سبک زندگینکات خانه داری

روش‌های رفع لکه‌های زرد تشک + نحوه پیشگیری از آن

ایجاد لکه‌های زرد و کثیف روی تشک از جمله مشکلاتی است که به مرور زمان و با استفاده زیاد از تشک برای استراحت و خواب بر اثر تعریق و موارد دیگر به وجود می‌آید. برای از بین بردن لکه‌های زرد تشک روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مقاله از اکالا بلاگ به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

راهکارهایی برای از بین بردن لکه‌های زرد تشک

برای از بین بردن لکه‌های تشک و پاک کردن کثیفی‌های ایجاد شده در طولانی‌ مدت از آن چندان دشوار نیست. در ادامه با ارائه برخی تکنیک‌های خانگی و معمول به شما نشان می‌دهیم که چگونه تشک را از لکه‌های کثیفی پاک کنید تا از تمیزی آن لذت ببرید.

۱- استفاده از روغن و اسطوخودوس

با ترکیب روغن و اسطوخودوس و مقداری جوش‌شیرین می‌توانید زردی روی تشک را از بین ببرید. در استفاده از این روش کافی است این مواد را با هم ترکیب کرده و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی لکه قرار دهید تا زردی ایجاد شده روی تشک از بین رفته و تشک مانند روز اول شود.

بیشتر بخوانید: روش شستن ملحفه ها

۲- رفع زردی تشک با استفاده از شوینده های مناسب

یکی دیگر از راهکارهای از بین بردن لکه‌های زردی روی تشک شستشوی قسمت کثیف شده با مقداری آب و وایتکس است. در این روش دقت کنید که مقدار وایتکسی که استفاده می‌کنید زیاد نباشد تا به بافت تشک آسیب نزند و سپس با آغشته کردن پارچه تمیز به محلول پاک‌کننده قسمتی که لکه دارد را تمیز کنید و در ادامه با استفاده از سشوار رطوبت آن را بگیرید.

شوینده‌های آنزیم‌دار یکی دیگر از روش‌های از بین بردن لکه‌های زردی روی تشک است در این روش نیز مقداری از شوینده آنزیم‌دار را روی لکه ریخته و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بگذارید باشد و سپس با پارچه تمیز آن را پاک کنید تا لکه‌های کثیفی از بین برود.

رفع زردی تشک با استفاده از شوینده های مناسب

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- استفاده از هیدروژن پراکسید

    در روشی دیگر می‌توان از هیدروژن پراکسید برای پاک کردن لکه‌های ایجاد شده روی تشک استفاده کرد. برای این کار ابتدا هیدروژن پراکسید را با مقداری صابون، نمک و شوینده ترکیب کرده و خمیر ایجاد شده را روی محل مورد نظر قرار دهید و مدتی زمان دهید تا خشک شود.

    سپس با کمک مسواک یا کاردک آن قسمت را پاک کنید. چنانچه مجدد اثر لکه روی تشک باقی بود می‌توانید محلول هیدروژن پراکسید را مستقیما روی لکه ریخته و با پارچه نخی تمیز روی لکه بکشید تا تمیز شود.

    ۴- استفاده از بخارشوی

    دستگاه بخارشوی از جمله راهکارهایی است که بدون استفاده از مواد شوینده و فقط با بخار، باکتری و لکه‌ها را از بین می‌برد. با راه‌اندازی بخارشوی، آب داخل مخزن تبخیر شده و با کشیدن نازل آن روی تشک لکه‌های زرد پاک می‌شوند.

    پس از تمیز کردن تشک با استفاده از بخارشوی، بهتر است که چند ساعتی از تشک استفاده نکنید تا رطوبت ایجاد شده روی آن خشک شود.

    بیشتر بخوانید: روش و زمان تعویض کردن ملحفه‌ها

    ۵- استفاده از دستگاه مبل‌شوی

    دستگاه‌های مبل‌شوی نیز یکی از گزینه‌های مناسب برای رفع لکه‌های زردی تشک تخت است. مبل‌شوی درست همانند جارو برقی با مکش قوی کثیفی‌ها را به داخل کشیده، با استفاده از آب پاش مواد شوینده را پخش کرده و با فرچه لکه‌ها را تمیز می‌کند.

