سبک زندگیسلامت و زیبایی

چگونه در خانه فیشیال صورت انجام دهیم؟

فیشیال یا پاکسازی پوست یک روش موثر برای لایه برداری، ماساژ و رطوبت رسانی به پوست است که ظاهری درخشان و سالم به پوست شما می‌بخشد. پاکسازی پوست صورت در خانه بسیار راحت است و شما می‌توانید با تهیه لوازم و ماسک‌های مراقبت از پوست خودتان در خانه این کار را انجام دهید.

در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با مراحل فیشیال در خانه آشنا شوید.

چگونه در خانه فیشیال صورت انجام دهید؟

فیشیال یا پاکسازی پوست به از بین بردن خشکی و چربی اضافه پوست کمک می‌کند و برای بهبود ظاهر پوست شما بسیار مفید است. اگر زمان کافی برای رفتن به مراکز درمانی را ندارید و به هر دلیل ترجیح می‌دهید خودتان در خانه مراحل پاکسازی پوست صورتتان را انجام دهید، بهتر است در ادامه این بخش با ما همراه باشید.

۱- پوست خودتان را شناسایی کنید

قبل از شروع فیشیال پوستی ابتدا باید نوع پوست خودتان را شناسایی کنید. پوست نرمال یکی از کم دردسرترین انواع پوست است که معمولا از نظر چربی و خشکی کاملا متعادل است و از همین رو به ندرت دچار جوش می‌شود.

افرادی که پوست خشکی دارند، معمولا پوست آن‌ها پوسته پوسته و قرمز می‌شود و ممکن است خطوط و چروک‌های ریزی هم روز پوست به چشم بخورد. افرادی که پوست چربی دارند، معمولا ظاهر پوستشان همیشه براق است. این افراد بیشتر از سایرین در معرض جوش و آکنه قرار دارند و معمولا منافذ پوستشان باز است.

یکی دیگر از انواع پوست، پوست مختلف است که پوست این افراد معمولا در قسمت T یعنی پیشانی و بینی چرب و روی گونه‌ها خشک است.

فیشیال صورت در خانه

۲- پوست صورتتان را بشویید

برای پاکسازی پوست ابتدا باید پوستتان را با استفاده از یک شوینده مناسب و آب ولرم بشویید. بهتر است نوع شوینده را با توجه به نوع پوست خودتان انتخاب کنید. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است برای شستن پوست از فوم پاک کننده به جای شوینده‌های ژلی استفاده کنید. بعد از شستن صورت بهتر است پوستتان را با یک حوله تمیز به خوبی خشک کنید.

۳- پوستتان را لایه برداری کنید

برای لایه برداری پوست و از بین بردن سلول‌های مرده روی پوست می‌توانید از یک لایه برداری استفاده کنید. لایه بردارها انواع مختلفی دارند. برخی از لایه بردارهای حاوی یک آنزیم یا ماده شیمیایی مثل آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) و بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) هستند که پوست شما را روشن و پاکسازی می‌کنند.

نوع دیگر لایه بردارها به صورت اسکراب پوست را به آرامی خراش می‌دهند و موجب از بین رفتن لایه سطحی پوست می‌شوند. به خاطر داشته باشید که لایه بردارها نباید بیش از حد و به مقدار زیاد استفاده شوند و بهتر است از آن‌ها حداکثر ۱ تا ۲ بار در هفته استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل ماساژ صورت برای جوانسازی در ۷ مرحله

۴- صورت خود را در برابر بخار آب قرار دهید

بعد از لایه برداری پوست باید صورتتان را در برابر بخار آب گرم قرار دهید تا منافذ پوستتان باز شود. در این روش می‌توانید از دستگاه بخور خانگی یا یک قابلمه آب جوش استفاده کنید. صورتتان را در فاصله حداقل ۱۰ سانتی‌متری از آب جوش قرار دهید و حدود ۵ دقیقه نفس بکشید.

به خاطر داشته باشید که در زمان بخور دادن نباید روی پوست احساس سوزش داشته باشید. بخور دادن موجب نرم شدن منافذ پوستی و اثربخشی بیشتر سرم ها و مرطوب کننده‌ها می‌شود.

۵- ماسک صورت بزنید

بعد از بخور پوست نوبت استفاده از یک ماسک مغذی برای پوست است. در این مرحله می‌توانید از انواع ماسک صورت ورقه‌ای یا ماسک‌های خاک رس و تیوپی استفاده کنید.

بهتر است نوع ماسک را با توجه به نوع پوستتان انتخاب کنید. مثلا اگر پوست شما مدام جوش می‌زند، می‌توانید از ماسک‌های حاوی روغن درخت چای استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود ماسک را روی پوستی که کمی رطوبت دارد، بزنید تا پوستتان خشک نشود.

اگر به ماسک‌های آماده دسترسی ندارید، می‌توانید از انواع ماسک‌های خانگی مثل ماسک عسل و ماست، ماسک بذر کتان و بلغور جو دور سر با انواع ماسک میوه استفاده کنید. بعد از ۱۵ دقیقه از قرار دادن ماسک روی پوست می‌توانید پوستتان را با آب خنک بشویید و بعد با حوله خشک کنید.

