آشپزیخواص مواد غذایی

۱۸ خواص کشمش برای سلامتی و قوای جسمی

کشمش یکی از سالم‌ترین خوراکی‌هایی است که به دلیل ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، برای سلامتی بسیار مفید است. کشمش در واقع انگور خشک شده است که برای تهیه آن از انواع انگور استفاده می‌شود. کشمش سرشار از قند و کالری است و میزان فیبر، آنتی‌اکسیدان و آهن زیادی دارد. مصرف کشمش به اندازه مناسب، می‌تواند به سلامت بدن و تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک کند. در این مقاله از بلاگ اکالا می‌توانید با مهم‌ترین فواید کشمش برای سلامتی آشنا شوید.

کشمش سرشار از آنتی‌اکسیدان است و فواید زیادی برای بدن دارد. در این بخش می‌توانید با ارزش غذایی ۱/۴ فنجان کشمش آشنا شوید.

ارزش غذایی کشمش:
کالری۱۲۰ کیلوکالری
پروتئین۱ گرم
چربی کل۰ گرم
کربوهیدرات۳۲ گرم
فیبر۲ گرم
شکر۲۶ گرم
پتاسیم۲۹۸ میلی گرم
کلسیم۲۵ میلی گرم

خواص کشمش برای سلامتی

کشمش خواص زیادی برای سلامت دارد و مصرف آن می‌تواند به تامین مواد مغذی و انرژی مورد نیاز بدن کمک کند. این ماده غذایی سرشار از آهن، کلسیم، فیبر و آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند به حذف رادیکال‌های آزاد و بهبود سلامت بدن کمک زیادی کند. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین خواص کشمش برای سلامتی آشنا شوید.

۱- جلوگیری از بیماری‌های قلبی

یکی از مهم‌ترین خواص کشمش تنظیم فشارخون و قند خون است. فیبر موجود در کشمش به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند و از این طریق نیز موجب سلامت قلب می‌شود. کشمش سرشار از پتاسیم است و مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پتاسیم در تنظیم فشارخون، جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سکته نقش مهمی دارد.

بیشتر بخوانید: روش‌های خشک کردن انگور و تهیه کشمش خانگی

۲- جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن

کشمش نسبت به دیگر انواع میوه‌های خشک میزان آنتی‌اکسیدان بیشتری دارد و از همین رو از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند و مانع پیری سلول‌ها می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که ترکیبات گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌های منحصربه‌فرد موجود در کشمش می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل دیابت، پوکی استخوان و سرطان را کاهش دهد. از طرف دیگر کشمش خاصیت ضد التهابی دارد و به تسکین درد و محافظت از مغز نیز کمک می‌کند. فیبرهای موجود در کشمش برای بهبود هضم غذا و رفع مشکلات معده مفید است.

خواص کشمش

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- سلامت روده

    کشمش سرشار از نوعی پروتئین به نام اسید تارتاریک است. این پروتئین به از بین بردن التهاب در بدن کم می‌کند و در بهبود عملکرد روده و تعادل باکتری‌های روده موثر است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کشمش می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های مربوط به روده را کاهش دهد.

    بیشتر بخوانید: خواص پسته خام برای بارداری چیست؟

    ۴- درمان یبوست

    خوردن چند عدد کشمش در روز برای سلامت سیستم گوارش بسیار مفید است. کشمش یک ماده غذایی سرشار از فیبر است. فیبر در حضور آب متورم می‌شود و از همین رو به رفع یبوست کمک می‌کند. مصرف روزانه کشمش حرکات روده را منظم می‌کند و در دفع سموم و مواد زائد بدن نیز موثر است.

    ۵- درمان کم خونی

    کشمش دارای مقدار مناسبی آهن و ویتامین‌های B کمپلکس است که به درمان کم خونی کمک می‌کند. محتوای مس موجود در کشمش در تولید گلبول‌های قرمز خون موثر است.

