آشپزینکات آشپزی

چگونه می‌توان تلخی پوست پرتقال را گرفت؟

پرتقال میوه‌ای سرشار از ویتامین ث است. این میوه یار و یاور روزهای خوشی و ناخوشی ما بوده است. مرکبات حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان طبیعی هستند. پس اگر به دنبال یک چرک خشک کن ارگانیک و جایگزین کلداکس و قرص‌های سنگین هستید، مصرف مرکبات را پیشنهاد می‌کنیم. پوست پرتقال هم درست مانند خود میوه ی پرتقال پر از خاصیت است.

با همه این‌ها می‌دانستید که شما می‌توانید از همه اجزای پرتقال استفاده کنید؟ حتی پوست پرتقال هم قابل استفاده است. در این مقاله از اکالا بلاگ قرار است بیشتر با پوست پرتقال آشنا شویم و یاد بگیریم که چطور تلخی آن را بگیریم. با ما همراه باشید.

ارزش غذایی پرتقال

پرتقال میوه ای است که در تمام نقاط جهان قابل کشت است. بنابراین می‌توان حدس زد که استفاده از این میوه در سراسر جهان رایج است. البته ناگفته نماند که خوردن میوه در فرهنگ ما ایرانی‌ها ریشه عمیق‌تری دارد! پرتقال هم به نوبه خود میوه ای است که سرشار از ویتامین ث و آنتی اکسیدان است. این میوه به سلامتی قلب و ریه شما کمک شایانی خواهد کرد. همچنین یبوست را رفع می‌کند و سلامت معده و دستگاه گوارش شما را تضمین می‌کند. در ادامه ارزش مواد غذایی یک پرتقال متوسط را برای شما آورده‌ایم.

ارزش غذایی یک پرتقال متوسط:
انرژی۶۰ کیلوکالری
فیبر گیاهی۳ گرم
پروتئین۱ گرم
قند۱۲ گرم
ویتامین آ۱۴ میکروگرم
ویتامین ث۷۰ میلی‌گرم
کلسیم۴۰ میلی‌گرم
پتاسیم۲۳۷ میلی‌گرم
کربوهیدرات۴ گرم
چربی و سدیمصفر

فواید پرتقال

همانطور که گفتیم پرتقال سرشار از فواید خوراکی است. استفاده روزانه از این میوه در بهبود سلامت بدن شما کمک زیادی می‌کند. در ادامه چند فایده بارز پرتقال را برای شما لیست کرده ایم.

  • ضدالتهاب
  • تقویت عملکرد قلب
  • کاهش فشار خون بالا
  • تامین کلسیم مورد نیاز بدن
  • رفع یبوست
  • جلوگیری از اسپاسم عضلانی
  • رفع بیماری‌های معده و گوارشی
  • تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • کاهش سطح هورمون کورتیزول
  • موارد استفاده از پوست پرتقال

پوست پرتقال در کیک، شیرینی و بسیاری از غذاهای ایرانی مانند مرصع‌پلو یا شیرین پلو استفاده می‌شود. چالشی که ممکن است برای شما هم پیش بیاید این است که پوست پرتقال به شدت تلخ است. بنابراین قبل از آن که به هوای عطر و بوی پرتقال آن را به غذا اضافه کنید، باید اول از همه تلخی آن را بگیرید.

برای گرفتن تلخی پوست پرتقال دو روش وجود دارد. پایه هر دو یکی است و بر اساس جوشاندن و سرد کردن پوست پرتقال جلو می‌رود. در ادامه هر دو روش را برای شما شرح خواهیم داد. بر اساس شرایط خود می‌توانید یکی از این دو روش را انتخاب و اجرا کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه محلبی پرتقال قالبی

    نحوه‌ی گرفتن تلخی پوست پرتقال

    روش اول گرفتن تلخی پوست پرتقال

    در این بخش روش اول تلخی گرفتن پوست پرتقال را برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    مرحله اول) پوست پرتقال را بگیرید.

    در ابتدا باید پوست یک پرتقال را بگیرید. این پرتقال هر چقدر خوش‌رنگ‌تر باشد، نتیجه نهایی کار برای شما دلچسب تر خواهد بود. پس قبل از هر کاری، در انتخاب پرتقال مناسب دقت لازم را داشته باشید. سپس باید پوست پرتقال را جدا کنید. برای این کار باید از یک چاقو یا پوست گیر فوق العاده تیز و برنده استفاده کنید. زمان بگذارید و با دقت پوست پرتقال را جدا کنید.