فیشیال صورت در خانه

۶- پوستتان را با تونر پاک کنید

در این مرحله می‌توانید برای متعادل کردن PH پوست از تونر استفاده کنید. استفاده از تونر پوست شما را به طور کامل پاک و برای مرحله بعد آماده می‌کند. برای استفاده از تونر باید مقداری از آن را روی پد پنبه‌ای بریزید و بعد پوستتان را به آرامی و در جهت بالا تمیز کنید.

۷- از سرم‌های پوستی استفاده کنید

بعد از پاک کردن پوست با تونر، نوبت استفاده از سرم‌های پوستی است. برای استفاده از سرم‌های پوستی باید نوع سرم را با توجه به نیاز پوستتان انتخاب کنید. مثلا اگر پوست شما تیره یا پر از لک شده است، بهتر است از سرم‌های ویتامین C یا روشن کننده استفاده کنید.

برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک‌های پوستی می‌توانید از سرم‌های آبرسان یا سرم‌های حاوی رتینول یا هیالورونیک اسید استفاده کنید. سرم را با نوک انگشت روی پوست بزنید و اجازه دهید به طور کامل جذب شود.

بیشتر بخوانید: آیا شب‌ها هم باید از ضدآفتاب استفاده کنیم؟

۸- از مرطوب کننده استفاده کنید

در این مرحله از فیشیال خانگی برای مراقب از پوست صورت می‌توانید از یک مرطوب کننده روی پوست استفاده کنید و پوست را به آرامی ماساژ دهید تا جریان خون زیر پوست افزایش پیدا کند و مرطوب کننده بهتر جذب شود. در صورت تمایل می‌توانید به جای مرطوب کننده از روغن‌های طبیعی و مغذی مثل روغن آرگان، روغن بادام یا روغن جوجوبا نیز برای مرطوب کردن پوست استفاده کنید.

۹- پوستتان را ماساژ دهید

یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین مراحل فیشیال پوست در خانه، ماساژ است. بعد از این که از مرطوب کننده یا روغن روی پوست استفاده کردید، باید ماساژ پوست را آغاز کنید. ماساژ دادن موجب افزایش گردش خون می‌شود و به بهبود سلامت پوست نیز کمک می‌کند.

نکته مهمی که در مورد ماساژ پوست وجود دارد، این است که باید دستتان را به آرامی روی پوست بکشید و در جهت بالا حرکت دهید. می‌توانید برای ماساژ پوست از ماساژورهای دستی مثل غلتک یا گواشا نیز استفاده کنید.

۱۰- به پوستتان استراحت دهید

بعد از تمام شدن ماساژ پوست می‌توانید روغن اضافه پوست را پاک کنید. سپس برای چند ساعت به پوست استراحت دهید. بهتر است تا چند ساعت آرایش نکنید و از مواد شیمیایی روی پوست استفاده نکنید تا پوست شما تحریک نشود.

فیشیال صورت در خانه

نکاتی که باید در مورد فیشیال پوست صورت در خانه بدانید

  • پاکسازی پوست یکی از بخش‌های فیشیال است که معمولا بدون ماساژ پوست انجام می‌شود، در حالی که یکی از بخش‌های فیشیال پوستی ماساژ دادن پوست با روغن‌ها و سرم‌های مخصوص است.
  • فیشیال پوست برای همه افراد بالای ۲۰ سال مناسب است و از پیری پوست جلوگیری می‌کند و موجب افزایش درخشندگی و سلامت پوست می‌شود.
  • قبل از شروع پاکسازی پوست صورت در خانه بهتر است قبل از شروع کار از یک هد بند استفاده کنید.
  • بعد از فیشیال پوست ممکن است پوست شما کمی حساس شود و از همین رو بهتر است تا یک روز به آن استراحت دهید و از مواد آرایشی روی پوست استفاده نکنید.
  • بعد از بخور بهتر است از ماسک صورت در حالی که هنوز پوست کمی مرطوب است استفاده کنید تا پوستتان خشک نشود.
  • برای کاهش پف و سیاهی زیر چشم و همچنین کاهش چین و چروک‌های زیر چشم می‌توانید در زمان استفاده از مرطوب کننده، از یک کرم دور چشم مناسب نیز استفاده کنید.
  • پاکسازی پوست صورت در خانه باید حداقل یک بار در ماه انجام شود.
  • استفاده از بالم لب را در زمان فیشیال پوست صورت در خانه فراموش نکنید.
  • برای فیشیال صورت در منزل برای پوست مختلط بهتر است در نواحی چرب صورت از کرم‌ها و سرم‌های مخصوص پوست چرب و در نواحی خشک صورت مثل گونه‌ها از محصولات پوست خشک یا معمولی استفاده کنید.

در این مقاله به ۹ مرحله فیشیال پوست صورت در خانه و همچنین نکاتی مهم برای انجام مراحل پاکسازی پوست اشاره شد. به خاطر داشته باشید که رسیدگی به پوست می‌تواند ظاهر جذاب‌تری به شما ببخشد و از بروز جوش و آکنه‌های پوستی و همچنین حساسیت و خشکی پوست جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا