آشپزینکات آشپزی

۱۲ ترفند طلایی برای رفع شوری انواع غذا

نمک یکی از مهم‌ترین بخش‌های آشپزی است که کمک بسیار زیادی به طعم دادن غذا و رفع بی‌مزگی آن می‌کند. اما در مواقعی ممکن است استفاده بیش از حد نمک باعث شور شدن و بدمزه شدن غذا شود. در این مواقع جای نگرانی نیست زیرا می‌توان به وسیله‌ی چند روش ساده و از طریق موادی که به سادگی در هر آشپز‌خانه‌ای موجود است نمک بیش از اندازه‌ای که در غذا وجود دارد را از بین برد و شوری غذا را کاهش داد.

امروز در این مقاله از بلاگ اکالا به چند روش ساده و کاربردی برای از بین بردن شوری غذا می‌پردازیم که مورد نیاز همه‌ی آشپز‌ها است. امیدوارم این مقاله به خوش‌مزه شدن غذای شما کمک کند.

روش‌های رفع شوری غذا

با استفاده از ۱۲ روش کاربردی زیر می‌توانید در مواقعی که غذا شور شده است، آن را از حالت شوری خارج کنید.

استفاده از آب

یک از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌توان به وسیله‌ی آن شوری بیش از اندا‌زه‌ی غذا را از بین برد، آب است. البته باید این موضوع را مدنظر داشت که این روش فقط برای غذاهای آبکی مانند آبگوشت یا خورشت‌های آبکی قابل استفاده است. همچنین این موضوع را در نظر بگیرید که اگر آب اضافی تبخیر شود دیگر راه‌ حلی برای این موضوع نیست.

نکته: در غذاهایی مانند سوپ به جای آب از شیر هم می‌توان استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: معرفی غذاهای محلی گیلان

 رفع شوری غذا

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اضافه کردن حجم غذا

    یکی دیگر از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توان شوری بیش از انداره‌ی غذا را از بین برد اضافه کردن به حجم غذا است. اگر از مواد تشکیل دهنده‌ی غذا باز هم موجود است می‌توان به راحتی مقداری به غذا اضافه کرد تا از شوری غذا بکاهد.

    نکته: اگر غذای شما املت، تخم‌مرغ یا غذاهایی از این قبیل بود می‌توان تعداد تخم‌مرغ‌ها افزایش داد.

    نکته: در مورد برطرف کردن شوری غذاهایی مانند سوپ، استفاده از رشته و ماکارونی به بسیار موثر است و شاید باعث خوشمزه‌تر شدن آن هم شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه‌ خورشت آلو شوشتری 

    استفاده از مواد نشاسته دار

    موادی مانند برنج، سیب‌ زمینی و پاستا که نشاسته دارند تشنه به نمک هستند و می‌توانند راه‌حل خوبی برای رفع شوری غذا باشند. به طور مثال می توان یک سیب زمینی را پوست گرفت و به چند قسمت تقسیم کرد و در داخل غذایی که در حال جوشیدن است انداخت.

    استفاده از مواد شیرین

    یکی از واضح‌ترین روش‌هایی که می‌توان با استفاده از آن شوری بیش از انداره‌ی غذا را از بین برد، اضافه کردن یک ماده‌ی شیرین مانند شکر است که بسیار موثر و کاربردی است. البته که این روش بیشتر برای غذاهایی که حاوی آب هستند قابل استفاده است.

    نکته: برای غذاهایی که رنگ تیره دارند برای این‌که اضافه کردن شکر به رنگ غذا آسیب نزند بهتر است از شکر قهوه‌ای اسفاده کرد.

    سرو کردن غذا وقتی که گرم است

    یکی دیگر از فوت و فن‌های رفع شوری غذا این است که غذا به صورت داغ سرو شود زیرا دما تاثیر به‌سزایی در طعم غذا دارد و از این جهت شوری در غذا‌های گرم نسبت به غذاهای سرد کمتر احساس می‌شود.

    ترفندهای رفع شوری غذا

    بیشتر بخوانید: ۲ طرز تهیه میرزا قاسمی اصیل گیلانی

    اضافه کردن نان

    استفاده از نان نیز یکی دیگر از ساده‌ترین راه‌های رفع شوری غذا است و برای انجام این کار کافی است مقداری نان را به غذایی که پخت آن تکمیل شده است اضافه نمود و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی آن را از غذا جدا کرد.

