آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه قیمه توماتیز لذیذ و مجلسی به روش کردی

قیمه توماتیز یکی از خوشمزه‌ترین انواع قیمه است که به آن قیمه کردی نیز گفته می‌شود. طرز تهیه قیمه توماتیز کردی تفاوت‌های زیادی با قیمه معمولی دارد و در آن از ترکیبات نسبتا متفاوتی استفاده می‌شود. برای تهیه قیمه توماتیز کردی هم می‌توانید این خورشت را به ساده‌ترین حالت ممکن تنها با ترکیب گوشت و گوجه فرنگی آماده کنید و هم از ادویه‌های خاص، غوره و بادمجان و کدوی سرخ شده برای تهیه این غذا استفاده کنید و در این مقاله از بلاگ اکالا می‌توانید با ۲ روش طرز تهیه قیمه توماتیز خوشمزه و مجلسی به روش کردی و اصیل آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه قیمه توماتیز کردی (روش اول):
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
گوجه فرنگی متوسط۸ عدد
پیاز متوسط۲ عدد
غوره تازه۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
بادمجان و کدوبه مقدار لازم
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ادویه مخصوص قیمه۱ قاشق چای‌خوری
ادویه کاری۱ و ۱/۲ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه۱ قاشق چای‌خوری
فلفل قرمز۱/۲ قاشق چای‌خوری
زردچوبهبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم
نمکبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه قیمه توماتیز کردی

قیمه توماتیز یک نوع قیمه ساده و خوشمزه کردی است که برای تهیه آن از گوشت چرخ‌کرده و گوجه فرنگی و طعم‌دهنده‌های مختلف استفاده می‌شود. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن قیمه توماتیز کردی آشنا شوید.

مرحله اول؛ تفت دادن پیازها

در اولین مرحله از آموزش تهیه قیمه توماتیز بسیار خوشمزه باید پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. پیازها را به روغن اضافه کنید و برای چند دقیقه تفت دهید تا سبک شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قلیه میگو به سبک خوزستانی‌ها

مرحله دوم؛ سرخ کردن گوشت چرخ‌کرده برای تهیه قیمه توماتیز کردی

در این مرحله مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید و بعد از ۱ دقیقه گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید. با یک قاشق چوبی گوشت چرخ‌کرده را خوب با پیاز ترکیب کنید و مدام هم بزنید تا بافت گوشت کاملا از هم باز شود و تفت بخورد.

مراحل طرز تهیه قیمه توماتیز کردی

مرحله سوم؛ اضافه کردن ادویه‌ها

بعد از این که گوشت کمی سرخ شد، نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، ادویه کاری و ادویه مخصوص قیمه را به خورشت اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا بوی ادویه بلند شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله چهارم؛ اضافه کردن رب گوجه فرنگی به مواد قیمه توماتیز

    در این مرحله از طرز تهیه قیمه توماتیز کردی باید مواد را در یک طرف ماهیتابه جمع کنید. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و برای ۲ تا ۳ دقیقه آن را در روغن تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود. سپس همه مواد را با رب گوجه فرنگی ترکیب کنید.

    مرحله پنجم؛ اضافه کردن گوجه فرنگی رنده شده به قیمه

    گوجه فرنگی‌ها را به خوبی بشویید و با رنده ریز، رنده کنید. سپس گوجه را به سایر مواد قیمه اضافه کنید و برای چند دقیقه تفت دهید. بهتر است در این مرحله درب ماهیتابه را به صورت نیمه باز قرار دهید تا گوجه سریع‌تر بپزد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت فسنجون (فسنجان) ملس با مرغ

    مرحله ششم؛ اضافه کردن آب خورشت

    در این مرحله از طرز تهیه خورش قیمه با گوجه فرنگی، بعد از حدود ۱۰ دقیقه باید آب را به خورشت اضافه کنید. ابتدا شعله گاز را زیاد کنید و صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم و صبر کنید تا خورشت برای ۴۰ تا ۴۵ دقیقه با بپزد و جا بیفتد.

