آشپزیخواص مواد غذایی

۱۶ خواص پسته خام برای بارداری که نمی دانید!

احتمالا تا به حال چیزهای زیادی در مورد خواص پسته خام برای بارداری شنیده‌اید. پسته خام سرشار از پروتئین، فیبر، کلسیم، پتاسیم، فولات، منیزیم و آهن است و از همین رو برای سلامت مادر باردار و رشد جنین بسیار مفید است.

طبع پسته تازه گرم و خشک است و از همین رو از سردی بدن در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. اما فواید پسته در بارداری و تاثیر آن بر رشد جنین چیست؟ در این مقاله از بلاگ اکالا می‌توانید با خواص پسته خام برای بارداری آشنا شوید.

ارزش غذایی پسته

مصرف یک وعده پسته می‌تواند تقریبا تمام نیاز روزانه بدن به آهن، کلسیم، فولات و پتاسیم را در دوران بارداری برآورده کند. مواد معدنی موجود در پسته برای رشد و نمو کودک در دوران بارداری ضروری است و از همین رو اگر پسته خام در حد اعتدال مصرف شود، فواید زیادی برای سلامت دارد.

می‌توانید از پسته خام به عنوان تنقلات روزانه استفاده کنید و یا آن را به انواع دسر، بستنی یا اسموتی اضافه کنید. در ادامه به ارزش غذایی ۲۸ گرم پسته اشاره شده است.

ارزش غذایی ۲۸ گرم پسته:
کالری۱۵۹ کالری
پروتئین۶ گرم
فیبر۳۶ گرم
چربی۱۳ گرم
کلسیم۱۵۰ گرم
پتاسیم۶ درصد از نیاز روزانه بدن
منگنز۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن

آیا خوردن پسته در دوران بارداری بی‌خطر است؟

حقیقت این است که پسته یکی از مفیدترین انواع تنقلات در دوران بارداری است که هم برای سلامت مادران باردار و هم جنین بسیار مفید است. اما بهتر است بدانید که زیاده‌روی در هر نوع ماده غذایی می‌توانید تاثیراتی معکوس بر سلامت ایجاد کند، بنابراین بهتر است به مقدار معقول و مناسب از پسته استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پسته پلو 

با خواص پسته خام برای بارداری آشنا شوید

مواد مغذی موجود در پسته در دوران بارداری مفید است و به رشد سالم کودک کمک می‌کند. پسته سرشار از مواد معدنی ضروری برای سلامت بدن است و کالری کمتری نسبت به سایر مغزها دارد. اما مهم‌ترین خواص پسته تازه در بارداری چیست؟ در ادامه می‌توانید با ۲۰ خواص پسته خام برای بارداری آشنا شوید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۱- خواص پسته خام برای کمک به رشد جنین

    مصرف پسته خام در دوران بارداری به رشد بافت‌ها و عضلات جنین شما کمک می‌کند. پسته سرشار از مقدار زیادی پروتئین است که برای رشد بافت‌ها و ماهیچه‌های جنین ضروری است.

    ارزش غذایی پسته خام

    ۲- کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری با پسته

    پسته نسبت به سایر مغزها دارای شاخص گلیسمی پایین‌تری است. آنتی‌اکسیدان‌ها، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنلی موجود در پسته و همچنین فیبر و چربی‌های خوب به کنترل سطح قند خون کمک می‌کنند. از طرف دیگر مصرف پسته با تنظیم سطح قند خون، وزن را تحت کنترل نگه می‌دارد و خطر ابتلا به دیابت بارداری را به حداقل می‌رساند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه راحت الحلقوم (لوکوم پسته)

    ۳- تنظیم چربی خون با مصرف پسته در بارداری

    غلظت بالای اسیدهای چرب تک غیر اشباع موجود در پسته، مقدار کلسترول بد یا همان LDL را کاهش می‌دهد و به افزایش سطح کلسترول خوب یا HDL کمک می‌کند.

    ۴- تقویت سیستم ایمنی بدن از خواص پسته خام برای بارداری

    پسته سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی از جمله کاروتن، مواد پلی فنولیک و ویتامین A و E است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. مصرف پسته در بارداری خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی را کاهش می‌دهد.

    ۵- جلوگیری از کم‌خونی در بارداری با مصرف پسته خام

    طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) حدود ۳۶/۵ درصد از زنان باردار در سراسر جهان از کم‌خونی رنج می‌برند. پسته خام سرشار از آهن و مواد معدنی ضروری است که به تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و مانع کم‌خونی بدن می‌شود. گنجاندن پسته در رژیم غذایی به خصوص در دوران بارداری یک روش موثر برای جلوگیری از کم‌خونی است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی پسته‌‌ای

    ۶- جلوگیری از تهوع صبحگاهی در دوران بارداری با مصرف پسته

    خوردن پسته در سه ماه اول بارداری می‌تواند از تهوع صبحگاهی جلوگیری کند. پسته خام سرشار از ویتامین B6 است و مصرف آن می‌تواند به کاهش حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری کمک کند.

