آشپزینکات آشپزی

۱۵ ترفند طلایی که برای از بین بردن بوی زهم گوشت باید بدانید!

گوشت قرمز یکی از عضوهای اصلی و جدانشدنی اکثر غذاهای ایرانی است اما بوی گوشت در غذا برای خیلی از افراد غیر قابل تحمل و زننده است به شکلی که حتی باعث می‌شود آن را از دستور اصلی غذا حذف یا جایگزین کنند و از گوشت استفاده نکنند. گوشت قرمز یکی از مهم‌ترین منابع پروتئینی است که باید سه تا چهار بار در طول هفته به اشکال مختلف مصرف شود.

همانطور که می‌دانید گوشت قرمز بسیار مغذی است ، حاوی ویتامین b۶، آهن و روی است که بر عملکرد مغزی و عضلانی تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. استفاده از گوشت قرمز برای اعصاب اهمیت زیادی دارد. اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که بوی نامطبوع گوشت قرمز برایتان قابل تحمل نیست ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ، ۱۵ روش که با کمک آن می‌توانید بوی زهم گوشت را بگیرید به صورت کامل به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله آموزنده ما را همراهی کنید.

ترفندهای کاربردی رفع بوی زهم گوشت

در این بخش ترفندهای رفع بوی زهم گوشت را برایتان شرح خواهیم داد.

روش اول | قبل از فریز کردن گوشت را مزه‌دار کنید

ساده‌ترین روش‌هایی که برای گرفتن بوی زهم گوشت می‌توانید از آن استفاده کنید مزه‌دار کردن گوشت قبل از فریز کردن آن است. شما می‌توانید گوشت‌های شسته شده و برش زده خود را به مدت ۳-۴ ساعت در ترکیبی مانند سرکه، زعفران، سیر یا پیاز رنده شده، برگ بو و فلفل سیاه مزه‌دار کنید. سپس گوشت‌های طعم‌دار شده را در زیپ کیپ یا پلاستیک فریزر قرار داده، درب آن را به خوبی ببندید و فریز کنید.

بیشتر بخوانید: نکات فریز کردن گوشت که ممکن است ندانید!

روش دوم | استفاده از برگ بو

در زمان پخت گوشت می‌توانید از چند برگ بو استفاده کنید. برگ بو به صورت تازه و خشک در بازار یافت می‌شود. برگ بو بوی زهم گوشت را به خوبی می‌گیرد و پس از پخت باید آن را از غذا جدا کنید و دور بیندازید.

ترفندهای کاربردی رفع بوی زهم گوشت

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    روش سوم | استفاده از سیر و سرکه

    یکی از پرکاربردترین راه‌هایی که باعث گرفتن بوی زهم گوشت می‌شود استفاده از ترکیب سیر له شده و سرکه است. ۲۰-۳۰ دقیقه قبل از پخت گوشت‌های شسته شده و تکه تکه شده خود را در ترکیب سرکه و سیر له شده قرار دهید. بعد از این زمان گوشت‌ها را از محلول خارج و در صورت تمایل می‌توانید آنها را با مقداری آب بشورید و در غذا استفاده کنید.

    روش چهارم | استفاده از آرد سفید

    در این روش مقداری آرد روی سطح گوشت‌های شسته شده و بریده شده بپاشید به گونه‌ای که تمام سطح گوشت به آرد آغشته شود ۱-۲ ساعت گوشت را به حال خود رها کنید سپس گوشت را بشویید و از آن در طبخ غذا استفاده کنید.

    روش پنجم | استفاده از دارچین

    دارچین به صورت پودر یا تکه‌های از چوب دارچین در بازار یافت می‌شود. یکی از ادویه‌های فوق العاده مفید و معطری است که در زمان پخت غذا مقدار زیادی از بوی زهم گوشت را می‌گیرد. شما می‌توانید از چوب دارچین در ابتدای پخت استفاده کنید و در پایان زمان پخت آن را از غذا خارج کنید و دور بیندازید.

    بیشتر بخوانید: از بین بردن بوی زهم مرغ

    روش ششم | استفاده از فلفل سیاه

    یکی دیگر از ادویه‌های بسیار معطر و پرکاربردی که باعث می‌شود گوشت شما بوی عطر بسیار خوبی به خود گیرد استفاده از فلفل سیاه است. فلفل سیاه به صورت پودر و دانه یافت می‌شود که عطر، مرغوبیت و تازگی آن اهمیت زیادی دارد. پیشنهاد ما خرید دانه فلفل سیاه است که در زمان طبخ می‌توانید آن را آسیاب کنید و به صورت تازه به غذا بیفزایید.

    روش هفتم | استفاده از رزماری

    رزماری یکی از سبزیجاتی است که به صورت تازه و خشک در دسترس شماست. رزماری به شکل بسیار متفاوتی بوی زحم گوشت را می‌گیرد که می‌توانید در زمان طبخ غذا یا ۳۰-۶۰ دقیقه قبل از طبخ با کمک آن گوشت بوی زهم گوشت را بگیرید.

    روش‌های از بین بردن بوی زهم گوشت

    روش هشتم | استفاده از سیر تازه

    استفاده از سیر تازه باعث می‌شود بوی زهم گوشت شما در حد زیادی گرفته شود. برای استفاده از سیر می‌توانید ۱ تا ۲ ساعت قبل از زمان طبخ گوشت را با سیر له شده یا ورق شده آغشته کنید و استراحت دهید یا در زمان پخت یک یا دو حبه سیر به گوشت اضافه کنید تا با هم بپزند.

