آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خاگینه خرما به سبک زنجانی‌ها؛ ساده و خوشمزه

خاگینه خرما یکی از غذاهای خوشمزه شهر زنجان است که اغلب برای شب یلدا که خانواده‌ها دور هم جمع هستند، این غذای لذیذ را تهیه و کنار یکدیگر از طعم به‌یادماندنی آن لذت می‌برند. خاگینه خرما را می‌توان در مدت زمان کوتاه برای وعده صبحانه نیز تهیه کرد، از آن‌جایی که این غذا بسیار مقوی و پرانرژی است حتی بچه‌ها هم طعم خوشمزه آن را دوست دارند و به روشی ساده و سریع آماده می‌شود.

از این رو در این مقاله از اکالا بلاگ قصد داریم طرز تهیه خاگینه خرما را به شما آموزش دهیم، پس تا انتها ما را همراهی کنید تا با روش‌های آسان و متفاوت برای تهیه این غذای خوشمزه آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه خاگینه خرما با مغز گردو:
تخم مرغ۲ عدد
خرما۱۰ عدد
کره۲۵ گرم
گردوی خرد شده۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچیننصف قاشق غذاخوری
پودر زنجبیلبه میزان لازم
نمکبه مقدار کم
عسل۱ قاشق مرباخوری روی خاگینه

مراحل تهیه خاگینه خرما با مغز گردو

مراحل تهیه خاگینه خرما با مغز گردو به شرح زیر است:

مرحله اول: تفت دادن خرما به همراه پودر زنجبیل و گردو

برای درست کردن خاگینه خرمای زنجان ابتدا هسته‌های خرما را خارج کنید و خرماها را به چند تکه تقسیم کنید. در ادامه مقداری کرده داخل ماهی‌تابه ریخته و پس از آب شدن کره، خرما را به آن اضافه کنید تا کمی نرم شود سپس پودر زنجبیل و دارچین را به همراه گردوهای خرد شده به آن اضافه کنید و به مدت چند دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خاگینه مغزدار تبریزی (خاگینه کیکی)

مراحل تهیه خاگینه خرما با مغز گردو

مرحله دوم: هم زدن تخم‌مرغ‌ها و اضافه کردن به مواد خاگینه

در این مرحله تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه شکسته و با همزن دستی خوب هم بزنید و مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید. در ادامه تخم‌مرغ‌ها به خرمای روی حرارت اضافه کنید. به این نکته توجه کنید که خرماها کاملا روی سطح ماهی‌تابه پخش شده باشد. در این مدت زمان درب ماهی‌تابه را بگذارید تا تخم‌مرغ‌ها به آرامی بپزد. پس از پخته شدن تخم‌مرغ‌ها، خاگینه خرما با مغز خرما و گردو آماده است و می‌توانید آن را در ظرفی مناسب ریخته و برای تزئین نیز مقداری عسل، پودر دارچین روی آن بریزید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خاگینه سیب (آلما قیقاناخی)

    مواد لازم جهت تهیه خاگینه خرما مجلسی زعفرانی:
    خرما۳ عدد
    پودر دارچینبه مقدار لازم
    آب۳ قاشق غذاخوری
    تخم مرغ۲ عدد
    نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم
    شیر۲ قاشق غذاخوری
    کره۱ قاشق غذاخوری
    روغن سرخ کردنیبه مقدار لازم
    پیاز ۱ عدد
    کشمش پلویینصف قاشق غذاخوری
    خلال پسته و بادامنصف قاشق مرباخوری
    زعفران دم کردهنصف قاشق چای‌خوری

    مراحل تهیه خاگینه خرما مجلسی زعفرانی

    مراحل تهیه خاگینه خرما مجلسی زعفرانی به شرح زیر است:

    مرحله اول: خرما را از وسط نصف کرده و روی حرارت نرم کنید

    در ابتدا هسته خرما را جدا کرده و آن‌ها را از وسط به دو نیم کنید یا اینکه می‌توانید آن‌ها را با چاقو خرد کنید. خرماهای خرد شده را به همراه پودر دارچین و زنجبیل و کمی آب داخل ماهی‌تابه ریخته و اجازه دهید تا خوب نرم شود. پس از تبخیر آب، مقداری کره به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خاگینه سه رنگ قالبی

