آشپزینکات آشپزی

مدت زمان نگهداری خورشت قیمه در یخچال + نکات کلیدی

آیا می‌دانید مدت زمان نگهداری خورشت قیمه در یخچال چقدر است و تا چند روز بعد از قرار دادن این خورش خوشمزه در یخچال می‌توانید آن را مصرف کنید؟ به طور کلی ماندگاری انواع خورش و غذاهای آبکی در یخچال محدود است و از همین رو کارشناسان توصیه می‌کنند که بعد از پخت این غذا و قرار دادن آن در یخچال، به سرعت آن را مصرف کنید.

اما به خاطر داشته باشید که اگر خورشت قیمه را به روشی اصولی در یخچال قرار دهید، ماندگاری آن بیشتر می‌شود. در این مقاله از بلاگ اکالا می‌توانید با نکاتی مهم در مورد مدت زمان نگهداری خورشت قیمه در یخچال آشنا شوید.

مدت زمان نگهداری خورشت قیمه در یخچال

خورشت قیمه یکی از محبوب‌ترین خورشت‌های ایرانی است که معمولا در لیست غذاهای هفتگی بسیاری از خانواده‌های ایرانی وجود دارد. هر چقدر هم نسبت به اندازه غذا حساس باشید، گاهی اوقات ممکن است بیشتر از مقدار مصرف روزانه‌تان خورشت تهیه کنید و در این شرایط مجبور به نگهداری آن در یخچال شوید. به طور کلی زمان نگهداری خورشت‌ها و انواع غذاهای آبکی در یخچال محدود است. هر چقدر مدت زمان بیشتری از قرار دادن غذا در یخچال بگذرد، کیفیت آن کمتر می‌شود و مواد مغذی غذا نیز از بین می‌رود.

معمولا کارشناسان توصیه می‌کنند که خورشت قیمه را بیشتر از ۳ تا ۴ روز در یخچال نگذارید. اگر در این خورش از خلال سیب زمینی سرخ شده استفاده کرده‌اید، بهتر است از ابتدا سیب زمینی‌ها را جدا کنید و دور بریزید. زیرا بافت سیب زمینی در یخچال تغییر می‌کند و موجب تغییر ظاهر و مزه خورشت شما می‌شود. می‌توانید بعد از گرم کردن خورشت، مقداری سیب زمینی تازه نیز در کنار آن آماده کنید.

بیشتر بخوانید: مدت زمان نگهداری آش رشته در یخچال

نحوه قرار دادن خورشت قیمه در یخچال چگونه است؟

برای نگهداری خورشت قیمه در یخچال باید صبر کنید تا خورشت کاملا خنک شود. سپس آن را در ظرف در بسته بریزید. بهتر است برای نگهداری خورشت قیمه در یخچال از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید. درب ظرف را به طور کامل ببندید. مطمئن شوید که درجه یخچال شما روی دمای ۴ درجه سانتی‌گراد یا کمتر تنظیم شده است. سپس ظرف غذا را در یکی از طبقات یخچال قرار دهید و در اسرع وقت غذا را مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: مدت زمان مجاز نگهداری گوشت خام و پخته در فریزر

نکاتی که باید در مورد نگهداری خورشت قیمه در یخچال بدانید

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    نکاتی که باید در مورد نگهداری خورشت قیمه در یخچال بدانید

    در این بخش به چند نکته در رابطه با مدت زمان نگهداری خورشت قیمه در یخچال اشاره شده است. با ما همراه باشید.