    نکته: هرچه نان مورد استفاده خشک‌تر باشد، برای رفع شوری غذا بهتر است زیرا نان خشک از قابلیت جذب مایعات بیشتری برخوردار است.

    استفاده از ترشی

    اگر دیگر وقتی برای انجام روش‌های دیگر نبود استفاده از ترشی می‌تواند راه‌ حل خوبی برای رفع شوری غذا باشد. ترشی به دلیل خاصیت اسیدی‌ای که دارد هنگامی که با غذا مخلوط شود طعم غالب را پیدا کرده و باعث می‌شود شوری غذا کم‌تر احساس شود.

    استفاده از میوه

    شاید برای شما عجیب باشد که میوه چگونه به از بین بردن شوری غذا کمک می‌کند؟ در جواب باید گفت که میوه‌هایی مانند آناناس و سیب چون شیرینی قابل توجهی دارند می‌توانند گزینه‌ی خوبی برای رفع شوری غذا باشند.

    البته که باید این موضوع را در نظر گرفت که این روش برای هر غذایی قابل استفاده نیست و ممکن است استفاده از آن در برخی غذاها باعث بدمزه شدن آن شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قلیه میگو مجلسی

    استفاده از اسفنج

    یکی از عجیب‌ترین راه‌های از بین بردن شوری غذا استفاده از اسفنج است. برای این‌کار کافی است یک اسفنج بهداشتی را داخل غذای در حال پخت انداخته و بگذاریم به مدت ۱۰ دقیقه با غذا بجوشد.

    استفاده از خامه

    استفاده از خامه در غذاهایی که در آن از سبزی آب‌پز شده استفاده می‌شود موثر است اما ممکن است کالری غذا را کمی زیاد کند که برای سلامتی مضر است.

    استفاده از مواد با خاصیت اسیدی

    برای رفع شوری بیش از انداره‌ی غذا می‌توان از چاشنی‌هایی که دارای خاصیت اسیدی هستند استفاده نمود. برای این ‌کار می‌توان از مقدار کمی سرکه سفید یا آب‌لیمو در غذاهایی مانند سوپ یا خورش استفاده نمود.

    نکات جلوگیری از شوری غذا

    استفاده از آرد

    شاید استفاده از آرد برای جلوگیری از شوری غذا کمی عجیب باشد اما می‌توان گفت یکی از بهترین راه‌ها است. برای این کار فقط کافی است مقداری آرد به غذای شور اضافه کرد تا متوجه شد چه ‌قدر به کم کردن شوری غذا کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت بامیه به سبک جنوبی‌ها

    روش‌ها جلوگیری از شوری غذا

    برای اینکه غذای ما شور نشود و مجبور نباشیم از روش‌های بالا استفاده کنیم باید نکته‌هایی را در حین طبخ غذا رعایت کنیم که عبارت‌اند از:

    • در طول طبخ غذا مدام آن را بچشید تا شوری یا کم‌ نمکی آن را متوجه شوید. بهتر است برای چشیدن غذا از کل زبان خود استفاده کنید زیرا نوک زبان از حساسیت کمی برخوردار است و ممکن است طعم غذا را به خوبی به شما نشان ندهد.
    • برای این‌که غذای‌تان شور نشود با احتیاط نمک را به غذا اضافه کنید. اگر از مقدار کم شروع کنید احتمال شوری آن کم می‌شود. بهتر است از نمک دانه درشت استفاده کنید تا غذایتان شور نشود چون نمک‌های معمولی به خاطر ریز بودنشان با کمی حرکت دادن نمکدان به مقدار بیشتری در غذا ریخته می‌شود و باعث می‌شود غذا شور شود.
    • قبل از استفاده از نمکدان حتما درب آن را چک کنید زیرا ممکن است هنگام استفاده از آن در نمکدان باز شده و نمک زیادی وارد غذا شود.
    • از آنجایی که مواد سدیمی مقدار قابل توجهی نمک دارند استفاده از آن‌ها در غذا باعث می‌شود که به نمک کم‌تری نیاز داشته باشیم پس در زمان تهیه‌ی غذا به موادی که درغذا استفاده می‌شود دقت کنید.

    امیدواریم که این روش‌های به شما در حرفه‌ای‌تر شدن در آشپزی کمک کند. برای آشنایی با دیگر ترفندهای کاربردی، با سرویس آشپزی بلاگ اکالا همراه باشید.

    ۳/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.