نکات خانه داری

راهکارهایی جالب برای پاک کردن انواع لکه لباس

در حالی که لکه‌های روی لباس و ملحفه‌ها می‌توانند به‌طور آزاردهنده‌ای سرسخت باشند، اما لازم نیست که لکه‌ها دائمی باقی بمانند. حتی لکه‌های سخت مانند شکلات یا جوهر را می‌توان از روی بیشتر پارچه‌ها پاک کرد. دستورالعمل حذف لکه برای پارچه‌های قابل شستشو – از جمله اکریلیک، کرباس، پنبه، جین، کتان، نایلون، پلی استر و اسپندکس- نسبتاً ساده است.

سایر موراد – مانند استات، فایبرگلاس، ابریشم مصنوعی، ابریشم، تری استات و پشم – معمولاً نباید شسته شوند، اما همچنان می‌توان با چند ترفند لکه‌ها را از بین برد. راهنمای ما را در زیر دنبال کنید تا یاد بگیرید چگونه لکه ها را پاک کنید، حتی سخت ترین موارد را. با ما در بخش دانستی‌های مجله اینترنتی اکالا همراه باشید تا با راهکارهای پاک کردن لکه لباس آشنا شوید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    نکاتی برای از بین بردن لکه پارچه

    اولین و مهم‌ترین نکته در پاک کردن لکه لباس، سرعت عمل بالا است. یادتان باشد در بعضی موارد زیاد دستمال کشیدن، لکه را عمیق‌تر می‌کند و می‌تواند به الیاف آسیب برساند. فارغ از انتخاب روش مدنظر، قبل از ادامه کار آن را روی قسمتی از لباس (مثلاً جای درز) آزمایش کنید. این کار شما را مطمئن می‌کند که آیا این روش تمیز کردن به پارچه آسیب می‌زند یا خیر.

    قبل از شروع پاک کردن لکه، برچسب مراقبت پارچه را برای اطلاعات مفید در مورد جنس و نوع پارچه و مراقبت و نحوه شستشو، از جمله دمای آب توصیه شده، بررسی کنید. از روش تمیز کردن توصیه شده برای آن نوع لکه خاص (که در زیر توضیح داده شده است) استفاده کنید.

    معمولاً این روش‌های پیشنهادی آب سرد یا ولرم را توصیه می‌کنند، زیرا آب داغ اغلب لکه‌ها را از بین نمی‌برد. به همین ترتیب، همیشه باید قبل از قرار دادن لباس در خشک کن، لباس خیس را بررسی کنید تا ببینید لکه از بین رفته است یا خیر. گرمای خشک کن می‌تواند ‌لکه را ثابت و دائمی کند.

    اگر روی لباس علامت “فقط خشک شویی” است، لکه اضافی را پاک کنید و در اسرع وقت آن را به خشکشویی حرفه ای ببرید. حتماً به لکه اشاره کنید و برای شستشوی آن تاکید کنید.

    انواع لکه روی لباس و نحوه از بین بردن آن

    در ادامه با انواع روش‌های پاک کردن لکه لباس آشنا خواهید شد:

    مطالب مرتبط : روش‌های مختلف لکه‌گیری و جرم‌گیری سرامیک

    ۱- چگونه لکه‌های خون را از لباس پاک کنیم؟

    زمان پاک کردن لکه خون: در صورت امکان فوراً لکه خون مرطوب را با آب سرد اسفنج کنید.

    نحوه برطرف کردن لکه در وسایل قابل شستشو با ماشین لباسشویی: برای لکه‌های تازه، پارچه را در آب سرد خیس کنید و سپس بشویید. برای لکه‌های خشک شده، پارچه را در محلول حاوی آنزیم خیس کنید و بشویید.

    نحوه برطرف کردن مواد غیرقابل شستشو: لکه را با آب سرد بشویید. سرکه سفید رقیق شده را با قطره چشم روی لکه بمالید. محل را با آب خنک تمیز کنید.

    نحوه پاک کردن لکه خون از لباس

    ۲- نحوه از بین بردن لکه شکلات روی پارچه

    زمان پاک کردن لکه شکلات: در اسرع وقت.