    ۶- ترکیب جوش‌شیرین و سرکه

    یکی از روش‌های خانگی برای از بین بردن کثیفی تشک، استفاده از ترکیب جوش‌ شیرین و سرکه است. جوش‌ شیرین به عنوان یک تمیزکننده قوی برای پاک کردن هر نوع لکه‌ای کاربرد دارد.

    در این روش جوش‌ شیرین و سرکه را داخل کاسه ای خوب مخلوط کرده و روی لکه‌های تشک اسپری کنید و سپس با استفاده از دستمال مرطوب روی لکه‌ها بکشید تا از بین بروند.

    نحوه پاک کردن لکه زرد ادرار از روی تشک

    نحوه پاک کردن لکه زرد ادرار از روی تشک

    یکی از جدی‌ترین معضل در پاک کردن لکه تشک تخت، رفع لکه حاصل از ادرار است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد و با نفوذ در تشک بوی بدی را ساطع کند. برای رفع این نوع لکه نیز راهکارهای مفید وجود دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم:

    ۱- استفاده از ترکیب آب و جوش‌شیرین

    در این روش ابتدا مقداری آب گرم را داخل کاسه‌ای ریخته و جوش‌شیرین را به آن اضافه کنید تا ترکیب خمیری به وجود آید. خمیر را روی لکه تشک بمالید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه روی تشک بماند. در نهایت خمیر را با پارچه نخی تمیز از روی تشک پاک کنید.

    ۲- استفاده از سرکه سفید

    مقداری سرکه سفید را روی لکه تشک اسپری کنید و مدتی زمان تا به خوبی به لکه نفود کند. سپس سرکه را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش رفع زردی بالشت

    ۳- استفاده از مایع ظرفشویی

    مقداری مایع ظرفشویی را روی پارچه تمیز نخی ریخته و روی لکه بکشید، پس از ۱۵ دقیقه می‌توانید با استفاده از پارچه تمیز دیگری ناحیه لکه را پاک کنید.

    دلایل ایجاد لکه‌‌های زرد روی تشک تخت

    لکه‌های زرد روی تشک تخت بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود که در ادامه به تعدادی از دلایل متداول آن پرداخته‌ایم:

    • تعریق: در طول شب، بدن ما تعریق می‌کند و این عرق ممکن است بر روی تشک تخت بنشیند و پس از خشک شدن، لکه‌های زرد را از خود به جا بگذارد.
    • ادرار: فردی که از تشک تخت استفاده می‌کند چنانچه در طول شب ادرار کند یا ادرار با تشک تخت برخورد داشته باشد، همچنین در هنگام تعویض پوشک کودک این اتفاق رخ دهد و به تشک نفوذ کند که باعث ایجاد لکه‌های زرد می‌شود.
    • ریختن مایعات و نوشیدنی: هنگامی که روی تشک تخت نشسته اید، مایعات نوشیدنی روی تشک بریزید و جذب تشک شود که موجب ایجاد لکه زرد می‌شود.

    دلایل ایجاد لکه‌‌های زرد روی تشک تخت

    پیشگیری از ایجاد لکه‌های زرد روی تشک تخت

    استفاده از روکش تشک: می‌توانید از روکش تشک استفاده کنید تا بتوانید آن را به راحتی تعویض کنید و از تشک خود در برابر انتقال عرق و سایر مایعات محافظت کنید.

    • تمیز نگه داشتن تشک: تشک را به طور منظم تمیز کنید و در صورت لزوم با محلول مناسب شستشو دهید. این کار باعث از بین رفتن لکه‌های زرد و جلوگیری از ایجاد آن‌ها خواهد شد.
    • استفاده از پوشک: در صورت داشتن کودک نوزاد، با استفاده از پوشک مناسب و تعویض منظم آن می‌توانید از انتقال لکه‌های زرد روی تشک تخت جلوگیری کنید.

    بیشتر بخوانید: چگونه لکه جوهر را از روی لباس پاک کنیم؟

    در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به بررسی نحوه رفع لکه‌های زرد روی تشک تخت پرداختیم. همانطور که مشاهده کردید راهکارهای خانگی و معمول که انجام آن نیز بسیار ساده است را ارائه دادیم که با انجام دقیق آن‌ها می‌توانید از تمیزی تشک تخت لذت ببرید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.