آشپزیخواص مواد غذایی

معرفی ۱۰ دمنوش‌ آرامبخش با طرز تهیه آن

در دنیای پرمشغله و استرس‌زای امروزی، باید به دنبال راهکارهایی برای تقویت سیستم اعصاب و حفظ آرامش بود. چه بهتر که برای منظور از روش‌های طبیعی استفاده کرد. نوشیدن یک فنجان چای یا دمنوش در طول روز جزو عادات بسیاری از ما است. دراین ماقله از دسته دمنوش در اکالا بلاگ سعی شده ‌است که دمنوش‌های گیاهی مناسب برای کاهش استرس و تقویت آرامش ارائه گردد.

بیشتر بخوانید: ۶ خاصیت دمنوش‌های ترکیبی برای مصارف مختلف

۱- بابونه:

دمنوش بابونه یک نوشیدنی محبوب است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. بابونه گیاهی از خانواده‌ی کاسنیان است. از زمان‌های قدیم از این گیاه به عنوان یک داروی طبیعی برای موارد مختلف از جمله آرامش اعصاب و درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بابونه دمنوش آرامش بخش
    بسیاری از افراد از چای بابونه به عنوان یک نوشیدنی بدون کافئین برای آرامش و بهبود کیفیت خواب استفاده می‌کنند. این گیاه حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام آپیژنین است که به گیرنده‌های مغز متصل می‌شود و بی‌خوابی و آشفتگی ذهنی را کاهش می‌دهد.
    برای تهیه‌ی دمنوش بابونه، گل‌های آن را ابتدا باید خشک کنید و در آب جوش دم کنید.

    ۲- هل:

    هل گیاهی بسیار خوشبو و کمی شیرین است که منشا اصلی آن هندوستان بوده؛ اما امروزه در سراسر جهان وجود دارد. این گیاه دارای خواص بسیاری بوده و قرن‌ها است که در طب سنتی استفاده می‌شود.

    هل دمنوش آرامش بخش
    هل خواص آنتی‌باکتریال و آنتی‌اکسیدانی دارد که از این طریق به حفاظت از سلول‌های مغز در برابر آسیب‌هایی که رادیکال‌های آزاد به آن وارد می‌کنند، می‌پردازد. این گیاه همچنین حاوی یک نوع فلاونوئید به نام کوئرستین می‌باشد که به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و در فرد احساس آرامش ایجاد می‌کند.
    یک قاشق چایخوری هل کوبیده شده را به همراه یک فنجان آبجوش داخل قوری ریخته و بگذارید ۱۰ دقیقه دم بکشد. مقدار هل را می‌توانید با توجه به ذائقه‌ی خود، کم و زیاد کنید.

    بیشتر بخوانید: ۱۱ خاصیت شگفت انگیز نعناع و طرز تهیه‌ دمنوش آن

    ۳- زعفران:

    زعفران جزو گران قیمت‌ترین گیاه‌ها در دنیا است. این گیاه شامل آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی است که از سلول‌ها و به ویژه سلول‌های مغزی در برابر ترکیبات آسیب‌زننده محافظت می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های مهم زعفران شامل کروسین، کروستین، سافرانال و کامفرول است. این ترکیبات علاوه بر حفاظت از سلول‌های مغز، استرس را کاهش داده و عملکرد مغز مانند به خاطر سپردن و یادگیری را بهبود می‌بخشد.

    دم نوش زعفران آرامش بخش
    از دمنوش زعفران می‌توان برای آرامش اعصاب، کاهش استرس و افسردگی استفاده کرد. برای تهیه‌ی این دمنوش، سه رشته زعفران را بکوبید یا آسیاب کنید. سپس آن را به یک لیوان آبجوش اضافه کرده و بگذارید حدود یک ربع بماند تا دم بکشد.

     ۴- به لیمو:

    به لیمو یک گیاه پرخواص بوده که دارای رایحه‌ی شدید لیمو می‌باشد. از برگ‌های این گیاه، دمنوش تهیه می‌کنند که به دلیل سرشار بودن از آنتی‌اکسیدان‌ها، خواص و مزایای زیادی دارد. به لیمو، به تقویت سیستم عصبی کمک می‌کند.

    به لیمو دمنوش آرامش بخش

    در واقع این گیاه دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که برای متعادل‌ سازی هورمون‌های بدن مناسب است. به لیمو برای افرادی که دچار استرس و اضطراب و یا گرفتگی‌های عصبی شده‌اند، موثر است و جزو گیاه‌های آرامش‌بخش شناخته می‌شود.
    برای تهیه‌ی دمنوش به لیمو، کافیست ۱ قاشق غذاخوری برگ خشک ‌شده‌ی به لیمو را در آبجوش بریزید و بگذارید چند‌دقیقه دم بکشد.

    ۵- دارچین:

    آیا می‌دانید دارچین برای مصریان باستان بیشتر از طلا ارزش داشت؟ به این دلیل که دارچین دارای خواص شگفت‌انگیزی است که آن را بسیار ارزشمند می‌کند. دارچین برای مغز بسیار عالی است. این گیاه دارای طبع گرمی بوده و برای پیشگیری از پارکینسون، آلزایمر و اختلالات شناختی که همگی از بیماری‌های مربوط به مغز است، مناسب می‌باشد. این گیاه همچنین حاوی منگنز و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که برای سلامت اعصاب و بدن بسیار مفید است.