    نحوه پاک کردن وسایل قابل شستشو در ماشین لباسشویی:برای پاک کردن لکه لباس شکلات، ابتدا تا جایی که می­‌توانید تکه­‌های شکلات را از لباس جدا کنید. لباس را در آب گرم با محصولی حاوی آنزیم شستشو دهید. می‌توانید قبل از شستشو با یک لکه بردار پیش شستشو انجام دهید و لکه را پاک کنید. اگر لکه باقی ماند، مورد را با سفید کننده‌ای که برای پارچه ایمن است، بشویید.

     همچنین می‌توانید با استفاده از یک برس و محلول آب گرم و صابون، پارچه را بسابید.

    نحوه پاک کردن مواد غیرقابل شستشو: سرکه سفید رقیق شده را با قطره چشم روی لکه بمالید. محل را با آب خنک بشویید.

    بیشتر بخوانید: راهکارهای تمیز کردن لکه‌های مبل سفید و فرش روشن

    ۳- از بین بردن لکه‌های قهوه یا چای روی پارچه

    زمان پاک کردن لکه قهوه یا چای: در صورت امکان فوراً با آب سرد اسفنج کنید.

    نحوه پاک کردن وسایل قابل شستشو با ماشین لباسشویی: با آب ولرم و گلیسیرین لکه را تمیز کنید. برای این کار ابتدا با اسفنج و آب ولرم روی لکه بسابید. سپس با استفاده از کمی گلیسیرین روی لکه را بپوشانید و پس از چند دقیقه با مایع لباسشویی مناسب شستشو دهید.

    نحوه پاک کردن مواد غیرقابل شستشو: سرکه سفید رقیق شده را با قطره چشم روی لکه بمالید. محل را با آب خنک بشویید.

    از بین بردن لکه های قهوه یا چای روی پارچه

    ۴- چگونه لکه مواد آرایشی پودر شده را از لباس پاک کنیم؟

    زمان پاک کردن لکه لوازم آرایشی: در اسرع وقت.

    نحوه از بین بردن لکه در وسایل قابل شستشو در ماشین لباسشویی: به آرامی تا حد امکان پودر را از روی لباس پاک کنید. با لکه‌بر یا شوینده مایع لباس‌شویی، پیش شستشو کنید. با استفاده از آب گرم پارچه شستشو دهید.

    نحوه برخورد با لباس‌های غیرقابل شستشو: به آرامی تا حد امکان پودر را از روی لباس پاک کنید، سپس آن را به خشکشویی حرفه ای ببرید.

    بیشتر بخوانید: روش‌های رفع لکه‌های زرد تشک

    ۵- چگونه لکه های چمن روی لباس را پاک کنیم؟

    زمان پاک کردن لکه چمن: در اسرع وقت.

    نحوه برخورد با لباس های قابل شستشو در ماشین لباسشویی: آن‌ها را با یک لکه‌بر یا مایع لباسشویی تمیز کنید. با استفاده از آب گرم پارچه را شستشو دهید.

    نحوه برخورد با مواد غیرقابل شستشو: سرکه سفید رقیق شده را با قطره چشم روی لکه بمالید. محل را با آب خنک بشویید.

    پاک کردن لکه لباس چمن

    ۶- چگونه لکه‌های چربی و روغن را از لباس پاک کنیم؟

    زمان پاک کردن لکه چربی یا روغن: در اسرع وقت.

    نحوه پاک کردن وسایل قابل شستشو با ماشین لباسشویی: صابون مایع را با یک پارچه تمیز روی لکه بمالید. همچنین می‌توانید قبل از شستشو با آب داغ از لکه بردار استفاده کنید. این روش همچنین برای از بین بردن لکه‌های روغن از روی شلوار جین به کار می‌رود.

    همچنین می‌توانید برای پاک کردن لکه­‌های روغنی از روی لباس از مایع ظرف‌شویی استفاده کنید. مایعات ظرف‌شویی به دلیل ترکیب شیمیایی به‌کاررفته و کشش سطحی بالا، می­‌توانند لکه‌های چربی و روغن را از روی بافت لباس از بین ببرند.

    مطالب مرتبط : چگونه لکه‌های سخت اجاق‌ گاز را تمیز کنیم؟

    ۷- نکاتی برای از بین بردن لکه جوهر روی پارچه

    زمان پاک کردن لکه جوهر: در اسرع وقت.

    نحوه پاک کردن وسایل قابل شستشو با ماشین لباسشویی: قسمت جوهری لباس را روی دستمال کاغذی یا حوله تمیز قرار دهید. قبل از استفاده از حلال روی لکه، اطراف لکه را با الکل دناتوره شده اسفنج کنید. حوله‌های کاغذی خیس را تعویض کنید. سپس خوب بشویید.

    یک روش دیگر هم پیشنهاد می‌شود ، پارچه لکه‌دار را روی دهانه شیشه یا لیوان قرار دهید. پارچه را محکم نگه دارید تا جای جوهر پخش نشود. الکل را از طریق پارچه لکه دار بریزید تا الکل از روی لکه عبور کند و داخل لیوان چکه کند. همانطور که حلال از پارچه خارج می‌شود، جوهر داخل ظرف می‌ریزد. سپس پارچه را خوب بشویید و آبکشی کنید.

    نحوه پاک کردن مواد غیرقابل شستشو: محلولی از ۱ قسمت گلیسیرین، ۱ قسمت مایع ظرفشویی شفاف، ۸ قسمت آب و چند قطره سرکه سفید تهیه کنید. روی لکه بمالید. اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند و محلول بیشتری به آن اضافه کنید تا لکه مرطوب بماند. آبکشی کنید.

    نکاتی برای از بین بردن لکه جوهر روی پارچه

    ۸- نحوه از بین بردن لکه آبمیوه روی پارچه

    زمان پاک کردن لکه آب میوه: در اسرع وقت.

    نحوه برخورد با لباس های قابل شستشو: لباس را به مدت ۳۰ دقیقه در آب سرد خیس کنید. به آرامی سرکه سفید را روی لکه بمالید. بگذارید ۳۰ دقیقه دیگر بماند. با سفید کننده بشویید.

    نحوه پاک کردن مواد غیرقابل شستشو: نزد خشکشویی حرفه‌ای بروید.

    بیشتر بخوانید: رفع زردی و لکه‌های ملحفه

    ۹- از بین بردن لکه‌های پارچه از رژ لب و سایر لکه‌های آرایشی

    زمان پاک کردن لکه رژلب: به محض اینکه توانستید، لکه‌بری را انجام دهید.

    نحوه پاک کردن لباس‌های مناسب ماشین شستشو: از آب استفاده نکنید. روی لکه پارافین بمالید و بگذارید لکه آغشته به روغن به مدت ۱۵ دقیقه بماند. روغن اضافی را پاک کنید، سپس با ۱ قسمت آمونیاک و ۲ قسمت آب اسفنج کنید. به طور کامل آبکشی کنید.

    همچنین می‌توانید برای پاک کردن لکه لباس ناشی از رژلب، از اسپری مو استفاده کنید. ابتدا تا جایی که می‌­توانید رژ لب را از روی لباس بتراشید، سپس کمی اسپری مو روی آن بپاشید و پس از چند دقیقه آبکشی نمایید.

    نحوه برخورد با وسایل غیرقابل شستشو: با وسایل غیرقابل شستشو، به جز پشم یا ابریشم، مانند وسایل قابل شستشو رفتار کنید. پشم و ابریشم را نمی‌توان با آمونیاک شستشو داد و باید خشکشویی شوند.

    چگونه لکه‌های عرق روی لباس را پاک کنیم؟

    ۱۰- نحوه از بین بردن لکه های شراب قرمز روی لباس و کتانی

    زمان پاک کردن لکه شراب قرمز: فوراً با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنید.

    نحوه پاک کردن وسایل قابل شستشو با ماشین لباسشویی: روی لکه را با نمک بپوشانید و پارچه را روی یک کاسه بکشید. آب جوش را روی لکه بریزید. و شستشو دهید. اگر لکه باقی ماند، سرکه سفید رقیق شده را با قطره چشم بمالید. با آب خنک بشویید و آبکشی کنید.

    نحوه پاک کردن مواد غیرقابل شستشو: سرکه سفید رقیق شده را با قطره چشم روی لکه بمالید. محل را با آب خنک بشویید.

    ۱۱- نحوه پاک کردن لاک ناخن روی لباس یا کتانی

    زمان پاک کردن لکه لاک ناخن: در اسرع وقت.

