سبک زندگینکات خانه داری

راهنمای خانه تکانی اتاق کودک برای عید

تمیز کردن منظم اتاق کودک بسیار حائز اهمیت است. کودکان نیز تمایل دارند خیلی سریع‌تر از بزرگسالان کثیفی و آشفتگی را جمع کنند. از این رو انجام پاک‌سازی عمیق سه یا چهار بار در سال توصیه می‌شود. این کار باعث می‌شود که آشفتگی به حداقل برسد. 

ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ مراحل تمیز کردن اتاق کودک را به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

۸ مرحله مهم که در خانه تکانی اتاق کودک باید بدانید!

تمیزکردن اتاق به همراه کودکان می‌تواند برای آن‌ها سرگرم‌کننده باشد. می‌توانید با قرار دادن چک لیستی از کارهایی که برای تمیز کردن اتاق باید انجام دهند تهیه کنید و به کودکان دهید.

این کار می‌تواند یک آموزش عالی باشد، زیرا به آن‌ها کمک می‌کند مسئولیت و اهمیت انجام یک کار خوب را بیاموزند. برای خانه تکانی اتاق کودک می‌توانید طبق مراحل زیر پیش روید:

مرحله اول: رفع انباشتگی کنید

اولین گام برای مرتب کردن اتاق کودک رفع انباشتگی یا ایجاد نظم اولیه است.

برای شروع، لباس‌ها و اسباب‌بازی‌های قدیمی را از اتاق فرزندتان بیرون بیاورید. اقلامی که دیگر مورد نیاز نیستند را بیرون بیندازید. این کار باعث می‌شود اتاق کمتر به هم ریخته به نظر برسد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    هر به هم ریختگی و نامرتبی که می‌بینید را برطرف کنید. وسایل مربوط به هر بخش را دور هم جمع کنید. اگر می‌خواهید کودکتان نیز حس مسئولیت‌پذیری داشته باشد از او بخواهید در چیدمان وسایل شما را راهنمایی کند.

    می‌توانید چند سبد بزرگ با خود به اتاق کودک ببرید و وسایل هر بخش را درون سبدها بریزید، در محل مورد نظر بگذارید و بعد بچینید. مثلا لباس‌های کثیف را در یک سبد بیندازید، اسباب‌بازی‌ها را درون یک سبد بگذارید و در محل اسباب‌بازی‌ها قرار دهید.

    هر سطح صافی که در اتاق می‌بینید از میز و طاقچه گرفته تا کف اتاق همگی باید رفع انباشتگی شوند. بهتر است ابتدا کتاب‌ها را مرتب کنید بعد اسباب‌بازی‌ها و گجت‌ها را در جای خود قرار دهید و بعد از آن نیز به سراغ لباس‌ها بروید.

    وسایلی را که مناسب نیستند و دیگر استفاده نمی‌کنید را کنار بگذارید و برای همیشه از اتاق خارج کنید. همچنین، مطمئن شوید که از شر وسایل و لباس‌هایی که برای نگهداری خیلی قدیمی هستند و سال‌هاست که هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود خلاص شوید. این لباس‌های قدیمی یا استفاده نشده را می‌توان به یک مؤسسه خیریه یا خانواده نیازمند اهدا کرد.

    رفع انباشتگی از مهم‌ترین مراحل خانه تکانی اتاق کودک

    مرحله دوم: با گردگیری چراغ‌ها و فن‌ها شروع کنید

    همانند تمامی تمیزکاری‌ها باید از بالا شروع به گردگیری کنید. این کار مانع از دوباره‌کاری می‌شود؛ چون اگر اول پایین را تمیز کنید و بعد به سراغ بالا بروید، ممکن است گردوغبار و کثیفی از وسایل بالا روی وسایل پایین‌تر بریزد.

    یک‌پارچه میکرو فیبر مرطوب بردارید و گردگیری اولیه را شروع کنید. لامپ‌ها و لوستر و چوب پرده را گردگیری کنید. هرگاه دستمال شما بیش از حد کثیف شد مجددا دستمال را تمیز کرده آب آن را بگیرید.

    بعد از لامپ و لوستر به سراغ طاقچه‌ها، میز، شوفاژ، صندلی و وسایل دیگر بروید و گردوغبار همگی را بگیرید. علاوه بر گردگیری، باید اسباب‌بازی‌های روزمره و سطوح بازی را ضدعفونی کنید.

    برای این کار از محلول آب و سرکه استفاده کنید. با نسبت ۱ به ۷ سرکه و آب را مخلوط کنید و درون قوطی اسپری بریزید. ابن محلول بهترین ضدعفونی کننده طبیعی سطوح است.

