دانستنی

آیا سریع غذا خوردن باعث ابتلا به دیابت می‌شود؟

تند غذاخوردن به معنای مصرف غذاها به سرعت و بدون تمام کردن آنها است. این الگوی غذایی معمولاً با مصرف غذاهای پر قند، پرچربی و کالری بالا همراه است. برخی از مشکلات مرتبط با تند غذاخوردن شامل مصرف اضافی کالری، افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت می‌شود. از این رو در این مقاله از اکالا بلاگ قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا سریع غذاخوردن باعث ابتلا به دیابت می‌شود؟

تأثیر تند غذاخوردن بر خطر ابتلا به دیابت

پژوهش‌ها نشان داده است که سریع غذاخوردن می‌تواند موجب افزایش وزن و ابتلا به دیابت شود. سریع غذاخوردن در افراد با رنج سنی ۴۰ تا ۵۰ سال در مقایسه با افرادی که آهسته غذا می خورند منجر به اضافه وزن شده و همراه با دیابت خواهد بود. تند غذا خوردن خطر ابتلا به چاقی را دو برابر افزایش داده و همچنین حین تند غذاخوردن حجم زیادی از هوا وارد معده می شود که منجر به مشکلات دستگاه گوارشی می‌شود. افراد به دلیل کلی شامل مشغول بودن به فعالیت خاص همراه با غذا خوردن (تند غذاخوردن ناشی از مشغولیت ذهنی) و همچنین خوردن غذاهای فست‌فودی اقدام به تند خوردن غذا می‌کنند که اغلب اوقات با حرف زدن نیز همراه است. این دو عامل احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را در افراد افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: تنگی نفس بعد از غذا خوردن؛ علل و راهکارهای درمانی

اگر غذا به سرعت مصرف شود، فرصت کافی برای ایجاد اشباع و ارسال سیگنال‌های سیری به مغز وجود ندارد. همچنین، تند غذاخوردن ممکن است موجب افزایش سطح قند خون و افزایش مقاومت به انسولین گردد که عوامل مهمی در بروز دیابت نوع ۲ هستند. کسانی که عادت به سریع خوردن غذا دارند مشکل هضم گلوکز را دارند و این مرحله قبل از دیابت است. دیابت نوع ۲ زمانی‌که انسولین کافی برای بدن تولید نمی شود بروز می‌کند. در نتیجه افرادی که دچار مشکل هضم گلوکز هستند میزان گلوکز بیشتری در خون خود دارند که منجر به ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.

ارتباط سریع غذا خوردن با دیابت

توصیه‌هایی برای کاهش سرعت غذاخوردن

  • سریع غذا خوردن منجر به خوردن مقدار غذای زیادی در مدت زمان کم می‌شود و دیرتر احساس سیری می‌کنید که با پرخوری همراه خواهد بود و منجر به افزایش سطح قند خون می‌شود.
  • با آهسته خوردن غذا ضمن هضم بهتر غذا و کمک به جویدن آن، معده تمام مواد مغذی را جذب می‌کند و از پرخوری پیشگیری می‌شود.
  • توصیه می‌کنیم ضمن کاهش سرعت غذاخوردن، بین هر لقمه استراحت کنید و غذا را به خوبی بجوید.
  • محققان در مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که با افزایش مدت زمان غذا خوردن حداقل به ۲۰دقیقه و جویدن هر لقمه غذا در حدود ۳۰بار می‌تواند بسیاری از مشکلات گوارشی و خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.
  • همچنین، انتخاب غذاهای سالم و متنوع با قند و چربی کم و مصرف موادغذایی پر از مواد مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، گوشت سفید را ترجیح دهید.

بیشتر بخوانید: خوردن چه غذاهایی با هم مضر هستند؟

در این مطلب از مجله اکالا به این موضوع پرداختیم که سریع غذا خوردن همراه با مصرف بیش از حد غذاهای پرکالری، چرب و قندی می‌شود، می‌تواند عوامل خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. مصرف بیش از حد غذاهای پرچرب و پرقند منجر به اضافه وزن، چاقی و مقاومت به انسولین شود که این مسائل همگی به عوامل اصلی ابتلا به دیابت نوع ۲ محسوب می‌شوند. از طرفی افراد با عادت غلط تند غذاخوردن در مدت زمان کوتاه مقداری زیادی غذا را مصرف می‌کنند که دچار اضافه وزن شده و در نتیجه ابتلا به دیابت نوع ۲ را به همراه دارد. بنابراین با تنظیم الگوی مناسب غذاخوردن می‌توان میزان ابتلا به بیماری‌های گوارشی و دیابت تا حدی زیادی کاهش داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

    کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

    محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

    شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.