    مرحله هفتم؛ سرخ کردن کدو و بادمجان

    اضافه کردن کدو و بادمجان سرخ شده به قیمه توماتیز کردی کاملا اختیاری است. در صورتی که دوست دارید در خورشت از کدو و بادمجان استفاده کنید، باید آن‌ها را به صورت ورقه‌ای برش دهید و در مقداری روغن سرخ کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه آبدار قزوینی

    مرحله هشتم؛ اضافه کردن غوره‌ها به خورشت

    در آخرین مرحله از طرز تهیه قیمه توماتیز خوشمزه و مجلسی به روش کردی باید در ۱۵ دقیقه نهایی پخت غذا، غوره‌ها را اضافه کنید. سپس صبر کنید تا غوره‌ها بپزند و طعم آن‌ها به خورد خورشت برود.

    قیمه توماتیز کردی

    مرحله نهم؛ سرو کردن خورشت قیمه توماتیز کردی

    بعد از اینکه خورشت آماده شد، آن را در ظرف مورد نظر بکشید. سپس بادمجان و کدوی سرخ شده را در اطراف خورشت بچینید. می‌توانید این غذا را با پلو زعفرانی سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید.

    مواد لازم برای تهیه قیمه توماتیز کردی (روش دوم):
    پیاز۱ عدد
    گوجه فرنگی۲۵۰ گرم
    گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
    رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
    نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم
    روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

    مراحل طرز تهیه قیمه توماتیز کردی

    اگر به دنبال ساده‌ترین روش برای تهیه قیمه با گوجه رنده شده هستید، بهتر است از این روش برای تهیه خورشت قیمه توماتیز کردی استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه قیمه ساده توماتیز آشنا شوید.

    مرحله اول؛ سرخ کردن پیاز و گوشت

    در اولین مرحله از طرز تهیه قیمه توماتیز کردی باید پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیاز را برای چند دقیقه تفت دهید تا سبک شود. سپس گوشت چرخ‌کرده را همراه با نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید و خوب مواد را با هم ترکیب کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه لاپلو خوشمزه با گوشت خورشتی

    مرحله دوم؛ خرد کردن گوجه فرنگی برای تهیه قیمه توماتیز

    در این مرحله باید مقداری آب جوش در یک ظرف بریزید. سپس گوجه فرنگی‌ها را برای چند دقیقه در آب جوش قرار دهید. سپس گوجه‌ها را با آب سرد بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. در نهایت گوجه‌ها را به صورت نگینی خرد کنید.

    مرحله سوم؛ اضافه کردن رب گوجه فرنگی به ترکیب پیاز و گوشت

    بعد از این که گوشت کاملا در روغن سرخ شد، باید رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و مواد را کاملا ترکیب کنید تا رب گوجه در روغن سرخ شود و بوی خامی آن از بین برود.

    طرز تهیه قیمه توماتیز کردی

    مرحله چهارم؛ اضافه کردن گوجه فرنگی به خورشت

    در آخرین مرحله از دستور قیمه توماتیز کردی باید گوجه فرنگی‌های خرد شده را به سایر مواد خورشت اضافه کنید. درب ماهیتابه را روی آن قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید تا خورشت با حرارت ملایم بپزد تا کاملا آماده شود و روغن بیندازد. میزان نمک و فلفل غذا را بررسی کنید و بعد از آماده شدن خورشت، آن را در کنار برنج یا نان سرو کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قورمه سبزی با سبزی کنسروی 

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه قیمه توماتیز کردی

    • در ساده‌ترین روش پخت قیمه توماتیز کردی می‌توانید تنها از ترکیب گوشت چرخ‌کرده، گوجه فرنگی، پیاز، رب گوجه فرنگی و کمی ادویه برای خوش‌طعم شدن خورشت استفاده کنید.
    • قیمه توماتیز کردی نباید خیلی آبدار باشد، این خورشت معمولا کم آب و غلیظ سرو می‌شود.
    • اگر گوجه‌ها کم آب بودند، در صورت نیاز می‌توانید از مقدار آب بیشتری برای پخت خورشت قیمه توماتیز کردی استفاده کنید.
    • برای خوش‌طعم شدن قیمه توماتیز کردی می‌توانید از مقداری عصاره گوشت در این غذا استفاده کنید.
    • در طرز تهیه قیمه توماتیز کردی می‌توانید از گوجه رنده شده یا گوجه خرد شده استفاده کنید. در صورتی که در این غذا از گوجه خرد شده استفاده می‌کنید، حتما پوست گوجه را از قبل جدا کنید.

    برای دریافت آموزش آشپزی بیشتر می‌توانید به مجله آشپزی اکالا سری بزنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.