    مرحله سوم: کف‌ اتاق را جاروبرقی بکشید

    اولین کاری که باید هنگام جاروبرقی کف اتاق کودک انجام دهید این است که هر چیزی را که ممکن است مانع از حرکت روان جاروبرقی شود را بردارید. این موارد می‌تواند شامل کفش، کت، کوله‌پشتی و اسباب‌بازی باشد. چون هدف ما غبارروبی و جمع‌آوری گرد و خاک به‌ صورت اساسی است؛ بنابراین باید بهترین بستر برای کار جاروبرقی فراهم باشد.

    فرش‌ها و سایر پوشش‌های کف مثل یک آهنرباهای قوی جاذب گردوغبار هستند، اگر به سلامتی کودکانتان اهمیت می‌دهید تمیز کردن فرش‌ها یا سایر کف‌پوش‌ها مثل موکت و گلیم و… را به‌صورت روتین انجام دهید. توصیه می‌شود این کف‌پوش‌ها را حداقل دو تا سه بار در هفته جاروبرقی بکشید.

    بیشتر بخوانید: ۰ تا ۱۰۰ رفع زردی و لکه‌های ملحفه

    مرحله چهارم: ملحفه را تمیز کنید

    کارشناسان حوزه سلامت کودک تاکید دارند که در طول سال هر ۲ الی ۳ ماه یکبار ملحفه کودکان باید عوض شود یا شما می توانید ملحفه‌های اتاق کودک خود را چندین بار در سال بشویید.

    به طور مشابه، یک روکش تشک تمیز، اتاق کودک را از باکتری ها دور نگه می دارد. بچه‌ها در طول سال‌های بلوغ که غدد بدنشان فعال‌تر می‌شود، بیشتر عرق می‌کنند. بهتر است ملحفه را هر دو ماه یکبار تمیز کنید تا در شرایط خوبی باقی بماند.

    شستن ملحفه در اتاق کودک بسیار شبیه به تمیز کردن رختخواب بزرگسالان است. ملحفه‌ها را باید هر ده روز تا یک هفته در دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد بشویید تا باکتری‌ها از بین بروند. اگر کودکی مبتلا به آلرژی یا آنفولانزا دارید، بهتر است ملحفه‌های او را بیشتر از دیگران بشویید.

    هنگام شستن روتختی کودکان، ملحفه‌هایی را انتخاب کنید که تعداد نخ‌های بالایی دارند و نرم هستند. رو بالشتی‌ها نیز باید به طور مرتب شسته شوند. از آنجایی که روبالشی‌ها اغلب توسط بدن لمس می‌شوند، بیشتر احتمال دارد که حاوی مواد حساسیت‌زا باشند، بنابراین بهتر است پس از هر بار استفاده، آن‌ها را از روی تخت جدا کنید.

    همچنین هنگام انتخاب ملافه تخت خواب برای اتاق کودک، ایده خوبی است که فصل را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، در تابستان، کودک نسبت به زمستان به مقدار متفاوتی از گرما نیاز دارد. شما باید ملحفه‌هایی را بخرید که دارای رتبه‌بندی تابستانی و زمستانی باشد تا نیازهای خاص فرزندتان را برآورده کند. تنظیم مناسب دما باعث بهبود خواب کودک شما می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خانه تکانی سریع دقیقه نودی قبل از عید

    تمیز کردن ملحفه‌ها از مراحل اصلی خانه تکانی اتاق کودک

    مرحله پنجم: اسباب‌بازی‌ها را بشویید و ضدعفونی کنید

    اگر کودک شما با اسباب‌بازی‌هایی بازی می‌کند که ممکن است آلوده شوند، باید آنها را مرتب بشویید. این بخشی از تمیز کردن عمیق اتاق کودک است.

    برای تمیز کردن صحیح آن‌ها، باید از چرخه شستشوی ملایم یا ظریف استفاده کنید. حتما از شوینده‌ای استفاده کنید که معطر و بدون رنگ باشد. همچنین می‌توانید از دستمال مرطوب برای تمیز کردن اسباب‌بازی‌ها استفاده کنید.

    اسباب‌بازی‌ها باید شسته شوند تا لکه‌ها و میکروب‌هایشان از بین بروند. برای شستن اسباب‌بازی‌ها می‌توانید از دستگاه بخارشوی استفاده کنید. اگر ندارید، می‌توانید از یک لکه بر طبیعی برای ضدعفونی کردن اسباب‌بازی‌ها و از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید. پس از شستن همه اسباب‌بازی‌ها، باید اسباب‌بازی‌ها را در اتاق مرتب کنید.

