سبک زندگینکات خانه داری

۵ فوت و فن تمیز کردن و شستن ملحفه ها

ملحفه‌ها یکی از مهم‌ترین وسایل زندگی ما هستند که باید در تمیز کردن و شستن آن‌ها حساسیت لازم را داشته باشیم. هنگام خواب بدن ما پوست و صورت در تماس مستقیم با ملحفه‌ها هستند. جالب است بدانید مقدار زیادی از گرد و غبار و پوست بدن انسان در ملحفه انباشت می‌شود و بعد از مدتی محل زندگی باکتری‌های حساسیت‌زا برای سیستم تنفسی ما می‌شود؛ بنابراین شستن صحیح ملحفه‌ها را بیاموزید و آن را در سبک زندگی خود رعایت کنید.

در مقاله امروز از اکالا بلاگ با ما همراه باشید تا بهترین روش تمیز کردن و شستن ملحفه‌ها و مهم‌ترین نکات در این زمینه را به شما آموزش دهیم.


۱- ملحفه‌های تخت را مرتب کنید

اگر ملحفه‌هایی از جنس‌های مختلف دارید (مانند پنبه، بامبو، ابریشم یا پلی استر)، آنها را بر اساس پارچه و سپس بر اساس رنگ مرتب کنید. این کار از تغییر رنگ، پارگی و زدگی آن‌ها هنگام شست‌وشو با ماشین لباسشویی جلوگیری می‌کند.

  • نکته: اگر نمی‌دانید که جنس ملحفه شما از چیست لیبل ملحفه را نگاه کنید روی لیبل این محصولات علاوه بر جنس گاهی اوقات الزامات مورد نیاز برای شست و شو نیز ذکر شده است.
  • نکته مهم دیگری که برای شستن ملحفه‌ها باید رعایت کنید این است که آن‌ها را به صورت اختصاصی و جداگانه بشویید و از شستن آن‌ها با سایر لباس‌ها خودداری کنید. دلیل اصلی این امر جلوگیری از درهم تنیدگی، رنگ‌ گرفتن یا حتی پارگی ملحفه‌ها است.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل شستن انواع پرده در خانه!

۲- قبل از شستن فکری به حال لکه‌ها کنید

لکه‌هایی که چندان عمیق نیستند و راحت‌تر برطرف می‌شوند را با یک پاک کننده اکسیژن یا لکه بر برطرف کنید. کافی است کمی از این مواد روی لکه اسپری کنید و سپس به آرامی با یک برس نرم ملحفه را تمیز کنید.

اما برای درمان لکه‌های عمیق و لکه‌هایی که به سختی پاک می‌شوند مثل لکه قهوه یا خون مقاله اختصاصی ما در این زمینه را مطالعه کنید.

بعد از برطرف کردن لکه‌ها به سراغ شستن ملحفه‌ها می‌رویم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: رفع زردی های ملحفه ها در سه سوت

    ۳- یک ماده شوینده مناسب انتخاب کنید

    برای پاک کردن چربی بدن و خاک گردوغبار از ملحفه‌های پنبه‌ای از یک شوینده لباسشویی قوی استفاده کنید. مواد شوینده معمولی برای ملحفه‌های پلی استر و میکروفایبر به خوبی عمل می‌کنند. پس با توجه به درجه کثیفی ملحفه‌ها روی ماده شوینده را بخوانید و گزینه مناسب را انتخاب کنید.

    ۴- دما و چرخه آب ماشین لباسشویی را تنظیم کنید

    ملحفه‌های پنبه‌ای را در آب داغ بشویید تا مواد آلرژی زا را از بین ببرید و کنه‌های موجود در گرد و غبار را از بین ببرید. ملحفه‌های میکرو فیبر و مخلوط پنبه/پلی استر را در آب سرد بشویید. انتخاب یک چرخه ملایم شست‌وشو برای “جلوگیری از ساییدگی بیش از حد ملحفه‌ها” بهترین کار است. ماشین لباسشویی را نیز زیاد پر نکنید زیرا می‌تواند بر تمیزی ملحفه‌ها تأثیرگذار باشد.

    دما و چرخه آب ماشین لباسشویی را تنظیم کنید برای شستن ملحفه ها

    ۵- ملحفه‌ها را خشک کنید

    ملحفه‌ها خود را با حرارت کم در خشک کن خشک کنید تا انقباض و آسیب به مواد و الاستیک ملحفه‌ها به حداقل برسد. یا به طور کلی فرایند خشک کردن را بیرون از ماشین لباسشویی انجام دهید.

    در صورت امکان، ملحفه‌های خود را در یک روز آفتابی در هوای آزاد با استفاده از بند رخت خشک کنید. آفتاب یک ضد عفونی‌کننده و روشن کننده طبیعی فوق‌العاده است. برای از بین بردن چین و چروک‌ها، آن‌ها را روی بند کاملا بکشید و صاف کنید تا در فرم صاف خشک شوند.

    نکته: بر اساس تحقیقات انجام شده کارشناسان سلامت توصیه می‌کنند حتی اگر ملحفه‌ها را همواره با ماشین لباسشویی خشک می‌کنید. حداقل هر ۲ ماه یکبار ملحفه‌های خود را در نور آفتاب خشک کنید تا ضدعفونی شوند.

    بیشتر بخوانید: روش و زمان مناسب تعویض ملحفه ها

    هر چند وقت یکبار باید ملحفه‌هایم را بشوییم؟

    ملحفه‌ها به مرور زمان از طریق روغن بدن ما که حاوی باکتری است کثیف می‌شود و می‌تواند باعث تحریک پوست شود. اگر قبل از خواب لباس خواب می‌پوشید یا حمام می‌کنید، ملحفه‌هایتان را می‌توانید هر هفته یا دو هفته یکبار عوض کرد، اما هرگز با ملحفه‌های شسته نشده بیشتر از دو هفته به تخت خواب نروید.

    اگر در رختخواب غذا می‌خورید، در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید، یا به شدت عرق می‌کنید، ممکن است لازم باشد ملحفه‌های خود را هفته‌ای یک بار تمیز کنید. اگر با بینی گرفتگی از خواب بیدار می‌شوید، به دلیل وجود مایت‌های گردوغبار انباشته شده و سلول‌های پوست ریخته شده در ملحفه‌ها است که بر مجاری تنفسی شما تأثیر گذاشته است؛ بنابراین، اگر با این چالش مواجه شدید، سعی کنید ملحفه‌های خود را هفته‌ای دو بار بشویید.

    اگر به یک بیماری خانگی مانند ویروس، سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار شده‌اید، یا اگر خانواده شما با شپش سر یا عفونت ساس مواجه شده‌اند، ملحفه‌ها باید هر روز تعویض و با آب گرم بشویید.

    در این مقاله تمامی نکاتی که برای شستن و تمیز کردن اساسی ملحفه‌های رختخواب نیاز دارید برای شما بیان کردیم امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

    منبع: thespruce/tide

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.