آشپزیغذاهای سنتی

۵ راه‌حل برای جلوگیری از تلخ شدن میرزا قاسمی

میرزا قاسمی یکی از پیش‌غذاهای محبوب ایرانی است که جزو غذای محلی شمال کشور و به ویژه گیلان محسوب می‌شود. مواد اولیه‌ی این غذا شامل بادمجان کبابی، سیر، رب گوجه فرنگی، تخم مرغ و ادویه است. این غذا به همراه نان و گاهی به همراه برنج نیز سرو می‌شود. طرز تهیه‌ی میرزا قاسمی بسیار ساده است و بهترین فصل برای پخت این غذا، تابستان بوده که می‌توان در آن، بادمجان تازه و مرغوب پیدا کرد. میرزا قاسمی علی رغم اینکه مواد اولیه‌ و طرز پخت ساده‌ای دارد؛ اما نکات مهمی هم دارد. مثلا در مواردی ممکن است تلخ بشود. این تلخی بیشتر به واسطه‌ی ترکیب شیمیایی به نام آلکالوئیدها که در بادمجان وجود دارد، ایجاد می‌شود. در این مقاله سعی شده است چندین راهکار برای پیشگیری از تلخ شدن این غذای خوشمزه آموزش داده شود. برای دستورات آشپزی و ترفندهای کارساز آن با اکالا بلاگ همراه شوید. 

نکات گرفتن تلخی بادمجان و جلوگیری از تلخ شدن میرزا قاسمی

  • سعی کنید از بادمجان‌های قلمی و تازه برای پخت میرزا قاسمی استفاده کنید. این بادمجان‌ها معمولا تلخ نیستند.
  • یکی از علت‌های اصلی تلخ شدن میرزا قاسمی، نگرفتن تلخی بادمجان است. برای این منظور می‌توانید قبل از استفاده از بادمجان، به آن کمی نمک بزنید و ترجیحا در معرض نور خورشید قرار بدهید و بین نیم تا یک ساعت صبر کنید. سپس آن‌ها را بشورید. به جای این روش می‌توانید داخل یک ظرف مقداری آب و آبلیمو بریزید و بادمجان‌ها را به مدت نیم ساعت داخل آن قرار بدهید.
  • بادمجان را نباید خیلی کباب کنید. گاهی اوقات این مورد باعث تلخ شدن یا بدمزه شدن میرزا قاسمی می‌شود. فقط در حدی بادمجان‌ها را دودی کنید که پوست آن‌ها به راحتی جدا شود.
  • بعد از جدا کردن پوست بادمجان‌ها، حتما تخم آن‌ها را نیز خارج کنید.
  • اگر مقدار زردچوبه و سیر زیاد باشد، میرزا قاسمی تلخ خواهد شد. در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید.
۴.۷/۵ (۳ نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

    کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

    محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

    شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.