    دارچین دمنوش آرامش بخش
    از دمنوش دارچین می‌توان برای تمدد اعصاب و آرامش گرفتن استفاده کرد. برای تهیه‌ی آن، چندعدد چوب دارچین را با آب سرد شسته، خرد کنید و داخل قوری بریزید. روی آن آب جوش ریخته و بگذارید به مدت یک ربع دم بکشد.

    بیشتر بخوانید: ۳۱ خاصیت شگفت انگیز دمنوش رزماری (اکلیل کوهی)

     ۶- اسطوخودوس:

    اسطوخودوس یک گیاه معطر دارویی است که به جهت بوی بسیارخوبی که دارد در لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. از زمان‌های قدیم، این گیاه برای مصارف پزشکی نیز به کار برده می‌شود. در قرون وسطی، پزشکان از اسطوخودوس برای درمان حملات صرع و میگرن استفاده می‌کردند.

    اسطوخودوس دم نوش آرامش بخش
    اسطوخودوس می‌تواند با کاهش استرس و تنظیم ضربان قلب به درمان بی‌خوابی کمک کرده و کیفیت خواب را بهبود ببخشد. داشتن خواب خوب از خستگی روز می‌کاهد. این گیاه همچنین بی‌قراری و اضطراب را نیز کاهش می‌دهد و جزو گیاهان آرامش‌بخش محسوب می‌شود.
    برای تهیه‌ی دمنوش اسطوخودوس، ۳ قاشق چایخوری از این گیاه را داخل قوری و روی آن یک پیمانه آبجوش بریزید و بگذارید حدود ۱۰ دقیقه دم بکشد و بهتر است شب، قبل از خواب آن را بنوشید.

     ۷- گل گاوزبان:

    از زمان‌های قدیم برای کاهش استرس و آرامش اعصاب، نوشیدن گل گاوزبان توصیه می‌شود. طبع این گیاه گرم بوده و سرشار از آنتی‌اکسیدان و ترکیبات مفید برای سلامت جسم و مغز است. این گیاه، علاوه بر ایجاد حس آرامش، نشاط‌آور نیز می‌باشد.

    گل گاو زبان دم نوش آرامش بخش
    برای تهیه‌ی دمنوش گل گاوزبان، ۱ قاشق غذاخوری گل گاوزبان خشک شده را به همراه یک پیمانه آب جوش داخل قوری بریزید و بگذارید حدود ۲۰ دقیقه دم بکشد.

    ۸- بهارنارنج:

    بهارنارنج یک گیاه معطر و تقویت‌کننده‌ی اعصاب است. این گیاه طبع گرمی دارد و برای داشتن یک خواب خوب بسیار موثر است. بهارنارنج سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌ها می‌باشد و از این رو برای تقویت اعصاب و رفع مشکلات مربوط به آن مناسب بوده و در دسته‌ی گیاهان آرامش‌بخش قرار می‌گیرد.

    بهار نارنج دمنوش آرامش بخش
    برای تهیه‌ی دمنوش بهارنارنج، یک قاشق غذاخوری گیاه خشک ‌شده را به همراه آبجوش داخل قوری بریزید و بگذارید حدود ۲۰ دقیقه بماند تا دم بکشد.

    بیشتر بخوانید: خواص پونه و طرز تهیه‌ دمنوش آن

    ۹- بادرنجبویه:

    بادرنجبویه از خانواده‌ی نعناعیان است و جزو گیاهان بسیار مفید برای مغز و سیستم عصبی به شمار می‌آید. این گیاه به تقویت اعصاب و عملکرد مغز کمک کرده و بیشتر مشکلات آن را برطرف می‌کند.

    بادزنجبویه دمنوش آرامش بخش

    بادرنجبویه برای کاهش استرس، اضطراب و بی‌خوابی مناسب بوده و بسیار آرامش‌بخش می‌باشد. حتی عطر این گیاه به باز کردن ذهن و رفع مشغله و وسواس فکری کمک کرده و حس بسیار خوشایندی را در افراد ایجاد می‌کند.
    برای تهیه‌ی دمنوش بادرنجبویه، یک قاشق غذاخوری از برگ آن را به همراه آبجوش داخل قوری بریزید و بگذارید حدود یک ربع بماند تا دم بکشد.

     ۱۰- نعناع:

    نعناع، این گیاه پرعطر و پرخواص یکی دیگر از گیاهان مفید برای آرامش اعصاب است. نعناع حاوی ترکیبی به نام منتول بوده که برای رفع گرفتگی و کاهش استرس و اضطراب مناسب است.

    دمنوش آرامش بخش نعناع

    عطر این گیاه نیز آرامش، نشاط و حس خنکی جالبی را در افراد ایجاد می‌کند.
    برای تهیه‌ی دمنوش نعناع، یک قاشق غذاخوری برگ خشک شده‌ی آن را به همراه یک پیمانه آبجوش داخل قوری بیندازید و بگذارید حدود ۱۰ دقیقه دم بکشد.

     

    ۳.۷/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    1. بسیار ممنوم بابت توضیح های خوب تون و برای من بسیار مفید بود و تمام این ها واقعیت بودند

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.