    نکته‌ی این مرحله این است که تلخی پوست پرتقال به لایه سفید درون پوست است. پس اگر قرار است از شرر تلخی آن خلاص شوید، اول از همه باید پوست نارنجی رنگ را از آن لایه سفید رنگ جدا کنید. همانطور که گفتیم این کار نیاز به دقت، زمان و یک چاقوی تیز دارد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش پرتقال خوشمزه به روش خانگی

    مرحله دوم) پوست پرتقال را خلالی کنید.

    در این مرحله باید پوست پرتقال را خلالی خرد کنید. توجه داشته باشید که برای مصارف غذایی بهتر است تا جایی که امکان دارد به خلال‌های نازک خرد شوند.

    مرحله سوم) بجوشانید و سرد کنید.

    مرحله سوم تکرار شونده است. شما باید پوست‌های پرتقال را در یک قابلمه آب جوش بگذارید. بعد از گذشت چند دقیقه رنگ آب جوش تغییر می‌کند. این نشانه آن است که باید بلافاصله پوست‌های پرتقال را از آب جوش خارج کنید و در یک آبکش بریزید. سپس روی آن‌ها آب سرد بریزید و اجازه دهید تا کاملا خنک شود.

    سپس‌ این پرتقال‌های آبکشی شده را دوباره در یک قابلمه آب جوش بگذارید تا به مدت ۳ دقیقه بجوشد. این کار را باید چیزی در حدود ۵ بار تکرار کنید. اگر بعد از ۵ بار باز هم احساس کردید که پوست پرتقال تلخ است، دوباره همین روند را تا جایی تکرار کنید که دیگر تلخی احساس نکنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت پرتقال غلیظ و خوشمزه

    گرفتن تلخی پوست پرتقال در منزل به 2 روش ساده

    روش دوم گرفتن تلخی پوست پرتقال

    در این روش، دو مرحله اول از روش قبل را عین به عین تکرار می‌کنید. یعنی پوست پرتقال را می‌گیرید و خلالی خرد می‌کند. این دو کار را طبق توصیه‌های ما در بخش قبل انجام می‌دهید. تفاوت این روش در مرحله سوم است.

    مرحله سوم) خلال‌های پرتقال را بجوشانید.

    در این روش برای جوشاندن پوست‌های پرتقال، به ازای هر پیمانه پوست پرتقال، دو قاشق غذاخوری شکر استفاده می‌شود. این شکر را در آب جوش می‌ریزید و اجازه می‌دهید که خلال‌های پرتقال به خوبی بجوشند و نرم شوند. سپس این خلال‌ها را آبکش می‌کنید. این مرحله را دوبار تکرار می‌کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص پرتقال برای زنان، مردان، کبد و…

    مرحله چهارم) خلال‌ها را در یک ظرف آب سرد قرار دهید.

    بعد از تکرار مرحله سوم، باید خلال‌های پرتقال را به مدت چند ساعت در آب سرد قرار دهید. برای حفظ بهداشت کار هر چند ساعت یک بار آب آن را تعویض کنید. همچنین کمی‌از خلال پرتقال را بچشید و ببینید که تلخی آن گرفته شده است یا نه.

    خلال‌های پرتقال در انواع غذاهای اصیل ایرانی استفاده می‌شود. ناگفته نماند که استفاده از این طعم دهنده طبیعی در کیک‌پزی و شیرینی‌پزی هم بسیار رایج است. در کنار این موارد استفاده‌ی جذاب، خاصیت غذایی آن را هم در نظر بگیرید. تنها چالش شما در استفاده از خلال‌های پرتقال مزه تلخ آن است. که با دو روشی که در این مقاله به شما آموزش دادیم، این چالش هم رفع و رجوع می‌شود.

    نکته آخر: به خاطر داشته باشید که روش دوم از نقدار زیادی شکر ایتفاده می‌کند. اگر روی استفاده از قند مصنوعی حساسیت دارید یا رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنید، قید این روش را بزنید. در هر حال ارزش آن همه زحمت روش اول را دارد. امیدوارم این مقاله از مجله آشپزی اکالا برای شما مفید واقع شود.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا