آشپزیخواص مواد غذایی

۳۱ خاصیت شگفت انگیز دمنوش رزماری (اکلیل کوهی)

رزماری نام یک گیاه مدیترانه ای و دارای رایحه خوب و معطری ست. اصولا آن را در ادویجات بکار می برند و در بیشتر چاشنی ها مورد استفاده است. میتوان گیاه رزماری را از خانواده نعنا قرار داد با طعم خاص و بینظیر، بیشتر در انواع سوپ‌ها و خورشت‌ها و سالادها کاربرد دارد. استفاده آن در غذا می تواند طعم خوبی به خوراکی های شما بدهد. بهتر است در برابر حرارت زیاد قرار نگیرد و در رستورانها بیشتر به عنوان تزیین در بشقاب ها بکار می رود. می‌توانید رزماری را در انواع ترشی‌ها بکار ببرید. دارای منگنز و کلسیم و آهن است. از فیبر بالایی برخوردار است. تقویت کننده بدن و استفاده بی نظیر آن به عنوان دم نوش؛ میتواند بدن را از بسیاری از باکتری ها محافظت کند. افرادی که دچار فراموشی و مشکلات حافظه هستند از گیاه شگفت انگیز رزماری بیشتر استفاده کنند. رزماری دارای فواید و خواص بسیاری ست. کبد را پاکسازی و بیماری پوستی را درمان می‌کند. سیستم ایمنی بدن را ایمن کرده و در برابر باکتری به بالاترین نحو عمل می‌کند.

۳۱ خاصیت گیاه رزماری (اکلیل کوهی)

دمنوش رزماری و خواص آن

  1.  درمان کننده کبد چرب (ضد تورم کبدی، بازسازی کننده کبد)
  2.  مبارزه با چربی سوزی بدن
  3.  تسکین دردهای مفاصل و کمر درد
  4.  برطرف کننده بوی نامطبوع دهان
  5.  ازیاد کننده گلبولهای قرمز و مبارزه با کم خونی
  6.  ضد التهابات بدنی و مبارزه با روماتیسم و آرتروز
  7.  برطرف کننده نقرس
  8.  برطرف کننده عفونت های مجاری ادرار و کلیه
  9.  کاهش دهنده فشار خون بالا
  10.  ضد سرطان و تومور بدخیم
  11. بهبود دهنده  و کمک کننده مشکلات چشم ( آب مروارید)
  12.  برطرف کننده مشکلات پوستی ( آکنه، لک)
  13. جلوگیری از پیری زودرس ( آب رسان، مرطوب کننده قوی، درخشان کننده پوست، نرم کننده)
  14.  مبارزه با یبوست
  15. تقویت کننده دستگاه گوارشی و روده
  16. ضد استرس و افسردگی
  17. بهبود دهنده خلق و خو
  18.  بالا برنده سیستم ایمنی بدن
  19.  ضد باکتری و خوشبو کننده دهان
  20.  اکسیزن رسانی قوی به اندام‌ها و سلول‌ها
  21.  تسکین دهنده و مسکن هر دردی
  22.  مسکن میگرن و سردردهای شدید
  23.  برطرف کننده انواع خستگی و بی حالی
  24.  ضد آلزایمر و تحریک مغز و تمرکز
  25.  ضد تشنج و صرع
  26.  ضد سرفه و سرماخوردگی
  27.  خاصیت خلط آور و ضد ویروس
  28.  تقویت کننده اسپرم‌های مردانه
  29.  متعادل کننده قند خون
  30. مبارزه با ریزش مو
  31. جلوگیری از سکته مغزی

گیاه رزماری دارای طبع گرم و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و از خاصیت ضد باکتری برخوردار است. مصرف رزماری را در برنامه غذایی خود قرار دهید و از فواید آن بهره ببرید. اگر چنانچه تمایل دارید از پوستی درخشان برخوردار باشید استفاده دمنوش آن را توصیه می‌کنیم. بهترین آبرسانی به پوست را انجام می دهد و در واقع می تواند یک ضد آفتاب طبیعی به حساب آید. عصاره و دمنوش رزماری درمان کننده هر دردی ست.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش پرتقال خوشمزه به روش خانگی

rosemary

این گیاه پر خاصیت سلامتی قلب شما را تضمین می کند و باعث بهبود گردش خون در عروق خواهد شد. با مصرف مداوم این گیاه، می‌توانید سلامتی قلب خود را داشته باشید.