    نحوه از بین بردن لکه لاک از روی لباس قابل شستشو با ماشین لباسشویی: فوراً لاک اضافی را با یک چاقو یا کاردک مات بشویید. مواظب باشید هنگام خراش دادن، پارچه را سوراخ نکنید. به یک خشکشویی حرفه‌ای بروید یا لکه را روی چند لایه حوله کاغذی تمیز قرار دهید. لاک پاک کن را به پشت لکه بزنید.

    حوله‌ها را بعد از جذب لکه، تعویض کنید. بعد از محو شدن لکه، این کار را تکرار کنید. درنهایت آن را بشویید و آبکشی کنید.

    نحوه پاک کردن مواد غیرقابل شستشو: ‌به خشکشوی حرفه‌ای مراجعه کنید.

    ۱۲- از بین بردن لکه‌های رنگ روغنی روی پارچه

    زمان پاک کردن لکه رنگ روغنی: در اسرع وقت.

    نحوه پاک کردن وسایل قابل شستشو با ماشین لباسشویی: اگر برچسب روی رنگ، رقیق کننده را توصیه می‌کند، از آن حلال برای از بین بردن لکه استفاده کنید و بشویید.

    نحوه پاک کردن وسایل غیرقابل شستشو: لکه‌های اضافی را از بین ببرید و پارچه را به خشکشویی ببرید.

    ۱۳- چگونه لکه‌های عرق روی لباس را پاک کنیم؟

    زمان از بین بردن لکه تعریق: در اسرع وقت.

    نحوه پاک کردن وسایل قابل شستشو با ماشین لباسشویی: برای لکه‌های تازه از آمونیاک و لکه‌های قدیمی از سرکه سفید استفاده کنید. پارچه را خیس کنید و با استفاده از آب داغ پارچه را شستشو دهید، یا با یک محصول آنزیمی یا سفید کننده ایمن رنگ بشویید. (هرگز آمونیاک و سفید کننده را مخلوط نکنید.)

    برای از بین بردن لکه‌های عرق از پیراهن‌های سفید، مقدار مساوی جوش شیرین، پراکسید هیدروژن و آب را با هم مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. مخلوط را روی لکه مالیده، بگذارید حداقل یک ساعت بماند، سپس طبق معمول بشویید. پراکسید هیدروژن یک عامل سفید کننده طبیعی است، بنابراین این روش را فقط باید برای پارچه‌های سفید استفاده کرد.

    همچنین برای شستن سفیدک‌­های ناشی از عرق، می‌­توانید لباس را در مخلوطی از آسپرین له‌شده و آب داغ قرار دهید و محل موردنظر را شستشو دهید. پس از ۲۰ دقیقه آن را با آب ولرم و پودر ماشین لباسشویی آنزیم دار بشویید.

    نحوه پاک کردن مواد غیرقابل شستشو: سرکه سفید رقیق شده را با قطره چشم روی لکه بمالید. محل را با آب خنک بشویید. این روش برای از بین بردن لکه های عرق از کلاه به خوبی کار می کند.

    چگونه لکه‌های عرق روی لباس را پاک کنیم؟

    ۱۴- چگونه رنگ لاتکس (رنگ اکرولیک) را از پارچه خارج کنیم؟

    زمان پاک کردن لکه رنگ لاتکس (اکرلیک): فوراً با آب گرم بشویید.

    نحوه پاک کردن وسایل قابل شستشو در ماشین لباسشویی: برای پاک کردن لکه لباس ناشی از رنگ اکرولیک، آن را در حالی که هنوز خیس است، با آب گرم بشویید. 

    نحوه پاک کردن وسایل غیرقابل شستشو: لکه مرطوب را با آب گرم اسفنج کنید. سپس با محلول صابون ظرفشویی رقیق شده، بشویید.

    ۱۵- چگونه لکه‌های کپک را از لباس پاک کنیم؟

    زمان پاک کردن لکه کپک: در اسرع وقت.

    نحوه شستشوی وسایل قابل شستشو با ماشین لباسشویی: با یک مسواک تمیز، تا حد امکان قالب کپک را از روی سطح لباس پاک کنید. برای موارد سفید، ۱ قسمت سفید کننده را با ۳ قسمت آب مخلوط کنید و محلول را روی لکه بمالید. بگذارید چند دقیقه بماند، سپس در گرمترین دمای آب توصیه شده برای پارچه بشویید.

