نکات خانه داری

چگونه لکه جوهر را از روی لباس پاک کنیم؟

لکه جوهر یکی از لکه‌های رایج و البته مشکل‌ساز است که می‌تواند روی لباس‌هایمان ایجاد شود. این لکه‌ها به دلیل ماهیت شیمیایی خود، بسیار مقاوم هستند و پاک کردن آن‌ها دشوار است. با این حال، با استفاده از روش‌های مناسب می‌توان به‌راحتی از شر این لکه‌ها خلاص شد. برای این کار، توجه به جنس پارچه و نوع جوهر اهمیت دارد، در صورت عدم توجه به این موارد ممکن است لکه به‌جای پاک شدن، به لباس آسیب برساند.

در این بخش از اکالا بلاگ، روش‌های پاک کردن لکه جوهر از لباس را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید به‌راحتی این لکه‌های مزاحم را از روی لباس‌هایتان پاک کنید.

انواع جوهر

جوهر‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام می‌توانند لکه‌های متفاوتی ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: زمان و نحوه تمیز کردن ملحفه های تخت

بنابراین، مهم است که ابتدا نوع جوهر را شناسایی کنید تا بتوانید روش صحیح پاک کردن لکه را انتخاب کنید. جوهر‌ها را می‌توان بر اساس پایه‌شان به دو دسته تقسیم کرد:

  • جوهرهای بر پایه آب: جوهرهایی مانند جوهر خودکار را شامل می‌شود که از رنگدانه‌های حل شده در آب تشکیل شده‌اند. این نوع جوهر‌ها معمولاً پاک کردنشان آسان‌تر است، زیرا می‌توان آن‌ها را با آب یا محلول‌های پاک کننده ملایم پاک کرد.
  • جوهرهای بر پایه روغن: جوهرهایی مانند جوهر چاپ هستند که از رنگدانه‌های حل شده در روغن تشکیل شده‌اند. این نوع جوهر‌ها معمولاً پاک کردنشان سخت‌تر است، زیرا روغن می‌تواند به الیاف پارچه نفوذ کند. برای پاک کردن این نوع جوهر‌ها، معمولاً باید از حلال‌های قوی‌تر استفاده کرد.

چگونه لکه جوهرهای بر پایه آب را پاک کنیم؟

لکه‌های جوهر بر پایه آب از ساده‌ترین لکه‌ها برای پاک کردن هستند. با این حال، اگر به سرعت اقدام نکنید، ممکن است جوهر به پارچه نفوذ کند و پاک کردن آن دشوارتر شود. مراحل زیر را برای پاک کردن لکه‌های جوهر بر پایه آب از لباس طی کنید:

مرحله اول: لکه را پاک کنید.

اولین قدم این است که جوهر اضافی را از روی لباس پاک کنید. لباس را روی یک حوله یا پارچه تمیز و خشک قرار دهید. آب ولرم را روی ناحیه لکه‌دار بریزید و با یک پارچه تمیز دیگر روی لکه بمالید. متوجه خواهید شد که جوهر شروع به انتقال روی پارچه تمیز کننده می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: ترفندهای پاک کردن لکه آدامس از روی لباس!

    مرحله دوم: مواد شوینده را به محل لکه اضافه کنید.

    پس از پاک کردن جوهر اضافی، مقدار کمی از مایع لباسشویی را روی لکه بمالید. اجازه دهید مایع لباسشویی به مدت سه تا پنج دقیقه روی لکه بماند تا جوهر را حل کند.

    پاک کردن لکه جوهرهای بر پایه آب

    مرحله سوم: لباس را بشویید.

    در نهایت لباس را با استفاده از گرم‌ترین آبی که برای آن نوع پارچه مناسب است، بشویید. قبل از خشک کردن، مطمئن شوید که کل لکه پاک شده است. اگر لکه هنوز قابل مشاهده است، مراحل تمیز کردن را دوباره تکرار کنید.

    چگونه لکه جوهرهای بر پایه روغن را پاک کنیم؟

    پاک کردن لکه جوهرهای بر پایه روغن دشوارتر از سایر لکه‌هاست، اما در بسیاری از موارد با تلاش و حوصله می‌توان آن را از بین برد. استفاده از الکل، یکی از روش‌های موثر در از بین بردن این لکه‌ها است. این مایع ممکن است لکه را به طور کامل پاک نکند، اما به محو شدن آن کمک می‌کند. برای استفاده از این روش باید مراحل زیر را طی کنید:

    مرحله اول: پارچه را تست کنید.

