آشپزینکات آشپزی

۱۰ نکته فریز کردن گوشت که ممکن است ندانید!

فریز کردن گوشت یکی از مطمئن‌ترین روش‌های نگهداری گوشت قرمز به مدت طولانی است که می‌تواند از فساد زودرس این ماده غذایی جلوگیری کند. به‌طورکلی مدت زمان نگهداری گوشت قرمز در فریزر به نوع گوشت شما و کیفیت آن بستگی دارد. شما می‌توانید گوشت تکه‌ای تازه را برای مدت ۱۲ ماه در فریزر نگهداری کنید، اما مدت زمان نگهداری گوشت چرخ‌کرده در فریزر حدود ۲ تا ۳ ماه است و پس از آن کیفیت گوشت شما تغییر می‌کند. اما شما چقدر با نکات فریز کردن گوشت آشنایی دارید؟ آیا چیزی در مورد روش نگهداری گوشت پخته در فریزر می‌دانید؟

در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با نکات مهم در فریز کردن گوشت آشنا شوید.

با مهم‌ترین نکات فریز کردن گوشت آشنا شوید

فریز کردن گوشت در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‌رسد و بیشتر ما برای نگهداری گوشت به مدت طولانی آن را منجمد می‌کنیم. اما رعایت نکردن نکات فریز کردن گوشت می‌تواند روی کیفیت گوشت شما تاثیر بگذارد و مزه آن را تغییر دهد. در ادامه می‌توانید با بهترین روش فریز کردن گوشت و نکاتی مهم برای منجمد کردن گوشت قرمز آشنا شوید.

با مهم‌ترین نکات فریز کردن گوشت آشنا شوید

۱- بعد از تهیه گوشت آن را به سرعت فریز کنید

گوشت تازه باید فریز شود تا کیفیت آن کاهش پیدا نکند. بعد از تهیه گوشت سالم و تازه باید هر چه سریع‌تر آن را در بسته‌بندی‌های پلاستیکی قرار دهید و درب آن را محکم کنید و در فریزر بگذارید. هر چقدر گوشت شما برای مدت زمان بیشتری در دمای اتاق بماند، تازگی خود را از دست می‌دهد. از طرف دیگر این کار موجب تشکیل کریستال‌های یخ روی گوشت می‌شود.

۲- قبل از فریز کردن گوشت آن را خرد کنید

برای فریز کردن گوشت تکه‌ای، باید آن را قبل از فریز کردن خرد کنید. می‌توانید گوشت را با توجه به غذاهایی که درست می‌کنید، خرد کنید. تکه‌های چرب‌تر گوشت را برای کباب و خورشت جدا کنید. بخش‌های استخوانی را برای تهیه آبگوشت و برخی غذاهای خاص کنار بگذارید و بخشی از گوشت را نیز ریزتر خرد کنید.  هر نوع گوشت را داخل کیسه فریزر جداگانه قرار دهید و یک برچسب روی آن بچسبانید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه نباید گوشت خرد نشده را در فریزر قرار دهید. خرد کردن گوشت قبل از فریز کردن آن موجب می‌شود تا گوشت با سرعت بیشتر و به صورت یکنواخت منجمد شود و کیفیت آن کاهش پیدا نکند.

    ۳- گوشت را با دقت بسته‌بندی کنید

    یکی دیگر از نکات فریز کردن گوشت این است که باید آن را در کیسه فریزر قرار دهید و درب پلاستیک را به خوبی محکم کنید. قرار گرفتن گوشت در معرض هوا موجب کاهش کیفیت گوشت می‌شود. بعد از بسته‌بندی گوشت مطمئن شوید که درب کیسه را به خوبی محکم و هوای داخل آن را تخلیه کرده‌اید.

    بیشتر بخوانید: ۲۰ روش کاربردی برای نرم کردن گوشت کبابی

    ۴- گوشت پخته را به روش درستی فریز کنید

    روش فریز کردن گوشت پخته شباهت زیادی به گوشت خام دارد، اما نکته‌ای که در مورد نگهداری گوشت پخته در فریزر وجود دارد، این است که باید آن را بلافاصله بعد از خنک شدن، در یک پلاستیک بریزید و محکم کنید و سپس در فریزر قرار دهید. می‌توانید گوشت پخته شده را تا ۳ ماه در فریزر نگهداری کنید.

    ۵- قبل از فریز کردن گوشت، دمای فریزر را افزایش دهید

    به منظور جلوگیری از کاهش کیفیت گوشت، بهتر است که قبل از قرار دادن آن در فریزر، دمای فریزر را کاهش دهید تا گوشت‌ها سریع‌تر منجمد شوند. در حالت ایده آل یک تکه گوشت تکه‌ای باید در کمتر از ۲ ساعت منجمد شود. در این مدت به هیچ عنوان درب فریزر را باز و بسته نکنید تا گوشت‌ها سریع‌تر منجمد شوند.

