آشپزینکات آشپزی

چگونه تندی بیش از حد غذا را رفع کنیم؟

مهم نیست چقدر مزه تندی را در غذا می‌پسندید، در هر صورت شما یک ظرفیت مشخص دارید. وقتی تندی از حد ظرفیت شما بگذرد، دیگر نمی‌توانید از غذا لذت ببرید. بنابراین در ابتدا لازم است که دقت به خرج دهید و تلاش کنید که تندی از دستتان در نرود و به حد و اندازه شما بخورد. ولی اگر به صورت اتفاقی، تندی در غذا بیش از حد شد باز هم جای وحشت وجود ندارد.

شما با انجام و به کارگیری یک سری ترفندها می‌توانید اثر تندی غذا را کاهش دهید. در این مقاله از اکالا بلاگ ۳ ترفند اساسی برای کم کردن میزان تندی در غذا را به شما آموزش خواهیم داد و در نهایت نکات تکمیلی در این خصوص را به شما یادآور خواهیم شد. با ما همراه باشید.

۴ تا از بهترین روش‌ها برای رفع تندی غذا

تندی غذا ناشی از وجود ماده‌ای به نام کپسایسین در فلفل است. کپسایسین یک ماده شیمیایی است که گیرنده‌های درد در زبان را تحریک می‌کند و باعث احساس سوزش و تندی می‌شود. برای کاهش تندی غذا، باید کپسایسین را از غذا جدا کرد یا رقیق کرد. یکی از راه‌های رقیق کردن کپسایسین، اضافه کردن آب یا مایعات دیگر به غذا است. این کار باعث می‌شود که کپسایسین در مایع پخش شود و غلظت آن در غذا کاهش یابد. البته این کار ممکن است باعث تغییر طعم غذا شود.

راه دیگر برای کاهش تندی غذا، اضافه کردن مواد اولیه به غذا است. مواد اولیه مانند گوشت، سبزیجات، و حبوبات می‌توانند کپسایسین را جذب کنند و باعث کاهش تندی غذا شوند. البته این کار نیز ممکن است باعث تغییر طعم غذا شود. بنا بر این منطق است که ۳ روش آورده شده در این مقاله به احتمال خیلی زیاد برای شما هم جواب‌گو باشد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و در نهایت نظر خود را نیز برای ما بنویسید.

روش اول) غذا را رقیق‌تر کنید.

اولین راه برای کاهش تندی غذا، رقیق کردن آن با اضافه کردن آب یا مایعات دیگر است. این کار ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای کاهش تندی غذا است. این روش برای رفع تندی غذاهای خورشتی و آبکی به کارتان خواهد آمد. اگر برحسب اتفاق تندی این غذاها زیاد شد، کافی است که غذا را کمی رقیق‌تر کنید و میزان آب موجود در غذا را بیشتر کنید.

با زیاد کردن حجم و مقدار آب، خورشت شما قوام خود را از دست می‌دهد و از آن حالت یک‌دستی و غلظت مطبوع خارج می شود. برای رفع این عیب بزرگ باید مواد اولیه غذا را بیشتر کنید. در روش دوم این روش را به تفصیل به شما آموزش خواهیم داد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: اگر خورشت قیمه شور شد، چه کنیم؟

    4 تا از بهترین روش‌ها برای رفع تندی غذا

    روش دوم) مواد اولیه غذا را بیشتر کنید.

    همانطور که گفتیم، روش اول راحت‌ترین و سریع‌ترین روش رفع تندی غذا است. ولی اگر فرصت داشته باشید، در حالت ایده‌آل باید ترجیح خود را بر روش دوم بگذارید. در روش دوم شما فقط محدود به اضافه کردن آب غذا نیستید. شما در این روش باید مواد اولیه را نیز در نظر داشته باشید و آن‌ها را هم اضافه کنید. برای مثال اگر مشغول پخت خورشت قیمه هستید، نخود لپه یا گوشت آن را نیز بیشتر کنید.

    ولی لازمه این کار صرف زمان بیشتری برای پخت غذا است. زیرا باید یک دور دیگر این مواد را در حالت نیم پز در بیاورید و سپس به خورشت اصلی اضافه کنید. به یاد داشته باشید که به جز ادویه‌های پایه مانند زردچوبه و نمک، دیگر هیچ ادویه‌ای به غذای مورد نظر خود اضافه نکنید. در این روش، بهتر است از مواد اولیه‌ای استفاده کنید که طعم تند غذا را تحت تاثیر قرار ندهند. برای مثال، می‌توانید از گوشت بدون ادویه، سبزیجات بدون ادویه، یا حبوبات بدون ادویه استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای گرفتن تلخی بادمجان

    روش سوم) از سیب‌زمینی کمک بگیرید.

