سبک زندگینکات خانه داری

۱۵ روش کاربردی برای تمیز کردن انواع لکه‌ فرش

تمیز کردن لکه‌های فرش، آن هم قبل از خانه تکانی عید، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید آن را در برنامه تمیزکاری منزل قرار دهید. ریختن مواد غذایی و انواع جوهر و مواد رنگی روی فرش لکه‌هایی زننده ایجاد می‌کند که روی تمیزی خانه شما نیز موثر است.

در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با روش‌های از بین بردن لکه فرش به طور کامل آشنا شوید.

مراحل اولیه تمیز کردن انواع لکه فرش

راه رفتن روی فرش با کفش آلوده و ریختن چای، آبمیوه و جوهر و مواد غذایی روی فرش، موجب می‌شود تا فرش شما ظاهر زیبای خود را از دست بدهد و لکه‌هایی رنگی روی آن ایجاد شود. برای تمیز کردن لکه فرش در منزل، ابتدا باید نوع لکه را بررسی کنید و سپس از یک حلال و پاک کننده مناسب برای رفع آن استفاده کنید.

نکته مهمی که باید در مورد لکه گیری فرش بدانید این است که هر چقدر سریع‌تر اقدام به تمیز کردن آن کنید، راحت‌تر تمیز می‌شود و احتمال به جا ماندن لکه روی بافت فرش کمتر خواهد بود. در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا می‌توانید با ۳ مرحله اولیه برای از بین بردن لکه از روی فرش آشنا شوید.

۱- ماده رنگی را از روی فرش بردارید

زمانی که فرش شما توسط یک ماده رنگی آلوده شد، در اولین مرحله باید به سرعت با یک قاشق یا چاقوی تیز آن را از روی فرش بردارید. بهتر است این کار را دقیقا بعد از ریختن ماده رنگی روی فرش انجام دهید.

بعد از برداشتن لکه با قاشق باید چند لایه دستمال کاغذی روی محل لکه قرار دهید تا رطوبت اضافی جذب شود. این کار از پخش شدن لکه به سایر قسمت‌های فرش جلوگیری می‌کند. به خاطر داشته باشید که در این مرحله به هیچ عنوان نباید دستمال را روی لکه بکشید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    نحوه تمیز کردن ماده رنگی از روی فرش

    ۲- لکه را تمیز کنید

    در این مرحله باید از یک تمیز کننده مناسب برای از بین بردن لکه مورد نظر استفاده کنید. معمولا سرکه سفید و مایع ظرفشویی برای از بین بردن انواع لکه کاربرد دارد.

    در این روش باید ۱ قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی را با ۱/۴ لیوان آب گرم و ۱/۴ قاشق چای‌خوری سرکه مخلوط کنید و این لکه بر قوی را در شیشه اسپری دار بریزید.

    در ادامه مقداری از این لکه بر را روی محل لکه اسپری کنید و با نوک یک پارچه سفید و میکروفیبر محل لکه را به آرامی تمیز کنید. در این مرحله به هیچ عنوان فرش را بیش از حد خیس نکنید و نسابید.

    حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا لکه تمیز شود. به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از هر نوع لکه بری باید آن را روی بخش کوچکی از فرش امتحان کنید.

    به علاوه از آن جایی که برخی فرش‌های تیره، رنگ می‌دهد ممکن است استفاده از این ترکیب رنگ فرش را خراب کند. بنابراین تنها در صورتی از این تمیز کننده استفاده کنید که مطمئن هستید بافت و رنگ فرش شما آسیب نمی‌بیند.

    بیشتر بخوانید: راه‌های تمیز کردن خانه در کمترین زمان ممکن

    ۳- محل لکه را تمیز و بعد خشک کنید

    بعد از این که لکه تمیز شد، یک پارچه سفید را با کمی آب سرد خیس کنید و به آرامی روی محل لکه قرار دهید. پارچه را کمی فشار دهید تا مواد پاک کننده را به خود جذب کند.

    در نهایت چند عدد دستمال کاغذی حوله‌ای روی محل لکه قرار دهید تا آب اضافه را حذف کند. تا چند ساعت روی محل لکه قدم نگذارید تا به طور کامل خشک شود.

    آشنایی با انواع لکه فرش

    ۱۵ روش تمیز کردن انواع لکه فرش

    برای از بین بردن انواع لکه فرش معمولا از تمیز کننده‌های متفاوتی استفاده می‌شود. در ادامه این بخش می‌توانید با ۱۵ محلول قوی برای تمیز کردن لکه فرش در خانه آشنا شوید.

    بیشتر بخوانید: تمیز کردن مبلمان پارچه ای

    ۱- از بین بردن لکه آبمیوه از فرش

    اگر فرش شما با آبمیوه لک شده، می‌توانید برای از بین بردن لکه آن از مقداری نوشابه سون آپ استفاده کنید. در این روش باید کمی نوشابه سفید و بدون رنگ را روی محل لکه اسپری کنید. سپس لکه را با یک دستمال سفید میکروفیبر تمیز کنید.

    ۲- از بین بردن لکه شکلات از روی فرش

    برای تمیز کردن لکه شکلات از فرش ابتدا باید شکلات را با نوک چاقو بردارید. سپس یک تکه یخ داخل کیسه فریزر بیندازید و آن را روی لکه قرار دهید. کمی صبر کنید تا شکلات سفت شود و در ادامه باقی مانده شکلات را بردارید.

    حالا برای از بین بردن لکه باید ۱/۴ قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید. یک پارچه را به این ترکیب آغشته و روی محل لکه قرار دهید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید و بعد محل لکه را با یک پارچه مرطوب و تمیز پاک کنید.

    خرید شوینده با تخفیف

    ۳- تمیز کردن لکه خون از فرش

    برای از بین بردن لکه خون باید یک پارچه را با کمی آب سرد یا نوشابه بدون رنگ مرطوب کنید و آن را روی محل لکه قرار دهید. سپس با نوک پارچه روی محل لکه بکشید تا برطرف شود.

    بیشتر بخوانید: راهنمای کامل تمیز کردن خانه با مواد طبیعی

    ۴- از بین بردن لکه آدامس از فرش

    برای از بین بردن این لکه ابتدا باید یک تکه یخ را داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید و روی لکه بگذارید. این کار موجب سفت شدن آدامس می‌شود. سپس با کمک چاقو آدامس را از روی فرش بردارید.

    در انتها ترکیبی از چند قطره مایع ظرفشویی، نصف لیوان آب و یک قاشق چای‌خوری سرکه تهیه کنید و یک پارچه سفید را به آن آغشته کنید. حالا با نوک پارچه لکه را تمیز کنید تا کاملا از بین برود.

    ۵- از بین بردن لکه چای و قهوه از فرش روشن

    برای از بین بردن لکه چای روی فرش کرم رنگ می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید ۳ درصد را با ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی ترکیب کنید. سپس نوک یک پارچه را به این ترکیب آغشته و روی محل لکه بمالید. چند ثانیه صبر کنید و بعد با یک پارچه مرطوب لکه را تمیز کنید.

    برای پاک کردن لکه قدیمی چای از روی فرش نیز می‌توانید از این روش استفاده کنید، یا کمی ماست روی لکه مورد نظر بریزید و بعد با نوک پارچه شروع به تمیز کردن لکه کنید. در انتها ماست را با یک قاشق بردارید و یا یک پارچه مرطوب لکه را پاک کنید.

    بیشتر بخوانید: روش‌های تمیز کردن جارو برقی در خانه

    از بین بردن لکه چای و قهوه از فرش روشن

    ۶- تمیز کردن لکه شمع از روی فرش

    برای از بین بردن لکه شمع قبل از هر کاری باید یک کیسه یخ روی محل لکه قرار دهید تا شمع سفت شود. سپس با نوک چاقو آن را از روی فرش جدا و در ادامه محل مورد نظر را با جاروبرقی تمیز کنید. در انتها نیز می‌توانید با یک پارچه و آب گرم لکه را تمیز کنید.

    ۷- از بین بردن لکه خاک و گل از فرش

    قرار دادن گلدان روی فرش موجب ایجاد لکه‌هایی تیره روی آن می‌شود. برای از بین بردن این لکه‌ها باید صبر کنید تا گل و خاک خشک شوند و بعد با نوک چاقو آن را خراش دهید.

    سپس محل مورد نظر را با جاروبرقی تمیز کنید. در ادامه می‌توانید برای از بین بردن لکه از ترکیب هیدروژن پراکسید ۳ درصد و چند قطره مایع ظرفشویی استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: ۱۲ ترفند ساده و کاربردی برای خانه داری که باید بدانید!

    ۸- رفع لکه چربی از فرش با جوش شیرین

    از بین بردن لکه فرش با جوش شیرین یکی از رایج‌ترین روش‌های خانگی است. در این روش باید مقداری جوش شیرین روی محل لکه بریزید و حدود ۶ ساعت صبر کنید.

    در ادامه با جارو محل لکه را تمیز کنید. سپس می‌توانید برای از بین بردن لکه زرد روی فرش یک پارچه را به الکل سفید آغشته کنید و روی لکه بکشید تا کاملا برطرف شود.

    ۹- از بین بردن لکه چسب از فرش

    برای پاک کردن لکه چسب قطره‌ای باید یک پارچه سفید روی محل لکه قرار دهید. سپس اتو بخار داغ را برای چند ثانیه روی پارچه قرار دهید تا چسب نرم شود و به پارچه بچسبد.

    روش بعدی برای از بین بردن این لکه استفاده از مقداری استون است. در این روش باید چند قطره استون روی محل لکه بریزید و بعد با نوک پارچه شروع به تمیز کردن آن کنید.

