آشپزینکات آشپزی

۵ راهکار طلایی برای رفع تلخی خورشت قیمه

آیا چیزی در مورد از بین بردن تلخی خورشت قیمه می‌دانید؟ حقیقت این است که برای طعم دار کردن خورش قیمه از لیمو عمانی یا پودر آن استفاده می‌شود. زمانی که از مقدار پودر لیموی بیشتری در این خورشت اضافه کنید، مزه غذای شما تلخ می‌شود. اما گرفتن تلخی خورشت قیمه چگونه است؟ آیا راهی برای جلوگیری از تلخ شدن خورش قیمه وجود دارد؟ در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با راهکارهای از بین بردن تلخی خورشت قیمه آشنا شوید.

چرا خورشت قیمه تلخ می‌شود؟

مهم‌ترین دلیل تلخ شدن خورش قیمه استفاده از لیمو عمانی به مقدار زیاد است. لیمو عمانی یکی از اصلی‌ترین طعم‌دهنده‌های خورش قیمه است که طعم فوق‌العاده‌ای به این خورش می‌بخشد. اما زمانی که مقدار لیمو عمانی از یک حدی بیشتر شود، طعم قیمه شما تلخ خواهد شد. نکته دیگری که در مورد تلخ شدن خورش قیمه با پودر لیمو وجود دارد، استفاده از پودر لیموهایی است که با پوست هسته لیمو خشک و میکس می‌شوند، تلخی بیشتری دارند.

اگر از این پودر لیموها برای طعم دار کردن خورش قیمه استفاده کنید، خورش شما طعم تلخی خواهد گرفت. استفاده از لیمو عمانی زیاد در خورش قیمه نیز موجب تلخ شدن غذا می‌شود. هر چقدر لیمو عمانی را زودتر در خورشت قیمه بریزید، خورش شما تلخ خواهد شد. استفاده از لیمو عمانی نصف شده و خیسانده شده نیز موجب تلخ شدن مزه خورش شما می‌شود.

بیشتر بخوانید: مقدار لپه برای هر نفر در خورشت قیمه چقدر است؟

راهکارهایی برای رفع تلخی خورشت قیمه

اگر بعد از ریختن لیمو عمانی طعم خورش شما تلخ شده و به دنبال روش‌های گرفتن تلخی خورشت قیمه هستید، در ادامه این بخش پیشنهادات فوق‌العاده‌ای برای شما داریم.

۱- از سیب زمینی استفاده کنید

یکی از روش‌های از بین بردن تلخی خورش قیمه استفاده از سیب زمینی است. در این روش باید پوست یک عدد سیب زمینی را جدا کنید و در خورش بیندازید. صبر کنید تا خورش شما آماده شود، سپس سیب زمینی را از خورش بردارید. سیب زمینی تلخی لیمو را به خود جذب می‌کند و اگر تلخی خورش زیاد نباشد، آن را از بین می‌برد.

چرا خورشت قیمه تلخ می‌شود؟

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- از زعفران و شکر کمک بگیرید

    راهکار بعدی برای از بین بردن تلخی خورش قیمه استفاده از زعفران و شکر است. در این روش باید مقداری زعفران را بسابید و با آب جوش دم کنید. سپس کمی شکر به آن اضافه کنید و بعد از این که شکر در آب حل شد، آن را به خورش اضافه کنید. استفاده از زعفران و شکر به از بین بردن تلخی خورش قیمه کمک می‌کند و موجب خوش عطر و طعم شدن خورش شما می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی

    ۳- از دو حبه قند برای گرفتن تلخی خورش قیمه استفاده کنید

    برای گرفتن تلخی خورشت قیمه می‌توانید دو حبه قند به غذا استفاده کنید. قند تلخی غذا را کاهش می‌دهد و مزه بهتری به خورش قیمه شما می‌بخشد. این راهکار برای متعادل کردن ترشی خورش قیمه نیز تا حد زیادی موثر است.

    ۴- آب خورش قیمه را عوض کنید

    یکی دیگر از راهکارهای گرفتن تلخی قیمه اضافه کردن مقداری آب به خورش است. برای این که طعم تلخی خورش قیمه از بین برود، می‌توانید مقداری از آب خورش را بردارید و کمی آب جدید به آن اضافه کنید. این روش برای زمان‌هایی که مقدار تلخی خورش زیاد است، بسیار موثر خواهد بود. در این روش باید مقدار کمی از آب روی خورش را بردارید و به جای آن از آب جدید برای رقیق کردن خورش اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: مدت زمان نگهداری خورشت قیمه در یخچال

    عوض کردن آب خورشت قیمه برای گرفتن تلخی آن

    ۵- از مقداری پیاز داغ استفاده کنید

    اضافه کردن مقداری پیاز داغ می‌تواند به متعادل کردن طعم خورش قیمه کمک کند و مقدار تلخی آن را کاهش دهد. اگر بعد از اضافه کردن لیمو عمانی متوجه شدید که طعم خورش شما تلخ شده است، می‌توانید مقداری پیاز داغ به خورش اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: دلایل اصلی له شدن لپه قیمه و راه حل آن

    چطور از تلخ شدن خورشت قیمه جلوگیری کنیم؟

    مهم‌ترین دلیل تلخ شدن خورش قیمه استفاده نادرست از لیمو عمانی و پودر لیمو یا همچنین اضافه کردن بی‌موقع لیمو به خورش است. اما چطور می‌توان از تلخ شدن خورش قیمه جلوگیری کرد؟ در ادامه می‌توانید با راهکارهای جلوگیری از تلخ شدن خورش قیمه آشنا شوید.