    برای آزمایش اینکه آیا الکل به پارچه لباس آسیب نمی‌رساند، ابتدا آن را روی یک قسمت پنهان از پارچه لباس بریزید و ۱ تا ۳ دقیقه صبر کنید. سپس با یک دستمال تمیز به آرامی روی آن بکشید. اگر دستمال رنگی نشد، می‌توانید بدون نگرانی از الکل برای پاک کردن لکه لباس استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: راهکارهای پاک کردن انواع لکه لباس

    مرحله دوم: لکه را با الکل پاک کنید.

    برای پاک کردن لکه جوهر از لباس، ابتدا یک دستمال کاغذی یا پارچه تمیز را زیر ناحیه لکه‌دار قرار دهید. سپس، الکل را به صورت مستقیم روی محل لکه‌دار بریزید. الکل به جوهر نفوذ کرده و آن را حل می‌کند. اگر جوهر از لباس به دستمال کاغذی یا پارچه منتقل شد، سریع دستمال را از زیر لباس بردارید. این کار باعث می شود که جوهر مجددا به لباس منتقل نشود.

    توجه: استفاده از این روش برای لکه‌های تازه موثرتر است. برای لکه‎های قدیمی‌تر، ممکن است لازم باشد این روش را چند بار تکرار کنید.

    پاک کردن لکه جوهرهای بر پایه روغن

    مرحله سوم: مواد شوینده را به لکه اضافه کنید.

    پس از استفاده از الکل، مواد شوینده معمولی را روی ناحیه لکه‌دار بمالید و اجازه دهید تا به مدت سه الی پنج دقیقه روی لکه بماند.

    مرحله چهارم: لکه را بشویید.

    در این مرحله، باید لکه را با بالاترین دمای مجاز برای آن جنس از پارچه بشویید.

    بیشتر بخوانید: چگونه بوی بد ماشین لباسشویی را از بین ببریم؟

    مرحله پنجم: لباس را بررسی و خشک کنید.

    در این مرحله، لباس را بررسی کنید تا مطمئن شوید که لکه جوهر به طور کامل از بین رفته است. اگر لکه از بین رفته بود، می‌توانید آن را در خشک کن قرار دهید یا در هوای آزاد خشک کنید. در غیر این صورت، مراحل قبل را تکرار کنید تا لکه کاملا از بین برود.

    ۵ ماده موثر برای پاک کردن لکه جوهر از لباس

    برای پاک کردن لکه جوهر، روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این روش‌ها بسته به نوع جوهر و جنس پارچه متفاوت هستند. در ادامه به ۵ تا از روش‌های موثر پاک کردن لکه جوهر از لباس اشاره می‌کنیم:

    ۱- استفاده از شیر

    شیر یک پاک کننده طبیعی ملایم است که می‌تواند به از بین بردن لکه‌های جوهر از لباس کمک کند. این روش نیاز به زمان دارد، اما می‌تواند به طور موثر لکه‌ها را از بین ببرد. در صورت استفاده از این روش مراحل زیر را طی کنید:

    • یک کاسه را با شیر به اندازه‌ای پر کنید که وقتی پارچه زیر آن فرو می‌رود، لکه جوهر را بپوشاند.
    • لباس لکه‌دار را در شیر قرار دهید و اجازه دهید لباس یک شب در شیر خیس بخورد.
    • روز بعد لباس را از شیر بیرون بیاورید و لباس را مطابق توصیه روی برچسب آن بشویید.

    نکته: اگر لکه جوهر تازه است، ممکن است نیازی به خیساندن یک شبه نداشته باشد.

    بیشتر بخوانید: چگونه رنگ و لکه زردچوبه را از انواع سطوح پاک کنیم؟

    5 ماده موثر برای پاک کردن لکه جوهر از لباس

    ۲- استفاده از سرکه و نشاسته ذرت

    سرکه و نشاسته ذرت دو ماده ساده و مقرون به صرفه هستند که می‌توانند به از بین بردن لکه‌های جوهر از لباس کمک کنند. این روش برای انواع پارچه‌ها از جمله پارچه‌های رنگی بی‌خطر است. نحوه استفاده از این روش:

    • ابتدا لکه جوهر را با سرکه سفید رقیق شده با آب (نسبت ۱:۱) مرطوب کنید. این کار به تجزیه جوهر کمک می‌کند.
    • در یک کاسه کوچک، دو پیمانه سرکه سفید و سه پیمانه نشاسته ذرت را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر غلیظ تشکیل شود. (پیمانه‌ها را با توجه به اندازه لکه انتخاب کنید.)
    • خمیر را روی لکه جوهر بمالید و آن را با انگشتان خود به آرامی بمالید. مطمئن شوید که خمیر تمام لکه را پوشش می‌دهد.
    • اجازه دهید خمیر به مدت ۱۲-۲۴ ساعت خشک شود.
    • پس از خشک شدن خمیر، لباس را در ماشین لباسشویی با دمای آب مناسب بشویید.

