آشپزیغذاهای سنتینکات آشپزی

اگر خورشت قیمه شور شد، چه کنیم؟

خورشت قیمه از لذیذترین غذاهای اصیل ایرانی است که علاوه بر اینکه در سفره‌های ما دیده می‌شود، از آن به عنوان قیمه نذری نیز در مناسبت‌های مختلف استفاده می‌شود. این خورشت فوت و فن‌های زیادی دارد و گاهی کم و زیاد شدن مواد اولیه و کیفیت آن‌ها منجر به شور شدن خورشت می‌شود. در این مواقع به این فکر می افتیم که اگر خورشت قیمه شور شد چه کنیم؟

در قسمت آشپزی در مجله اینترنتی اکالا بلاگ  چند ترفند ساده برای کاهش و از بین بردن شوری قیمه ارائه می‌گردد.

خورشت قیمه و رفع شوری آن

فواید و مضرات غذای شور و نمک زیاد

هر ماده غذایی اگر به اندازه و صحیح مصرف شود برای بدن سودمند است نمک هم از این قاعده مستثنی نیست.

نمک یکی از مواد ضروری برای سوخت وساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است. سازمان بهداشت جهانی مصرف روزانه نمک را پنج گرم در روز اعلام کرده است، پس استفاده از نمک برای ما ضروری است اما اگر در مصرف آن زیاده روی شود مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند.

مصرف بیش‌ از حد نمک، باعث افزایش فشار خون ، ایجاد درد در اندام ها و آسیب به مویرگ ها، احتمال بروز سکته قلبی و مغزی،پوکی استخوان و بیماری های دیگری می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مطالب مرتبط : خورشت قیمه با گوشت مرغ

    ترفندها و راهکارهای رفع شوری قیمه

    در این قسمت با چند راهکار برای از بین بردن شوری قیمه آشنا میشویم.

    ۱- اضافه کردن سیب زمینی به قیمه شور

     با توجه به حجم خورشت، سیب زمینی پوست بگیرید و به قطعات بزرگ تقسیم کنید. سپس آن‌ها را داخل خورشت در حال جوش بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس سیب زمینی‌ها را خارج کنید.

    ۲- رفع شوری قیمه با نان خشک

    می‌توانید چند تکه نان خشک داخل خورشت بریزید و بعد از چند جوش زمانی که نان نمک اضافی خورشت قیمه را به خود جذب کرد،با کمک یک قاشق نان خشک را خارج کنید.

    ۳- کم کردن آب شور قیمه و اضافه کردن آب بدون نمک

     مقداری از آب شور خورشت را دور ریخته و به آن، مجددا آب جوش و رب اضافه کنید. خورشت را بگذارید روی حرارت ملایم تا جا بیفتد.

    ۴- اضافه کردن سرکه برای رفع شوری قیمه

    موادی که ترش یا شیرین هستند می‌توانند تا حدودی شوری را از بین ببرند. برای این منظور، یک قاشق چایخوری سرکه و یک قاشق چایخوری شکر در یک ظرف کوچک بریزید و مخلوط کنید. سپس آن را به تدریج به خورشت‌تان اضافه کنید و در هر مرحله طعم آن را بچشید و اضافه کردن را تا جایی ادامه دهید که شوری خورشت کم شود و طعم اصلی، تغییر چندان زیادی نکند.

    ۵- اضافه کردن مقداری قیمه بدون نمک به قیمه شور

    با رقیق کردن و افزایش حجم غذا، می‌توانید شوری خورشت را از بین ببرید. اگر زمان کافی دارید در یک قابلمه جدا، مقدار کمی خورشت قیمه بدون نمک درست کنید. سپس در اواسط طبخ، آن را به خورشت قبلی اضافه کنید و بگذارید روی حرارت ملایم تا بپزد و جا بیفتد.