افرادی که تصمیم به رژیم درمانی جهت کم کردن وزن هستند بهتر است از دم نوش رزماری استفاده کنند. این گیاه بخوبی می‌تواند چربی‌های بدن را آب کند و خاصیت چربی سوزی آن به نحو احسن شما را به نتیجه مطلوب می‌رساند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    گیاه بی‌نظیر رزماریی؛ دارای خواص دارویی و درمانی است. رزماری در طب سنتی بسیار حائز اهمیت است. خاصیت گرم و خشک بودن آن را با مصلحش سکنجبین برطرف می‌کنند.

    حتی شما می‌توانید از روغن رزماری در بسیاری از موارد از آن استفاده کنید. مصرف خوراکی یا بصورت موضعی آن کاربرد دارد اما بهتر است کودکان و زنان باردار از مصرفش خودداری کنند یا با دستور پزشک مورد استفاده قرار دهند.

    در مصرف این گیاه چه بصورت دم نوش، استنشاقی، موضعی زیاده روی نشود. استفاده بیش از حد آن باعث عوارضی خطر آفرین است. باعث ایجاد حساسیت و تحریک کردن کلیه ها و تهوع و استفراغ خواهد شد.

    استفاده از دم نوش رزماری را می‌توانید از برگ‌های خشک و تازه گیاه رزماری همراه با اضافه کردن آب جوشیده شده با رایحه بسیار معطر امتحان کنید.

    ما در مجله اینترنتی اکالا طریقه استفاده آن را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید از چای اکلیل کوهی استفاده کنید و از خواص شگفت انگیز آن استفاده ببرید.

    طرز تهیه دم نوش رزماری

    Rosemary

     ابتدا برگهای رزماری خشک یا تازه آن را تهیه کنید. بهتر است از برگ خشک آن استفاده کنید. به ازای یک و نیم فنجان می توانید دو قاشق غذاخوری برگ اضافه کنید و با آب جوش مانند چایی آن را دم کنید. زمان دم کشیدن آن را نیم ساعت قرار دهید تا عطر و بو و طعم خوب آن را حس کنید.

    بعد از اینکه دمنوش آماده شد بوسیله صافی آن را در یک استکان یا فنجان بریزید و همراه با عسل یا نبات میل کنید. رزماری را می‌توانید با انواع گیاهان مخلوط و بصورت دمنوش استفاده کنید.

    حتی می‌توانید همراه با رزماری تکه ای از چوب دارچین، گل سرخ و کمی نعنا مخلوط کرده و آن را میل کنید. بسیار انرژی زا و مفید خواهد بود. بهتر است دمنوش را روزانه دو الی سه فنجان استفاده کنید و در افراط کردن در نوشیدن چای بر حذر باشید.

    چای رزماری برای تسکین سردرد و سرماخوردگی‌های فصلی و آرامبخشی اعصاب بسیار مفید است. بهتر است با ماساژ مرتب از روغن آن به پوست خشکی پوست در فصل پاییز را برطرف کنید.

    نوع دیگر چای رزماری

    • چای سبز: ۱ قاشق چایخوری
    • گیاه رزماری خشک: یک قاشق غذاخوری
    • گل محمدی خشک شده: ۱ قاشق مرباخوری
    • نبات یا عسل: بدلخواه
    • آب جوش: به اندازه یک قوری

    طریقه دم کردن چای رزماری و گیاهان

    ابتدا کتری را جوش بیاورید و آب جوشیده را به قوری اضافه کنید و آن را روی شعله مستقیم قرار ندهید. حدود یک ربع الی ۲۰ دقیقه برای دم کشیدن کافیست. بعد از اینکه دمنوش دم کشید آن را همراه با یک قاشق عسل یا نبات میل کنید.

    اگر تمایل داشته باشید علاوه بر رزماری، پونه کوهی همراه با یک قاشق مربا خوری کاکوتی در هم ترکیب کنید و بعد از دم کشیدن استفاده شود. خستگی و استرس را با این نوع دمنوشهای پر خاصیت از وجودتان دور کنید.

    نکته: بهتر است رزماری تازه را داخل پارچه تمیز بپیچید و آن را درون یخچال قرار دهید تا از فاسد شدن آن جلوگیری شود.  

    رزماری خشک شده را در  قفسه های فروشگاه های بزرگ و عطاری ها می توانید پیدا کنید. روغن رزماری در عطاری و داروخانه ها وجود دارد. در جای خشک و خنک و بدور از جای نمدار و مرطوب قرار دهید. اکلیل کوهی معروف را در بعد از وعده های غذایی میل کنید. 

    ۳.۳/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.