    کم خونی در افراد مسن به ویژه افراد بالای ۸۵ سال بسیار شایع است و بیشتر از ۲۰ درصد از آن‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در خانه‌های سالمندان ۵۰ تا ۶۰ درصد افراد کم خونی دارند. در افراد مسن، حدود یک‌سوم موارد کم خونی ناشی از کمبودهای تغذیه‌ای مانند کمبود آهن، فولات یا ویتامین B12 است. کم خونی خفیف ناشی از فقر آهن معمولا در زنان در سنین باروری به دلیل دریافت ناکافی آهن در رژیم غذایی و از دست دادن خون ماهانه در طول دوره قاعدگی مشاهده می‌شود. مصرف کشمش می‌تواند به درمان کم خونی و تامین آهن مورد نیاز بدن کمک زیادی کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “شیرینی کشمشی” خانگی

    ۶- درمان عفونت

    کشمش سرشار آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی فنولیک است که دارای خاصیت ضد التهابی هستند. کشمش خاصیت ضدباکتریایی دارد و به کاهش تب و از بین بردن باکتری‌های مضر کمک می‌کند. خوردن چند عدد کشمش در روز می‌تواند شما را از سرماخوردگی و سایر عفونت‌های این چنینی در امان نگه دارد.

    ۷- افزایش میل جنسی و توانایی باروری

    کشمش سرشار از نوعی اسید آمینه به نام آرژنین است که میل جنسی را افزایش می‌دهد. مصرف کشمش برای افزایش میل جنسی مردان بسیار موثر است و به درمان اختلال نعوظ نیز کمک می‌کند. در کشمش ماده‌ای به نام آرژنین وجود دارد که موجب بهبود حرکت اسپرم‌ها و درمان ناباروری می‌شود.

    خواص کشمش برای سلامتی

    ۸- تقویت بینایی

    از مهم‌ترین خواص کشمش برای سلامتی می‌توان به بهبود بینایی اشاره کرد. کشمش سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به تقویت بینایی شما کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کشمش با کاهش اثر رادیکال‌های آزاد از ضعف بینایی و بیماری‌هایی مثل دژنراسیون ماکولا و همچنین آب مروارید جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر کشمش دارای ویتامین A، بتاکاروتن و کاروتنوئید است و برای چشم فوق‌العاده مفید است.

    ۹- سلامت دهان و دندان

    کشمش حاوی یک ماده شیمیایی به نام اسید اولئانولیک است که از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. مصرف کشمش مانع رشد باکتری‌ها در دهان می‌شود و در سلامت دندان‌ها بسیار موثر است. کشمش میزان کلسیم زیادی دارد و از همین رو به استحکام دندان‌ها و جلوگیری از شکستن آن‌ها کمک می‌کند و مانع تجمع باکتری‌ها در دهان می‌شود.

    ۱۰- استحکام استخوان‌ها

    یکی دیگر از خواص کشمش برای سلامتی افزایش استحکام استخوان‌ها است. کشمش سرشار از کلسیم است و به سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از آرتروز و نقرس نیز کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت و کشمش

    ۱۱- بهبود عملکرد مغز

    کشمش سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند پلی فنول‌ها، تانن‌ها و اسیدهای فنولیک است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کشمش سیاه باعث افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن می‌شود که به طور قابل توجهی بر بهبود حافظه و عملکردهای شناختی و حرکتی موثر است.

    ۱۲- جلوگیری از پیری پوست

    آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کشمش از آسیب رادیکال‌های آزاد به پوست جلوگیری می‌کنند و به افزایش کلاژن سازی و خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کنند. مصرف کشمش موجب ترمیم پوست، افزایش حجم پوست و جلوگیری از آسیب‌های پوستی می‌شود. کشمش حاوی ماده‌ای به نام رسوراترول (Resveratrol) است که برای حفظ سلامت پوست بسیار مفید است. مصرف کشمش موجب خروج سلول‌های سمی و سیاه از خون می‌شود و خون را تصفیه می‌کند و از همین رو بر شفافیت پوست نیز موثر است.

    ۱۳- کمک به کاهش وزن

    کشمش کالری و چربی پایین و فیبر زیادی دارد و به بهبود هضم نیز کمک می‌کند. از مهم‌ترین خواص کشمش سبز برای لاغری می‌توان به افزایش احساس سیری و کاهش کالری‌های دریافتی اشاره کرد.

    همه چیز درباره فواید کشمش سبز و سیاه

    ۱۴- تقویت سیستم ایمنی بدن

    کشمش به دلیل مواد مغذی که دارد، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. کشمش سرشار از آهن و ویتامین C است و از همین رو نقش مهمی بر تولید سلول‌های ایمنی و آنتی‌بادی‌ها دارد. فیبر موجود در کشمش به سلامت روده‌ها کمک می‌کند و از این طریق در بهبود سیستم ایمنی بدن موثر است.

    ۱۵- جلوگیری از اسیدیته معده و نفخ

    کشمش ماهیت قلیایی دارد و از همین رو به خنثی کردن اسید معده و تسکین سیستم گوارش کمک می‌کند. ترکیبات موجود در کشمش به حفظ تعادل ph معده کمک می‌کند و از بروز رفلاکس و سوزش سر دل جلوگیری می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکی کشمشی با شیره انگور

    ۱۶- تنظیم کلسترول

    مصرف کشمش موجب تنظیم سطح کلسترول در بدن می‌شود. فیبرهای محلول موجود در کشمش موجب کاهش کلسترول بد (LDL) می‌شود و از جذب کلسترول در بدن جلوگیری می‌کند.

    ۱۷- کاهش قند خون

    مطالعات انجام شده در مورد خواص کشمش برای سلامتی نشان می‌دهد که مصرف کشمش می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند. هر چند کشمش میزان قند نسبتا زیادی دارد، اما مصرف این خوراکی مفید موجب کاهش هموگلوبین a1c می‌شود و به تنظیم قند خون کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که کشمش باید به اندازه در طول روز مصرف شود و یک جایگزین عالی برای انواع شیرینی‌های مضر است.

    ۱۸- تقویت معده

    از مهم‌ترین فواید کشمش برای معده می‌توان به بهبود هضم، جلوگیری از مشکلات معده و همچنین درمان التهاب معده اشاره کرد. مصرف کشمش به تنظیم حالت اسیدی معده کمک می‌کند و نقش مهمی بر عملکرد سیستم گوارش دارد.

    فواید بی نظیر کشمش

    نحوه مصرف کشمش

    کشمش یک خوراکی سالم و خوشمزه است که می‌توانید از آن به عنوان تنقلات و میان وعده استفاده کنید و یا آن را به انواع سالاد، غذا و کیک و دسر اضافه کنید. ترکیب کردن کشمش با انواع آجیل و میوه‌های خشک یک روش ساده و لذیذ برای مصرف این خوراکی پرفایده است. به خاطر داشته باشید که کشمش را دور از نور مستقیم آفتاب و در ظرف در بسته نگهداری کنید تا کیفیت آن حفظ شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سالاد کلم و کشمش مجلسی

    سوالات متداول

    در این بخش به سوالات متداولی که در رابطه با کشمش پرسیده می‌شود، پاسخ خواهیم داد.

    مهم‌ترین خواص کشمش برای مردان چیست؟

    مصرف کشمش موجب افزایش میل جنسی، افزایش انرژی و همچنین افزایش باروری در مردان می‌شود.

    روزی چند عدد کشمش بخورم؟

    کارشناسان توصیه می‌کنند که روزانه حداکثر از ۳۰ عدد کشمش استفاده کنید.

    خواص کشمش پلویی برای بدن چیست؟

    کشمش پلویی سرشار از فیبر، پتاسیم، آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی است که کاهش سطح کلسترول، کاهش فشارخون و جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

    مهم‌ترین خواص کشمش برای زنان چیست؟

    مصرف کشمش از کم خونی و کمبود انرژی در زنان جلوگیری می‌کند و با تولید سلول‌های خونی و افزایش سطح انرژی موجب می‌شود تا احساس بهتری را تجربه کنید.

    برای دریافت اطلاعاتی جامع و مفید در رابطه با خواص مواد غذایی بیشتر می‌توانید به مجله آشپزی اکالا سری بزنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.