آشپزیغذاهای سنتی

اگر خورشت فسنجان تلخ شد، چه کار کنیم؟

خورشت فسنجان از جمله غذاهای مجلسی و پر طرفدار است که به سه صورت ترش، شیرین و ملس پخته می‌شود. اما گاهی اوقات ممکن است این خورشت تلخ شود و زحمات آشپز به باد برود. خوشبختانه تلخی و شوری خورشت‌ها را می‌توان برطرف کرد. در اکالا بلاگ ابتدا دلایل احتمالی تلخ شدن فسنجان مطرح می‌شود و سپس چندین روش برای گرفتن تلخی خورشت ارائه می‌گردد.

دلایل تلخ شدن خورشت فسنجان

برای جلوگیری از تلخ شدن خورشت فسنجان، بهتر است عواملی که ممکن است باعث ایجاد این مشکل شوند را بشناسیم و تدابیر لازم را انجام دهیم.

۱. کیفیت مواد اولیه

اگر از مواد اولیه‌ای که برای تهیه خورشت فسنجان استفاده می‌کنیم، کیفیت مناسب و مرغوبی نداشته باشند، احتمالاً طعم خورشت به تلخی مبدل می‌شود. به‌ویژه در مورد گردوها، باید اطمینان حاصل کنیم که هیچ‌گونه چوب یا پوست درون آن‌ها باقی نمانده باشد. بنابراین، هنگام استفاده از گردوها، حتماً آن‌ها را دقیقاً پاک کرده و مورد استفاده قرار دهیم.

۲. نوع و وضعیت گردو

استفاده از گردوهای تازه نیز می‌تواند منجر به تلخ شدن خورشت فسنجان شود. بهتر است از گردوهای خشک استفاده کنیم تا جلوی این مشکل را بگیریم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه توماتیز به روش کردی

۳. نوع پوست گردو

اگر ترجیح می‌دهید که از گردوهای با پوست سیاه استفاده کنید ولی نمی‌خواهید خورشت تلخ شود، می‌توانید قبل از استفاده آن‌ها را کمی تفت داده و سپس پوست سیاه آن‌ها را جدا کنید. این کار باعث می‌شود تلخی مواد رنگی پوست سیاه به خورشت منتقل نشود.

۴. کیفیت رب انار

رب اناری که برای تهیه خورشت استفاده می‌کنیم باید با کیفیت و مرغوب باشد. قبل از مخلوط کردن رب انار با دیگر مواد، آن را به مدت کوتاهی (حدود ۵ دقیقه) روی حرارت کم تفت داده و سپس ادامه فرآیند را انجام دهیم. توجه داشته باشیم که تفت دادن زیاد رب انار نیز ممکن است به تلخ شدن خورشت منجر شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۵. تهیه‌ی پیاز

    سوزاندن پیاز به میزان زیاد، می‌تواند طعم خورشت را تلخ کند. بنابراین، در هنگام تهیه پیاز برای خورشت، به تاخیراندازی در فرآیند سوزاندن آن توجه کنیم.

    ۶. استفاده از لیمو عمانی

    استفاده نادرست از لیمو عمانی نیز می‌تواند باعث تلخ شدن خورشت شود. بهتر است از مقدار مناسبی از لیمو عمانی استفاده کرده و آن را به‌طور متعادل به خورشت اضافه کنیم.

    ۷. مصرف زیاد زردچوبه

    زردچوبه به‌عنوان یک ادویه‌ی مهم در خورشت فسنجان استفاده می‌شود. اما مصرف زیاد این ادویه ممکن است به تلخ شدن خورشت منجر شود. بنابراین، باید مقدار مناسبی از زردچوبه را استفاده کنیم.

