آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی با طعم عالی + نکات رستورانی

قیمه از جمله غذاهای سنتی ایرانی است که پایه ثابت خیلی از مناسبت‌های خاص، شب عید و مهمانی‌های ما ایرانی‌هاست! این غذا خیلی راحت تهیه می‌شود، اما نکات ریز و فوت کوزه گری دارد که رعایتش برای خوشمزه شدن و داشتن یک قیمه‌ی مجلسی لازم است. همراهمان باشید با دستور طرز تهیه خورشت قیمه در اکالا بلاگ!

مواد لازم جهت تهیه قیمه سیب زمینی:
گوشت خورشتی ۲۰۰ گرم
لپه خیس خورده یک پیمانه
پیاز بزرگ ۱عدد
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری سرپر
زرد چوبهیک قاشق چایخوری یا بیشتر
فلفل سیاه یه میزان لازم
چوب دارچینیک تکه کوچک
هل یک یا دو عدد
لیمو عمانی ۳ عدد
سیب زمینی درشت ۱ عدد
روغن برای قیمه۱/۳ پیمانه
روغن برای سرخ کردن سیب زمینی به میزان لازم
نمکنمک به میزان لازم

مواد لازم خورشت قیمه سیب زمینی

طرز تهیه خورشت قیمه

در ادامه مراحل تهیه خورشت قیمه مجلسی را با هم مرور می‌کنیم:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله ۱: خیساندن لپه

    برای تهیه‌ی خورشت قیمه از انواع غذا با گوشت خورشتی، ابتدا لپه‌ها را به خوبی بشویید و از شب قبل از پخت یا حداقل چند ساعت قبل در آب بخیسانید و آب آن را عوض کنید.

    درغیر این صورت نیاز است قبل از تهیه خورشت، لپه‌ها را در کمی آب بجوشانید. حین جوشاندن لپه‌ها کف حاصل از جوشاندن را بگیرید و درآخر آب آن را دور بریزید. لپه‌ها بعد از خیساندن حجم بیشتری پیدا می‌کنند. درتصویر زیر تفاوت لپه‌ی خشک و خیس و خورده را مشاهده می‌کنید.

    خیس کردن لپه در خورشت قیمه

    نکته: میزان لپه هم برای هر نفر حدودا دو قاشق غذاخوری سر پر است. از لپه‌ی درشت برای تهیه خورشت استفاده نکنید.

    مرحله ۲: تفت دادن پیاز

    برای تهیه خورشت قیمه بعد از خیساندن یا پختن لپه، یک عدد پیاز درشت را نگینی ریز خرد کنید. روغن را در قابلمه ی مناسبی بریزید. قابلمه را روی حرارت قراردهید تا روغن داغ شود پیاز را به روغن اضافه کنید.

    اجازه دهید پیاز کمی نرم و طلایی شود. نیازی به سرخ کردن پیاز نیست چون قرار است پیاز به همراه گوشت سرخ شود تا گوشت هم عطر پیاز را بگیرد

    نکته: از پیاز داغ فراوان در خورشت استفاده کنید، می‌توانید پیاز را به جای خرد کردن رنده کنید و سپس سرخ کنید. اگر مایل بودید می‌توانید مقداری پیاز داغ هم در اواخر پخت به خورشت اضافه کنید طعم آن بهتر و لذیذتر می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش نخود آله کاشانی

    مرحله ۳: تفت دادن گوشت

    پیازها که نرم و طلایی شد، گوشت خورشتی را به پیاز اضافه کنید و به خوبی گوشت را تفت دهید تا گوشت کمی سرخ شود و تغییر رنگ دهد.

    سرخ کردن گوشت قیمه

    نکته: معمولا برای گوشت قیمه ۵۰ تا ۱۰۰گرم برای هر نفر باید اندازه بگیرید. که به گفته قصاب ها برای هر نفر پنجاه گرم کافی است. اگر از گوشت گوسفندی استفاده کنید خوشمزه تر خواهد شد.

    مرحله ۴: اضافه کردن ادویه قیمه

    ادویه های دلخواه که شامل زردچوبه و فلفل را هم اضافه کنید و با گوشت و پیاز به خوبی تفت دهید. 

    اضافه کردن ادویه در قیمه سیب زمینیاگر دوست دارید خورش قیمه‌تان طعم و عطر بی نظیری داشته باشد، مطلب ادویه‌های خورش قیمه را بخوانید.

    مرحله ۵: اضافه کردن رب گوجه فرنگی

    در مرحله بعدی رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. رب گوجه فرنگی را هم به خوبی تفت دهید و اجازه دهید با گوشت و پیاز مخلوط و سرخ شود. یکی از نکته‌های مهم خوش رنگ شدن قیمه استفاده از رب خوش رنگ و خوب سرخ کردن آن است تا حسابی خوش رنگ شود.

