای استفاده روزانه انتخاب می‌شوند و در دسترس خصوص توسط کودکان و حیوانات خانگی قرار می‌گیرند، مخملی را انتخاب کنید که از الیاف مصنوعی ساخته شده است. این الیاف به دفع لکه‌ها راحت‌تر از مخمل پنبه ای کمک می‌کنند. همچنین الیاف مصنوعی اگر در معرض نور شدید خورشید قرار گیرند، رنگ خود را بهتر حفظ می‌کنند.

    هنگامی که مبلمان شروع به کدر شدن کرد یا علائمی از تیرگی یا کثیفی نشان داد، به خصوص روی دسته‌های مبل، زمان تمیز کردن کامل فرا رسیده است. برای تمیز کردن این مبل ها به نکات زیر توجه کنید:

    لوازم مورد نیاز:

    • جاروبرقی
    • پارچه میکروفیبر
    • مایع ظرفشویی
    • دستمال توالت

    – بهترین وسیله برای جاروبرقی لوازم داخلی مخملی یا روکش مبلمان ، برس گردگیری و ابزار شکاف است. با استفاده از برس، از بالای صندلی یا مبل شروع به تمیز کردن و جارو کشیدن کنید و برای تمیز کردن تمامی مبل به صورت شبکه ای کار کنید تا هر قسمت آن را بپوشانید. برس گرد و غبار و خاک را از بین میبرد و سبب مکش راحت تر جاروبرقی میشود.

    -برای از بین بردن هر نوع لکه ای، چند قطره مایع ظرفشویی را در دو فنجان آب گرم مخلوط کنید. از همزن برای ایجاد کف استفاده کنید. یک پارچه میکروفایبر را در آب تازه فرو کنید و بچرخانید تا مرطوب شود. پارچه مرطوب را فقط در کف آغشته کنید و به آرامی ناحیه لکه دار را پاک کنید.

    بیشتر بخوانید: تمیز کردن انواع دیوار؛ ساده‌ترین و سریع‌ترین روش ها

    مبل جایی است که شما و عزیزانتان برای تماشای تلویزیون، پیگیری کارها در طول روز، انجام بازی‌ها و موارد دیگر، اغلب با نوشیدنی و تنقلات در دست روی آن می‌نشینید. به همین دلیل جایی است که بیشترین معرض در برابر آلودگی و بیشترین نیاز به رسیدگی را داردو همچنین تمیزی و آراستگی مبلمان سبب شادابی ئ ایجاد حس عالی در شما میشود. با رسیدگی و آراستگی علاوه بر افزایش عمر آنها، خانه خود را نیز مزین کنید.

    منابع: goodhousekeeping / hunker/ parenting/ hgtv / thespruce / wikihow / plumbs

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.