آشپزینکات آشپزی

خوردن چه غذاهایی با هم مضر هستند؟

آیا چیزی در مورد غذاهایی که نباید با هم مصرف شوند می‌دانید؟ استفاده از برخی غذاها و خوراکی‌ها در کنار هم موجب بروز مشکلات گوارشی و ناراحتی‌های مختلف می‌شود. شناخت غذاهای ناسازگار به شما کمک می‌کند تا بعد از خوردن یک وعده غذای دلچسب کمتر دچار مشکل شوید. در این مقاله از اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که چه مواد غذایی نباید با هم خورده شوند.

کدام مواد غذایی با هم ناسازگارند؟

بهتر است بدانید که مصرف برخی غذاها با هم می‌تواند مشکلاتی جدی برای سلامت ایجاد می‌کنند. برخی اوقات علائم این ناسازگاری‌های غذایی شدید است و در بسیاری از مواقع نیز به تدریج موجب بروز بیماری‌های مختلف در بدن می‌شوند. در ادامه این مطلب از مجله آشپزی اکالا می‌توانید با لیست غذاهایی که نباید با هم خورد به طور کامل آشنا شوید.

۱- ماست و سالاد

ماست یکی از فرآورده‌های لبنی با طبع فوق‌العاده سرد است که نباید همراه با سالاد مصرف شود. از آن جایی که سالاد نیز طبع سردی دارد، مصرف ماست و سالاد موجب تشدید بلغم و سردی در بدن می‌شود. بهتر است ماست و سالاد را به صورت جداگانه و با فاصله ۱ تا ۲ ساعته مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: تفاله های غذایی که نباید دور بریزید

۲- ماست و ترشی

استفاده از ترشی یا آبلیمو در کنار ماست موجب بروز علائم بلغم در بدن می‌شود. از آن جایی که هم ماست و هم ترشی طبع سردی دارند، نباید همراه با هم مصرف شوند. اگر در کنار غذا از ترشی یا آبلیموی تازه استفاده می‌کنید، بهتر است خوردن ماست را فراموش کنید.

۳- ماهی و لبنیات

ماهی و لبنیات نباید همراه با هم مصرف شوند. مصرف همزمان ماهی با ماست و شیر موجب ایجاد لکه‌های پوستی و بروز بیماری پیسی می‌شود. برخی افراد ممکن است پس از مصرف همزمان ماهی و لبنیات دچار تهوع، خارش پوست و دل درد شوند. به خاطر داشته باشید که ماهی و لبنیات هر دو طبع سردی دارند و مصرف همزمان آن‌ها می‌تواند موجب ایجاد سردی در بدن شود.

کدام مواد غذایی با هم ناسازگارند؟

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- ماست و اسفناج

    سال‌ها است که خیلی از ما از اسفناج پخته شده در کنار ماست استفاده می‌کنیم. بهتر است بدانید که مصرف اسفناج در کنار ماست موجب کاهش جذب آهن موجود در آن می‌شود. به علاوه ترکیب این دو ماده غذایی با هم می‌تواند خطر بروز سنگ کلیه را افزایش دهد. اسید اگزالیک موجود در اسفناج با کلسیم موجود در ماست موجب ایجاد سنگ کلیه می‌شود.

    ۵- ماست و گوشت

    یکی دیگر از غذاهای ممنوعه که نباید با هم مصرف شوند، ماست و گوشت است. از آن جایی که ماست و گوشت هر دو ماده پروتئین هستند، نباید با هم مصرف شوند، زیرا ممکن است فرد دچار مشکلات گوارشی شود. به علاوه مصرف طولانی مدت ماست و گوشت موجب ایجاد لکه‌های پوستی و تولید بلغم در بدن می‌شود.

    بیشتر بخوانید: ماست را با چه غذاهایی نباید خورد؟

    ۶- کربوهیدرات و پروتئین حیوانی

    اکثر ما در هر وعده غذایی که می‌خوریم از پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت و مرغ در کنار برنج و نان استفاده می‌کنیم. اما یافته‌ها نشان می‌دهد که بدن ما برای هضم کربوهیدرات و نشاسته به ۲ ساعت و برای هضم انواع پروتئین حیوانی به حدود ۴ ساعت زمان نیاز دارد. در این شرایط بدن ما برای هضم این ترکیب غذایی باید ۱۳ ساعت زمان صرف کنید. به همین دلیل بهتر است تا حد امکان غذاهای گوشتی و انواع نان و برنج را با فاصله مصرف کنید.

    ۷- شیر و موز

    شاید برایتان سوال شده که موز را با چه چیزی نخوریم؟ پاسخ این سوال شیر است. شیر موز یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها است که اتفاقا همه ما از آن برای افزایش انرژی بدن استفاده می‌کنیم. اما بهتر است بدانید که مصرف هم زمان موز و شیر به هیچ عنوان مناسب نیست.

    تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف شیر موز موجب یک نوع سم در بدن می‌شود که علائمی مثل گرفتگی سینوس‌ها، سرماخوردگی، سرفه و آلرژی را در فرد ایجاد می‌کند. هضم شیر و موز در کنار هم برای بدن مشکل است و از همین رو بهتر است شیر و موز را به صورت جداگانه مصرف کنید یا برای تهیه شیر موز از شیرهای گیاهی استفاده کنید.

    شیر و موز از غذاهای ناسازگار با هم

    ۸- خربزه و عسل

    در پاسخ به این سوال که عسل را با چه چیزی نباید خورد، باید بگوییم که مصرف عسل و خربزه بدترین چیزی است که می‌توانید با هم بخورید. حتما شنیده‌اید که عسل و خربزه به شدت با هم ناسازگار هستند. به طور کلی مصرف همزمان عسل و خربزه می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی شود. شاید با یک بار مصرف این دو ماده با هم مشکلی برای شما ایجاد نشود، اما به طور کلی استفاده طولانی مدت خربزه و عسل با هم می‌تواند خطر بروز مشکلات گوارشی را افزایش دهد.

    ۹- سرکه با برنج

    یکی دیگر از مواد غذایی که در جدول غذاهای ناسازگار قرار دارد، سرکه و برنج است. مصرف همزمان سرکه و انواع ترشی که با سرکه تهیه شده‌اند با برنج می‌تواند موجب درد روده، قولنج و انسداد گوارشی شود. هر چند همه این علائم بعد از یک بار مصرف بروز نمی‌کنند، اما افرادی که همیشه از ترشی در کنار غذا استفاده می‌کنند، ممکن است بعد از چندین سال به چنین مشکلاتی مبتلا شوند.

    بیشتر بخوانید: دلایل خوردن ماست در شب

    ۱۰- کله پاچه و انگور

    در مورد غذاهای ناسازگار با کله پاچه بهتر است بدانید که انگور در ابتدای لیست قرار دارد. مصرف انگور بعد از کله پاچه می‌تواند به معده آسیب برساند و موجب بروز اختلالات جدی در هضم شود.

    ۱۱- خربزه و گوشت

    خربزه یکی دیگر از میوه‌هایی است که نباید با گوشت مصرف شود. هضم خربزه سریع‌تر از گوشت است، در حالی که هضم گوشت بسیار زمان‌بر است. مصرف گوشت و خربزه با هم موجب بروز مشکلاتی جدی در هضم می‌شود و اگر تکرار شود، فرد ممکن است با مشکلات گوارشی روبرو شود.

    بیشتر بخوانید: آیا سریع غذا خوردن باعث ابتلا به دیابت می‌شود؟

    ۱۲- ماهی تن و تخم مرغ

    دو غذای دیگری که خیلی از ما به صورت همزمان مصرف می‌کنیم و کاملا اشتباه است، ماهی و تخم مرغ هستند. مصرف ماهی تن و تخم مرغ به صورت همزمان موجب عفونت معده، ضعف کبد و اسهال می‌شود. افرادی که به صورت مرتب از ترکیب تن ماهی و تخم مرغ استفاده می‌کنند، ممکن است به نقرس و قولنج روده مبتلا شوند.

    پنیر و بادام از غذاهای ناسازگار با هم

    بیشتر بخوانید: بهترین غذاها بعد از ۵۰ سالگی کدامند؟

    ۱۳- پنیر و بادام

    شاید با خودتان فکر کنید که می‌توانید در کنار پنیر به جای گردو از بادام استفاده کنید. اما مصرف همزمان پنیر و بادام موجب فساد در معده، مشکلات گوارشی و تشکیل سنگ کلیه و مثانه می‌شود.

    ۱۴- شیر و ترشیجات

    از دیگر مواردی که در لیست غذاهایی که نباید با هم مصرف شوند قرار دارند، شیر و ترشیجات هستند. شیر به هیچ عنوان نباید به صورت همزمان با مواد غذایی ترش مزه استفاده شود. مصرف شیر با ترشیجات موجب بسته شدن و دلمه شدن شیر در معده می‌شود و خلط غلیظی در معده ایجاد می‌کند.

    ۱۵- لبنیات و گوجه فرنگی

    اگر در غذایی که مصرف می‌کنید، از گوجه فرنگی استفاده شده، بهتر است تا چند ساعت از ماست و بستنی و شیر بعد از آن استفاده کنید. حتی مصرف پنیر همراه با گوجه را نیز برای همیشه فراموش کنید. مصرف همزمان گوجه فرنگی با انواع لبنیات موجب سوزش معده و برگشت اسید معده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز شیر

    ۱۶- ژامبون و طالبی

    طالبی یک میوه اسیدی است که نباید با انواع فرآورده‌های پروتئینی مصرف شود. استفاده همزمان طالبی با ژامبون، کالباس و یا حتی گوشت و مرغ موجب بروز مشکلات جدی در هضم می‌شود.