    دلایل دیگر تلخ شدن خورشت فسنجان

    علاوه بر دلایل ذکر شده در بالا، دلایل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند باعث تلخ شدن خورشت فسنجان شوند. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • استفاده از چوب دارچین یا میخک نامرغوب
    • تفت دادن زیاد ادویه‌ها
    • تفت دادن زیاد گردو
    • عدم تعادل در نسبت مواد اولیه

    بیشتر بخوانید: زمانی که قورمه سبزی شور شد، چه کنیم؟

    روش‌های گرفتن تلخی فسنجان

    اگر بنا به هر دلیلی خورشت فسنجان شما تلخ شد، چند ترفند و راهکار ساده برای گرفتن تلخی و یا کاهش آن وجود دارد که در ادامه ارائه می‌گردد.

    fesenjan

    • در صورت استفاده از لیمو عمانی، هسته‌های آن را خارج کرده و برای چند ساعت خیس کنید و در انتهای طبخ به خورشت اضافه کنید.
    • از گردوی رسیده، سالم و پوست سفید استفاده کنید.
    • قبل از استفاده، گردو را کاملاً پاک کنید و پوست سیاه آن را جدا کنید.
    • از رب انار مرغوب و تازه استفاده کنید و آن را تنها به مدت چند دقیقه روی حرارت کم تفت دهید.
    • پیاز را به آرامی و در حرارت ملایم تفت دهید.
    • هسته‌های لیمو عمانی را خارج کنید و آن را به مدت چند ساعت در آب خیس کنید.
    • در استفاده از زردچوبه احتیاط کنید و آن را به مقدار کم به خورشت اضافه کنید.
    • از چوب دارچین یا میخک مرغوب استفاده کنید و آن‌ها را زیاد تفت ندهید.
    • گردو را زیاد تفت ندهید.
    • نسبت مواد اولیه را متعادل کنید.
    • آبغوره و آبلیموی تازه و مرغوب می‌تواند تلخی خورشت را کم کند.
    • می‌توانید حدود یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین به خورشت اضافه کنید. سپس طعم آن را بچشید و اگر همچنان تلخ بود، روش‌های دیگر را امتحان کنید.
    • بهتر است قبل از استفاده از زردچوبه، مقداری از آن را بچشید و اگر مرغوب نبود، استفاده نکنید. اگر فکر می‌کنید تلخی خورشت به خاطر مقدار زردچوبه است، به خورشت‌تان آب اضافه کنید. همچنین می‌توانید برای رقیق کردن، مقدار مواد اولیه مثل پیاز و رب را نیز اضافه کنید.
    • یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش تلخی فسنجان، اضافه کردن سیب سرخ، کدو یا هویج است. یکی از این مواد را به صورت تکه‌های بزرگ ببرید و داخل خورشت بیندازید. بعد از چند دقیقه که خورشت روی حرارت قرار گرفت، تکه‌ها را خارج کنید.
    • اگر حدس می‌زنید که دلیل تلخ شدن فسنجان، کیفیت پایین گردوی مصرف شده است، می‌توانید حدود یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده داخل خورشت بریزید و سپس دو حبه قند به آن اضافه کنید.
    • یکی از روش‌های موثر برای گرفتن تلخی خورشت فسنجان، استفاده از سیب زمینی شیرین است. آن را تکه تکه کنید و داخل خورشت فسنجان بیندازید و بعد از چند جوش، آن‌ها را خارج کنید.
    • اگر فکر می‌کنید تلخی خورشت به خاطر پیاز سوخته است، می‌توانید یک قاشق غذاخوری رب اضافه کنید. علاوه بر این، اضافه کردن مقداری نمک نیز می‌تواند کارساز باشد. ولی مقدار نمک مصرفی را کنترل کنید تا خورشت شور نشود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ریحان شمالی خوشمزه

    با رعایت این نکات، می‌توانید از تلخ شدن خورشت فسنجان جلوگیری کنید و یک خورشت لذیذ و خوش‌طعم تهیه کنید.

    ۳.۱/۵ (۱۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۵ دیدگاه ها

    1. عاقا سر جدتون . پیاز مططططلقا نزنید. نمیزنن. همون پیازه که در ترکیب با گردو تلخی ایجاد میکنه. فسنجون پیاز نداره. تمام.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.