آشپزینکات آشپزی

۱۵ تفاله غذایی مفید که بهتره بیرون نریزید!

بسیاری از تفاله‌ها و ته مانده‌های غذایی بیشتر از آن چیزی که به نظر می‌رسد برای سلامتی مفید هستند. پوست، دانه، برگ و تفاله برخی از میوه‌ها و سبزیجات آنقدر ارزشمند است که اگر در مورد فواید آن بدانید، دیگر آن‌ها را دور نمی‌ریزید. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با ۱۵ تفاله غذایی مفید آشنا شوید.

۱- پوست تخم مرغ

پوست تخم مرغ یا همان بخش جامد و سفت تخم مرغ سرشار از کربنات کلسیم است و برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، فواید زیادی برای سلامت دارد. در بسیاری از کشورها پودر پوست تخم مرغ یکی از بهترین روش‌های درمان کمبود کلسیم و درمان پا درد محسوب می‌شود.

مصرف پودر پوست تخم مرغ از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند، موجب تقویت مفاصل می‌شود، خاصیت ضدالتهابی دارد و حتی برای از بین بردن لکه‌های پوستی نیز مفید است.

پوست تخم مرغ از تفاله های به درد بخور
روش مصرف پوست تخم مرغ

برای تهیه پودر پوست تخم مرغ باید آن را برای ۵ دقیقه بجوشانید و سپس در صافی بریزید. اجازه دهید پوسته‌های تخم مرغ به طور کامل خشک شود، سپس آن را با آسیاب کاملا پودر و سپس الک کنید و در غذا، ماست یا نوشیدنی بریزید و میل کنید.

۲- پوست گردو

پوست گردو که همه ما آن را دور می‌ریزیم، فواید زیادی برای سلامت دارد. این بخش از گردو سرشار از فیبر، مس، روی، منگنز، فسفر، چربی‌های مفید، سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آمینواسید و ویتامین‌های متنوع است. پوست گردو به صورت پودر شده مصرف می‌شود و برای سلامت پوست و مو، سلامت لثه‌ها، درمان افسردگی، تسکین درد گوش، جلوگیری از سرطان، تقویت قلب، کم خونی و همچنین رفع مشکلات جنسی مفید است.

پوست گردو برای دور نریختن

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    روش مصرف پوست گردو

    برای مصرف پوست گردو باید پوست سخت آن را برای ۵ دقیقه بجوشانید و سپس کاملا خشک کنید. در انتها آن را آسیاب کنید و بعد از صافی رد کنید. می‌توانید این پودر را به عنوان ماسک پوست و مو یا به عنوان خوراکی در ماست یا شیر بریزید و میل کنید.

    ۳- برگ هویج

    برگ هویج مقدار کلروفیل زیادی دارد و سرشار از منیزیم و ویتامین K است. مصرف برگ هویج موجب تقویت استخوان‌ها، تنظیم فشار خون، افزایش سوخت و ساز و جلوگیری از بیماری‌های قلبی می‌شود.

    بیشتر بخوانید: ۲ قسمت خطرناک مرغ که بهتر است نخورید

    روش مصرف برگ هویج

    برگ هویج پتاسیم بالایی دارد و به همین دلیل مزه آن تلخ است. برای مصرف برگ هویج می‌توانید آن را بشویید و بعد خرد کنید و در سالاد یا روی سوپ بریزید.

    ۴- پوست سیب زمینی

    پوست سیب زمینی سرشار از پتاسیم، ویتامین C، آهن، مس و فیبر است. مصرف پوست سیب زمینی از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند و برای درمان دیابت نیز مفید است.

    نحوه مصرف پوست سیب زمینی

    برای مصرف پوست سیب زمینی باید آن را با سیم بشویید و خوب تمیز کنید. سپس آن را خرد کنید و با کمی روغن زیتون برشته و سپس میل کنید.

    ۵- پوست سیب

    پوست سیب قرمز و سبز فیبر محلول زیادی دارد و در آن ماده‌ای به نام کوئرسیتین وجود دارد که موجب کاهش التهاب و کاهش کلسترول در بدن می‌شود. برای مصرف سیب تنها باید از سیب‌های ارگانیک که در معرض سم و آفت کش قرار نگرفته‌اند، استفاده کنید.

    پوست سیب را بیرون نریزید
    روش مصرف پوست سیب

    برای مصرف پوست سیب می‌توانید آن را در مخلوط کن بریزید و با انواع آبمیوه ترکیب کنید یا در سوپ بریزید و میل کنید. درست کردن دمنوش پوست سیب نیز فواید زیادی برای سلامت دارد.

    ۶- ساقه چغندر

    مطالعات نشان می‌دهد که ساقه چغندر سرشار از آمینواسید گلوتامین است و از همین رو برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. از طرف دیگر ساقه چغندر فیبر زیادی دارد و برای جلوگیری از یبوست نیز مصرف می‌شود.

    روش مصرف ساقه چغندر

    برای مصرف ساقه چغندر باید آن را بشویید و خوب خرد کنید و در کمی روغن زیتون تفت دهید و سپس مصرف کنید.

    ۷- پوست پرتقال

    پوست پرتقال به ۲ بخش رنگی و سفید تقسیم می‌شود که هر دو بخش آن سرشار از فایده است. بخش سفید رنگ پوست پرتقال فیبر زیادی دارد و بخش رنگی آن آنتی اکسیدان زیادی دارد که برای جلوگیری از سرطان، رفع التهاب و جلوگیری از دیابت مفید است. مصرف پوست پرتقال کلسترول را کاهش می‌دهد و اثربخشی آن حتی از داروهای شیمیایی بیشتر است.