    ۱۷- ماست و میوه

    شاید خوردن ماست میوه‌ای این روزها بیشتر از همیشه مرسوم باشد، اما باید بدانید که مخلوط کردن ماست با میوه‌های ترش مزه موجب گرفتگی سینوس‌ها، بروز علائم سرماخوردگی و سرفه می‌شود. برای تهیه ماست میوه‌های بهتر است تنها از میوه‌های شیرین و سازگار استفاده کنید.

    ماست و میوه از غذاهای ناسازگار با هم

    ۱۸- گوشت و پنیر

    در لیست غذاهایی که نباید با هم مصرف شوند، گوشت و پنیر نیز قرار دارند. شاید اضافه کردن مقداری پنیر پیتزا روی گوشت قلقلی ایده هوس انگیزی باشد، اما باید بدانید که گوشت و پنیر هر دو ماده پروتئینی هستند و مصرف همزمان آن‌ها موجب بروز مشکلاتی جدی در سیستم گوارش می‌شود.

    ۱۹- نان و مربا

    احتمالا شما هم متوجه شده اید که وقتی برای صبحانه از نان و مربا استفاده می‌کنید، خیلی زودتر از همیشه احساس گرسنگی می‌کنید. نان سرشار از کربوهیدرات و نشاسته و مربا نیز سرشار از قند است. مصرف همزمان نان و نشاسته موجب می‌شود تا قند خون شما به سرعت افزایش پیدا کند و پس از مدتی نیز به سرعت افت قند را تجربه می‌کنید. در این شرایط ممکن است دائما احساس گرسنگی و ضعف را تجربه کنید.

    بیشتر بخوانید: چند مواد غذایی برای کاهش سریع قند خون

    ۲۰- قهوه و غذاهای سرشار از آهن

    قهوه سرشار از کافئین است و کافئین جذب آهن را به شدت کاهش می‌دهد. در واقع در قهوه ماده‌ای به نام اسید کلروژنیک وجود دارد که موجب مسدود کردن جذب آهن در بدن می‌شود.

    ۲۱- آب و غذا

    حتما بارها شنیده‌اید که مصرف همزمان آب و غذا برای بدن مضر است. زمانی که بین غذا از آب استفاده می‌کنید، حرارت معده به صورت ناگهانی کاهش پیدا می‌کند و فرآیند هضم غذا با مشکل روبرو می‌شود. مصرف آب بین غذا موجب نفخ و سوءهاضمه می‌شود و اسیدیته معده را کاهش می‌دهد.

    آب و غذا از غذاهای ناسازگار با هم

    ۲۲- سمنو و خرما

    سمنو یک ماده غذایی خوشمزه با طبع گرم است که نباید آن را با خوراکی‌های گرم مثل خرما مصرف کنید. مصرف همزمان سمنو با مواد غذایی گرم موجب افزایش گرمی در بدن می‌شود. اگر با خودتان فکر می‌کنید که چه چیزهایی با نباید با سمنو خورد، باید بگوییم که مصرف سمنو با خرما، عسل، حلیم، کاچی، حلوا، کره، شیره و نارگیل ممنوع است.

    شاید تا به حال به صورت ناخواسته از مواد غذایی ناسازگار زیادی استفاده کرده باشید. بهتر است بدانید که مصرف غذاهای ناسازگار معمولا بعد از مدت زمان طولانی، مشکلاتی جدی برای بدن ایجاد می‌کند. بهتر است از این به بعد توجه بیشتری به غذاهایی که می‌خورید داشته باشید!

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد غذاهایی که نباید با هم مصرف شوند پاسخ داده‌ایم.

    ماهی را با چه چیزهایی نباید خورد؟

    ماهی طبع سردی دارد و نباید آن را با لبنیات و ماست مصرف کنید. خوردن ماهی و ماست موجب ایجاد لکه‌های پوستی و یک بیماری پوستی به نام پیسی می‌شود.

    آیا مصرف قارچ و نوشابه خطرناک است؟

    در چند سال گذشته یک شایعه در مورد مصرف همزمان قارچ و نوشیدنی‌های گازدار ایجاد شد و گفته می‌شد که مصرف نوشابه و قارچ موجب ایجاد واکنش شیمیایی و مرگ می‌شود. بهتر است بدانید که مصرف این دو ماده با هم هیچ مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند و می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را مصرف کنید.

    آیا مصرف موز و تخم مرغ خطرناک است؟

    برخی افراد ادعا می‌کنند که مصرف همزمان موز و تخم مرغ موجب ایجاد گازی سمی در بدن می‌شود که بسیار کشنده است. بهتر است بدانید که این موضوع شایعه‌ای بیش نیست و مصرف همزمان موز و تخم مرغ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

    حلیم را با چه غذایی نباید خورد؟

    حلیم یک غذای سنگین با طبع گرم است که نباید آن را با سمنو مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف حلیم با ماست و سرکه نیز ممنوع است.

    عسل را با چه چیزهایی نباید خورد؟

    مصرف عسل با خربزه موجب بروز مشکلات گوارشی می‌شود. از آن جایی که عسل طبع گرمی دارد نباید آن را با خوراکی‌های گرم مثل سمنو نیز مصرف کنید.

    ۳.۳/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.