آشپزینوشیدنی

طرز تهیه شربت پرتقال غلیظ و خوشمزه؛ به روش خانگی

شربت پرتقال خانگی یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های دنیا است که اتفاقا درست کردن آن بسیار راحت است. شربت پرتقال عطر فوق‌العاده‌ای دارد و از همین رو یک انتخاب بی‌نظیر برای پذیرایی از مهمان‌ها و همچنین آبرسانی بدن در طول روز است.

اما طرز تهیه شربت پرتقال سالم و خوشمزه خانگی چگونه است و این شربت چقدر ماندگاری دارد؟ در این مقاله از بخش آشپزی بلاگ اکالا می‌توانید با طرز تهیه شربت پرتقال خانگی طبیعی و همه فوت و فن‌های درست کردن این شربت لذیذ آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه شربت پرتقال (برای۱۰ نفر):
آب پرتقال طبیعی۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پوست پرتقال۱ عدد

مراحل طرز تهیه شربت پرتقال طبیعی در خانه

درست کردن شربت پرتقال طبیعی در خانه بسیار راحت است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه شربت پرتقال با ماندگاری بالا آشنا شوید.

مرحله اول؛ شهد شربت پرتقال را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت پرتقال خانگی باید آب و شکر را ترکیب کنید و در یک قابلمه بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند. زمانی که آب جوشید، شعله گاز را کم کنید و صبر کنید تا شربت به آرامی بجوشد و به غلظت مناسب برسد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت آلو سیاه

مرحله دوم؛ آب پرتقال را آماده کنید

برای درست کردن شربت پرتقال به ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب پرتقال نیاز دارید. معمولا برای این مقدار آب پرتقال به حدود ۱ کیلوگرم پرتقال نیاز است. آب پرتقال را با دستگاه برقی یا دستی آماده کنید. سپس آن را از یک پارچه تمیز و توری رد کنید تا کاملا صاف و یکدست شود.

مراحل طرز تهیه شربت پرتقال طبیعی در خانه

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم؛ پوست پرتقال را رنده کنید

    استفاده از پوست پرتقال تازه عطر بی‌نظیری به شربت پرتقال می‌بخشد. در این مرحله باید پوست یک عدد پرتقال را به آرامی رنده کنید. برای این کار باید تنها بخش‌های رنگی پوست پرتقال را به آرامی رنده کنید و مراقب باشید تا بخش سفید رنگ آن رنده نشود. قسمت سفید رنگ پوست پرتقال طعم تلخی دارد و اضافه کردن آن به شربت موجب تلخ شده مزه آن می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک باقلوا با شربت زعفرانی

    مرحله چهارم؛ آب پرتقال و پوست پرتقال را به شهد اضافه کنید

    در این مرحله از طرز تهیه شربت پرتقال خانگی باید آب پرتقال را به شهد اضافه کنید و صبر کنید تا شهد دوباره بجوشد و غلیظ شود. بعد از به جوش آمدن شربت می‌توانید پوست پرتقال‌های رنده شده را در یک پارچه کوچک بریزید و آن را گره بزنید و داخل شربت بیندازید. این کار موجب می‌شود تا عطر پوست پرتقال در شربت پخش شود اما شربت شما یکدست باقی بماند. در این مرحله اگر روی شهد کف ایجاد شد، آن را بردارید تا شربت شما خوشرنگ و شفاف شود.

    مرحله پنجم؛ کیسه پوست پرتقال را از شربت خارج کنید

    بعد از حدود ۳۰ دقیقه می‌توانید به آرامی کیسه پوست پرتقال‌ها را از داخل شربت بردارید. سپس آن را داخل یک ظرف قرار دهید و خوب فشار دهید تا همه عصاره آن خارج شود. سپس عصاره پوست پرتقال را دوباره به شربت اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت دارچین

    مرحله ششم؛ شربت را از روی حرارت بردارید

    اجازه دهید شربت به اندازه‌ای غلیظ شد که وقتی یک قاشق از آن برمی‌دارید، به سرعت خالی نشود و کشدار شود. در این مرحله باید شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا شربت کمی خنک شود.

