آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه قلیه کدو یزدی؛ غذایی اصیل و متفاوت

قلیه کدو یزدی یکی از غذاهای سنتی و اصیلی است که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید اما جالب است بدانید که در شهر‌های مختلف ایران این غذا را با روش‌های بسیار متنوعی طبخ می‌کنند. بیشترین معروفیت این غذا به قلیه کدو یزدی، قلیه کدو مازندرانی و گیلانی برمی گردد. اگر شما هم در فصل پاییز و زمستان کدوتنبل‌هایی دارید که نمی‌دانید با آن‌ها چه غذایی تهیه کنید.

طبخ این غذای گرم لذیذ را به شما پیشنهاد می‌دهیم که قطعا یک بار چشیدن و امتحان کردن طعم آن خالی از لطف نیست. این غذای خوشمزه و جذاب با مواد اولیه ساده‌ای تهیه می‌شود. ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه قلیه کدو یزدی را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله جذاب ما را را همراهی کنید.

طرز تهیه قلیه کدو یزدی

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این غذا ۹۰-۱۲۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته‌بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه قلیه کدو یزدی:
کدو حلوایی۱ عدد
پیاز۱ عدد
ماش۱/۲ پیمانه
لوبیا قرمز۱/۲ پیمانه
برنج ۱/۲ پیمانه
روغنبه مقدار لازم
مغز گردو و بادامبه مقدار دلخواه
نمک، زردچوبه و فلفلبه مقدار لازم
دارچین به مقدار دلخواه

مرحله اول | خیساندن حبوبات

در اولین مرحله به سراغ حبوبات روید. آن‌ها را تمیز کنید و بشویید و با مقداری آب خیس کنید. هر چند ساعت یک‌بار آب آن‌ها را بریزید و با آب تازه بخیسانید. این کار مقدار زیادی از نفخ حبوبات را می‌گیرد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه هاوریش کدو مازندرانی

    مرحله دوم | پختن حبوبات

    در دومین مرحله به سراغ پختن حبوبات روید. آب آن‌ها را بریزید و با مقدار مناسبی آب تازه آن‌ها را روی حرارت کم قرار دهید و زمان دهید تا به خوبی ماش و لوبیا قرمزتان بپزند.

    مراحل تهیه قلیه کدو یزدی

    مرحله سوم | پختن کدو حلوایی

    در سومین مرحله به سراغ عضو اصلی این غذا روید. کدو حلوایی را بشویید و پوست بگیرید. با کمک چاقوی تیزی آن را به صورت ابعاد مکعبی خرد کنید. حال کدوحلوایی خرد شده را با مقداری آب درون قابلمه مناسبی بریزید و قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید تا کدوها بپزند.

    توجه داشته باشید که کدو در زمان پخت آب پس می‌دهد و میزان آب درون قابلمه بیشتر می‌شود پس آب زیادی برای پخته شدن به آن اضافه نکنید. کدو حلوایی بافت نرم دارد و زمان زیادی برای پخت احتیاج ندارد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کدو پلو یا کئی پلا مازندرانی

    مرحله چهارم | پوره کردن کدو حلوایی

    در این مرحله کدو‌حلوایی پخته شده را از قابلمه خارج کنید و زمان دهید کمی خنک شوند. حال با کمک غذاساز، میکسر یا گوشکوب به صورت پوره تبدیل کنید و کنار گذارید.

    مرحله پنجم | پختن مواد

    در این مرحله درون قابلمه مناسبی پوره کدو حلوایی، ماش و لوبیای پخته شده و برنج خیسانده شده را با هم ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید تا برنج به آرامی بپزد. اگر در بین زمان پخت آب غذا برای پخت برنج کم بود مقدار کمی آب جوش به آن بیفزایید. توجه داشته باشید که در نهایت در زمان سرو این خوراک آبکی و رقیق نیست و بافت غلیظ و کم آبی دارد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش کدو حلوایی

    مرحله ششم | آماده سازی پیاز

    در این مرحله تا زمانی که برنج بپزد به سراغ پیاز روید. پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. درون تابه مناسبی مقداری روغن ریخته و پیازهای نگینی خرد شده را به آن بیفزایید. پیازها را کمی تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند. حال مقداری زردچوبه، فلفل و پودر دارچین به آن‌ها زنید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

    اگر از مغزیجاتی مانند گردو و بادام استفاده می‌کنید در همین مرحله آن‌ها را خرد کرده و به محتوای درون تابه بیفزاید و کمی تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود. در همین مرحله ترکیب خوش عطر تهیه شده را به محتوای درون قابلمه در حال پخت بیفزایید. همه مواد را با هم ترکیب کنید و درب قابلمه را ببندید و زمان دهید تا مواد به خوبی بپزند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کدو بره به روش سنتی مازندرانی

    قلیه کدو خوشمزه و لذیذ یزدی

    مرحله هفتم | افزودن محلول زعفران

    در چند دقیقه پایانی پخت غذا برای عطر و رنگ بهتر آن مقداری محلول زعفران به محتوای درون قابلمه‌تان بیفزایید و کمی مواد را بهم زنید تا با هم ترکیب شوند. حال با مقداری نمک چاشنی غذا را تنظیم کنید. به همین راحتی و با طی کردن ۷ مرحله ساده غذای لذیذ و خوشمزه شما آماده سرو است. آن را در ظرف سرو بریزید و به دل‌خواه تزیین کنید. با مقداری سبزی خوردن و نان آن را نوش جان کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر پودینگ کدوحلوایی (دسر پاییزی)

    سوالات متداول

    در این بخش به چند سوال متداول در رابطه با تهیه قلیه کدو یزدی پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    آیا برنج در این غذا جایگزینی دارد؟

    بله، اگر به هر دلیلی برنج در رژیم غذاییتان جای ندارند می‌توانید آن را از این خوارک حذف کنید.

    آیا باید حتما کدو حلوایی را پوره کرد؟

    خیر شما با توجه به سلیقه خودتان می‌توانید کدو را به ابعاد مکعبی برش زنید و بپزید. لزومی به پوره کردن یا له کردن آن نیست.

    چه چاشنی دیگری برای خوشمزه‌تر شدن این غذا می‌توان به آن افزود؟

    شما از مقداری آبلیمو، رب انار و شکر مناسب با ذائقه خودتان می‌توانید در این غذا استفاده کنید.

    از این‌که تا پایان این مقاله نیز با مجله آشپزی اکالا همراه بودید بسیار خرسندیم و برایتان سلامتی و شادی آرزومندیم. تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۳.۹/۵ (۱۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.