    روش نهم | استفاده از سرکه سیب

    شما از سرکه سیب نیز برای برطرف کردن بوی زحم گوشت می‌توانید کمک بگیرید. گوشت‌های شسته شده و برش زده را در مقداری آب و سرکه سیب قرار دهید. ۱-۲ روز گوشت‌ها را در محلول سرکه و آب در ظرف دربسته قرار دهید تا بوی زحم آنها گرفته شود.

    روش دهم | استفاده از پیاز تازه

    پیاز خام یکی از در دسترس‌ترین و کاربردی‌ترین سبزیجاتی که بوی زهم گوشت را می‌گیرد. استفاده از پیاز در زمان پخت نیز کمک بزرگی در گرفتن بوی بد گوشت به شما می‌کند.

    بیشتر بخوانید: روش‌های کاربردی برای نرم کردن گوشت کبابی

    روش یازدهم | استفاده از فلفل دلمه‌ای تازه

    اضافه کردن مقداری فلفل دلمه خرد شده یا رنده شده به گوشت عطر بسیار بی‌نظیری به گوشت شما می‌دهد و درصد خیلی زیادی بوی زهم و بد گوشت را می‌گیرد.

    روش دوازدهم | استفاده از ترکیب نمک و آرد نشاسته

    همانطور که می‌دانید نمک خاصیت پاک کنندگی و بو زدایی بالایی دارد. برای استفاده از این روش درون ظرف مناسبی مقداری آب، نمک و نشاسته را با هم ترکیب کنید و گوشت‌ها را به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه در این محلول قرار دهید. سپس با آب سرد بشویید و آبکش کنید و به سراغ مراحل بعدی پخت غذایتان روید.

    رفع بوی زهم گوشت

    روش سیزدهم | استفاده از لیموی تازه

    یکی دیگر از روش‌های بسیار کارآمد برای گرفتن بوی ناخوشایند گوشت این است که چند عدد لیموی تازه را به شکل حلقه‌های نازک برش زده و لابلای گوشت قرار دهید و حدود ۳۰-۶۰ دقیقه زمان دهید تا گوشت در همین وضعیت بماند. لیمو به شکل قابل توجهی بوی زهم گوشت را می‌گیرد.

    روش چهاردهم | استفاده از ادویه

    استفاده از ادویه‌ها کاملاً سلیقه‌ای و مناسب با ذائقه شما است. با توجه به سبک غذایی خودتان می‌توانید از عطر و بوی ادویه‌های مختلف کمک بگیرید و در زمان پخت بوی بد و زهم گوشت را تا حد زیادی از بین ببرید.

    بیشتر بخوانید: انواع غذا با گوشت تکه ای (خورشتی)

    روش پانزدهم | استفاده از زعفران

    زعفران یک طعم دهنده بسیار قوی و بی‌نظیر است که در رفع بوی نامطبوع گوشت گوسفندی بسیار به شما کمک می‌کند. در زمان پخت گوشت برای گرفتن بوی زهم از محلول زعفران کمک بگیرید.

    طبخ صحیح یکی از عواملی است که باعث گرفتن بوی زهم گوشت می‌شود.

    حرارت و نحوه پخت گوشت بسیار مهم است، پخت گوشت باید ملایم و مدت زمان آن زیاد باش و حتما ابتدا باید روغن را گرم کنید سپس گوشت را به آن اضافه کنید.

    همچنین جالب است بدانید که درصد قابل توجهی از بوی زهم گوشت گوسفندی مربوط به خونابه یا خون روی سطح گوشت است. پس حتما به خوبی گوشت‌ها را با آب سرد بشویید تا خونابه‌ها به خوبی از روی آنها از بین رود همچنین قسمت‌های زائد گوشت، لایه‌های لزج و نازک چسبیده به گوشت را از آن جدا کنید.

    گرفتن بوی زهم گوشت

    تفاوت گوشت گوسفندی و گوشت گاو چیست؟

    گوشت گوسفندی موافق‌ترین مزاج را دارد و سرعت هضم آن از گوشت گوساله بیشتر است بافت نرم‌تر و طعمی دلچسب‌تر دارد اما اغلب خانم‌های خانه‌دار و با تجربه در آشپزی معتقدند که گوشت گوسفند بیشتر از گوشت گاو و گوساله بو می‌دهد. به طور کلی گوشت گوسفند و گاو ارزش غذایی مشابهی دارند که تفاوت‌های جزئی در میان آنها وجود دارد همچنین از لحاظ طعم و بافت نیز با یکدیگر فرق می‌کند.

    بیشتر بخوانید: از بین بردن بوی زهم ماهی

    چربی و کالری گوشت گوسفند بیشتر از گوشت گوساله است و جالب است بدانید در بین این دو گوشت قرمز، گوشت گوسفندی جذب پروتئین بهتری دارد و با کیفیت‌تر است. گوشت بره از نظر طب سنتی گوشتی است که برای هر چهار نوع طبع یعنی سرد و خشک، سرد و تر، گرم و خشک و گرم و تر مناسب است و برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند نیز بسیار مفید است.

    گوشت گاو سرد و خشک است به همین دلیل نمی‌توان آن را برای همه افراد مناسب دانست هضم آن سخت‌تر و سنگین‌تر است و برای افرادی که کار فیزیکی زیادی دارند مناسب‌تر است.

    از اینکه تا پایان این مقاله از مجله آشپزی اکالا نیز همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۳.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.