    ۱- از مغز لیمو عمانی به جای لیموی درسته استفاده کنید

    مهم‌ترین دلیل تلخ شدن خورش قیمه استفاده از پوست و هسته لیمو عمانی است. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید تنها از گوشت لیمو برای طعم دار کردن خورش استفاده کنید. در این روش باید لیمو عمانی خشک را از وسط نصف کنید. سپس گوشت آن را جدا و به خورش اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه توماتیز مجلسی به روش کردی

    ۲- لیمو عمانی را در آب بخیسانید

    راهکار بعدی برای جلوگیری از تلخ شدن خورش قیمه این است که قبل از اضافه کردن لیمو عمانی آن را با چنگال سوراخ کنید و سپس برای چند دقیقه در آب گرم قرار دهید. این کار موجب از بین رفتن تلخی لیمو عمانی می‌شود.

    چطور از تلخ شدن خورشت قیمه جلوگیری کنیم؟

    ۳- از پودر لیمو به مقدار کمتر استفاده کنید

    برای این که خورشت قیمه شما تلخ نشود، بهتر است از پودر لیمو عمانی به مقدار کمتری استفاده کنید. معمولا پودرهایی که با پوست و هسته لیمو میکس می‌شوند، طعم تلخی زیادی دارند و نباید به مقدار زیاد استفاده شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه لاری به روش سنتی جنوب ایران

    ۴- از آبغوره یا آبلیمو برای مزه دار کردن خورش قیمه استفاده کنید

    هر چند استفاده از پودر لیمو برای مزه دار کردن خورش قیمه بسیار رایج است، اما برای این که مطمئن شوید طعم خورش قیمه شما تلخ نمی‌شود، می‌توانید پودر لیمو را حذف کنید و برای مزه دار کردن این خورش از آبلیمو یا آبغوره استفاده کنید. در این شرایط می‌توانید از مقدار کمی پودر لیمو برای عطر آن استفاده کنید و بعد برای طعم دار شدن خورش از کمی آبلیمو یا آبغوره استفاده کنید.

    ۵- از لیمو عمانی نصف شده استفاده کنید

    هسته لیمو عمانی طعم تلخی به غذا می‌بخشد. برای جلوگیری از تلخی خورش قیمه می‌توانید لیمو عمانی را از وسط نصف کنید و هسته آن را جدا کنید. سپس لیموهای نصف شده را در ۲۰ دقیقه نهایی پخت خورش قیمه به آن اضافه کنید تا مزه دار شود.

    بیشتر بخوانید: دلایل دیر پختن لپه + ترفند پختن لپه ناپز سفت

    ۶- لیمو عمانی را به موقع به خورش اضافه کنید

    اگر در ابتدای پخت خورش قیمه لیمو عمانی را به آن اضافه کنید لیمو برای مدت زمان طولانی در خورش می‌جوشد و این موضوع موجب تلخ شدن خورش شما می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است لیمو را در نیم ساعت نهایی پخت غذا به آن اضافه کنید تا خورش شما تلخ نشود.

    روش‌های جلوگیری از تلخی خورشت قیمه

    ۷- مراقب لیمو عمانی‌های نامرغوب باشید

    زمانی که لیمو عمانی به روشی نادرست خشک شود و یا برای تهیه آن از لیموهای کهنه استفاده شود، طعم آن تلخ خواهد بود. استفاده از این لیموها حتی به مقدار کم، موجب تلخ شدن مزه غذای شما می‌شود. سعی کنید برای تهیه خورش قیمه از لیمو عمانی باکیفیت و درجه یک استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

    بیشتر بخوانید: اگر خورشت قیمه ترش شد، چه کنیم؟

    سخن نهایی

    استفاده از پودر لیمو و لیمو عمانی درسته طعم فوق‌العاده‌ای به خورش قیمه می‌بخشد، اما فراموش نکنید که برای جلوگیری از تلخ شدن خورش قیمه باید از لیمو عمانی باکیفیت استفاده کنید و مقدار کمتری پودر لیمو عمانی به خورش اضافه کنید. پوست و هسته لیمو نقش زیادی بر تلخ شدن غذا دارند. در این شرایط بهتر است قبل از اضافه کردن لیمو عمانی به غذا هسته آن را جدا کنید و آن را برای چند دقیقه در آب قرار دهید.

    همانطور که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا نیز به آن اشاره شد فراموش نکنید که بهترین جایگزین برای پودر لیموهای آماده، استفاده از مغز داخل لیمو به خورش است. این کار هم طعم خوبی به غذا می‌بخشد و هم از تلخ شدن خورش شما جلوگیری می‌کند.

    ۲.۵/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.