    ۶- رفع شوری قیمه با گذاشتن قاشق نقره داخل خورشت

    یکی از روش‌هایی که ممکن است تا حدودی شوری خورشت قیمه را کاهش دهد، قرار دادن یک قاشق از جنس نقره داخل خورشت در حال جوش است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه با سیب زمینی

    ۷- استفاده از اسفنج تمیز برای رفع شوری قیمه

    بله شاید به نظرتان عجیب بیاید اما استفاده از اسفنج در جذب آب شور خورشت بسیار موثر است.شما می‌توانید یک اسفنج بهداشتی را به مدت ۱۰ دقیقه داخل خورشت قرار بدهید تا نمک را به خود جذب کند سپس اسفنج را از داخل خورشت برداشته و دور بیندازید.

    ۸- استفاده از سیب برای از بین بردن شوری قیمه

    سیب هم می‌تواند نمک اضافی خورشت را جذب کند.اگر قیمه شما شور شده یک سیب را نصف کنید و داخل خورشت بزارید و بعد از ۲۰ دقیقه سیب را بردارید و مجددا طعم خورشت را بچشید تا از کم شدن نمک آن اطمینان حاصل کنید.

    ۹- رفع شوری قیمه با آبلیمو

    آبلیمو هم مانند سرکه از شوری خورشت کاسته و طعم آن را متعادل می‌کند.

    ۱۰- از بین بردن شوری قیمه با آناناس

    اگر قیمه شما شور شده و دنبال راهکاری برای از بین بردن شوری آن می‌گردید پیشنهاد ما آناناس است.یک تکه آناناس را داخل خورشت بیاندازید و زمان بدهید تا نمک اضافی خورشت را جذب کند و شوری قیمه را کم کند.

    ۱۱- استفاده از قند جهت رفع شوری قیمه

    استفاده از قند اولین راهکاری است که به ذهن همه میرسد و برای رفع شوری غذا کاربرد دارد. برای این کار باید یک قند را داخل یک قاشق غذاخوری قرار دهید. سپس به آرامی قاشق را داخل غذا قرار دهید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان قاشق را تکان ندهید تا قند در غذا حل نشود. سپس قاشق را به آرامی از داخل غذا بردارید و قند را خارج کنید.

    ۱۲- استفاده از نوشابه برای رفع شوری قیمه

    نوشابه به دلیل قندی که دارد باعث کم شدن مقدار شوری قیمه می‌شود.

    ۱۳- ریختن نشاسته برای رفع شوری قیمه

    استفاده از مقداری نشاسته هم باعث کم شدن شوری قیمه می‌شود.در واقع شما می‌توانید برای از بین بردن شوری قیمه از کمی پاستا و سیب زمینی که دارای نشاسته هستند استفاده کنید.

    ۱۴- گذاشتن خمیر در قیمه شور 

    اگر قیمه شما شور شده مقداری آرد گندم را خمیر درست کنید (یا یک چونه خمیر از نانوایی بگیرید) و خمیر را داخل خورشت گذاشته زمان دهید تا نمک را جذب کند و سپس خمیر را از داخل خورشت بردارید.

    ۱۵- سرو کردن غذا به صورت گرم

    اگر با روش‌های نام‌ برده نتوانستید کاملا شوری خورشت را از بین ببرید، آن را حتما به صورت داغ و به همراه ترشی سرو کنید تا شور بودن آن زیاد مشخص نشود. غذای سرد بیشتر از گرم شوری را نشان می‌دهد. علاوه بر ترشی، می‌توانید از دور چین‌های دیگر مثل زیتون نیز استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید : نکات و ترفندهای خوشمزه‌تر شدن انواع خورشت‌

    و در نهایت همانطور که می‌دانید مصرف نمک زیاد مضرات زیادی برای سلامتی بدن دارد. به همین دلیل بهتر است آن را کم کم به غذا اضافه کنید تا غذایتان شور نشود.همچنین برای جلوگیری از شور شدن قیمه، از نمک دانه درشت استفاده کرده و اواخر طبخ به تدریج به خورشت اضافه کنید.

    امیدواریم استفاده از این راهکارها و ترفندها برای شما موثر واقع شود.

    ۳.۷/۵ (۱۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.