    • به طور کلی مدت زمان نگهداری غذا در یخچال محدود است و از همین رو اگر می‌خواهید غذا را برای مدت بیشتری نگهداری کنید، بهتر است آن را در ظرف در بسته بریزید و در فریزر قرار دهید. معمولا فریزر کردن انواع خورشت موجب می‌شود تا ماندگاری آن از ۱ تا ۳ ماه افزایش پیدا کند.
    • به خاطر داشته باشید که برای نگهداری خورشت قیمه در یخچال حتما آن را در ظرف در بسته بریزید تا طعم و مزه غذا تغییر نکند. سپس ظرف غذا را در طبقات یخچال قرار دهید. استفاده از ظرف در بسته از ورود آلودگی و جذب رطوبت جلوگیری می‌کند و ماندگاری غذا را افزایش می‌دهد.
    • قبل از قرار دادن خورش قیمه در یخچال اجازه دهید خورشت شما کاملا سرد شود و سپس آن را در ظرف مورد نظر بریزید. قرار دادن غذای گرم در یخچال موجب رشد باکتری‌ها و انگل‌ها می‌شود و از طرفی به موتور یخچال فشار وارد می‌کند. زیرا در این شرایط یخچال باید با قدرت بیشتری کار کند تا غذا را خنک کند. در صورتی که برای قرار دادن خورشت قیمه در یخچال عجله دارید، می‌توانید ظرف غذا را در یک ظرف آب یخ قرار دهید تا سریع‌تر خنک شود.
    • به هیچ عنوان خورشت قیمه را برای مدت طولانی در فضای آشپزخانه نگذارید. این کار موجب رشد باکتری‌ها و فساد زودهنگام غذا می‌شود.
    • بعد از قرار دادن خورشت قیمه در یخچال سعی کنید در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را مصرف کنید.
    • بهترین دما برای نگهداری خورشت قیمه ۴ درجه سانتی‌گراد است. در صورتی که یخچال شما دمای مناسبی داشته باشد، مدت زمان نگهداری خورشت قیمه در یخچال نیز بیشتر خواهد بود. این دما موجب از بین رفتن باکتری‌ها و جلوگیری از رشد آن‌ها می‌شود.
    • فراموش نکنید که در خورشت قیمه از گوشت استفاده می‌شود و گوشت خیلی سریع فاسد می‌شود. بنابراین بعد از ۳ تا ۴ روز از قرار دادن خورشت در یخچال، بهتر است آن را دور بریزید.
    • بعد از قرار دادن خورشت قیمه در یخچال می‌توانید به اندازه مورد نیاز از خورشت را در ظرفی کوچک بریزید و بعد گرم کنید. به هیچ عنوان نباید خورشت را دو بار گرم کنید. اگر خورشت را یک بار در یخچال قرار دادید و گرم کردید، بهتر است باقیمانده آن را دور بریزید.
    • حداکثر زمانی که می‌توانید خورشت قیمه را در فریزر نگهداری کنید، ۳ ماه است.
    • برای فریز کردن خورشت قیمه دمای فریزر شما باید زیر ۱۸ درجه سانتی‌گراد باشد.
    • اگر فضای کافی برای قرار دادن ظرف غذا در فریزر ندارید، می‌توانید خورشت قیمه را به اندازه هر وعده در پلاستیک‌های زیپ دار بریزید و سپس در فریزر قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای تازه نگه داشتن سبزیجات در یخچال

    سوالات متداول

    در این بخش به برخی از سوالات شما در مورد مدت زمان نگهداری خورشت قیمه در یخچال پاسخ داده‌ایم.

    آیا نگهداری خورشت قیمه در یخچال از فساد آن جلوگیری می‌کند؟

    یخچال تنها روند فاسد شدن خورشت و غذا را کندتر می‌کند. بنابراین شما می‌توانید به مدت محدود مواد غذایی را در یخچال نگهداری کنید.

    مدت زمان نگهداری خورشت قیمه در یخچال چقدر است؟

    برای نگهداری خورشت قیمه در یخچال باید نهایتا پس از ۳ تا ۴ روز خورشت را مصرف کنید. این در شرایطی است که خورشت شما در کوتاه‌ترین زمان و در ظرف در بسته قرار بگیرد و با دمای زیر ۴ درجه سانتی‌گراد در یخچال نگهداری شود.

    چطور خورشت قیمه را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کنیم؟

    در صورتی که تا چند روز پس از تهیه خورشت قیمه آن را مصرف نمی‌کنید، بهتر است برای افزایش ماندگاری خورشت آن را در ظرف در بسته بریزید و در فریزر قرار دهید. به خاطر داشته باشید که نگهداری غذا در فریزر ماندگاری آن را افزایش می‌دهد، اما موجب از بین رفتن مواد مغذی آن می‌شود.

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما متشکریم.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.