آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه راحت الحلقوم (لوکوم پسته)؛ دسر آسان و خوشمزه ترکیه‌ای

راحت الحلقوم یا لوکوم یکی از شیرینی‌های محبوب بین ما ایرانی هاست که اصالت آن به کشور ترکیه برمی‌گردد. این شیرینی بسیار خوشمزه است و به آسانی میتوان آن را در منزل تهیه کرد و برای درست کردن این شیرینی به فر و ابزار خاصی احتیاج نداریم. راحت الحلقوم انواع متفاتی دارد و در طعم های بسیار متنوعی میتوان آن را تهیه کرد ما در این مطلب طرز تهیه لوکوم پسته را آموزش می‌دهیم. در کشور ترکیه تهیه لوکوم برای ماه رمضان و سفره افطار بسیار مرسوم است اما این شیرینی خوش طعم را برای انواع مناسبت‌ها مثل عید نوروز و شب یلدا میتوانید تهیه کنید و کنار یک فنجان چای نوش جان کنید و لذت ببرید.

در اکالا بلاگ با طرز تهیه راحت الحلقوم همراه ما باشید.

مواد لازم لوکوم پسته (راحت الحلقوم):
نشاسته گل۱ لیوان سر پر
آب۲ لیوان
شکریک و یک چهارم لیوان
پودر ژلاتینیک و نیم قاشق غذاخوری
گلابدو سوم لیوان
کره۲۰ گرم
جوهر لیمویک چهارم قاشق چایخوری
آردبه مقدار لازم
پسته (یا فندق)به مقدار لازم

مواد لازم راحت الحلقوم

طرز تهیه راحت الحلقوم

استفاده از انواع مغزیجات داخل لوکوم اختیاریه میتونید به جای پسته از فندق یا بادام هم استفاده کنید و یا در صورت تمایل مغزیجات رو از دستور حذف کنید.

مرحله اول

در صورت استفاده از آجیل‌ها اول باید پوست رویی اونها رو جدا کنید. برای این کار مغز پسته‌ها رو داخل ظرفی بریزین و روی اونها آب جوش بریزید و اجازه بدین یک ربع الی بیست دقیقه بمونه و بعد پسته ها رو آبکش کنید و پوست رویی اونها رو به راحتی جدا کنید و بعد داخل بشقابی در فضای محیط قرار بدین تا خشک بشن.

خلال پسته در راحت الحلقوم

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم

    یک لیوان از آب ذکر شده در مواد اولیه رو کم کم به نشاسته گل اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با نشاسته حل بشه و کنار بزارید.
    برای تهیه لوکوم باید از نشاسته گل استفاده بشه اون رو به هیچ وجه با نشاسته پودری جایگزین نکنید. پودر ژلاتین رو به شکر اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوکوم شیری خوشمزه بدون فر

    پودر ژلاتین و شکر در راحت الحلقوم

    مرحله سوم

    و با قاشق مخلوط کنید. یک لیوان آب بعدی رو داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت متوسط قرار بدین تا به جوش بیاد و بعد مخلوط شکر و پودر ژلاتین رو بهش اضافه کنید.

    اضافه کردن پودر ژلاتین و شکر به آب جوش بر روی حرارت در راحت الحلقوم

    مرحله چهارم

    و با همزن دستی یا قاشق چوبی مخلوط کنید تا دونه‌های شکر حل بشه و شروع به جوشیدن کنه. بعد جوهر لیمو رو بهش اضافه کنید و اجازه بدین حدود یک دقیقه بجوشه. استفاده از جوهر لیمو باعث شفافیت لوکوم میشه اگه نداشتین میتونید حذفش کنید اما نمیتونید با آبلیمو جایگزینش کنید چون روی طعم شیرینی اثر میذاره.

    اضافه کردن جوهر لیمو به مواد راحت الحلقوم

    مرحله پنجم

    در مرحله بعدی با یک دست مخلوط آب و نشاسته رو کم کم به مواد اضافه کنید و با دست دیگه مرتب هم بزنید تا ته نگیره وقتی مواد کاملا مخلوط شد حرارت رو کم کنید و به هم زدن ادامه بدین بهتره مواد به صورت مداوم هم زده بشه تا ته نگیره و به صورت یکدست غلیظ بشه و همچنین حرارت باید کم باشه تا طعم خامی نشاسته کاملا از بین بره و داخل شیرینی حس نشه اگه حرارت رو بالا ببرین مدت زمان پخت کمتر میشه اما طعم خامی نشاسته طعم لوکوم رو خراب میکنه.

    هم زدن مخلوط آب و نشاسته در راحت الحلقوم

    مرحله ششم

    انقدر هم بزنید تا مواد شروع به غلیظ شدن بکنه. بعد گلاب رو بهش اضافه کنید و هم بزنید تا گلاب با مواد مخلوط و یکدست بشه.