    اضافه کردن رب به خورشت قیمه

    مرحله ۶: تفت دادن همه مواد با هم

    سپس لپه‌هایی که از شب قبل خیس کرده‌اید را به گوشت و پیاز و رب گوجه اضافه کنید. کمی تفت دهید.

    اضافه کردن لپه به خورشت قیمه

    مرحله ۷: اضافه کردن زعفران

    بعد از اینکه تمام مواد را به خوبی تفت دادید، حدود سه قاشق غذاخوری زعفران دم کرده اضافه کنید و مواد را به خوبی هم بزنید. (کمی زعفران را برای اواخر پخت نگه دارید) سپس وقت اضافه کردن آب است. سه تا چهار پیمانه آب (به میزان لازم) به مواد اضافه کنید.

    اضافه کردن زعفران و آب به خورشت قیمه

    مرحله ۸: اضافه کردن دارچین

    یک تکه چوب دارچین به خورشت اضافه کنید. می‌توانید از پودر دارچین هم در حین سرخ کردن گوشت استفاده کنید اما پودر دارچین باعث تیره شدن خورشت می‌شود.

    اضافه کردن دارچین به خورشت قیمه

    درب قابلمه را ببندید و با حرارت کم اجازه دهید خورشت جا بیفتد.

    مرحله ۹: اضافه کردن لیمو عمانی

    با کارد یا چنگال چند سوراخ در لیموهای ایجاد کنید.  سپس لیمو عمانی‌ها را در آب خیس کنید تا کمی نرم شوند و تلخی آن گرفته شود.

    اضافه کردن لیمو عمانی به خورشت قیمه

     یک ساعت پایانی پخت خورشت، لیموهای خیس خورده را به خورشت اضافه کنید و اجازه دهید همراه با خورشت پخته شوند و عطر و طعم لیموها به خورد خورشت برود.

    دقت کنید که لیموهای عمانی را از اول پخت به خورشت اضافه نکنید چون اگر لیموها تلخ باشند، خورشت شما تلخ خواهد شد. حتما آنها را در ابتدا خیس کنید و بعد در خورشت بیندازید. 

    اگر خورش قیمه‌تان تلخ یا ترش شد نگران نباشید، ما در این مطلب ۵ راهکار طلایی برای رفع تلخی خورشت قیمه و اگر خورشت قیمه ترش شد، چه کنیم؟ راهکارهایی برای رفع این ۲ حالت ارائه دادیم.

    مرحله ۱۰: اضافه کردن هل

    در نیم ساعت پایانی پخت یک یا دو عدد دانه‌ی هل را به همراه نمک به خورشت اضافه کنید و مجدد اجازه دهید تا خورشت به خوبی جا بیفتد. در اواخر پخت مابقی زعفران دم کرده را به خورشت اضافه کنید. در آخر نمک خورشت را تست کنید و اگر نیاز بود کمی نمک اضافه کنید. (اگر خورشت قیمه شور شد، چه کنیم؟)

    اضافه کردن نمک و زعفران در انتهای پخت خورشت قیمه

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه لاپلو خوشمزه با گوشت خورشتی؛ مرحله به مرحله

    مرحله ۱۱: خلال کردن سیب زمینی‌ها

     برای تهیه سیب زمینی خورشت قیمه، سیب زمینی‌ها را به خوبی بشویید و پوست بگیرید. بعد به صورت خلالی برش دهید. بهتر است خلال‌های سیب زمینی برای قیمه خیلی درشت نباشد.

    خلال کردن سیب زمینی برای خورشت قیمه

    مرحله ۱۲: سرخ کردن سیب زمینی‌ها

     داخل تابه یا قابلمه‌ی کوچکی مقدار مناسبی روغن سرخ کردنی بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا روغن کاملا داغ شود. سپس سیب زمینی‌های خلالی را داخل قابلمه‌ی حاوی روغن سرخ شده بریزید و اجازه دهید با حرارت متوسط روبه بالا، سیب زمینی‌ها سرخ شوند.

    سیب زمینی‌ها را روی هم انباشته نکنید چون این کار باعث له شدن سیب زمینی‌ها میشود. روغن هم بهتر است زیاد باشد که روی سیب زمینی‌ها را بگیرد تا سیب زمینی‌ها تردتر شوند.

    سرخ کردن سیب زمینی در خورشت قیمه

    اگر می‌خواهید سیب زمینی تردتری داشته باشید بعد از خلال کردن سیب زمینی‌ها، آن‌ها را چند دقیقه در آب سرد قراردهید و بعد با دستمال آشپزخانه خشک کنید و سپس در روغن داغ سرخ کنید.

    وقتی سیب زمینی ها به اندازه کافی سرخ شد از روغن جدا کنید چون اگر در روغن بماند روغن جذب سیب زمینی می‌شود. سیب زمینی‌های ترد و خوشمزه‌ی شما آماده است!