    سیب‌زمینی به دلیل بافت نفوذپذیر، ادویه‌جات را در خود جذب می‌کند. اگر پس از مزه کردن، متوجه تندی غذا یا شوری آن شدید، یک یا دو سیب‌زمینی خام را پوست بگیرید و در غذا بیندازید. سیب‌زمینی به عنوان یک جاذب طبیعی، می‌تواند کپسایسین، ماده شیمیایی موجود در فلفل که باعث تندی غذا می‌شود را جذب کند. سیب‌زمینی‌های خام به دلیل بافت آبکی و نفوذپذیر خود این کار را به خوبی انجام می‌دهند.

    برای استفاده از سیب‌زمینی برای رفع تندی غذا، کافی است یک یا دو سیب‌زمینی خام را پوست بگیرید و به غذا اضافه کنید. سیب‌زمینی‌ها را به اندازه‌های دلخواه خرد کنید تا زودتر بپزند. سپس غذا را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید سیب‌زمینی‌ها بپزند. زمانی که سیب‌زمینی‌ها پخته شدند، آنها را از غذا خارج کنید.

    سیب‌زمینی‌های پخته شده، مقداری از تندی غذا را به خود جذب کرده‌اند و غذای شما اکنون کمتر تند شده است. البته توجه داشته باشید که اگر سیب‌زمینی‌ها را بیش از حد بپزید، ممکن است له شوند و طعم غذا را تغییر دهند. بنابراین بهتر است سیب‌زمینی‌ها را زمانی از غذا خارج کنید که هنوز کمی سفت باشند.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای رفع شوری انواع غذا

    رفع تندی غذا با سیب زمینی

    روش چهارم) برای رفع تندی بعضی از غذاها می‌توانید از سرکه استفاده کنید.

    اضافه کردن سرکه به غذایی که تند شده است امتحانش را نزد مادران و مادربزرگان ما پس داده است. دلیل کاربردی بودن سرکه در چنین شرایطی به خاصیت اسیدی آن برمی‌گردد. این خاصیت اسیدی ریزدانه‌های کپسایسین را رقیق‌تر می‌کند. بنابراین تندی غذا به مراتب کم‌تر و ملایم‌تر می‌شود.

    البته در این روش باید به یک نکته توجه داشته باشید: سرکه موجب تغییر طعم و بوی غذا می‌شود. پس اگر می‌خواهید طعم ترشی سرکه را خنثی کنید، بهتر است از دیگر مواد ترش‌کننده استفاده نکنید. برای مثال: در خورشت قورمه سبزی اکثرا از آبغوره یا لیمو عمانی استفاده می‌شود. یا خورشت قورمه سبزی خوزستانی رب گوجه فرنگی هم دارد.

    این سه موادی که نام بردیم، همه باعث ترش شدن غذا می‌شوند. شما برای خنثی کردن اثر مزه ترشی سرکه، استفاده از این سه را قطع کنید یا به حداقل برسانید. نکته آخر اینکه شما برای این کار می‌توانید از سرکه سیب یا انگور استفاده کنید. تفاوتی در نتیجه نخواهد بود.

    بیشتر بخوانید: اگر خورشت فسنجان تلخ شد، چه کار کنیم؟

    سخن آخر

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا ۴ روش اساسی و مهم برای کم کردن تندی غذا را بررسی کردیم. شما بسته به شرایط و امکاناتی که در دست دارید می‌توانید از بین این ۴ روش، یکی را انتخاب کنید. همه آن‌ها به لحاظ علمی و تجربی امتحانشان را پس داده‌اند. همچنین بد نیست چند نکته کوچک هم به خاطر داشته باشید. برای مثال اگر برای شما مقدور باشد می‌توانید مقداری شیرین‌کننده به غذا اضافه کنید.

    یا در صورتی که غذای مذکور آش رشته باشد، مقدار کشک استفاده شده در آن را بیشتر کنید. لبنیات و مواد تشکیل‌دهنده آن دقیقا همان تاثیری را دارند که سرکه و اسید سیتریک موجود در آن روی تندی می‌گذارند. امیدواریم این مقاله در شرایط سخت به شما کمک کند شرایط را بهتر مدیریت کنید.

    ۱.۳/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.