    هنگام شستن اسباب‌بازی‌ها باید از آب گرم و صابون استفاده کنید. این یک راه ایمن و موثر برای ضدعفونی کردن آن‌ها، بدون خطر آسیب رساندن به آن‌ها است. اگر از محلول تمیز کننده با سفید کننده استفاده می‌کنید، محلول را با آب رقیق کنید.

    مرحله ششم: سطل‌های زباله را بشویید

    تمیز نگه‌داشتن سطل زباله به بهداشت و سلامت اتاق کودک کمک می‌کند. اگر کودک شما در اتاق خود سطل زباله دارد، حتما یک کیسه زباله در آن قرار دهید تا خرده زباله‌ها را بگیرد.

    سطل زباله برهنه محل رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها است. در صورت امکان، سطل زباله را زیر دوش بشویید. اگر این امکان‌پذیر نیست، از کیسه‌های خرید پلاستیکی به‌عنوان آستر استفاده کنید.

    سطل‌های زباله باید از داخل و خارج کاملا تمیز شوند. اطمینان حاصل کنید که از محلول تمیزکننده‌ای استفاده کنید که باکتری‌های ایجاد کننده بوی بد را از بین ببرد. همچنین می‌توانید از اسپری ضدعفونی کننده لیزول برای ضدعفونی سطل‌های زباله استفاده کنید. پس از آن حتما آن‌ها را با آب کاملاً بشویید.

    بیشتر بخوانید: چگونه کمد لباس را در خانه تکانی مرتب کنیم؟

    مرحله هفتم: سطوح را با دستمال مرطوب ضد باکتری پاک کنید

    ضد عفونی کردن سطوحی که اغلب با دست لمس می‌شوند ضروری است. استفاده از دستمال مرطوب ضدعفونی کننده و شستن دست‌ها پس از هر بار استفاده توصیه می‌شود. ضد عفونی کردن وسایل شخصی نیز مهم است. از دستمال مرطوب ضد باکتری استفاده کنید یا آن‌ها را با آب و صابون معمولی بشویید.

    دستمال‌های ضدعفونی‌کننده برای اکثر سطوح بی‌خطر هستند، اما حتماً برچسب را به دقت بخوانید و قبل از انجام یک پروژه تمیز کردن قسمت کوچکی را آزمایش کنید. برخی از دستمال‌های ضدعفونی‌کننده می‌توانند برای پوست کودک شما مضر باشند، بنابراین همیشه برچسب‌ها را بررسی کنید و از این مارک‌ها اجتناب کنید.

    دستمال‌های ضدعفونی‌کننده محصول معجزه‌آسایی نیستند، اما فواید زیادی دارند. بر اساس گزارش انجمن صابون و مواد شوینده، ۷۱ درصد از آمریکایی‌ها از دستمال مرطوب برای ضدعفونی سطوح استفاده می‌کنند.

    روش تمیز کردن اتاق کودک

    مرحله هشتم: محل تخت را ضدعفونی کنید

    هنگام تمیز کردن عمیق اتاق کودک، یکی از حیاتی‌ترین مراحل، ضدعفونی کردن ناحیه تخت است. برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانید از پودر لباسشویی بیولوژیکی یا ضدعفونی کننده استفاده کنید.

    هنگامی که از مواد ضدعفونی کننده استفاده می‌کنید، اتاق‌خواب را به خوبی تهویه کنید، ترجیحاً پنجره‌ها را باز کنید. این کار از تنفس دود های شیمیایی در طول فرایند تمیز کردن جلوگیری می‌کند. ضدعفونی کردن ناحیه تخت شامل شستن سطوح با صابون و مواد ضدعفونی کننده و اجازه دادن به محلول به مدت ۳۰ ثانیه قبل از تمیز کردن آنها است.

    نکته: اگر چندین اتاق کودک دارید، هر کدام را جداگانه تمیز کنید. اگر بخواهید همه آن‌ها را به طور همزمان تمیز کنید، مدت زمان بسیار بیشتری طول می‌کشد؛ چون هر اتاق با علایق و سلیقه‌های خاص یک کودک چیدمان شده و نمی‌توانید یک شابلون بردارید و هر کاری در اتاق یکی از آن‌ها می‌کنید در دیگری نیز انجام دهید.

    بنابراین بهتر است هر بار روی یک اتاق تمرکز کنید. خلاص شدن از شر به هم ریختگی به فرزند شما کمک می‌کند تا مالکیت بیشتری بر اتاق خود داشته باشد، بنابراین در صورت نیاز از او کمک بخواهید.

    بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن سقف خانه

    امیدواریم که نکات مهم و کاربردی این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا در تمیز کردن اتاق کودک برایتان مفید واقع شود.

    منبع:

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.