    بیشتر بخوانید: آیا کنسرو ماهی بعد از باز شدن قابل مصرف است؟

    روش مصرف پوست پرتقال

    پوست پرتقال را بشویید و کاملا ریز کنید و سپس آن را به صورت تازه یا خشک در انواع غذا بریزید یا به صورت دمنوش مصرف کنید.

    ۸- برگ کرفس

    بیشتر ما از ساقه کرفس استفاده می‌کنیم و برگ آن را دور می‌ریزیم، اما باید بدانید که برگ کرفس منیزیم و کلسیم بیشتری نسبت به ساقه آن دارد. مصرف برگ کرفس موجب بهبود سلامت استخوان‌ها و کاهش التهاب در بدن می‌شود و در متابولیسم انرژی و سنتز پروتئین نیز مفید است.

    روش مصرف برگ کرفس

    می‌توانید برگ کرفس را بشویید و به صورت خرد شده در سالاد بریزید یا به سوپ، نیمرو یا هر غذایی که دوست دارید اضافه کنید.

    ۹- بخش سفید هندوانه

    لایه سفید پوست هندوانه سرشار از نوعی آمینو اسید به نام سیترولین است که در بدن به آرژنین تبدیل می‌شود. این بخش از پوست هندوانه برای سلامت قلب، بهبود گردش خون و جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن مفید است.

    بخش سفید هندوانه از تفاله های قابل استفاده
    روش مصرف سفیدی هندوانه

    سفید هندوانه را برش دهید و همراه با مقداری هندوانه در مخلوط کن میکس و سپس میل کنید.

    ۱۰- برگ بروکلی

    برگ بروکلی سرشار از ویتامین A است و مصرف ۳۰ گرم از آن می‌تواند ۹۰ درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین کند. استفاده از برگ بروکلی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود بینایی می‌شود.

    روش مصرف برگ بروکلی

    می‌توانید برگ بروکلی را بشویید و به صورت بخارپز شده یا تفت داده شده مصرف کنید یا برگ‌های جوان آن را خرد کنید و روی سالاد بریزید.

    ۱۱- پوست پیاز

    پوست قهوه‌ای پیاز سرشار از نوعی آنتی اکسیدان و فیبر است که برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی، رفع مشکلات گوارشی، کاهش وزن و جلوگیری از دیابت نوع ۲ مفید است.

    روش مصرف پوست پیاز

    می‌توانید پوست پیاز را بشویید و در سوپ یا خورش بریزید و بعد از آماده شدن غذا آن را بردارید.

    ۱۲- برگ رازیانه

    برگ‌های رازیانه سرشار از ویتامین C هستند و برای کلاژن سازی، تقویت استخوان‌ها و جذب آهن مفید هستند. این برگ‌ها پتاسیم زیادی دارند و به همین دلیل برای تقویت قلب نیز مفید هستند.

    روش مصرف برگ رازیانه

    می‌توانید برگ رازیانه را بشویید و در سالاد بریزید یا از آن برای تزیین انواع غذاها استفاده کنید.

    ۱۳- پوست انار

    پوست انار فواید زیادی برای ترمیم زخم‌ها، کنترل قند خون، کاهش کلسترول، جلوگیری از پیری پوست، ترمیم بافت استخوانی، درمان التهاب مفاصل و جلوگیری از سرطان دارد.

    روش مصرف پوست انار

    می‌توانید پوست انار را به صورت تازه یا خشک شده نگهداری کنید و از آن برای تهیه دمنوش استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص پوست انار

    ۱۴- پوست موز

    پوست موز سرشار از آنتی اکسیدان است و برای روشن شدن پوست، رفع چین و چروک و رطوبت رسانی به پوست بسیار مفید است. مالیدن پوست موز به محل درد موجب تسکین درد می‌شود و از التهاب جلوگیری می‌کند. به علاوه مصرف پوست موز به صورت خوراکی به رفع کم خوابی، کاهش وزن و سلامت روان کمک زیادی می‌کند.

    پوست موز و روش استفاده از آن
    روش مصرف پوست موز

    می‌توانید پوست موز را به پوست خود بمالید و از فواید آن بهره مند شوید یا آن را بشویید و در آب بریزید. سپس آن را خشک کنید و از آن برای تهیه دمنوش استفاده کنید.

    ۱۵- هسته خرما

    هسته خرما خواص زیادی دارد و برای دفع سنگ کلیه، جلوگیری از بیماری‌های قلبی، تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت اعصاب مفید است. مصرف هسته خرما موجب تنظیم قند خون و جلوگیری از آسیب‌های کبدی می‌شود و برای تسکین دندان درد نیز مفید است.

    روش مصرف هسته خرما
    روش مصرف هسته خرما

    برای مصرف هسته خرما می‌توانید آن را پودر کنید و سپس به صورت قهوه با آب دم کنید یا آن را به انواع آبمیوه، اسموتی، خورش، سوپ و سالاد اضافه کنید و میل کنید.

    بسیاری از تفاله‌هایی که هر روز آن‌ها را دور می‌ریزیم، از مواد غذایی که مصرف می‌کنیم، مفیدتر هستند. حالا که با خواص ۱۵ تفاله غذایی آشنا شدید، می‌توانید با اضافه کردن آن‌ها به رژیم غذایی خود بخش زیادی از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن را به راحتی تامین کنید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.