    نکاتی که باید به هنگام استفاده از این روش به آن‌ها توجه کنید:

    • اگر لکه قدیمی است، ممکن است لازم باشد مراحل را چندین بار تکرار کنید.
    • اگر لباس از جنس ابریشم یا پشم است، از سرکه سفید استفاده کنید تا از تغییر رنگ پارچه جلوگیری کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای خانه تکانی سریع و آسان عید نوروز

    ۳- استفاده از لاک پاک کن ناخن

    لاک پاک کن ناخن، یک حلال قوی است که می‌تواند برای از بین بردن لکه‌های جوهر دائمی استفاده شود. با این حال، مهم است که از آن با احتیاط استفاده کنید، زیرا می‌تواند به پارچه ها آسیب برساند. برای استفاده از این روش باید مراحل زیر را طی کنید:

    • ابتدا، این ماده را روی یک درز داخلی یا قسمتی از لباس که قابل مشاهده نیست، آزمایش کنید. اگر هیچ تغییر رنگی را مشاهده نکردید به مرحله بعدی بروید.
    • یک تکه پارچه تمیز یا پنبه را به پاک کننده لاک ناخن آغشته کنید و آن را روی لکه به صورت ضربه‌ای بزنید یا فقط روی لکه قرار دهید. از مالیدن لکه خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند باعث پخش شدن جوهر شود.
    • پس از پاک کردن لکه، پارچه را با آب سرد بشویید تا تمام پاک کننده لاک ناخن از بین برود. سپس، لباس را طبق دستورالعمل‌های برچسب آن بشویید.

    توجه: اگر لباس از جنس ابریشم یا پشم است، از لاک پاک کن ناخن مبتنی بر استون استفاده نکنید، زیرا استون می‌تواند به این پارچه‌ها آسیب برساند.

    بیشتر بخوانید: راهکارهای تمیز کردن لکه‌های مبل سفید و فرش روشن

    استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن لکه روغن

    ۴- استفاده از جوش شیرین

    لکه جوهر قابل شستشو را می‌توان با مخلوطی از آب و جوش شیرین پاک کرد. این روش ساده و موثر است و می‌تواند در اکثر پارچه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. نحوه استفاده از جوش شیرین به شرح زیر است:

    • ۲ پیمانه جوش شیرین و ۱ پیمانه آب را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید تا خمیر شلی به دست آید.
    • با استفاده از یک پد یا پارچه خمیر را روی لکه جوهر قرار دهید و یا به صورت ضربه‌ای روی لکه بزنید تا جوهر جذب خمیر شود.
    • هنگامی که تا حد امکان جوهر را پاک کردید، خمیر را با یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی پاک کنید و لباس را طبق دستورالعمل‌ها بشویید.

    بیشتر بخوانید: چگونه لکه روغن را از روی لباس پاک کنیم؟

    ۵- استفاده از اسپری مو

    اسپری مو حاوی الکل است که می‌تواند به حل شدن جوهر و از بین بردن لکه کمک کند. برای پاک کردن لکه جوهر با اسپری مو، مراحل زیر را دنبال کنید:

    • برای جلوگیری از پخش شدن لکه به سایر قسمت‌های لباس و انتقال جوهر از لباس، ناحیه لکه‌دار را روی یک حوله تمیز قرار دهید.
    • کل ناحیه لکه‌دار را اسپری مو، اسپری کنید.
    • با یک حوله تمیز دیگر لکه را تا زمانی که لکه کاملا از بین برود، پاک کنید. این کار را چند مرحله تکرار کنید.
    • لباس را طبق توصیه‌های برچسب آن بشویید.

    لکه‌های جوهر که تازه روی لباس ایجاد شده‌اند، راحت‌تر و سریع‌تر از لکه‌های قدیمی پاک می‌شوند. بنابراین، اگر لکه‌ای از جوهر روی لباس‌تان دیدید بدون معطلی آن را پاک کنید تا شانس بیشتری برای از بین بردن کامل آن داشته باشید. از همراهی شما با مجله دانستنی اکالا سپاسگزاریم و امیدواریم که موارد ذکر شده برای شما مفید بوده باشد.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.