    برای درمان لکه های کپک روی لباس های رنگی، سرکه سفید را مستقیماً روی لکه اسپری کنید. می‌توانید آن را با یک پارچه تمیز آغشته به سرکه بپوشانید و اجازه دهید که چند دقیقه خیس بخورد. در صورت امکان، اجازه دهید لباس زیر نور مستقیم خورشید خشک شود. این کار می‌تواند به محو شدن هاگ‌های کپک نیز کمک کند.

    در صورت نیاز این فرآیند را تکرار کنید، سپس طبق معمول بشویید. اگر لکه باقی ماند، پارچه را نزد یک خشکشویی حرفه ای ببرید.

    نحوه پاک کردن مواد غیرقابل شستشو: نزد یک خشکشویی حرفه ای بروید.

    چگونه لکه‌های کپک را از لباس پاک کنیم؟

    ۱۶- پاک کردن لکه لباس ناشی از سس

    زمان پاک کردن لکه سس: در صورت امکان فوراً لباس را با آب سرد اسفنج کنید.

    نحوه پاک کردن وسایل قابل شستشو با ماشین لباسشویی: سرکه سفید رقیق شده را با قطره چشم روی لکه بمالید. محل را کاملا با آب خنک بشویید. قبل از شستشو با یک لکه بردار پیش شستشو و سپس آبکشی کنید.

    نحوه پاک کردن مواد غیرقابل شستشو: سرکه سفید رقیق شده را با قطره چشم روی لکه بمالید. محل را با آب خنک بشویید.

    ۱۷- چگونه از شر لکه زردچوبه روی پارچه خلاص شویم؟

    زمان پاک کردن لکه زردچوبه: در صورت امکان فوراً با آب سرد بشویید.

    نحوه از بین بردن لکه وسایل قابل شستشو در ماشین لباسشویی: اقلام را به مدت ۲۰ دقیقه در محلول آب خنک و مواد شوینده لباسشویی خیس کنید. اگر امکان آن وجود دارد، پارچه را در سفیدکننده قرار دهید. در مرحله بعد، بلافاصله با آب سرد و با استفاده از مواد شوینده معمولی بشویید.

    در صورت امکان، برای کمک به محو شدن زردچوبه، آن را با هوا در آفتاب خشک کنید، سپس دوباره بشویید.

    نحوه پاک کردن مواد غیرقابل شستشو: محل را با آب خنک بشویید. اگر لکه باقی ماند، لباس را به خشکشویی حرفه ای ببرید.

    ۱۸- لکه شمع ذوب‌شده را چگونه از بین ببریم؟

    زمان پاک کردن لکه شمع آب شده: در اسرع وقت.

    نحوه از بین بردن لکه وسایل قابل شستشو در ماشین لباسشویی: برای پاک کردن لکه لباس ناشی از شمع ذوب‌شده (پارافین)، یک تکه کاغذ خشک را بردارید و روی لکه شمع قرار دهید و با حرارت ملایم آرام اتو کنید. لکه­‌های پارافینی براثر حرارت مجدداً ذوب‌شده و جذب کاغذ خشک می‌شوند.

    مطالب مرتبط : کاربرد جوش شیرین

    سوالات متداول

    در این قسمت به سوالات شما در مورد پاک کردن لکه لباس جواب خواهیم داد:

    چه لکه‌هایی را نمی توان از روی لباس پاک کرد؟

    اگر لکه‌ای برای مدتی بدون درمان روی پارچه باقی مانده باشد، به سختی پاک خواهد شد. این مسئله در مورد محصولات روغنی مانند سس سالاد و بسیاری از لوازم آرایشی بارزتر است. ساده‌ترین راه برای جلوگیری از از این مسئله، از بین بردن فوری آنها است.

    بهترین لکه‌بر های خانگی کدامند؟

    قوی‌ترین لکه پاک کننده خانگی برای اکثر پارچه‌ها و لکه‌ها مخلوط ۵۰-۵۰ سرکه سفید و آب است. برای درمان سریع بیشتر لکه‌های خانگی یک بطری اسپری از این مخلوط را در دسترس داشته باشید. همچنین بسیاری از محصولات پاک کننده لکه بسیار موثر در بازار وجود دارد. برخی ممکن است برای پارچه‌های طبیعی بهتر باشند در حالی که برخی دیگر روی پارچه‌های مصنوعی موثرتر هستند.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.