    مرحله دوم: سرخ کردن پیاز و اضافه کردن آن به همراه تخم‌مرغ

    پیاز را خلالی خرد و با روغن کم سرخ کنید تا طلایی شود. مقداری نمک، فلفل، زردچوبه به آن اضافه کنید. در ادامه کشمش پلویی و خلال پسته و بادام را نیز با مقداری کره به صورت جداگانه تفت دهید. سپس تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی شکسته با همزن دستی یا چنگال خوب هم بزنید. در نهایت خرماها را در سطح ماهی‌تابه پخش کنید، کشمش، خلال پسته و بادام، پیاز داغ را داخل ماهی‌تابه ریخته و در آخر تخم‌مرغ‌ها را نیز به آن اضافه کنید.

    مراحل تهیه خاگینه خرما مجلسی زعفرانی

    مرحله سوم: پختن تخم‌مرغ و اضافه کردن زعفران به آن

    درب ماهی‌تابه را بگذارید تا تخم‌مرغ‌ها را به خوبی بپزد، در ادامه زعفران دم‌کرده را روی تخم‌مرغ بریزید تا خوشرنگ شود. می‌توانید خاگینه خرما و زعفران را از وسط تا کرده و با مقداری پودر دارچین تزئین کنید. حالا خاگینه خرما مجلسی زعفران آماده است و می‌توانید نوش جان کنید.

    فوت‌وفن‌های تهیه خاگینه خرمای زنجان

    در این بخش به چند نکته طلایی برای تهیه خاگینه خرما زنجان اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • می‌توانید برای زیباتر شدن خاگینه خرما، آن را به صورت رولت تهیه کنید. که در این صورت ابتدا تخم‌مرغ‌ها را به همراه کمی آرد و شیر خوب بزنید و داخل ماهی‌تابه بریزید کمی که سفت شد می‌توانید خرما و گردوهای خرد شده را به همراه دارچین و ادویه‌ها به آن اضافه کنید. در نهایت تخم‌مرغ‌ها را به صورت رول بپزید.
    • خرما و تخم‌مرغ مواد اصلی خاگینه خرما است که مواد مغذی و انرژی‌زای این غذای خوشمزه محسوب می‌شوند. برای بهتر شدن خاگینه، تخم‌مرغ‌ها را به همراه آرد و شیر کاملا هم بزنید تا خاگینه شما پف‌دار شود.
    • می‌توانید برای بهتر شدن خاگینه؛ پوست خرما را نیز بگیرید.
    • استفاده از خلال بادام و پسته در این غذا اختیاری است و می‌توانید به مقدار دلخواه روی غذا بریزید.
    • برخی افراد از ماست سفت نیز در تهیه خاگینه خرما استفاده می‌کنند.
    • در تهیه خاگینه خرما زعفرانی، می‌توانید زعفران را به صورت شربت آماده کنید و پس از پختن خاگینه به آن اضافه کنید. به این صورت که زعفران را با کمی آب و شکر مخلوط کرده و هم بزنید و روی حرارت آن را غلیظ کنید. پس از پختن خاگینه و خنک شدن شربت، آن را روی خاگینه داغ بریزید تا خوب جذب مواد شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خاگینه به شکل گل نیلوفر

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا با روش تهیه خاگینه خرما زنجان آشنا شدیم. این غذای مقوی و پرانرژی در بسیاری از شهرهای ایران بخصوص زنجان پخته می‌شود. با روش‌های بیان شده در این مقاله می‌توانید این غذا را به راحتی و در مدت‌ زمان کم تهیه و از طعم متفاوت آن لذت ببرید. همچنین اگر ذهنتان درگیر این است که شب یلدا چی درست کنیم؟ پیشنهاد ما به شما خاگینه خرماست. امیدواریم ضمن یادگیری روش‌های تهیه خاگینه خرما تا مدت‌ها طعم لذیذ آن در ذهن و خاطرتان باقی بماند.

    ۲/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.