    مرحله هفتم؛ شربت را در شیشه تمیز بریزید

    بعد از این که شربت کاملا خنک شد، می‌توانید آن را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید. برای تهیه شربت باید مقداری از شربت را در لیوان بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت انگور

    طرز تهیه شربت پرتقال بدون جوشاندن

    طرز تهیه شربت پرتقال بدون جوشاندن

    برخی افراد معتقد هستند که جوشاندن آب پرتقال موجب تلخ شدن و از بین رفتن خواص آن می‌شود. برای تهیه شربت پرتقال خانگی بدون جوشاندن باید ترکیب آب و شکر را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا شهد شما کاملا غلیظ شود.

    سپس آب پرتقال صاف شده را به شهد اضافه کنید. حالا صبر کنید تا شربت شما سرد شود و بعد آن را در یک شیشه تمیز بریزید. درست کردن شربت پرتقال به این روش موجب حفظ مواد مغذی و ویتامین‌های آن می‌شود و رنگ بهتری نیز پیدا می‌کند. برای درست کردن شربت باید مقداری از شربت را در لیوان بریزید و با آب سرد ترکیب کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت خاکشیر خانگی

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شربت پرتقال

    در این بخش به چند نکته در رابطه با تهیه شربت پرتقال اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای خوش رنگ و خوشمزه شدن شربت پرتقال می‌توانید چند قطره اسانس پرتقال و رنگ خوراکی نارنجی به آن اضافه کنید.
    • در زمان پخت شربت پرتقال حتما کف روی آن را بردارید تا شربت شما خوشرنگ تر شود.
    • شربت پرتقال را بیش از حد نجوشانید، این کار موجب سفت شدن شربت و تغییر کردن رنگ آن می‌شود.
    • از مهم‌ترین خواص شربت پرتقال می‌توان به درمان سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، هیدراته کردن بدن و افزایش انرژی اشاره کرد.
    • می‌توانید از شربت پرتقال برای طعم دار کردن انواع کیک و شیرینی نیز استفاده کنید.
    • برخی افراد برای خوش رنگ شدن شربت پرتقال خانگی مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه می‌کنند. در صورتی که به شربت زعفران اضافه می‌کنید،
    • می‌توانید این کار را در مرحله آخر پخت شربت انجام دهید و بعد از ۱ تا ۲ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید.
    • در صورت تمایل می‌توانید به جای قرار دادن پوست پرتقال در پارچه، آن را همراه با پالپ پرتقال به شربت اضافه کنید و بعد از این که شربت خنک شد، آن را از یک صافی رد کنید و سپس در یک شیشه تمیز بریزید. می‌توانید از پالپ و پوست پرتقال به عنوان مارمالاد در وعده صبحانه استفاده و یا آن را به کیک و دسر خانگی‌تان اضافه کنید.
    • در طرز تهیه شربت پرتقال با پودر شربت می‌توانید مقداری پودر شربت آماده را با آب پرتقال طبیعی یا آب ترکیب کنید.
    • برای خوشرنگ شدن شربت پرتقال می‌توانید از پرتقال خونی به جای پرتقال معمولی استفاده کنید. در این روش شربت شما پرتقالی مایل به قرمز می‌شود.
    • ماندگاری شربت پرتقال خانگی به روش تهیه آن بستگی دارد. در صورتی که شربت را روی حرارت بجوشانید، می‌توانید شربت را برای چند ماه در یخچال نگهداری کنید. اما شربت پرتقال بدون جوشاندن باید بسیار سریع و نهایتان بعد از چند روز تا یک هفته مصرف شود.
    • مهم‌ترین دلیل تلخی شربت پرتقال استفاده از بخش سفید رنگ پوست پرتقال در شربت و قرار دادن آب پرتقال به مدت طولانی در معرض هوا است. برای تهیه شربت پرتقال باید از شربت تازه استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: چگونه می‌توان تلخی پوست پرتقال را گرفت؟

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۳.۹/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.