    از بین بردن لکه چسب از فرش

    ۱۰- از بین بردن انواع لکه فرش با جوش شیرین و سرکه

    ترکیب جوش شیرین و سرکه یک تمیز کننده قوی است که می‌توانید با استفاده از آن انواع لکه فرش را از بین ببرید. در این روش باید کمی جوش شیرین و سرکه را با هم ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کنند. سپس این خمیر را روی لکه قرار دهید. حدود ۱ ساعت صبر کنید و بعد محل آن را پاک کنید.

    ۱۱- تمیز کردن لکه فرش با آبلیمو و پراکسید هیدروژن ۳ درصد

    ترکیب آبلیمو و پراکسید هیدروژن، آن را تبدیل به قوی‌ترین لکه بر فرش می‌کند که می‌تواند انواع لکه‌ها را از بین ببرد. در این روش باید ۲ قاشق هیدروژن پراکسید ۳ درصد را با چند قطره آبلیمو ترکیب کنید و بعد این ترکیب را با نوک پارچه روی لکه مورد نظر بمالید تا برطرف شود.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای موثر برای رفع کرک و مو از روی موکت

    ۱۲- از بین بردن انواع لکه با شامپو فرش

    شامپو فرش یک ترکیب فوق العاده برای از بین بردن لکه‌های فرش است. در این روش باید مقداری شامپو فرش را با آب ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا کف کند.

    سپس کمی از این کف را بردارید و روی لکه قرار دهید. با یک مسواک شامپو فرش را روی لکه بکشید تا تمیز شود. سپس ۱ ساعت صبر کنید و بعد با یک پارچه مرطوب لکه را پاک کنید.

    ۱۳- از بین بردن لاک از فرش

    برای از بین بردن لکه لاک از فرش می‌توانید یک گوش پاک کن را به استون آغشته کنید و آن را به آرامی روی لکه بکشید. سپس از یک مسواک با آب گرم برای تمیز کردن لکه به طور کامل استفاده کنید.

    ۱۴- از بین بردن لکه سوختگی از فرش

    برای از بین بردن لکه سوختگی از فرش می‌توانید با یک قیچی کوچک پرزهای سوخته را جدا کنید و بعد یک عدد پیاز را روی محل سوختگی بکشید و بعد کمی نمک روی آن بریزید تا لکه کمرنگ شود.

    بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن سقف خانه + نکات مربوط به آن

    ۱۵- از بین بردن لکه شیر از فرش

    برای از بین بردن این لکه می‌توانید مقداری آب گرم را با چند قطره صابون مایع ترکیب کنید و سپس این ترکیب را در شیشه اسپری دار بریزید. حالا کمی از آن را روی لکه اسپری و بعد با یک حوله یا پارچه لکه را پاک کنید.

    از بین بردن لکه شیر از فرش

    نکاتی که باید در مورد تمیز کردن لکه‌های فرش بدانید!

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تمیز کردن لکه‌های فرش اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • قبل از تمیز کردن فرش با یک تمیز کننده جدید حتما آن را روی بخش کوچکی از فرش تست کنید و اگر مشکلی ایجاد نشد، از آن برای از بین بردن لکه استفاده کنید.
    • برای این که مطمئن شوید فرش شما رنگ می‌دهد یا نه می‌توانید یک پارچه مرطوب را روی قسمت رنگی فرش بکشید. اگر پارچه رنگی شد، یعنی فرش رنگ می‌دهد و باید با احتیاط بیشتری تمیز شود.
    • بعد از تمیز کردن لکه از فرش یک دستمال کاغذی روی آن قرار دهید و تا چند ساعت روی آن راه نروید تا کاملا خشک شود.
    • در صورتی که لکه ایجاد شده روی فرش بر پایه روغن باشد، ممکن است با روش‌های خانگی برطرف نشود و در این شرایط باید از مواد شیمیایی برای از بین بردن لکه استفاده کنید.
    • برای از بین بردن لکه جوهر از فرش می‌توانید از مقداری ماست یا شامپو بچه استفاده کنید.
    • در صورتی که لکه‌ای چرب روی فرش ایجاد شده، حتما از آب گرم و شوینده مناسب مثل مایع ظرفشویی یا مقداری سرکه استفاده کنید.
    • برای از بین بردن لکه زعفران از فرش می‌توانید محل لکه را با کمی شامپو فرش تمیز کنید.
    • برای از بین بردن لکه نوشابه از فرش می‌توانید از ترکیب آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید.
    • به منظور پاک کردن لکه قدیمی از روی فرش باید از شامپو فرش یا مقداری مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید.

    اگر تجربه استفاده از یکی از این روش‌ها را دارید و یا از روش‌های متفاوتی برای از بین بردن لکه فرش استفاده می‌کنید، حتما تجربیات خود را با ما در این مطلب از مجله سبک زندگی اکالا در میان بگذارید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.