    ۷- بهبود رشد مغز جنین با پسته

    یکی دیگر از خواص پسته خام برای بارداری کمک به رشد سیستم عصبی و مغز جنین است. پسته سرشار از ویتامین‌های گروه B مثل B6 و B1 (تیامین) است و از همین رو نقش موثری بر رشد مغز کودک دارد. از طرف دیگر چربی‌های امگا ۳ موجود در پسته برای رشد مغز جنین اهمیت زیادی دارند.

    بیشتر بخوانید: خواص فوق‌العاده سیر در دوران بارداری

    فواید پسته خام برای بارداری

    ۸- حفظ توده استخوانی مادر و رشد استخوان‌ها در جنین با مصرف پسته

    تخلیه کلسیم و فسفر ذخیره شده در استخوان‌ها در برخی از خانم‌های باردار، موجب از دست رفتن توده استخوانی می‌شود. پسته سرشار از فسفر است. این ماده معدنی می‌تواند به حفظ توده استخوانی در بدن مادران باردار کمک کند و از طرفی در رشد استخوان‌های کودک نیز موثر است. فسفر همچنین می‌تواند به تنظیم ضربان قلب و کاهش انقباضات عضلانی کمک کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه بیسکوئیت پسته ای کرم دار

    ۹- جلوگیری از درد و تورم مفاصل در بارداری

    بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری به دلیل تورم و التهاب در مفاصلُ احساس درد را تجربه می‌کنند. پسته به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. پلی فنول‌های موجود در پسته از آسیب رادیکال‌های آزاد و التهاب جلوگیری می‌کنند. خوردن پسته در سه ماهه سوم بارداری مانع درد و تورم مفاصل می‌شود.

    ۱۰- درمان یبوست بارداری با مصرف پسته خام

    یکی دیگر از خواص پسته خام برای بارداری جلوگیری و درمان یبوست است. پسته فیبر زیادی دارد و خوردن پسته خام در بارداری می‌تواند به تامین فیبر مورد نیاز بدن و حفظ حرکات منظم روده و جلوگیری از یبوست کمک زیادی می‌کند.

    ۱۱- خواص پسته برای سلامت قلب در بارداری

    مصرف پسته در دوران بارداری خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. پسته سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده و پتاسیم است و خاصیت ضد التهابی دارد. مصرف پسته از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و در کاهش غلظت خون و تنظیم قند خون نیز موثر است. به منظور جلوگیری از انواع بیماری‌های قلبی بهتر است روزانه چند عدد پسته مصرف کنید.

    ۱۲- خواص پسته خام برای لاغری در بارداری

    پسته یکی از خوشمزه‌ترین و مفیدترین مغزها است که برخلاف انرژی زیادی که به بدن می‌بخشد، کالری پایینی دارد. خوردن پسته در بارداری موجب افزایش احساس سیری می‌شود و تمایل شما به خوردن تنقلات مضر را کاهش می‌دهد. اگر دوست ندارید در دوران بارداری دچار اضافه وزن شوید، بهتر است روزانه از پسته استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای پوست پسته 

    ۱۳- خواص پسته برای تنظیم فشار خون در بارداری

    پسته سرشار از آنتی‌اکسیدان، فیبر و چربی‌های اشباع نشده است. مصرف پسته می‌تواند به تنظیم فشار خون، همچنین کنترل کلسترول و قند خون در دوران بارداری کمک کند.

    ۱۴- جلوگیری از نقص‌های مادرزادی در جنین با مصرف پسته

    پسته سرشار از B12 است و این ویتامین اهمیت زیادی بر سلامت جنین در دوران بارداری دارد. مصرف پسته می‌تواند از بروز نقص‌های مادرزادی در جنین جلوگیری کند.

    پسته خام

    ۱۵- کاهش نفخ با مصرف پسته در بارداری

    یکی دیگر از خواص پسته خام برای بارداری کمک به حفظ تعادل مایعات در بدن است. پسته سرشار از پتاسیم است و از همین رو به کاهش تورم و نفخ شکم در بارداری کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خلال پسته خانگی

    ۱۶- بهبود نوسانات خلقی با مصرف پسته در بارداری

    از دیگر خواص خوردن پسته در دوران بارداری می‌توان به بهبود سلامت روان در مادران باردار اشاره کرد. پسته سرشار از نوعی اسید آمینه به نام تریپتوفان (Tryptophan) است که در بهبود خلق و خو و افزایش احساس آرامش موثر است.

    سوالات متداول

    در این بخش به سوالات متدوالی که در رابطه با خواص پسته خام برای بارداری پرسیده می‌شود، پاسخ خواهیم داد.

    عوارض جانبی پسته در بارداری چیست؟

    از مهم‌ترین مضرات پسته در بارداری می‌توان به مشکلات گوارشی مانند نفخ، یبوست، اسهال و شکم درد اشاره کرد که معمولا در اثر مصرف زیاد این ماده غذایی مفید ایجاد می‌شود.

    در دوران بارداری روزانه چند پسته بخورم؟

    هر چند خوردن پسته تازه در بارداری بسیار مفید است، اما زیاده‌روی در مصرف هر نوع ماده غذایی می‌تواند موجب بروز عوارضی جدی شود. برای بهره‌مند شدن از خواص پسته خام برای بارداری سعی کنید روزانه از ۳۰ گرم پسته معادل ۴۹ عدد پسته بیشتر مصرف نکنید.

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    منابع:

    ۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.