    اضافه کردن گلاب به مواد راحت الحلقوم

    مرحله هفتم

    در صورت تمایل میتونید برای ایجاد طعم و رنگ بهتر از مقداری زعفران دم کرده هم داخل مواد استفاده کنید و هم بزنید تا یکدست بشه.

    اضافه کردن زعفران به مواد راحت الحلقوم

    مرحله هشتم

    به هم زدن ادامه بدین تا مواد دوباره شروع به غلظت گرفتن بکنه و بعد کره رو بهش اضافه کنید و هم بزنید تا با حرارت مواد آب بشه. کره باعث خوش طعم و براق شدن مواد میشه. موقع هم زدن وقتی مواد به قدری غلیظ شد که مثل حلوا از کف ظرف جدا شد پسته رو بهش اضافه کنید.

    اضافه کردن کره و خلال پسته در راحت الحلقوم

    مرحله نهم

    و هم بزنید تا با مواد مخلوط بشه و بعد از روی حرارت بردارین. توجه کنید برای ایجاد حالت کشسانی داخل راحت الحلقوم حتما باید مواد رو به خوبی بپزین ولی قرار دادن بیش از حد مواد روی حرارت هم باعث ایجاد حالت لاستیکی توی شیرینی میشه. کل زمان پخت لوکوم روی حرارت ممکنه چهل الی پنجاه دقیقه طول بکشه. داخل ظرف مربع یا مستطیل رو چرب کنید و بعد با نایلون ضخیم پوشش بدین. ابعاد ظرف طوری باشه که مواد به ضخامت یک سانت ظرف رو پر کنه.

    ریختن مواد راحت الحلقوم در قالب

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه باسلوق

    مرحله دهم

    مواد آماده شده روداخل ظرف بریزین و به کمک قاشق روی اون رو صاف کنید و به مدت سه الی چهار ساعت داخل یخچال قرار بدین تا خودش رو کاملا بگیره. برای غلتاندن راحت الحلقوم میتونید از آرد سفید یا پودر قند یا آرد ذرت یا نشاسته ذرت استفاده کنید. به کمک نایلون‌ها لوکوم رو از ظرف خارج کنید.

    راحت الحلقوم و در آوردن از قالب

    مرحله یازدهم

    و آرد رو روی صفحه کار بریزین و همه اطراف راحت الحلقوم رو آغشته به آرد کنید. به کمک یک چاقوی تیز برش‌های طولی ایجاد کنید.

    طریقه برش راحت الحلقوم

    مرحله دوازدهم

    و بعد هر قسمت رو به ابعاد یک سانت برش‌های عرضی بزنید.

    راحت الحلقوم
    راحت الحلقوم رو داخل ظرف در بسته در جای خشک و خنک نگهداری کنید و از رطوبت دور نگه دارید و به هیچ وجه داخل فریزر قرار ندین.

    rahatol holghom

    نکات تهیه راحت الحلقوم:

    • منظور از لیوان ذکر شده در مواد اولیه لیوان دسته دار فرانسویه.
    • به جای آرد و پودر قند برای غلتوندن راحت الحلقوم از پودر نارگیل یا گل محمدی هم میتونید استفاده کنید.
    • میتونید به جای زعفران از انواع رنگ خوراکی یا طعم دهنده ها داخل مواد استفاده کنید.
    • به جای برش دادن لوکوم با چاقو میتونید اون رو با انواع کاترهای دلخواه قالب بزنید.
    • نگه داری راحت الحلقوم در جای مرطوب باعث مرطوب شدن و آب شدن آرد یا پودر قند دور شیرینی میشه همچنین اگه پودر قند رو وقتی که مواد داغه روی لوکوم بپاشین گرما باعث آب شدن اون میشه.
    • میتونید از یکی دو قاشق گلوکز برای افزایش کشسانی راحت الحلقوم استفاده کنید در صورت استفاده از گلوکز اون رو بعد از اضافه کردن گلاب و زعفران به مواد اضافه و مخلوط کنید.
    • به جای گلاب از انواع طعم دهنده ها و اسانس های دیگه میتونید استفاده کنید.
    • در صورت دلخواه میتونید کره رو حذف کنید.
    • راحت الحلقوم رو داخل قالب هایی که طرح چندانی ندارن میتونید درست کنید و به صورت چند رنگ آماده کنید اما حتما کف قالب رو با نایلون ضخیم بپوشونید. برای مثال از قالب ناودانی مثلثی میتونید استفاده کنید و با چند رنگ کردن مواد لوکوم رو به شکل هندوانه در بیارید.

    این بود طرز تهیه راحت الحلقوم. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۵/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۵ دیدگاه ها

    1. باسلام و وقت بخیر ممنون از مطالب خوبتون

      من درس کردم خوب شد طعمش ولی پود قند زده بودم بعد چندساعت تو یخچال آب پس داد ولی خوب گرفته بود مایه همون شکل مربع برش داده بودم اندازش حفظ شده بود ولی نمیدونم چرا آب پس داد راهنمایی کنید ممنون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.