    ۶- قبل از فریزر کردن گوشت، آن را تمیز کنید

    یکی دیگر از نکات فریز کردن گوشت، تمیز کردن آن است. بهتر است قبل از قرار دادن گوشت در فریزر ابتدا چربی‌های اضافه، پوست و بخش‌های اضافی و نامناسب را جدا کنید. سپس گوشت را در فریزر قرار دهید.

    ۷- تاریخ خرید گوشت را روی بسته‌بندی آن بنویسید

    هر نوع گوشتی باید در زمان مشخصی مصرف شود و قطعا به خاطر سپردن این موضوع برای خیلی از ما کار ساده‌ای نیست. بهتر است بعد از بسته‌بندی گوشت‌ها، یک برچسب روی آن بچسبانید و تاریخ خرید گوشت را روی آن بنویسید. یا این روش می‌توانید در مدت زمان مشخص گوشت را مصرف کنید و جلوی فاسد شدن آن را بگیرید.

    ۸- گوشت را به روش مناسبی یخ زدایی کنید

    برای یخ زدایی گوشت، می‌توانید آن را از شب قبل از فریزر خارج کنید و در یخچال قرار دهید. یکی دیگر از روش‌های یخ زدایی گوشت قرار دادن آن در آب سرد است. در این روش باید هر نیم ساعت آب را عوض کنید و گوشت را با بسته‌بندی داخل آب قرار دهید تا خیس نشود. اگر عجله دارید می‌توانید برای یخ زدایی گوشت از مایکروفر استفاده کنید. برای این کار باید دستگاه را روی دمای پایین تنظیم کنید تا گوشت شما فقط یخ زدایی شود و نپزد.

    ۹- گوشت را در طبقه مناسب فریز کنید

    یکی دیگر از نکات مهم در فریز کردن گوشت قرار دادن آن در طبقه مناسب فریزر است. بهترین قسمت فریزر برای گوشت، طبقه زیرین است. طبقات زیری فریزر معمولا سردترین دما را دارند و از همین رو برای نگهداری گوشت گزینه‌های مناسب‌تری هستند.

    ۱۰- گوشت چرخ‌کرده را در قسمت‌های کوچک بسته‌بندی کنید

    یکی دیگر از نکات فریز کردن گوشت این است که گوشت چرخ‌کرده را در بسته‌بندی‌های کوچک در فریزر قرار دهید. از رایج‌ترین اشتباهات فریز کردن گوشت این است که گوشت را به مقدار زیاد در کیسه فریزر قرار دهید و سپس منجمد کنید. با این روش شما مجبور می‌شوید در زمان استفاده، کل گوشت را یخ زدایی کنید.

    بهتر است مقدار گوشت مورد نیاز برای هر وعده‌تان را در یک بسته بریزید. به خاطر داشته باشید که یخ زدایی گوشت چرخ‌کرده و سپس قرار دادن آن در فریزر می‌تواند موجب فساد گوشت شود.

    بیشتر بخوانید: قسمت های مختلف گوشت گوسفندی و کاربرد آنها در غذاهای گوناگون

    گوشت را خام فریز کنیم یا پخته؟

    حقیقت این است که شما می‌توانید گوشت را به هر شکلی که دوست دارید فریز کنید، اما متخصصین بر این باور هستند که برای فریز کردن گوشت به مدت طولانی، گوشت خام گزینه مناسب‌تری است. گوشت پخته بعد از ۳ ماه نگهداری در فریزر کیفیت خود را از دست می‌دهد و بافت بدی پیدا می‌کند، اما شما می‌توانید گوشت خام را برای حدود ۱۲ ماه در فریزر نگهداری کنید.

    گوشت را خام فریز کنیم یا پخته؟

    به خاطر داشته باشید که برای نگهداری گوشت پخته در فریزر باید بلافاصله آن را بعد از خنک شدن، در فریزر قرار دهید. بهتر است از قرار دادن گوشت در یخچال و بعد منتقل کردن آن به فریزر اجتناب کنید. این کار روی کیفیت گوشت شما تاثیر می‌گذارد و مدت زمان نگهداری آن را کاهش می‌دهد.

    آیا گوشت قرمز را قبل از فریز باید شست؟

    شستن گوشت قبل از فریزر روشی است که خیلی از افراد به منظور تمیز کردن خون و آلودگی روی گوشت انجام می‌دهند. اما سوال اینجاست که شستن گوشت قبل از فریز کار درستی است یا خیر؟ بهتر است بدانید که شستن گوشت قبل از انجماد چندان راهکار هوشمندانه‌ای نیست. این کار موجب پخش شدن میکروب‌های خطرناک گوشت در سینک و میز آشپزخانه شما می‌شود و از طرفی موجب ایجاد کریستال‌های یخ روی گوشت می‌شود.

    اگر واقعا احساس می‌کنید که گوشت نیاز به شستشو دارد، می‌توانید آن را با آب سرد بشویید. سپس حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا گوشت خشک شود. می‌توانید گوشت را با دستمال خشک کنید و سپس بسته‌بندی کرده و در فریزر قرار دهید.

    منابع: masterclass/ thedailymeal

    ۳.۳/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.