    مرحله ۱۳: سرو کردن خورش قیمه مجلسی

    در نهایت خورشت آماده شده را در بشقاب یا ظرف سرو ریخته و با سیب زمینی‌های تردِ سرخ شده تزیین کنید. حالا وقتش است از خورشت قیمه خوش عطر و طعمتان با آن سیب زمینی‌های ترد و لذیذ کنار یک بشقاب برنج زعفرانیِ خوش عطر نهایت لذت را ببرید!

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین خورش قیمه به روش سنتی؛ خوشمزه و مجلسی

    نکات تهیه قیمه مجلسی

    در ادامه نکاتی برای لعاب انداختن و جا افتادن قیمه مجلسی آورده‌ایم که با توجه به این نکات می‌توانید خورش عالی داشته باشید:

    • برای آماده کردن لپه می‌توانید بعداز خیساندن، آن‌ها را چند دقیقه در آب بجوشانید و کف به وجود آمده در زمان جوشاندن را بگیرید تا بوی خامی آن از بین برود. بعلاوه پخت لپه زودتر انجام شود. لپه را کمی به همراه گوشت تفت دهید تا لپه شکل خود را از دست ندهد و در خورشت له نشود (دلایل اصلی له شدن لپه قیمه و راه حل آن)
    • رب گوجه فرنگی مرغوب و زعفران از عوامل رنگ دهنده به این خورشت می‌باشد.
    • برخی در خورشت از گوجه استفاده می‌کنند تا غلظت و قوام خورشت بیشتر و خوش طعم‌تر شود. برای این کار می‌توانید دو یا سه عدد گوجه فرنگی را پوست بگیرید و رنده یا پوره کنید. سپس بعد از اینکه گوشت را به خوبی تفت دادید به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید به خوبی تفت بخورد فقط دقت کنید که خوب تفت داده شود، سپس یک یا دو قاشق رب گوجه هم برای خوش رنگ شدن اضافه کنید و تفت دهید و در ادامه مابقی مراحل را انجام دهید.
    • عده‌ای از گلاب استفاده می‌کنند. می‌توانید یک قاشق گلاب درآخر پخت خورشت به آن اضافه کنید. من شخصا هیچوقت از گلاب استفاده نکردم چون اگر زعفران، هل و لیمو عمانی در خورشت به اندازه باشد اصلا نیازی به افزودنی یا ادویه دیگری نیست. خورشت به اندازه کافی خوش عطر و طعم خواهد شد. ولی اگر مایلید می‌توانید گلاب هم در پایان پخت به خورشت اضافه کنید.
    • اگر از پودر هل استفاده می‌کنید می‌توانید از همان ابتدا به خورشت اضافه کنید. در غیر این صورت دانه‌ی هل در خورشت بندازید و در آخر به همراه چوب دارچین خارج کنید.
    • پودر دارچین خورشت را تیره میکند بهتر است از چوب دارچین استفاده کنید.
    • نمک را در اواخر پخت خورشت به آن اضافه کنید چون در ابتدا افزودن آن به خورشت، باعث دیر پز شدن گوشت خورشتی می‌شود.
    • از کمی پرک لیمو عمانی یا پودر لیمو عمانی هم می‌توانید جهت خوش طعم و ترش‌تر شدن خورشت به آن اضافه کنید.
    • لیمو عمانی را ابتدا خیس کنید و سپس در یکساعت پایانی پخت به خورشت اضافه کنید چون زود انداختن لیموعمانی باعث تلخ شدن خورشت و همچنین دیر انداختن همآن باعث می شود که غذا عطر و طعم لیمو را به خود نگیرد.
    • می‌توانید از کمی آب لیمو ترش هم برای چاشنی در پایان پخت خورشت استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: ۲۵ نکته جا افتادن و خوشمزه‌تر شدن خورشت قیمه

    با روش ذکر شده می‌توانید خورشت قیمه‌ی مجلسی و بسیار لذیذی تهیه کنید و کاملا عطر و طعم قیمه‌های نذری ایام محرم را دارد. این میزان مواد برای حدود ۴ نفر مناسب است. برای تعداد بیشتر طرز تهیه قیمه برای ۴ تا ۷۰ نفر را بحوانید.

    امیدوارم از این دستور پخت قیمه مجلسی لذت برده باشید و برای ناهار این غذا را درست کنید. اگر شما هم نکته یا روشی برای خوشمزه شدن قیمه دارید حتما برایمان کامنت بگذارید.

    ۴.۳/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۴ دیدگاه ها

    1. این قیمه های آماده بازاری که به صورت کنسرو هستن از نظر من خیلی خوشمزه ان ولی هر کار میکنم طعم قیمه من مثل اونا در نمیاد. چی بهش میزنن که اینقدر خوش طعمه؟

    2. به نظر من اگر لیمو عمانی از وسط نصف کنیم هستش در بیاریم و خیس کنیم وبعد به خورشت اضافه کنیم بهتر میشه

    3. خدا قوت بانو انشاالله همیشه سالم و سلامت باشید و تو کاراتون موفق و سربلند باشید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.